درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 390
بازدید کل : 103688
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




  آلبرت انیشتین : دانش محدود است ؛ تخیل جهان را محاصره خواهد کرد.

CERN : European Organization for Nuclear Reaserch
 
سرن ،سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای است . این نام - cern- مخفف فرانسوی :...



ادامه مطلب ...


شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا در رده نام آورترین مشاهیر ایران زمین است که همه ایرانیان حداقل با نام او آشنایی ابن سینا و گذر زهرهاندکی دارند، ابن سینا را شاید بتوان یکی از نمادهای دوران شکوفایی علمی ایران دانست، دورانی که دامنه اثربخشی آن محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نبود و جهان اسلام را نیز متاثر کرد و در نهایت باعث شد تمدنی مهم و تاثیرگذار در جهان با محوریت دانشمندان ایرانی شکل بگیرد که به تمدن اسلامی شهرت یافت.
    
    ابن سینا را باید در این دوران پرستاره، ستاره ای پرفروغ دانست؛ مردی که دانش وسیع او از ریاضیات، نجوم، پزشکی و فلسفه باعث نوآوری های فراوانی شد و مرزهای جدیدی در دانش آن زمان به وجود آورد. کتاب های ماندگار او در زمینه های مختلف، نشانه ای از گستردگی موضوعات مورد علاقه او را نشان می دهند و دقت نظرش در هریک از شاخه هایی که به آن پا گذاشته است. با وجود گستردگی حوزه های علمی مورد علاقه او که او را به یکی از برجسته ترین چهره های جامع علمی تاریخ بدل کرده است بسیاری نام او را مترادف با فلسفه و پزشکی می دانند و کمتر پیش می آید که دیگر حوزه های فعالیت های او مورد توجه جدی قرار گرفته باشد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

برای تخمین جرم کهکشان‌ها، اخترشناسان نور مشاهده شده آنها را با استفاده از یک ضریب تبدیل به جرم تبدیل می‌کنند. اما اکنون جدیدترین معمای کیهانی: کهکشان‌های نخستین چند ستاره داشتند؟مشخص شده که تبدیلی که ده‌ها سال است اخترشناسان استفاده ‌می‌کنند، غلط است.
این تصویر متعلق به خوشه ستاره‌ای اومگا قنطورس واقع در کهکشان راه شیری است. در این تصویر، ستارگان جوان به رنگ آبی و ستارگان پیر به رنگ قرمز دیده می‌شوند. با این وجود، در کهکشان‌های دوردست‌تر محال است که بتوان ستارگان کم‌نور را مشاهده کرد. اکنون مشخص شده است که برخی از دورترین کهکشان‌های عالم از آنچه که اخترشناسان گمان می‌کردند، ستارگان بیشتری دارند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تالس ملطی
تالس
تالس ملطی (به یونانی: Θαλης) در حدود سال ۶۴۰ (پیش از میلاد) در شهر «میلیتوس» بدنیا آمد. بسیاری از او به عنوان اولین فیلسوف یونانی و همچنین پدر علم یاد می‌‌کنند. تالس بیشتر وقت خود را صرف مطالعه ریاضیات و ستاره‌شناسی کرد و فقط به قصد تامین معاش روزانه، به سوداگری پرداخت. تالس از زمرهٔ «ماده‌گرایان» اولیه محسوب می‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تحقیقات نشان می دهد تعداد زیادی از سیارگانی که مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند نشان از وجود حیات زمینی برای بشر دارند .بررسی حیات زمینی در برخی کوتوله های سرخبا توجه به مطالعات اخیر ده ها میلیارد سیاره در اطرافه کوتوله های سرخ وجود دارند که در آن ها می توان به وجود مایع و حیات زمینی پی برد .
به گفته ستاره شناسان 80 درصد از ستارگان کهکشان راهشیری را کوتوله های سرخ تشکیل می دهند که ستارگانی کم نور و سرد تر از خورشیدند و در حد انرژی کلاس G خورشید به حساب می آیند .البته گفتنیست که این کوتوله های سرخ کاندیدای سکونت نیستند چرا که نور کم این ها نشان از چرخش آب سطحی در انهاست و این نمیتواند زندگی بادوام و طولانی همچون زمین را رقم بزند .



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

معمای انتروپی
آیا زمان در جهان های دیگر به عقب باز میگردد؟
فیزیکدانان مفهوم تقارن زمان را در قانون مشهور دوم ترمودینامیک اعمال کرده‌اند: انتروپی در یک سیستم بسته هرگز کاهش نمی‌یابد. به طور کلی انتروپی واحد بی‌نظمی‌ یک سیستم است. فیزیکدان استرالیایی ‌لودویگ بولتزمن‌ در قرن ?9 انتروپی را به عنوان تمایز بین ریز حالت و بزرگ حالت یک شیء توضیح داد. اگر کسی از شما بخواهد که یک فنجان قهوه را توصیف کنید، شما احتمالأ به بزرگ حالت آن می‌پردازید- دما، فشار، و دیگر خصایص آن. از طرف دیگر ریز حالت، موقعیت دقیق و سرعت هر اتم را در مایع توضیح می‌دهد. بسیاری از ریز حالت‌های مختلف با یک بزرگ حالت خاص مطابق‌اند: می‌توان یکی از اتم‌ها را جابه‌جا کرده و هیچ‌کس با چشم غیرمسلح متوجه این تغییر نمی‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان پروتئینی کشف کرده اند که می‌تواند روند پیرشدن فضانوردان و سالخوردگان را آهسته‌تر کند.
روند پیرشدن فضانوردان آهسته تر می شود
براساس تحقیقات دانشگاه ترامو در ایتالیا آنزیم 5- لیپوکسیژناس (5-lipoxygenase) نقش مهمی در مرگ سلول در فضا ایفا می کند.
دانشمندان اعتقاد دارند که ایجاد مانع در مقابل این آنزیم، مشکلات فضانودان که در نتیجه پروازهای فضایی به وجود می آید از بین می رود.
این ادعا در رابطه با سرکوبی آنزیم کشف شده ثابت کرده که سالخوردگان نیز می توانند از مزایای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عکسی از سیاره مشتری یا ژوپیتر را مشاهده می‌کنید.

 

مشتری منظومه ما




ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان نجومی مدعی شده‌اند که تحقیقات جدید آنها این امکان را فراهم می کند که ستاره شناسان بتوانند به طور دقیق اندازه گیری دقیق روشن ترین ذرات ریز اتمی جهاننوترینوها را به عنوان روشن‌ترین ذرات ریزاتمی جهان را اندازه گیری کنند.
 یک تیم بین المللی تحقیقاتی پس از بررسیهای بسیار نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده و اظهار داشته است که این تحقیقات می تواند پیشترفتهای قابل توجهی در اندازه گیری نوترینوها ایجاد کند.
این تحقیقات که در مجله " بررسی فیزیکی D ارتباط سریع" منتشر شده، نتیجه گیری کرده است که وقتی مسئله اندازه توده نوترینوها مطرح می شود، اندازه گیریهای کهکشانی موثرتر از بررسیهای آزمایشگاهی روی زمین است.
نوترینوها ذرات بنیادین ریز اتمی هستند که در جهان معلق است و روشن ترین توده های ذرات شناخته شده است که به لحاظ گفته می شود هیچ جرمی ندارند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

میچ دوبرانر موفق شد با مجموعه عکسهایی که از ابرهای طوفانزای جنوب آمریکا گرفته بود، برنده جایزه سالیانه عکاسی سونی شود.

عکس زیر که در شـهر داندی (Dundee) ایالت تگزاس گرفته شده است، یک طوفان ابرسلولی را نشان می‌دهد؛ این نوع توفان زمانی شکل می‌گیرد که جریان‌های رو به بالای هوا باعث ایجاد حرکات چرخشی انتقالی درون ابرها می‌شوند. در هواشناسی، ابرسلول‌ها متناظر با آب و هوای شدیدی همانند گردباد هستند؛ رخدادهایی که در تگزاس و سایر ایالت‌های جنوبی آمریکا بسیار متداول است و اغلب نیز منجر به بروز خسارات گسترده می‌شود.

ابرهای طوفانی



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان