درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 1274
بازدید کل : 104958
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




در این قسمت بهترین تصاویر فضا در هفته گذشته که از طرف سایترسمی ناسا معرفی شده اند را خواهید دید. در انتخاب این تصاویر که شما را به عمق کهکشان ها و جهان هستی خواهند برد سعی شده تا از دیدگاه های گوناگون به دنیای بیرون، اکتشافات ، ساخته های بشر ،کبهان و... پرداخته شود.

 

این عناوین شامل : سیاره ای شبیه به زمین و پوشیده از یخ، پرتوهای خورشید بر تیتان، ابرنواخترها، بازگشت مدارگرد مریخ به عملیات، سیارکی در کمربند کویپر، شن های قطبی سطح مریخ، دهانه آتشفشانی جدیدی در سطح مریخ، سحابی Doradus، پرتاب فضاپیمای Sky mapper، برخورد بین کهکشان ها، منظومه جبار ، کشف سیاره ای توسط سوبارو و... می باشد.

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

انسان هزاران سال تلاش کرد تا راز و معمای آسمان شبانه را بشگافت و همیشه چشم به آسمان می دوخت. اما پرش ناگهانی از نظارت با چشم عریان تا ابزار کمکی برای رصد گری یکی از دستاورد های مهم بشری به شمار می رود. این اختراع با لنز ها آغاز شد. هر چند مبداء و اساس آن معلوم نیست، اما گمانه زنی ها ما را به سده سیزدهم در ایتالیا باز می گرداند. کاشف و سازنده آن احتمالأ کسی بود که برای پنجره ها شیشه می ساخت. او با نگریستن از طریق شیشه متوجه شد که تصویر بسیار شفاف و پاک معلوم می شود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ یا اختربین وسیله‌ای است برای دیدن اجرام فضایی دور.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سوالی که اکثر افراد ذهن خود را به آن مشغول می کنند این است که با این پیشرفت عظیم علم و فن آوری در این برهه از زمان بزرگترین تلسکوپ هایی که به دست انسان ساخته شده یا ساخته خواهد شد چه تلسکوپ هایی هستند و تا چه اندازه می توانند دید ما را نسبت به جهان افزایش دهند. در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ در روی این کره ی خاکی که از آن بهره برداری می شود تلسکوپ های دو قلوی کک در موناکی است . قطر آینه ی این تلسکوپ ها 10 متر است و به صورت تداخل سنجی کار می کنند که باعث وضوح بیشتر تصویر می شود . بعد از این تلسکوپ ها چهار تلسکوپ VLTI در کوههای شیلی هستند . برای این چهار تلسکوپ 14 کشور اروپایی سرمایه گذاری کرده اند و قطر آیینه ی این تلسکوپ ها 2/8 متر است.

از تلسکوپ های دیگری که هنوز در حال ساخت هستند و از آن ها بهره برداری نشده است می توان به تلسکوپ یرو- 50 که قطر آینه ی آن 50 متر است و آینه های آن را به صورت لانه زنبوری می سازند و در کنارهم می چینند و یا تلسکوپ OWL معروف به جغد اشاره کرد . قطر آینه ی این تلسکوپ 100 متر است (به اندازه ی یک زمین فوتبال) و اگر کار ساخت این تلسکوپ به اتمام برسد می توانیم با آن ستاره ی شعرای یمانی را به اندازه ی قرص ماه ببینیم .

به هر حال با استفاده از تلسکوپ هایی که هم اکنون در جهان مشغول به کار هستند ما تنها می توانیم 4% از کیهان را به نظاره بنشینیم و هنوز بخش عظیمی از این جهان در دید تلسکوپ های ما نمی گنجد.



یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فوران ستاره سازی از نگاه هابل
کهکشان کوتوله نامنظم NGC۴۴۴۹ در صورت فلکی تازی‌ها
با آهنگی بسیار تند تمام گازهای ستاره‌ساز خود را به ستاره‌های
ریز و درشت تبدیل می‌کند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بزرگترین تلسکوپ اپتیکی ، چشم به جهان گشود
بزگترین تلسکوپ اپتیکی جهان که کار اصلی اش از سالی دیگر آغاز می شود
، هم اکنون فعالیت های آزمایشی خود را آغاز کرده است.
 

تلسکوپ عظیم قناری جمعه شب چشمانش را به آسمان گشود. این تلسکوپ با داشتن ۱۰.۴ متر قطر، بزرگترین تلسکوپ ناحیه مرئی و فروسرخ جهان است. پس از آن تلسکوپ های دوقلوی کک(Keck) در موناکی هاوایی ایالات متحده با آینه های اصلی به قطر ده متر بزرگترین تلسکوپ های جهان هستند.


ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جیمز کلارک ماکسول، فیزیکدان برجسته انگلیسی در قرن نوزدهم میلادی پی به ماهیت الکترومغناطیسی بودن نور برد. در واقع امواج الکترومغناطیسی تنها به نور محدود نمی‌شوند و طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند، اما چشم ما فقط قادر به ایجاد تصویر از محدوده خاصی از این طیف گسترده‌ می‌باشد که ما آن را نور می‌نامیم. برای مشاهده و درک سایر طول موجهای ارسال شده به جانب ما، احتیاج به ابزاری جهت جمع‌آوری، آنالیز و آشکارسازی آنها به شکل صوت یا تصویر داریم.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد