درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 389
بازدید کل : 103687
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




پژوهشگران  موفق شده‌اند در آزمایش‌هایی باریکه‌ی نور را خم کنند. این نتیجه کاربردهای زیادی از جمله در پزشکی دارد.
۵ سال پیش فیزک‌دانان نشان دادند انتشار انواع خاصی از باریکه لیزری می‌توانند در فضای آزاد مسیر‌های خمیده را دنبال کنند. این چنین رفتار غیر منتظره‌ای می‌تواند کاربرد‌های زیادی داشته باشد؛ از کاربرد برای نانو ذرات تا نابودی تومورهایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است. اما قبل از آنکه این پدیده عجیب بتواند مفید واقع شود محققان با چالشی روبرو شدند که چطور نور را در زوایای به اندازه کافی بزرگ خم کنند تا بتواند مفید باشد. اکنون دو گروه مستقل این مشکل را حل کرده‌اند. در راستای همین پژوهش آن‌ها ادعا می‌کنند که خمش صوت و دیگر انواع امواج می‌تواند در آینده ممکن باشد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان دانشگاه آیووا توانسته‌اند برای اولین بار بطور مستقیم آشفتگی‌های فضایی را اندازه‌گیری کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشفتگی تنها به محیط‌های زمینی منحصر نبوده و همچنین بطور فراگیری در سراسر منظومه شمسی و ورای آن وجود دارد که حرکات آشفته را در گاز یونیزه شده یا پلاسما که جهان را پر کرده، هدایت می‌کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نگاره منحصر به فردی از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که با ترکیب تصاویر زمینی و ماهواره‌های فضایی تهیه شده است؛ همچون چشمی آسمانی است که گویی به دقت سیاره ما را زیر نظر گرفته است.
این نگاره منحصر به فرد از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که ترکیبی از تصاویر زمینی و چشم‌انداز ماهواره‌های Proba-2 و SOHO است؛ به نظر می‌رسد خورشید همچون چشمی آسمانی به دقت ما و حرکاتمان را بر روی زمین زیر نظر گرفته است.
به گزارش آژانس فضایی اروپا، مردمک رنگی این چشم تصویر قرص خورشید از نگاه ماهواره Proba-2 آژانس فضایی اروپا در لحظاتی است که از دید ناظر زمینی، خورشیدگرفتگی کلی بر روی زمین در حال وقوع بود. تصاویر مورد استفاده برای تهیه این بخش عکس، توسط دوربین SWAP این ماهواره گرفته شده است که به مطالعه خورشید در نور فرابنفش می‌پردازد.
برای ایجاد تمایز میان عوارض و خصوصیات فراوان موجود در سطح خورشید و اطراف آن، به خصوص برای نشان دادن شدت‌های مختلف نواحی طوفانی فعال خورشید، رنگ‌های عکس دستکاری شده‌اند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

برخلاف کسانی که فریب توهم پایان جهان در 21 دسامبر 2012 را خورده و خود را آماده مواجهه با این حادثه می‌کنند، زندگی مایاهای ساکن در جنوب مکزیک در آرامش کامل جریان دارد.
کتاب ها و فیلم های مختلفی بر اساس پیش بینی تقویم باستانی مایاها مبنی بر پایان جهان در روزهای پایانی سال 2012 میلادی نوشته و ساخته شده‌اند که فرضیه‌های عجیبی را مطرح کرده‌اند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
 
سرس نام تنها سیاره کوتوله و خرد سیاره‌ای است که درون سامانه خورشیدی وجود دارد و همچنین بزرگترین سیارک این سامانه به شمار می‌رود.
خرد سیاره سرس (Ceres) جرمی سنگی-یخی با قطر 950 کیلومتر است و گفته می‌شود که کوچکترین سیاره کوتوله‌ است که تا‌کنون شناسایی شده‌است. این جرم که در ژانویه سال 1801،‌یعنی در حدود 212 سال پیش توسط جوزپه پیاتسی کشف شده،‌ اولین سیارکی به شمار می‌رود که توسط انسان شناسایی شده است، البته در زمان خود سرس یک سیاره معرفی شده بود. نام این سیارک از نام الهه کشاورزی،‌محصول و عشق مادری در اساطیر رومی برگرفته شده است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نتایج جدید دانشمندان مرکز سرن نشان داده که احتمالا دو بوزون هیگز متفاوت وجود داشته که یکی از وزن ۱۲۳٫۵ گیگاالکترون ولت و دیگری از ۱۲۶٫۶ گیگاالکترون ولت برخوردار است.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، یک ماه پیش دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادرونی آخرین نتایج بوزون هیگز را منتشر کردند که اگرچه باعث شگفتی بسیار شد اما جذابترین بخش آن نتایجی بود که منتشر نشدند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

يک عکاس نجومي با استفاده از سرويس دوربين فضايي آنلاين (SSC) موفق به عکسبرداري از سحابي NGC 1977‌ شده است.

 

 

برنامه Slooh Space Camera‌ يک سرويس آنلاين رصد آسمان شب است که امکان استفاده از تلسکوپ هاي مختلف در سراسر جهان را براي کاربران فراهم مي‌کند.

 

 

«ديو لارکين»، عکاس نجومي اين تصوير ديدني از سحابي «مرد دونده» (Running Man)‌ را با کمک تلسکوپ رباتيک 20 اينچي جزاير قناري از منزلش در استراليا تهيه کرده است.

 

 

«لارکين» تأکيد مي‌کند: آنچه که تصوير تهيه شده از اين سحابي را خاص مي کند، حضور در استراليا و استفاده از تلسکوپ رباتيک آنلاين در سمت ديگري از کره زمين است.

 

 

 




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پروازهاي شبانه در رصدخانه‌هاي هوابرد براي يافتن ستارگان جوان و تازه متولد شده مي‌تواند شواهدي از وجود حيات را در اختيار محققان قرار دهد.

رصدخانه هوابرد (airborne observatory)‌ در اصل يک هواپيماي بوئينگ 747 مجهز به رصدخانه استراتوسفري ستاره شناسي مادون قرمز است.

بزرگترين رصدخانه هوايي جهان  با پرواز در ارتفاع 40 هزار پايي، قادر به جمع آوري داده هاي بسيار خاص نجومي است.

جستجو براي حيات به ستارگان جوان رسيد

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خطر از بيخ گوش زمين رد شد

سيارک عظيمي به پهناي 4.82 کيلومتر از فاصله 6.9 ميليون کيلومتري زمين عبور کرد.

سيارک عظيم 4179 Toutatis‌ به پهناي 4.82 کيلومتر، شب گذشته در نزديک ترين فاصله خود با زمين از کنار سياره ما عبور کرد.

سيارک Toutatis نخستين بار در سال 1934 ميلادي مشاهده و کشف آن به صورت رسمي در سال 1989 ميلادي ثبت شد. دوره گردش اين سيارک به دور خورشيد حدود چهار سال است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بارش شهابی جوزایی بامداد روز جمعه 24 آذرماه به اوج بارش خود می‌رسد و در صورت ابری نبودن آسمان می‌توان هر ساعت 200 شهاب از این بارش را مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمین در حرکت انتقالی خود به دور خورشید، در چند نقطه، مدار دنباله‌دارها را قطع می‌کند که با ورود ذرات باقی مانده از دنباله‌دارها بر اثر اصطکاک می‌سوزند که از دید رصدگر زمینی به صورت بارش شهابی قابل مشاهده است.
بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه است که کانون آن در صورت فلکی جوزا است. صورت فلکی جوزا یا دو پیکر از صورت فلکی منطقه البروج و بهترین زمان برای دیدن این صورت فلکی، فصل زمستان است. جوزا دارای 13ستاره پر نورتر از قدر (درخشمدگی) 4 است. آلفا (کاستور) و بتا  (پلوکس) از ستاره‌های پر نور این صورت فلکی و نمایانگر سرهای دو پیکر هستند.
 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان