درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 384
بازدید کل : 103682
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




ثبت نخستین تصویر واضح از نمای نزدیک پیوندهای اتمی یک مولکولدانشمندان شرکت آی‌بی‌ام توانسته‌اند برای‌اولین بار نزدیکترین تصویر را از پیوندهای اتمی نگهدارنده ساختارهای مولکول ثبت کنند.
به گزارش ایسنا، تیم محققان مستقر در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی آی‌بی‌ام در زوریخ از شیوه‌ای موسوم به میکروسکوپی نیروی اتمی بدون تماس برای بررسی درون یک مولکول استفاده کرده و اکتشافات با استفاده از مولکول و اتم را به کوچکترین مقیاس رسانده‌اند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ستاره جدیدی کشف کرده اند که میدان مغناطیسی آن 20 هزار برابر قوی تر و جرم آن 35 برابر خورشید است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره جدید که NGC 1624-2 نام دارد حدود 20 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره در صورت فلکی برساووش قرار دارد و حدود 35 برابر چگال تر از خورشید ما است.
این ستاره سنگین میدان مغناطیسی دارد که 20 هزار بار قوی تر از میدان مغناطیسی خورشید و حدود 10 برابر قوی تر از هر ستاره کشف شده دیگری است.
توده سنگین این ستاره سوخت عظیمی را در اختیارش می گذارد و موجب شده این ستاره درخشان و داغ باشد و از این رو احتمالا نسبتا پس از دوره حیات پنج میلیون ساله اش سریع می سوزد. این دوره زمانی برابر است با یک دهم یک درصد عمر کنونی خورشید در نیمه عمرش.
این کشف راه را برای شناسایی نقش مغناطیس در ستاره ها، روند تکاملی آنها و کهکشانهایشان هموار می کند.
میدانهای مغناطیسی با این قدرت بسیار نادر هستند و فقط در چند ستاره دیگر با توده بسیار کمتری مشاهده شده است.
نتایج این تحقیقات درنشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

خبرگزاری مهر



سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نور ستارگان باقی مانده از کهکشان‌های دور در هشت میلیارد سال قبل، در سفر طولانی به سوی زمین، توسط قدرتمندترین دوربین دیجیتال جهان در شیلی ثبت شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پرتوهای قدیمی از میان تعداد بی‌شماری از کهکشانهای دور گذر کرده و راه خود را به سوی دستگاه نقشه‌برداری موسوم به دوربین انرژی تاریک در بالای کوههای شیلی باز کرده‌اند.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا نخستین تصویر از خورشیدگرفتگی جزئی را به زمین مخابره کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کنجکاوی» روز پنجشنبه 13 سپتامبر (23 شهریور) این تصویر را از دهانه گیل و در زمان گذر «فوبوس»، به عنوان بزرگترین قمر مریخ، از مقابل خورشید تهیه کرده است.
سیستم دوربین «کنجکاوی» از طریق فیلتر تراکم خنثی، نور خورشید را به یک هزارم اندازه واقعی کاهش داده است.
«کری بین» از اعضای تیم مأموریت کنجکاوی ناسا تأکید می کند: نقاط درخشانی که در عمق تاریکی در اطراف خورشید دیده می شوند، در نگاه اول شبیه ستاره هستند، اما آنها در حقیقت پیکسل های تصویری هستند که در عکس بزرگنمایی شده دیده می شوند.
«کنجکاوی» در روزهای آینده نیز شانس مشاهده دو گذر قمرهای «فوبوس» و «دیموس» مریخ از مقابل خورشید را خواهد داشت.

ایسنا



سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
فیزیک‌پیشه‌ها در ایالات متحده مدعی‌شده‌اند که برای اولین بار تداخل تک اتمی را در فواصلی بسیار بیش‌تر از طول هم‌بستگی اتمی مشاهده کرده‌اند. در این آزمایش انبرک نوری و یک سری تپ‌های لیزر برای جهاندن اتم در طول دو مسیر متفاوت و ملاقات دوباره پس از ۱ms، به‌کار می‌روند. گروه می‌گوید که اگر بشود دقت این آزمایش را بیش‌تر کرد، می‌تواند به داده‌های تازه‌ای درباره‌ی وجود احتمالی گرانش غیر نیوتونی در فواصل میکرونی بیانجامد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
شواهد جدید از وجود انرژی تاریکمحققان نجوم با بررسی و تأیید تحقیقات جنجال برانگیز یک دهه قبل، از احتمال ۹۹٫۹۹۶ درصدی وجود انرژی تاریک خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، اخترشناسان با بررسی روشنایی ابرنواخترهای دوردست متوجه تسریع گسترش در کائنات شدند. این پدیده به نیروی دافعه مرتبط با انرژی تاریک نسبت داده شد که به نظر می‌رسد سه چهارم از کیهان را شکل داده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آرتور استانلی ادینگتون یک کارشناس فیزیک نجومی اهل انگلستان بود که نظریه ی وی در مورد ساختار ستارگان ,امروزه اساس کارهایی از این قبیل را تشکیل می دهد وی چگونگی انتقال انرژی از هسته ستارگان را توضیح داد و تاثیر جرم ستارگان بر میزان تابندگی آنها را مشخص نموده است وی همچنین اولین شواهد رصد خانه ای در اثبات نظریه ی نسبیت عام ارایه کرده است . او که ستاره شناسی با نفوذ بود نه تنها الهام بخش همکارانش شد بلکه ستاره شناسی به ویژه کار ادوین هابل (۱۹۵۳-۱۸۸۹)را درمورد انبساط جهان به عموم معرفی نمود

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ادینگتون ، این را نیز بخـوبی می دانستـه کـه:

     
                                                             نظر
یادت نره همسنگر
عزیز

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفر در رياضيات باطن هستي اعداد است و در مقوله رياضيات اعداد به‌صورت مثبت و منفي از صفر به‌وجود مي‌آيند و يا از بين مي‌روند؟

ناظري كه فقط يك طرف هستي را مي‌بيند، از طرف ديگر هستي بي‌خبر است. ناظري كه تنها اعداد مثبت را مي‌بيند، از وجود اعداد منفي بي‌خبر است. از منظر نگاه او اعداد منفي ناپديداند و يا هيچ انگاشته مي‌شوند. برعكس نظاري كه فقط اعداد منفي را مي‌بيند، از وجود اعداد مثبت بي‌خبر است و از ديد او اعداد مثبت ناپديدند و يا هيچ به حساب مي‌آيند. اما ناظري كه به‌جاي تمام ناظران متضاد هستي در نظر گرفته مي‌شود، يكتانگر است و از ديد او اعداد مثبت و منفي از صفر به‌وجود مي‌آيند و در يك روند قانونمند از بين مي‌روند، اين ناظر به‌عبارتي ناظر صفر هستي ناميده مي‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان مرکز تحقیقات هسته ای اروپا پیشنهاد کردند که یک جایگزین قویتر برای برخورد دهنده بزرگ هادرون در نظر گرفته شود.

 

برخورد دهنده بزرگ هادرون در ۲۷ کیلومتری زیر زمین در مرز سوئیس و فرانسه



ادامه مطلب ...


شنبه 25 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان