درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 386
بازدید کل : 103684
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




مرکز کهکشان راه شیری یک محل حیرت‌انگیز و پر از عجایب فضایی است که می‌تواند برای ستاره‌شناسان مشتاق ثبت تصویر از این ویژگی‌ها و درک بیشتر از موقعیت خود در کهکشان، مکان گیج‌کننده‌ای هم به نظر برسد؛ اما با کشف جدید دانشمند ایرانی دانشگاه نورث‌وسترن، آنها به راحتی قادر خواهند بود تا یادگارهای زیبایی را از فضا برای خود داشته باشند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر فرهاد یوسف‌زاده، استاد ایرانی دانشگاه نورت وسترن آمریکا و محقق و ستاره شناس ناسا ابزار جدید را برای شناسایی ابرهای غبار و ستارگان کشف کرده که شامل ثبت تصویر از آنها با استفاده از امواج رادیویی است.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تصاویر جدیدی از حفره‌ای بزرگ در مریخ این احتمال که آب زمانی در میان درز‌ها و شکاف‌های لایه‌های زیرین مریخ در جریان بوده و به این واسطه حیات ارگانیزمی در این سیاره وجود داشته را افزایش داده‌است.
به گزارش NBC، تصاویر جدیدی که از حفره‌ای در مریخ به ثبت رسیده‌است نشان از حضور احتمالی آب در شکاف‌های زیر‌زمینی در گذشته مریخ دارد و این احتمال را که زمانی در این منطقه حیات وجود داشته و شاید هنوز هم وجود داشته باشد را پر‌رنگ‌تر ساخته است.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان مدارگرد اکتشافی ماه، به عنوان بخشی از اولین نمایش ارتباط لیزری با یک ماهواره در سطح ماه، تصویری از نقاشی معروف «مونالیزا» لئونادرو داوینچی را از زمین به این فضاپیما ارسال کردند.
 این سیگنال لیزری که از یک تاسیسات در مریلند شلیک شده بود، تصویر مونالیزرا را به مدارگرد اکتشافی ماه در فاصله 384 هزار و 400 کیلومتری زمین ارسال کرد که از سال 2009 در حال گردش به دور ماه است.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

  یک مدرس نجوم با بررسی تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، موفق به کشف نمای خیره‌کننده ای از یک کهکشان ماهواره‌ای در همسایگی کهکشان راه شیری شد.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، رقابت «گنجینه‌های پنهان هابل» با هدف تشویق علاقه‌مندان به فضا برای یافتن تصاویر دیده نشده در رصدهای تلسکوپ فضایی هابل از سوی ناسا برگزار می‌شود.
«جاش لیک» از مدرسان نجوم یکی از مدارس ایالت کانتکتیکات با استفاده از تصاویر تلسکوپ هابل، تصویری از منطقه LHA120-N11 تهیه کرده است؛ این کهکشان ماهواره‌ای در فضا شناور بوده و در حال رقص آرام بدور کهکشان راه شیری است.
در این تصویر یک مهد کودک ستاره ای با خطوط تیره گرد و غبار در ابر ماژلانی بزرگ در فاصله ۲۰۰ هزار سال نوری با زمین دیده می شود.
تصویر تهیه شده توسط «جاش لیک» با رصدهای دقیق منطقه N11 در طول موج های نوری آبی، سبز و نزدیک به مادون قرمز ترکیب و تصویر جدیدی از منطقه N11‌ در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) از سوی ناسا منتشر شد.
این مدرس نجوم با کشف نمای خیره کننده از کهکشان ماهواره ای، جایزه نخست رقابت عکاسی هابل را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری مهر



جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شرکت اینتل که تاکنون فناوریهای لازم را برای ارتباط برقرار کردن استفن هاوکینگ فیزیکدان و کیهان شناس بریتانیایی فراهم کرده، درنظر دارد این فناوری ها را با ارائه یک دستیار جامع فناوری به روز کند تا سرعت تکلم وی به حد عادی برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، طی 50 سال گذشته، استفن هاوگینگ، فیزیکدان و کیهان شناس، نجات یافته بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده است، اما این بیماری همچنان قربانی می گیرد.




ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جرم کهکشان راه شیری ممکن است نصف آن چه باشد که تاکنون تصور می‌شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌ها نشان می‌دهد ستارگان دور دست کهکشان راه شیری که در فاصله بین 260 هزار تا 490 هزار سال نوری از مرکز کهکشانی فاصله دارند، به کندی در حال چرخش هستند.




ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ناسا اعلام کرد کار مونتاژ فضاپیمایی که سطوح پایینی و کمتر شناخته شده اتمسفر خورشید را مطالعه خواهد کرد، به اتمام رسیده و آزمایش های نهایی آن در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاری مهر، فضاپیمای "طیف سنج تصویربرداری منطقه رابط" یا (IRIS) قرار است آوریل امسال به فضا پرتاب شود.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دستگاه جدیدی که می‌تواند تصاویر هر دانه برف را در زمان سقوط آزاد آن به ثبت برساند، می‌تواند به پیش‌بینی‌های هواشناسی بهتر منجر شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان دانشگاه یوتا موفق به ساخت «دوربین دانه برف چند زاویه‌ای(MASC)» شده‌اند که از سه دوربین پرسرعت کنترل شده با حسگرهای مادون قرمز برای تصویربرداری از دانه‌های برف در زمان سقوط آنها بر روی زمین با نوردهی یک 25 هزارم یک ثانیه استفاده می‌کند.
این دستگاه همچنین سرعت سقوط دانه را بدون لمس آن که ممکن است منجر به اختلال در اندازه‌گیری باشد، محاسبه می‌کند.
بیشتر دانه‌های برف موجود در طبیعت، توده‌های پیچیده‌ای از دانه‌های به هم چسبیده‌اند که قرار دادن آنها بر روی یک اسلاید می‌تواند ساختار آنها را از بین ببرد.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان مرکز پژوهشی اپتوالکترونیک دانشگاه ساوث‌همپتون موفق به تولید قوی‌ترین نانوالیاف شیشه‌ای سبک جهان با قدرت 15 برابر فولاد شدند که قابل تولید در طول‌های 1000 کیلومتر است
به گزارش ایسنا، این یافته‌ها می‌تواند به تحول در صنایع هوایی، دریایی و امنیتی کمک کند.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ستاره ای را شناسایی کرده اند که دستکم 13.2 میلیارد سال عمر دارد این مسن ترین ستاره ای است که تا کنون در کائنات مشاهده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره 186 سال نوری از زمین فاصله دارد.
بر اساس محاسبات محققان، انفجار بزرگ حدود 13.77 میلیارد سال پیش صورت گرفته و این ستاره که HD 140283 نام دارد در بین نخستین ستاره هایی است که در عالم شکل گرفته اند



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان