درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 387
بازدید کل : 103685
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

مجادله دو قاره بر سر مکان ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان بالا گرفت محققان در طرح جدید خود برای حل یک مجادله بین‌المللی بر سر محل احداث بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، تقسیم آن را در نیمی از زمین پیشنهاد داده‌اند.

در حال حاضر استرالیا و آفریقای جنوبی در حال رقابت برای میزبانی این مجموعه هستند که به بررسی جهان اولیه می‌پردازند؛ این در حالیست که اکنون این قضیه بیشتر حالت سیاسی به خود گرفته است.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ناسا معتقدند که میکروب‌های کوچکی برروی سطح مریخ وجود داشته است که فضانوردان به اشتباه به خاک مریخ حرارت حیات مریخ نابود شددادند و این میکروب‌ها کشته شدند
 اکنون تصور می‌شود که این میکروب‌ها توسط دو سفینه که در سال 1976 روی این سیاره سرخ فرود آمدند، کشف شده‌اند.
اما دانشمندان در آن زمان موفق به کشف علائم حیات نشدند و این میکروب‌ها را در جریان آزمایش‌هایی در دمای 160 درجه سانتیگراد حرارت داده‌اند.
اکنون یک گروه بین المللی با استفاده از روش‌های مدرن، اطلاعاتی را که توسط دو کاوشگر بدون سرنشین 'وایکینگ' جمع آوری شده بود، دوباره آزمایش کردند.
'ژوزف میلر' زیست شناس از دانشگاه 'سوترن کالیفرنیا' گفت: من 99 درصد مطمئنم که در سیاره مریخ حیات وجود داشته است.
میلر با اشاره به یک ضرب المثل قدیمی افزود: اگر این نشانه‌های کشف شده، شبیه میکروب باشند و مشابه یک میکروب عمل کنند، پس در آن صورت یک میکروب است.
در جریان ماموریت سال 1976، مواد مغذی به خاک مریخ افزوده شد. این کار اثر مشابهی مانند ریختن مواد مغذی روی خاک یک باغ دارد.
در این ماموریت، گازی از خاک مریخ ساطع شد که گفته می‌شود قسمت عمده آن دی اکسید کربن بوده است.
در آن زمان کارشناسان این احتمال را که این گاز می‌تواند از میکروب‌ها ساطع شده باشد، رد کردند.
این در حالی است که آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد این گاز از میکروب‌ها ساطع شده بود اما متاسفانه خاک در جریان آزمایش‌های اصلی گرم شد و همه میکروب‌های موجود در آن کشته شدند.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره شناسان اروپایی و آمریکایی مدعی یک معیار جدید برای کشف اولین کهکشان‌های جهان شده‌اند.
کشف جوان ترین کهکشان جهان
 تیمی از محققان آمریکایی و اروپایی با بهره‌گیری از یک لنز زوم کیهانی که در آن گرانش یک جرم بزرگ به بزرگنمایی نور اجسام در پیش‌زمینه دور می‌پردازند، موفق به شناسایی یک کهکشانی بسیار دورافتاده موسوم به MACS1149-JD1 شده‌اند که نور آن 490 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تابیده شده است.

این زمانی است که جهان تنها 3.6 درصد از عمر کنونی خود را دارا بوده است.

ستاره‌شناسان پیش از این موفق به شناسایی شواهدی از چند کهکشان دورافتاده و جوان شده بودند، اما این جسم جدید بدلیل اطمینان موجود در سنجشهای «تبدیل به سرخ» که یک جانشین برای فاصله بوده، بسیار جالب توجه است.

بر اساس تصاویری که در رنگها یا باندهای طول موج مختلف با استفاده از تلسکوپهای هابل و اسپیتزر ثبت شده، این سنجش یکی از دقیق‌ترین برآوردهای انجام شده تاکنون برای یک کهکشان کاندید از جهان اولیه است.

از آنجایی که بدلیل تاثیر عدسی گرانشی خوشه کهکشانی MACS1149 میان این کهکشان دورافتاده و زمین، MACS1149-JD1 از درخشش 15 برابر برخوردار بوده ، از این رو تلسکوپ جیمز وب براحتی خواهد توانست به مطالعه جزئیات دقیق آن بپردازد.

افزایش درخشندگی این کهکشان همچنین به دانشمندان اجازه داده تا به برآورد چند ویژگی کلیدی تیم کهکشان بظاهر جوان بپردازند. محاسبات این تیم نشان داده که سن این جسم کمتر از 200 میلیون سال بوده و جرم ستاره‌های تشکیل دهنده آن تنها یک درصد کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهد.

به دلیل طبیعت انبساط کیهانی، نور منتشر شده از کهکشانهای دور به طول موجهای طولانی تر یا قرمزتر از نور اجسام نزدیکتر تبدیل می‌شوند.

طبق برآورد این دانشمندان، MACS1149 از تبدیل به سرخ 9.6 برخوردار بوده که آنرا در ردیف کهکشانهای دیگر کاندید به عنوان دورافتاده‌ترین کهکشان قرار می‌دهد.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان مؤسسه فیزیک و ریاضیات جهان کاولی و دانشگاه ملی فناوری نارا، در مطالعه‌ای بی‌سابقه از کوازارهای دارای عدسی دستاورد بی‌سابقه دانشمندان درباره شتاب انبساط جهانگرانشی برای سنجش تاریخ انبساط جهان استفاده کرده‌اند.
نتایج این پژوهش به ارائه شواهد قدرتمندی از شتابنده بودن انبساط جهان پرداخته است.
تا کنون مشاهداتی از این انبساط کیهانی شتابنده از جمله ابرنواختر دور که نوبل فیزیک 2011 را برای محققان خود به ارمغان آورد، انجام شده است.
نتایج این تیم تحقیقاتی که در مجله Astronomical Journal منتشر خواهد شد، به تائید این انبساط فزاینده با استفاده از رویکرد کاملا متفاوت پرداخته‌اند که شرایط را برای انرژی تاریک تقویت می‌کند.
کوازار یا اخترنما به اجسام بسیار نورانی گفته می‌شود که نیروی خود را از به هم پیوستگی گاز در ابرسیاه‌چاله‌های مرکز کهکشان‌های دور بدست می‌آورند. یک کوازار معمولا در فاصله بسیار دور قرار دارد.
همگرایی گرانشی که در آن یک جسم دور در اثر گرانش یک جسم پس زمینه به دو یا چند تصویر تقسیم می‌شود ابتدا در سال 1979 کشف شده و از آن زمان بیش از 100 کوازار دارای همگرایی گرانشی گزارش شده‌اند.
محققان به بررسی مجموعه عظیم داده‌های تلسکوپ اسلوان برای کوازارهای دارای همگرای گرانشی پرداختند. طی 10 سال آزمایش دقیق 100 هزار کوازار، این تیم با موفقیت توانستند نزدیک 50 کوازار دارای همگرایی گرانشی را کشف کرده و نمونه‌های سراب جهان را افزایش دهند.
فراوانی همگرایی گرانشی که با شمارش تعداد کوازارها در یک کاتالوگ قابل سنجش بوده، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سرعت انبساط جهان را استنباط کنند؛ چرا که انبساط فزاینده، فاصله بین کوازارها و در نتیجه امکان همگرایی گرانشی را افزایش می‌دهد.
این محققان امکان همگرایی گرانشی را در میان کوازارهای دور تا حدود 0.05 درصد اندازه‌گیری کردند که با محاسبات دقیق نظری برای استخراج اطلاعات در مورد تاریخ انبساط به مقایسه گذاشته شد.
نتیجه این مقایسه نشان داده که در حقیقت انبساط جهان با شتاب انجام می‌گیرد که از وجود انرژی تاریک در آن خبر می‌دهد.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

هر سال گروه ها و مراکز نجومی سراسر جهان در هفته ای به نام "هفته ی جهانی نجوم" با برگزاری برنامه های ویژه‌ای تلاش می‌کنند رزو نجوم بر بام تهراناین علم را ترویج ‌کنند. در چنین روزهایی منجمان حرفه ای و آماتور زیبایی‌های علم نجوم را با بیان ساده و جذاب به مردم ارایه می  کنند

امسال نیز ماهنامه ی نجوم و مجموعه تفریحی- ورزشی تله کابین توچال برای گرامی داشت هفته‌ی نجوم برنامه ای یک روزه در بام تهران برگزار خواهد کرد.

ماهنامه نجوم با هدف آشنا کردن مردم با زیبایی های علم نجوم و معرفی زمینه های متفاوت فعالیت های گروه ها و مراکز نجومی این برنامه را برگزار خواهد کرد.

برمبنای تعریف زمان برگزاری روز نجوم (یکی از روزهای تعطیل تقویم هر کشوری که در هفته‌ی نزدیک به نخستین تربیع ماه بین 15 آوریل تا 15 می است.) روز نجوم امسال 8 اردیبهشت، جمعه، انتخاب شده است. این برنامه نیز در روز جمعه از ساعت 9 الی 24 برگزار خواهد شد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

 

پیرترین شاتل فضایی ناسا امروز برای آخرین بار بر بوئینگ 747 تغییریافته ناسا سوار شد و از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به واشنگتن شاتل دیسکاوری امروز برای آخرین بار پرواز کرددی.سی پرواز کرد تا در موزه ملی هوافضای اسمیث‌سونیان به نمایش درآید.
در این موزه، شاتل فضایی دیسکاوری که مخزن سوخت، موتورهای سنگین‌وزن و برخی قطعات حساس آن جدا شده است، در کنار هواپیمای برادران رایت، ایکس-15 و اسپیس‌شیپ‌وان (نخستین فضاپیمای خصوصی) قرار خواهد گرفت.




چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

ناسا به تمامی متخصصان و شرکتها و مراکز علمی تحقیقاتی مراجعه کرده تا راه حل مناسب برای این برنامه پیدا کند.
درخواست ناسا برای اولویت اول سازمان فضانوردی آمریکا
سازمان فضانوردی آمریکا، (ناسا. NASA) به دنبال طرح های جدید می باشد.
مریخ سیارهای است که این سازمان علاقه مند به تحقیقات بیشتر در مورد آن می باشد و به علت مشکل مالی نیازمند است تا طرح جدید و ارزانتری برای رسیدن به هدف خود پیدا کند. با توجه به درخواست رییس جمهور آمریکا که تا سال 2030 انسانها باید در سطح این سیاره قدم بگذارند این طرح برای ناسا در الویت قرار گرفته است.
این سازمان به تمامی متخصصان و شرکتها و مراکز علمی تحقیقاتی مراجعه کرده تا راه حل مناسب برای این برنامه پیدا کند. در ماه ژوئن در مرکز فضایی هیوستون آمریکا همایش خواهد بود که به بررسی بهترین طرح ها خواهد پرداخت. این طرح در مرحله اول امکان ارسال تجهیزات و ربوتهای متحرک به سطح مریخ را فراه خواهد کرد.
به نوشته سایت صدای روسیه، ناسا و اکا، سازمان فضانوردی اروپا طرح مشترکی دارند که تا سال 2016 یک ماهواره تحقیقاتی در مدار این سیاره قرار دهند.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، بخش تاریک و اسرار آمیز مریخ از مواد شیشه مانند، حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته‌اند.
یافته‌های جدید از منطقه شیشه‌ای اسرار آمیز مریخ
 مساحت منطقه تاریک در بخش شمالی سیاره سرخ بیش از 10 میلیون کیلومتر مربع است. در نتایج طیف سنجی های قبلی اعلام شده بود که ترکیب این منطقه با سایر مناطق مریخ که عمدتا از بازالت ساخته شده‌اند، بسیار متفاوت است.
«بریونی هوگان» و « جیم بل» از محققان دانشگاه آریزونا تصاویر طیف‌های مادون قرمز که توسط مدارگرد مریخ Mars Express جمع‌آوری شده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. این تصاویر نشان می‌دهد که سطح منطقه تاریک مریخ پوشیده از مواد شیشه مانند است.
این ماده براق شبیه ابسیدین (شیشه آتشفشانی) است که زمان سرد شدن سریع گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد.
بر اساس نتایج طیف سنجی، ‌دانه‌های شیشه مانند که در اندازه شن هستند، با پوسته غنی از سیلیکا پوشیده شده‌اند.
هنوز نحوه شکل گیری دانه‌های شیشه‌ای بر سطح مریخ مشخص نشده است، اما «هورگان» معتقد است که ماگمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در برخورد با یخ و برف سطح سیاره باعث شکل گیری آنها شده اند.
محققان معتقدند که این مناطق می تواند نقاط بالقوه برای زندگی باشد، چراکه دارای آب غنی از مواد شیمیایی است.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی هابل موفق به شکار یک یوفو شده است که به جای آدم فضایی، مملو از ستاره است
کشف کهکشان یوفو در فاصله 35 میلیون سال نوری از زمین
 کهکشان یوفو یا NGC 2683 در فاصله 35 میلیون سال نوری با زمین قرار دارد و جزء کهکشان‌های مارپیچی محسوب می‌شود. این کهکشان در سال 1788 میلادی توسط «ویلیام هرسل» در صورت فلکی سیاهگوش (Lynx) در شمال آسمان کشف شد.
محققان نجوم معتقدند، کهکشان NGC 2683 یک کهکشان مارپیچی بسته است، اما تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ها امکان دیدن ساختار کامل کهکشان را دشوار می‌کند.
به گفته محققان ناسا، تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل فرصت بسیار مناسبی برای بررسی خطوط گرد و غبار به دور بازوهای مارپیچی مقابل هسته طلایی کهکشان یوفو فراهم می‌کند. همچنین خوشه‌های درخشان ستارگان جوان آبی رنگ در سراسر دیسک کهکشانی، مناطق شکل گیری ستاره‌ها را مشخص می‌کنند.
محققان با ترکیب دو تصویر دوربین‌های پیشرفته تلسکوپ هابل در نور مرئی و مادون قرمز موفق به ایجاد یک تصویر جدید از کهکشان یوفو شدند که به تازگی منتشر شده است و شکاف بین آشکار سازهای نور در تلسکوپ هابل از طریق تصاویر تلسکوپ‌های زمینی مرتفع شدند.
تلسکوپ فضایی هابل در مأموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، طی دو دهه اخیر مناظر دیدن از کیهان را ثبت کرده است.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


ارغوان کیهانی

یک کهشکان مارپیچی در یک نمای رنگی ساختگی از تلسکوپ فضایی هابل رنگی ارغوانی به خود گرفته است.

برای دیدن تصویر دراندازه ی بزرگ به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان