درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 984
بازدید ماه : 1275
بازدید کل : 104959
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




تلسکوپ فضایی هابل که حاصل تلاش بیش از یک دهه اخترشناسان و دانشمندان علوم فضایی بود در 25 آوریل 1990 میلادی توسط شاتل دیسکاوری به فضا فرستاده شد تا آرزوی اخترشناسان را برای دیدن اعماق فضا محقق کند و گستره دید آنها را افزایش دهد .

 

مشخصات فنی و ظاهری

 

تلسکوپ فضایی هابل که با نام مخفف (HST) معروف است دارای آیینه ای به طول 2/4 متر است که در بخش اپتیک بیشتر به آن خواهیم پرداخت . علاوه بر آن یک اسپکترومتر دوربین نیز روی آن نصب شده است. مدار آن در فاصله 400 کیلومتری زمین قرار دارد تا از اثرات جو زمین به دور باشد و همچنین با بهره گیری از اپتیک بسیار قدرتمند برای اخترشناسان این امکان را فراهم آورده است تا اجرام فضایی را با دقت حدود 50 برابر بهتر از تلکوپ های زمینی مورد بررسی قرار دهند و همچنین توان تفکیک پذیری آن حدودا” 7 برابر بیشتر از تلسکوپ های زمینی است.
این تلسکوپ به شوند (علت) اینکه از اتمسفر زمین خارج است می توان پرتوهای فروسرخ , مرئی و فرابنفش را مورد بررسی قرار داده و داده های کاملی از اجرام را برای اخترشناسان به ارمغان آورد و دیگر به شوند نبود جو بعضی از پرتوها حذف نخواهند شد .

 

 

نحوه ارتباط با هابل بدین گونه است که دانشمندان دستورات خود را به صورت سیگنال هایی به ماهواره در مدار زمین ارسال کرده که به واسطه این ماهواره سیگنالها به کامپوتر مرکزی هابل منتقل شده و هابل طبق فرمان اخترشناسان عمل می کند . تمام این کنترل ها از روی زمین اجرا شده و همانطور که در بالا گفته شد به مغز هابل که همان کامپیوتر مرکزی آن باشد منتقل می شود . تمام این اقدامات در مرکز فضایی گودارد مریلند انجام می شود .

 

 

تلسکوپ فضایی هابل طولی معادل 14 متر و عرضی برابر با 5 متر دارد و وزن آن 11/5 تن (11500 کیلوگرم) برآورد شده است. طول صفحه های خورشیدی آن حدود 10 متر است (این صفحه های خورشیدی را آژانس فضایی اروپا (esa) طراحی و ساخته است) . قابل ذکر است اسکلت بندی برای نصب وسایل مورد نیاز و همچنین استحکام لازمه برای این تلسکوپ طراحی شده که حدودا” 114 کیلوگرم وزن دارد و روی هم رفته شرایط را برای کاوشهای فراژرف در اختیار دانشمندان قرار داده است .

 

تلسکوپ فضایی هابل

 

تلسکوپ فضایی هابل

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر و بعد از تکمیل شدن آن بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می شود با همکاری دو ابرقدرت فضایی جهان یعنی آژانس فضایی آمریکا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال ساخت است. این تلسکوپ به عقیده اخترشناسان وکیهانشناسان می تواند کاستی های تلسکوپ فضایی هابل را برطرف کرده و چشمان کنجکاو آدمی را بر گوشه و کنار نادیده جهان هستی و در عین حال بسیار دور باز کند .

هزینه ساخت جیمز وب به طور دقیق معلوم نیست چرا که پروژه ی پرخرجی محسوب می شود ولی هزینه ای معادل با 3/5 میلیارد دلار برای ساخت آن تخمین زده شده است که نشان دهنده عظمت طرح و همچنین ظرافت آن است .
ویژگی های جیمز وب
آینه جیمز وب از 18 تکه شش ضلعی تشکیل شده است که وقتی در کنار هم قرار گیرند‚ قطر آینه ی آن به 6/4 متر می رسد که دیدن کور نقطه های جهان را برای اخترشناسان و بخصوص کیهانشناسان فراهم می کند. درازای این تلسکوپ چیزی حدود 24 متر و بلندای آن هم در حدود 12 متر است و مداری که برای استقرار آن تعیین شده اندکی بیش از 5 میلیون کیلومتر از سیاره مادری یعنی زمین فاصله دارد‚ مسئله دیگری که در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ارزش گفتن داردعمر کاری آنست که توسط سازندگان آن تخمین زده شده و حدود 10 سال است ولی همانند هابل می تواند با سرویسهای منظم به کار خود برای مدت بیشتری ادامه دهد و سالهای متمادی به کمک منجمان بشتابد و اطلاعات درخور توجهی از وضعیت جهان در ابتدای انفجار بزرگ (BIG BANG) به اخترشناسان بدهد که این امر را باید مدیون دستگاههای دریافتی اشعه مادون سرخ نصب شده بر روی آن دانست .
این تلسکوپ امیدواری های زیادی را برای کشف مجهولات و ناشناخته های کیهان به دانشمندان داده است چرا که می تواند میدان دید آنها را در فضا عمیق تر کرده و آنها می توانند گذشته کیهان را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار دهند کاری که هابل نتوانست بود به خاطر کوچک بودن آینه اش و هم به خاطر سیستم های قدیمی ترش نسبت به جیمز وب انجام دهد .
این تلسکوپ به افتخار جیمز وب یکی از مدیران موفق ناسا نامگذاری شده است و قرار است در سال 2013 توسط موشک آریان 5 متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) در مدار قرار گیرد تا یکی از بزرگترین آرزوهای اخترشناسان و کیهانشناسان را که دیدن ژرفای جهان لایتناهی است برآورده کند .

JWST

تلسکوپ فضایی جیمز وب




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماموریت کپلر

 
  تلسکوپ فضایی کپلر ساخت آژانس فضایی آمریکا (NASA) که در تاریخ 7 مارس 2009 در پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا و توسط موشک دلتا 2 به فضا فرستاده شد وظیفه کشف سیارات فراخورشیدی را بر عهده دارد . تلسکوپ فضایی کپلر در این ماموریت وظیفه دارد تا تغییرات درخشندگی حدود 100000 ستاره را مورد بررسی قرار دهد تا اگر دلایلی مبنی بر کاهش درخشندگی که سبب آن وجود سیاره ای به گرد ستاره مورد نظر است را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد .
عمر کاری که برای این تلسکوپ در نظر گرفته شده 3/5 سال است و در این مدت باید تا حدودی اخترشناسان و زیست اختر شناسان (astrobiologist) را به اهدافشان نزدیک کند . جرم این تلسکوپ حدود 1039 کیلوگرم است و مدار آن نیز از نوع خورشید مرکز بوده و در ارتفاع 150000000 کیلومتری قرار دارد و دوره تناوب آن (یک دور گردش آن به دور خورشید) حدود 372/5 روز به طول می انجامد و همچنین قطر دهانه آن نیز 950 میلیمتر است .
تلسکوپ فضایی کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر و برخی قسمت های آن




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

  تلسکوپ فضایی هرشل که پس از پرتاب لقب بزرگترین تلسکوپ آیینه ای فضایی را به یدک می کشد حاصل دو دهه تلاش آژانس فضایی اروپا ESA است تا بتواند کمبود های تلسکوپ فضایی هابل را رفع کرده و نگاه کنجکاو بشر را به ژرفنای تاریک هستی هدایت کند .

ویژگی ها 

تلسکوپ فضایی هرشل دارای آیینه ای به قطر 3/5 متر است که از اتصال 12 قطعه کریور سیلیکون ساخته و پرداخته شده است که می تواند کیفیت عکس های گرفته شده را بالا برده و اخترشناسان را در تحلیل داده ها یاری رساند . این تلسکوپ قرار است در فاصله 1/5 میلیون کیلومتری از سطح زمین مستقر شود و به کاوش در کیهان بپردازد . 

محدوده کاری هرشل بسیار خاص بوده و قرار است دانشمندان به یاری آن به مطالعه فرایند تشکیل ستاره ها و تکوین کهکشانها پرداخته و همچنین موقعیت ستارگان را در عمیق ترین نقاط ابرهای گازی مورد بررسی قرار داده و از درونی ترین قسمت های غبارها و مناطق سرد جهان هستی به جمع آوری اطلاعات بپردازد که البته شایان ذکر است این قابلیت ها را مدیون استفاده از طول موج های با طول موج بلند و طیف های مادون قرمز و ماکرویو است . البته در نظر است با استفاده از این قابلیت های گسترده این تلسکوپ نگاهی ژرف به اجرام یخی که در مرزهای سامانه خورشیدی در حال گردش به گرد خورشید هستند انداخت و از رموز آن بیشتر مطلع شد . 

این تلسکوپ که به پاس زحمات سر ویلیام هرشل اخترشناس قرن 18 نامگذاری شده دارای دستگاه هایی است که تمامی مراحل کاری ذکر شده را در صورت سلامت کامل می تواند به اجرا گذارد. 

از اصلی ترین ابزارآلات آن می توان به دوربین طیف سنج فوق پیشرفته آن و سیستم HIFI نصب شده بر روی آن نام برد که باعث کارایی بالای این تلسکوپ شده اند . 

این تلسکوپ قرار است به همراه تلسکوپ پلانک و توسط موشک آریان سازمان فضایی اروپا به فضا فرستاده شود.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
ستاره شناسان نتایج رصدهای مستقیم خودکشی ستاره دنباله داری که در ماه جولای به سطح خورشید برخورد کرد و متلاشی شد را منتشر کردند.

به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی به نقل از خبرگزاری مهر، اولین بار در ماه جولای گذشته برخورد و فروپاشی یک ستاره دنباله روی سطح خورشید رصد شد. اکنون دانشمندان ناسا پس از چند ماه بررسی درباره خودکشی این دنباله دار و برخورد آن به خورشید، نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی "ساینس" منتشر کردند.

به گفته این محققان، وقوع چنین حوادثی می تواند جزئیاتی را درباره ماده ای که این دنباله دارها از آن تشکیل شده اند و خصوصیات پنهان اتمسفر خورشید را آشکار کنند.

در 15 سال اخیر، بیش از هزار و 400 تکه را کشف کرده اند که احتمالاً حاصل فروپاشی ستاره دنباله داری هستند که در حدود 2 هزار و 500 سال قبل به خورشید برخورد کرده است.

این اجرام آسمانی از خانواده دنباله دارهای "کروتز" هستند که به صورت جنون آمیزی در نزدیکی خورشید پرواز می کنند و تاکنون بسیاری از اعضای این خانواده با برخورد به ستاره ما دست به خودکشی زده اند.

باوجود این، تاکنون هیچ تلسکوپی برای اینکه بتواند این رویدادها را دنبال کند به اندازه کافی حساس نبوده است. اکنون دانشمندان با کمک رصدخانه دینامیکهای خورشیدی (SDO)، رصدخانه هلیوسفریک خورشیدی (SOHO) و رصدخانه روابط خورشید- زمین (STEREO) توانستند دنباله دار "کروتز C/2011 N3" را در حرکت دیوانه وار خود به سوی خورشید دنبال کنند.

"کارل اشریور"، ستاره شناس "مرکز فناوری پیشرفته لاکهید مارتین" در کالیفرنیا به مجله "اسپیس" گفت: "تماشای این دنباله دار بسیار شگفت انگیز بود. این دنباله دار، جرمی آسمانی به وزن حدود 60 هزار تن و به قطر 50 متر است. اما در مقایسه با خورشید که یک میلیون برابر زمین است جالب است که این جرم کوچک می تواند به اندازه کافی نورانی دیده شود."

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی RXTE، بازنشسته شد

مرکز فضایی ناسا* - پس از ۱۶ سال فعالیت مستمر علمی، "کاوشگر زمان‌سنجی پرتو ایکس رُسی" (RXTE)، وابسته به سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، آخرین رصد خود را به ثمر رساند. این ماهواره در طول مدت‌زمان فعالیت‌اش، چشم‌انداز‌های بی‌نظیری از نواحی خشن کیهان، مثل محیط گرداگرد کوتوله‌های سفید (که بقایای بعد از مرگ ستاره‌ای مثل خورشید هستند)، ستاره‌های نوترونی و سیاهچاله‌ها را تهیه کرده بود.

RXTE، داده‌های مربوط به آخرین رصد علمی خود را در چهارم ژانویه سال جاری به زمین مخابره کرد و تکنیسین‌های پایگاه گادرد ناسا هم بعد از انجام آزمون‌های لازم، ماهواره را در پنجم ژانویه بازنشسته کردند. تلسکوپ رسی، گام از دایره اهداف اصلی خود بسیار فرا‌تر نهاده بود و طی چندین سال، سخاوتمندانه به فعالیت‌های علمی‌اش ادامه می‌داد.

 

فعالیت‌هایی که نتیجه‌اش انتشار بالغ بر دوهزار و ۲۰۰ مقاله علمی در نشریات معتبر جهانی، ۹۲ رساله دکترا و بیش از هزار هشدار فوری برای ستاره‌شناسان سرتاسر دنیا بود تا بدون فوت وقت، آن پدیده‌ای که ماهواره پی به وجودش برده بود را رصد کنند.
 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نشریه علمی نشنال جئوگرافی با نزدیک شدن به پایان سال 2011 برگزیده ای از برترین تصاویر نجومی را که در طول سال و طی رویدادهای مختلف نجومی به ثبت رسیده اند را منتشر کرده است.

نشریه نشنال جئوگرافی به رسم هر سال در ماه های پایانی سال، تصاویر برتر خود را در زمینه های نجوم، محیط زیست، ابداعات و اکتشافات منتشر می کند. در ادامه برترین تصاویر نجومی سال 2011 را به روایت نشنال جئوگرافی مشاهده می کنید:


شاتل فضایی اندیور

منظره ای از مخزن بار خالی شاتل اندیور بر فراز روشنی های شهرهای زمین، این تصویر طی آخرین ماموریت شاتل اندیور به ایستگاه فضایی بین المللی به ثبت رسیده است


ماهی مرکب ماداگاسکار

رودخانه "بتسیبوکا" در شمال ماداگاسکار که در این تصویر بیشتر به یک ماهی مرکب رنگارنگ شباهت دارد به سوی خلیج "بومبتوکا" جریان دارد و در مقابل کانال موزامبیک را خالی می کند، این تصویر ماهواره ای توسط آژانس فضایی اروپا از رودخانه به ثبت رسیده است، رنگهای موجود در میان شاخه های این ماهی مرکب ناشی از رسوبات بارانهای شدید در این منطقه است



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در این قسمت بهترین تصاویر فضا در هفته گذشته که از طرف سایترسمی ناسا معرفی شده اند را خواهید دید. در انتخاب این تصاویر که شما را به عمق کهکشان ها و جهان هستی خواهند برد سعی شده تا از دیدگاه های گوناگون به دنیای بیرون، اکتشافات ، ساخته های بشر ،کبهان و... پرداخته شود.

 

این عناوین شامل : سیاره ای شبیه به زمین و پوشیده از یخ، پرتوهای خورشید بر تیتان، ابرنواخترها، بازگشت مدارگرد مریخ به عملیات، سیارکی در کمربند کویپر، شن های قطبی سطح مریخ، دهانه آتشفشانی جدیدی در سطح مریخ، سحابی Doradus، پرتاب فضاپیمای Sky mapper، برخورد بین کهکشان ها، منظومه جبار ، کشف سیاره ای توسط سوبارو و... می باشد.

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

انسان هزاران سال تلاش کرد تا راز و معمای آسمان شبانه را بشگافت و همیشه چشم به آسمان می دوخت. اما پرش ناگهانی از نظارت با چشم عریان تا ابزار کمکی برای رصد گری یکی از دستاورد های مهم بشری به شمار می رود. این اختراع با لنز ها آغاز شد. هر چند مبداء و اساس آن معلوم نیست، اما گمانه زنی ها ما را به سده سیزدهم در ایتالیا باز می گرداند. کاشف و سازنده آن احتمالأ کسی بود که برای پنجره ها شیشه می ساخت. او با نگریستن از طریق شیشه متوجه شد که تصویر بسیار شفاف و پاک معلوم می شود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ یا اختربین وسیله‌ای است برای دیدن اجرام فضایی دور.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان