درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 390
بازدید کل : 103688
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




تاریخچه به وجود آمدن علم نجوم مطالعه مواد و مقدمه‌ای است درباره فرآیند بوجود آمدن آنچه در آنسوی جو زمین است که این جهان ، آسمان و گوی آسمان را از اتمهای کوچک تا گیتی وسیع شامل می‌شود. منجمان اجرام آسمانی مانند سیارات ، ستاره‌ها ، ستاره‌های دنباله دار ، کهکشانها ، سحابیها و مواد بین کهکشانها را مطالعه می‌کنند. برای اینکه چگونگی تشکیل شدن ، چگونگی بوجود آمدن و منسب هر کدام را مشخص می‌کنند و اینکه چگونه بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و چه اتفاقی ممکن است برای آنها بیفتد



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اِنَّ في خَلِق السَّماواتِ وَ الأرِض وَ اخِتلافِ الَّیلِ وَ النَّهاِر وَ الفُلکِ الَّتي تَجري فِي البَحِر بِما یَنفَعُ النّاسَ وَ ما انزَلَ اللهُ مِن السّماءِ مِن ماءٍ فَأحیا بِهِ الارضَ بعدَ مَوتِها و بثَّ فیهامِن کلِّ دابَّةٍ و تصریفِ الِّریاحِ و السَّحابِ المُسَخَّرِ بَینَ السماء و الارض لایاتٍ لِقَومٍ یَعقِلون.
«آیه ی 164 سوره بقره»
درآفرینش آسمان ها و زمین، و آمد و شد شب و روز،و کشتی هایی که در دریا به سود مردم در حرکتند،و آبی که خداوند ازآسمان نازل کرده و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را درآن گسترده،و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین وآسمان مسخرند نشانه هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می اندیشند

 




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

گفته دانشمندان هر ۲۷ میلیون سال یک بار زندگی بر روی کره زمین کاملا نابود می گردد و البته تا انقراض بعدی فقط ۱۶ میلیون سال وقت داریم. طبق تحقیقاتی که جدیدا تحت عنوان «وقایع انقراض» به بررسی سیاره مان طی ۵۰۰ میلیون سال گذاشته پرداخته است، ثابت شده است که این اتفاق طبق یک برنامه زمانی منظم به وقوع می پیوندد. این مطالعات بازه زمانی دو برابر تحقیقات قبلی را پوشش داده اند.

 

دانشمندان دانشگاه کانزاس و انستیتو اسمیت سونیان با اطمینان ۹۹ درصد مطمئن اند که انقراض ها روی کره زمین دقیقا ۲۷ میلیون سال یک بار اتفاق می افتند.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 در باره سیاه چاله و ویژگی های آن

این برداشت که نور جذب سیاه چاله مشوند کاملا غلط است چون در نظریه نسبیت عام انشیتن گفته شده است که فضا – زمان به علت وجود انحنا پیدا می کند که در سیاه چاله حتی انحنا باعث ناپیوستگی در فضا و زمان می شود و چون نور در این فضا – زمان حرکت میکند به ناچار وارد سیاه چاله می شود .

 

 

 

سیاه چاله : اجرام فضایی دارای شعاع کم(در حدود یک دهم شعا ع زمین)و جرم بسیار زیاد می باشد (بیش از 5 برابر جرم خورشید).یکی ازخصوصیات ان ها گرانش زیاد انهاست که حتی نور را در خود جذب می کنند.

 

 

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

کلمه ی نجوم مردم را اغلب به یاد خیره شدن به آسمان شب،این طبیعت فراموش شده وعکس های بسیار زیبایی که توسط تلسکوپها گرفته شده می اندازد،در حالی که نجوم یک علم است و علم نجوم یعنی کار زیاد و مداوم و علم ریاضیات و فیزیک است.

 

 

 

 

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو ...

 
 
نجوم چیست؟
 
کلمه ی نجوم مردم را اغلب به یاد خیره شدن به آسمان شب،این طبیعت فراموش شده وعکس های بسیار زیبایی که توسط تلسکوپها  گرفته شده می اندازد،در حالی که نجوم یک علم است و علم نجوم یعنی کار زیاد و مداوم و علم ریاضیات و فیزیک است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زحل(کیوان) ششمین سیاره منظومه شمسی ودومین سیاره بزرگ بعدازمشتری میباشد.


 

 

 

کیوان همچون مشتری یک غول گازی فاقدسطح صخره ای میباشد.دمای زحل دربالای ابرهای گازی آن به١٨۵-درجه سانتیگرادمیرسد.کیوان تنهاسیاره حاضردرمنظومه ما است که چگالی کمترازآب داردومیتوانددرآب شناورباشد!!!

 

 

 

زحل ,مشتری ,اورانوس ونپتون دارای سیستم حلقه ای هستندوبه دلیل شباهتهایی که به هم دارندسیارات مشتری مانندنامیده میشوند.

 

 

 

تعدادحلقه های زحل بیشترازسایرسیارات حلقه داراست.زحل دارای٧حلقه اصلی میباشد.این حلقه هاازسنگ ,یخ وگردوغبارتشکیل شده اندکه دراندازه های بسیارکوچک یابزرگ میباشند.این حلقه هاباراول درسال١۶١٠توسط گالیله کشف شد.(درپست بعدی باحلقه های زحل بیشترآشناخواهیدشد.)

 

 

انیمیشن حلقه های زحل رادراین سایت ویاازطریق این سایت

ببینید.

 

 

 

اتمسفرزحل شامل٩٧%هیدروژن ,کمتراز٣%هلیم واندکی گازمتان وآمونیاک میباشدکه دردمای١۶٨-درجه سانتیگراد آمونیاک به صورت کریستالهای یخی درآمده است.

 

 

 

 

1,429,400,000km فاصله ازخورشید/یک سال معادل٢٩.۴٢سال زمینی

 

 

 

120,536km  قطرزحل/یک روز معادل١٠.۶٧ساعت زمینی

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چشم اندازی 360 درجه از کهکشان

یک منجم آماتور تصویر شگفت انگیزی از راه شیری گرفته است که کهکشان ما را با یک چشم انداز 360 درجه نشان می دهد.

 

این تصویر ترکیبی مهیج که به خوبی پهناوری راه شیری را نشان می دهد توسط یک منجم آماتور به نام "خوان کارلوس کاسادو" گرفته شده است.

 

وی با به هم چسباندن 9 عکس که از آسمان شب گرفته به این تصویر پانورامیک دیدنی رسیده است. تمام عکسها در یک پارک ملی واقع در جزایر قناری که به دور از آلودگیهای نوری است گرفته شده اند.

در این تصویر، کهکشان مارپیچ راه شیری شبیه به کمانی که زمین را احاطه کرده است به نظر می رسد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشورهای مختلف دنیا با استفاده از بودجه های دولتی سازمان های فضایی خود را برای پیشبرد اهداف علمی گسترش می دهند . در بررسی ما لیستی از بالاترین بودجه های مصرفی توسط کشور ها در زمینه های فضایی تهیه شد و کشور ایران در این لیست دومین کشور جهان بعد از  کشور آمریکا قرار گرفت که بالاترین بودجه را برای فعالیت های فضایی دارند . جالب ترین نکته در این بررسی نشان می دهد کشورهای ثروتمندی مانند: فرانسه ، چین ، روسیه ، کانادا ، انگلیس ، اسپانیا ، هلند ، سوئد ، سویس ... از نظر میزان بودجه از کشور ایران پایین تر هستند !!! در اینجا به این نکات باید اشاره کرد:

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خرده سیارات سنگی، توده های صخره مانندی هستند که در مداری بین سیاره مریخ و مشتری و در فاصله 300 تا 600 میلیون کیلومتری ازخورشید ( که به کمربند سیارکها معروف است) قرار گرفته اند

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
img/daneshnameh_up/7/7e/Atashfeshan.jpg
زمین در آغاز شکل گیری
با سرد شدن زمین ، شرایط لازم برای
پیدایش حیات در آن فراهم شدند.

 

 

 

 

 

 

نحوه پیدایش و تکامل زمین

 

 

 

 

زمین در بدو پیدایش بصورت کره‌ای از مواد بسیار داغ و نیمه مذاب بوده که به تدریج عناصر سنگین‌تر ته‌نشین شده و هسته فلزی را به وجود آوردند ، و در عین حال عناصر سبکتر به سطوح فوقانی آمده و جبه و پوسته را تشکیل دادند. پس از گذشت میلیاردها سال زمین سرد شد، سطح زمین جامد گشت

 




ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان