درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 387
بازدید کل : 103685
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 زمین روز گذشته (جمعه) در دورترین فاصله خود در سال از خورشید قرار داشته، در حالیکه برخی مناطق مانند ایالات غربی آمریکا با دماهای بالاتر از 100 درجه فارنهایت روبرو بودند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز جمعه در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ زمین به نقطه‌ای از مدار خود رسید که دورترین فاصله را از خورشید دارد.
در طول اوج خورشیدی، زمین در فاصله 152 میلیون و 97 هزار و 426 کیلومتری از زمین قرار داشته که چهار میلیون و 999 هزار و 264 کیلومتر دورتر از دوران حضیض خورشیدی است که نزدیکترین فاصله زمین با ستاره‌اش محسوب می‌شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عبور نزدیک ستاره‌ای دنباله‌دار از کنار خورشید باعث شد دانشمندان بتوانند به بخشی از خورشید که تا پیش از این هرگز ندیده بودند،‌ نگاهی دقیق‌تر بیاندازند.
براساس گزارش BBC، در سال 2011 دنباله‌دار لاوجوی شیرجه‌ای به میان اتمسفر خورشید زد،‌منطقه‌ای که به کرونال خورشیدی شهرت دارد. تصاویر تلسکوپی نشان داده‌اند که چگونه دنباله این ستاره به واسطه میدان مغناطیسی شدیدی کشیده شده و به این شکل دانشمندان توانسته‌اند ویژگی‌های این نیرو را برای اولین بار مطالعه کنند.

محققان مرکز فناوری‌های پیشرفته لاکهید مارتین در کالیفرنیا می‌گویند این دنباله‌دار در میان بخشی از اتمسفر خورشید حرکت می‌کند که امکان رصد آن وجود ندارد. امکان استفاده از ماهواره‌ها برای رصد این بخش نیز وجود ندارد زیرا ماهواره‌ها ذوب خواهندشد و در عین حال شدت نور خورشید به اندازه‌ای است که امکان دیدن ماهواره وجود ندارد. اما دنباله‌دار لاوجوی دسترسی به این بخش از اتمسفر خورشید و میدان مغناطیسی خورشید که به هیچ شیوه و تکنیکی امکان دسترسی به آن وجود نداشت را فراهم آورده است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک بادبان عظیم خورشیدی که برای نمایش بقا و ارزش نیروی محرکه بدون سوخت طراحی شده بود، قرار است در نوامبر 2014 به فضا پرتاب شود.
فضاپیمای Sunjammer ناسا که بادبان 1208 متری آن به این خودرو اجازه خواهد داد مانند یک قایق در آسمانها حرکت کند، قرار است اواخر سال آینده بر روی موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پژوهشگران  موفق شده‌اند در آزمایش‌هایی باریکه‌ی نور را خم کنند. این نتیجه کاربردهای زیادی از جمله در پزشکی دارد.
۵ سال پیش فیزک‌دانان نشان دادند انتشار انواع خاصی از باریکه لیزری می‌توانند در فضای آزاد مسیر‌های خمیده را دنبال کنند. این چنین رفتار غیر منتظره‌ای می‌تواند کاربرد‌های زیادی داشته باشد؛ از کاربرد برای نانو ذرات تا نابودی تومورهایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است. اما قبل از آنکه این پدیده عجیب بتواند مفید واقع شود محققان با چالشی روبرو شدند که چطور نور را در زوایای به اندازه کافی بزرگ خم کنند تا بتواند مفید باشد. اکنون دو گروه مستقل این مشکل را حل کرده‌اند. در راستای همین پژوهش آن‌ها ادعا می‌کنند که خمش صوت و دیگر انواع امواج می‌تواند در آینده ممکن باشد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان دانشگاه آیووا توانسته‌اند برای اولین بار بطور مستقیم آشفتگی‌های فضایی را اندازه‌گیری کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشفتگی تنها به محیط‌های زمینی منحصر نبوده و همچنین بطور فراگیری در سراسر منظومه شمسی و ورای آن وجود دارد که حرکات آشفته را در گاز یونیزه شده یا پلاسما که جهان را پر کرده، هدایت می‌کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نگاره منحصر به فردی از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که با ترکیب تصاویر زمینی و ماهواره‌های فضایی تهیه شده است؛ همچون چشمی آسمانی است که گویی به دقت سیاره ما را زیر نظر گرفته است.
این نگاره منحصر به فرد از خورشیدگرفتگی کلی ماه قبل که ترکیبی از تصاویر زمینی و چشم‌انداز ماهواره‌های Proba-2 و SOHO است؛ به نظر می‌رسد خورشید همچون چشمی آسمانی به دقت ما و حرکاتمان را بر روی زمین زیر نظر گرفته است.
به گزارش آژانس فضایی اروپا، مردمک رنگی این چشم تصویر قرص خورشید از نگاه ماهواره Proba-2 آژانس فضایی اروپا در لحظاتی است که از دید ناظر زمینی، خورشیدگرفتگی کلی بر روی زمین در حال وقوع بود. تصاویر مورد استفاده برای تهیه این بخش عکس، توسط دوربین SWAP این ماهواره گرفته شده است که به مطالعه خورشید در نور فرابنفش می‌پردازد.
برای ایجاد تمایز میان عوارض و خصوصیات فراوان موجود در سطح خورشید و اطراف آن، به خصوص برای نشان دادن شدت‌های مختلف نواحی طوفانی فعال خورشید، رنگ‌های عکس دستکاری شده‌اند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ناسا سطح آمادگی خود را برای ورود به دوره بیشترین فعالیتهای خورشید ظرف ۱۴ ماه آینده افزایش داده اند، چرا که این دوره می تواند تأثیرات فاجعه باری روی شبکه های برق جهانی و سیستمهای ارتباطی بگذارد.
به گزارش علم پرس به نقل از مهر، دوره بیشترین فعالیت خورشید یک دوره عادی از فعالیتهای شدید یا تشدید شده خورشید در یک دوره خورشیدی ۱۱ ساله است. در چنین دوره ای، تعداد بسیاری از لکه های خورشیدی ظاهر می شوند و قدرت خروجی خورشید با افزایش چشمگیر در میزان و قدرت شراره های خورشیدی بیشتر می شود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ایستگاه فضایی در طول 21 روز یک دور کامل به دور خورشید خواهد زد.
به نقل از خبرگزاری ANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژی ،ایستگاه فضایی بین المللی در مانوری پیچیده بهترین موقعیت را برای رصد خورشید خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، آژانس فضایی اروپا توضیح داد که ایستگاه فضایی بین المللی برای مطالعات علمی بیشتر رصدی کامل را از خورشید انجام خواهد داد.
سخنگوی آژانس فضایی اروپا اضافه کرد به منظور رصدی کامل به دور خورشید خواهد زد که 25 روز به طول خواهد انجامید.
نادیا تیس یکی از مسئولین کنترل خورشیدی ( نظارت مانیتورینگ خورشیدی) گفت: برای بدست آوردن این داده ها ایستگاه فضایی الزاماً باید به دور مدار طبیعی خورشید بچرخد که این امر نیاز به صرف مدت زمانی به اندازه حداقل 2 هفته می باشد.
این مانور شامل جا به جایی 450 تن از ملزومات ایستگاه فضایی است که به نوبه خود کاری ساده به نظر نمی رسد



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

وقتی صحبت از مرگ یک ستاره می‌شود بیان‌گر این است که مراحل دیگری هم برای زندگی آن قابل تصور است؛ ستاره‌ها متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند، جوانی و میان‌سالی خود را طی می‌کنند و سپس قدم در کهن‌سالی می‌گذارند، پیر می‌شوند و می‌میرند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
آخرین خورشید گرفتگی کامل در جولای سال 2010 روی داد و پس از کسوف کامل نوامبر 2012 میلادی، محققان و علاقه‌مندان نجوم باید تا مارس سال 2015 برای مشاهده این پدیده نجومی منتظر بمانند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خورشید گرفتگی روز سه شنبه 13 نوامبر (23 آبان) ساعت 20:35 به وقت گرینویچ (00:05 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) همزمان با طلوع آفتاب در شمال شرق استرالیا آغاز شد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد