درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 103
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 103
بازدید ماه : 1333
بازدید کل : 105017
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




یازده سیاره در حساب کپلر اضافه شد... به تعداد 26 سیاره دیگر هم تازه کشف شده! ناسا به تازگی شمار سیارات کشف شده را اعلام نمود و گفت که با کشف سیارات تازه شمار سیارات سه برابر می شود و ستاره های که این سیارات به دور آن می گردند هم بیشتر شان بیش از یک یا چند سیاره بدور خود دارند. این خود امتیاز دیگر برای درک چگونگی کشف سیارات و بخصوص سیاراتی است که بین یک تا یک و نیم برابر اندازه زمین و سیاراتی به اندازه مشتری می باشند. از جمله این سیارات، گفته شده که 15 سیاره آن بین اندازه زمین و نپتون اند، اما برای درک ساختار آنها به رصد های بیشتر نیاز است. مدت زمان یک دور کامل این اجرام بدور ستاره مادر بین 6 و 143 روز بوده و فاصله همه شان نزدیکتر از فاصله سیاره زهره به خورشید ما می باشد. (فاصله زهرهاز خورشید 108 میلیون کیلومتر. فاصله زمین از خورشید 150 میلیون کیلومتر است. فاصله زمین تا خورشید به عنوان واحد اندازه گیری فضایی در منظومه شمی بکار میرود و به این فاصله یکواحد نجومی Astronomical Unit می گویند)

11 منظومه و 26 سیاره جدید، آفرین کپلر



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جزئیات ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیاپروژه نهایی "تلسکوپ بی نهایت بزرگ اروپا" که بزرگترین تلسکوپ دنیا است و از سال 2018 فعالیت خود را آغاز می کند از امسال و همزمان با برنامه های پنجاهمین سالگرد تاسیس رصدخانه جنوبی اروپا در این سازمان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال 2012 مصادف با پنجاهمین سال تاسیس رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) در شیلی است. "اسو"، مهمترین سازمان بین دولتی نجوم در دنیا است.

"تیم دو زیئو"، مدیر کل رصدخانه جنوبی در این خصوص می گوید: "پنجاهمین سال تاسیس اسو با یکی از هیجان انگیزترین دوره تاریخ نجوم اروپا و دنیا همراه شده است که در آن، موفقیتهای بزرگ علمی و فناوری جشن گرفته می شود. به همین منظور، اسو در طول مدت این سال، فعالیتهای جالبی را در دستور کار دارد. از زمان تاسیس اسو در سال 1962، این سازمان تاکنون مسیری طولانی را پشت سر گذاشته و پس از نیم قرن فعالیت، امروز به یک قطب بزرگ در جامعه تحقیقات نجومی تبدیل شده و اکنون به عنوان پربازده ترین رصدخانه دنیا شناخته می شود."




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ وسیله ای است برای دیدن اجرام آسمانی با فاصله ی زیاد به طور واضح. در تلسکوپ پرتوهای موازی نور که از یک فاصله بسیار دور مانند ستاره می آیند همگرا می شوند که به وسیله یک عدسی دیگر می توان تصویر آن نقطه را مشاهده کرد.

پیشینه تلسکوپ برمیگردد به شهر میدلبورگ هلند، زمانی که یک عینک ساز روزی به طور اتفاقی متوجه شد که اگر یک عدسی را در فاصله ای دور از چشم و عدسی دیگر را در فاصله نزدیک چشم قرار دهد و از بین آنها به جسمی که در فاصله ای دور قرار دارد نگاه کند آن جسم بزرگتر دیده می شود.

هر تلسکوپ دارای سه ویژگی مهم است:

۱) بزرگ نمودن زاویه ظاهری دیده شدن جسم

۲) افزایش مقدار نوری که از جسم وارد چشم انسان می شود.

۳) افزایش قدرت تفکیک تصویر نقاط نورانی تشکیل دهنده جسم.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضايي هرشل آژانس فضايي اروپا ستونهاي تنديس گونه آفرينش را مشاهده کرد .اولين بار هابل در سال 1995اين ستونها را مشاهده کرده بود .ناحيه اي در سحابي عقاب يا M16 محلي براي تولد ستارگان که 6500 سال نوري از ما فاصله دارد . گرد و غبار تنديس گونه و ستونهاي گاز چندين سال نوري به بالا و اطراف کشيده شده اند و گويي توسط تشعشعات قوي ستارگان جوان داغ در نزد يکي سر کنده کاري شده اند . هابل به نور مرئي حساس است و هرشل مي تواند با نور فرو سرخ ببيند واين توانائيها منجمان را قادر ساخته تا از ميان غبار ضخيمي که مانع از ديد مي شود بتوانند آنرا ببينند هرشل با اين کارايي هايش توانسته داخل ستونهاي گاز سرد و غبار را که تراکمش به علت اضمحلال ستارگان تازه است مشاهده کند . از ديد هرشل مواد آبي گرمند ودر مقايسه با اطرافشان که دمايي زير 200درجه سانتي گراد دارند داراي درخشانترين رنگ آبي و مواد سفيد متراکم هستند و محل تشکيل ستارگان جديد مي باشند . گاهي ستارگان جديد مواد اطراف را مي گيرند ودر طول موجهاي اپتيکي مرئي مي گردند . نواحي قرمز سردترند دهها درجه زير صفر 273-  درجه سانتي گراد رنگهاي قرمز درخشان و نارنجي نشانه انبوه غبار سردند که در طي فرايند اضمحلال در نواحي متراکم تر باعث درخشانتر شدن ستارگان جديد مي شوند . پروفسور گلن وايت از لابراتوار رادرفورد گفت : " اين مشاهدات مشخص مي کند که چقدر شکلگيري ستاره ها پيچيده است محيط فضاي عقاب احتمالا خيلي شبيه به سيستم منظومه شمسي خودمان در 5ميليارد سال قبل در زمان شکلگيري اش است گويي با ماشين زمان به گذشته منظومه شمسي و زمان تولدش برگشته ايم . " ما مشاهده کرديم که چطور پرتوهاي حاصل از نسل اوليه ستارگان شکل گرفته در چندين ميليون سال قبل موجب تشکيل ستارگان جديد در کنار مواد داخل کهکشان شده .محل ستارگان جوان داغ در مرکز خوشه ستاره اي NGC6611 که مسئول سائيده شدن و کنده کاري ستونهاست . ستاره شناسان حدس مي زنند يکي از ستارگان حجيم تر خوشه ذخيره سوختش را تمام کرده و به صورت ابر نواختر منفجر شده ودر تخريب ستونها نقش داشته است .



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

ساخت تلسکوپ غول پیکر در اعماق دریای مدیترانه برای کشف ذرات بنیادیتلسکوپ غول پیکر KM3NeT در دو مایلی زیر سطح دریای مدیترانه ساخته می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هزینه ساخت تلسکوپ KM3NeT در عمق دریای مدیترانه 210 میلیون پوند تخمین زده شده و برای کشف ذرات بنیادی موسوم به "نوترینو" مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ساخت این تلسکوپ زیر دریایی با سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، جزئیات بیشتر و دقیق تری در خصوص کیهان از جمله پدیده انفجار بزرگ (Big Bang) و ابر نواختر (supernova) در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

"نوترینوها" ذرات پر انرژی هستند که اغلب در واکنش های هسته‌ای در خورشید یا در اثر برخورد پرتوهای کیهانی با اتم‌ها ایجاد می‌شوند و تشخیص آنها در هنگام عبور از زمین بسیار سخت است؛ اما دانشمندان امیدوارند با ساخت این رصدخانه زیر دریایی بتوانند "نوترینوها" را شناسایی و کشف کنند.

از تلسکوپ KM3NeT همچنین برای آشکارسازی پدیده‌های جدید در کیهان که با روش های متداول قابل کشف نبودند، استفاده خواهد شد.

دکتر "لی تامسون" محقق فیزیک نوترونی دانشگاه شفیلد که در پروژه ساخت تلسکوپ KM3NeT‌ حضور دارد، طراحی این تلسکوپ را گشوده شدن پنجره جدید برای شناخت کیهان عنوان می‌کند.

به گفته "تامسون" تا کنون از فرکانس‌های مختلف طیف‌های الکترومغناطیسی مانند نور مرئی و اشعه ایکس برای بررسی کیهان استفاده می‌شد، اما استفاده از نوترینوها یک روش کاملا جدید و ایده‌ای بسیار نو محسوب می‌شود.

نوترینوها پایه اجزای ذرات اتم هستند که احتمالا از بقایای انفجار ستاره‌ها موسوم به پدیده ابرنواختر یا سیاه چاله‌ها سرچشمه می گیرند.

کشف نوترینوها به شناخت منشأ وجودی سیاه چاله‌ها، ابرنواخترها و ماهیت ماده تاریک که 83 درصد کیهان را تشکیل می‌دهد، کمک می‌کند.

سرعت حرکت نوترینوها تقریبا معادل سرعت نور است که بدون کوچکترین ضربه‌ای از زمین عبور می‌کند. با ساخت این تلسکوپ در اعماق دریا که چگال‌تر از هواست، دانشمندان شانس تصادم نوترینوها با اتم‌ها در اعماق دریا را افزایش می‌دهند.

در اثر این برخورد، ذرات زیراتمی دیگری به نام موئون (Muon)‌ آزاد می‌شوند که باعث تولید نورهای آبی کوتاه می‌شود. این نورهای آبی کوتاه قابلیت تشخیص توسط سنسورهای تعبیه شده در تلسکوپ را دارند. برای تلسکوپ اصلی بیش از 12 هزار سنسور در اندازه زمین والیبال ساحلی در نظر گرفته شده است.

به گفته دکتر "کریستین اسپرینگ" رئیس مرکز تحقیقات منطقه‌ای نجوم اروپا، نوترینوها می‌توانند عمق بیشتری را در مقایسه با اشعه گاما در اختیار محققان قرار دهند و کارکرد آنها مانند استفاده از اشعه ایکس در پزشکی است.

ساخت این تلسکوپ جزئی از نقشه راه اروپا است. نمونه اولیه کوچکی از تلسکوپ KM3NeT‌ در سواحل جنوب فرانسه در دست ساخت است و محققان امیدوارند نمونه بزرگتر این تلسکوپ ظرف 3 سال آینده ساخته شود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رصدخانه هاي مهم جهان
الف:رصدخانه پولکوفو روسيه. يکي از معروفترين و قديمي ترين رصد خانه هاي دنيا است و در گذشته، اغلب آن را «پايتخت ستاره شناسي دنيا» مي ناميدند. هنگامي که در سال 1839 م. رصدخانه پولکوفو گسترش يافت، ابزار آن عبارت بودند از يک تلسکوپ شکستي مجهز به دهانه 38 سانتي متري که فرانهوفر نور شناس نامي، عدسي هاي آن را تراشيد. بعدا يک تلسکوپ 76 سانتي متري با فاصله کانوني 14 متر به رصدخانه افزوده شد. در سال 1294 / 1915م. يک تلسکوپ بازتابي يک متري و يک تلسکوپ شکستي 82 سانتي متري براي رصدخانه سفارش داده شد.

جنگ جهاني دوم کار را در رصدخانه پولکوفو متوقف کرد و به تخريب کامل آن انجاميد.



اين رصدخانه در مدت محاصره لنينگراد در خط مقدم واقع شده بود. عدسي هاي گران بها و بسياري از ابزارها به لنينگراد منتقل شد. هر چند که ابزار زيادي منهدم شد، اما عدسي 76 سانتي متري تلسکوپ شکستي سالم باقي ماند. در 11 مارس 1324 / 1945م. دولت اتحاد شورويروسيه – تصميم به بازسازي رصد خانه گرفت. طولي نکشيد که رصدخانه پولکوفو، بار ديگر در زمره يکي از رصدخانه هاي عمده شوروي – روسيه – در آمد و در حال حاضر بزرگترين تلسکوپ دنيا يعني تلسکوپ آيينه اي 6 متري زلنچوکسکايا در آن وجود دارد و مورد استفاده محققين مي باشد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تلسکوپ فضایی اسپیتزر که در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز جهان به شمار می آید در تاریخ 25 اوت 2003 میلادی برابر با 3 شهریور 1382 خورشیدی در پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا و توسط موشک دلتا 2 به فضا فرستاده شد .

عمر کاری این تلسکوپ 800 میلیون دلاری بیش از 5 سال برآورد شده است و در مداری به مرکزیت خورشید در حال گردش و جمع آوری اطلاعات از منابع مادون قرمز است که این ویژگی اسپیتزر باعث شده تا اخترشناسان بتوانند مناطق سرد و چگال و ژرف فضا و همچنین غبارهای بین ستاره ای را مورد بررسی قرار داده و بتواند پیش ستاره ها و ستارگان بسیار کوچک و نوزاد را که در این طیف امواج گسیل می دارند را مورد مطالعه قرار دهد در ضمن مطالعه بر روی سیارات فراخورشیدی از دیگر وظایف این تلسکوپ به شمار می آید . طول موج کاری این تلسکوپ بین 3 تا 180 میکرومتر است .

اسپتزر برای آنکه دریافت کننده ایده آلی برای امواج مادون قرمز باشد به دمایی نزدیک به صفر مطلق 273 – رسانده شده و برای بهبود و حفظ این شرایط مسلح به یک سپر حرارتی محافظتی است تا آن را در برابر تابش های خورشیدی محافظت کند و تاثیرات گرمایی را بر روی آن حذف کند .

دوره تناوب این تلسکوپ (مدت زمان گردش آن به دور خورشید ) حدود یک سال است و دارای دهانه ای به قطر 850 میلیمتر است .
 
تلسکوپ فضایی اسپتزر

تلسکوپ فضایی اسپتزر




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی هابل که حاصل تلاش بیش از یک دهه اخترشناسان و دانشمندان علوم فضایی بود در 25 آوریل 1990 میلادی توسط شاتل دیسکاوری به فضا فرستاده شد تا آرزوی اخترشناسان را برای دیدن اعماق فضا محقق کند و گستره دید آنها را افزایش دهد .

 

مشخصات فنی و ظاهری

 

تلسکوپ فضایی هابل که با نام مخفف (HST) معروف است دارای آیینه ای به طول 2/4 متر است که در بخش اپتیک بیشتر به آن خواهیم پرداخت . علاوه بر آن یک اسپکترومتر دوربین نیز روی آن نصب شده است. مدار آن در فاصله 400 کیلومتری زمین قرار دارد تا از اثرات جو زمین به دور باشد و همچنین با بهره گیری از اپتیک بسیار قدرتمند برای اخترشناسان این امکان را فراهم آورده است تا اجرام فضایی را با دقت حدود 50 برابر بهتر از تلکوپ های زمینی مورد بررسی قرار دهند و همچنین توان تفکیک پذیری آن حدودا” 7 برابر بیشتر از تلسکوپ های زمینی است.
این تلسکوپ به شوند (علت) اینکه از اتمسفر زمین خارج است می توان پرتوهای فروسرخ , مرئی و فرابنفش را مورد بررسی قرار داده و داده های کاملی از اجرام را برای اخترشناسان به ارمغان آورد و دیگر به شوند نبود جو بعضی از پرتوها حذف نخواهند شد .

 

 

نحوه ارتباط با هابل بدین گونه است که دانشمندان دستورات خود را به صورت سیگنال هایی به ماهواره در مدار زمین ارسال کرده که به واسطه این ماهواره سیگنالها به کامپوتر مرکزی هابل منتقل شده و هابل طبق فرمان اخترشناسان عمل می کند . تمام این کنترل ها از روی زمین اجرا شده و همانطور که در بالا گفته شد به مغز هابل که همان کامپیوتر مرکزی آن باشد منتقل می شود . تمام این اقدامات در مرکز فضایی گودارد مریلند انجام می شود .

 

 

تلسکوپ فضایی هابل طولی معادل 14 متر و عرضی برابر با 5 متر دارد و وزن آن 11/5 تن (11500 کیلوگرم) برآورد شده است. طول صفحه های خورشیدی آن حدود 10 متر است (این صفحه های خورشیدی را آژانس فضایی اروپا (esa) طراحی و ساخته است) . قابل ذکر است اسکلت بندی برای نصب وسایل مورد نیاز و همچنین استحکام لازمه برای این تلسکوپ طراحی شده که حدودا” 114 کیلوگرم وزن دارد و روی هم رفته شرایط را برای کاوشهای فراژرف در اختیار دانشمندان قرار داده است .

 

تلسکوپ فضایی هابل

 

تلسکوپ فضایی هابل

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر و بعد از تکمیل شدن آن بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می شود با همکاری دو ابرقدرت فضایی جهان یعنی آژانس فضایی آمریکا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال ساخت است. این تلسکوپ به عقیده اخترشناسان وکیهانشناسان می تواند کاستی های تلسکوپ فضایی هابل را برطرف کرده و چشمان کنجکاو آدمی را بر گوشه و کنار نادیده جهان هستی و در عین حال بسیار دور باز کند .

هزینه ساخت جیمز وب به طور دقیق معلوم نیست چرا که پروژه ی پرخرجی محسوب می شود ولی هزینه ای معادل با 3/5 میلیارد دلار برای ساخت آن تخمین زده شده است که نشان دهنده عظمت طرح و همچنین ظرافت آن است .
ویژگی های جیمز وب
آینه جیمز وب از 18 تکه شش ضلعی تشکیل شده است که وقتی در کنار هم قرار گیرند‚ قطر آینه ی آن به 6/4 متر می رسد که دیدن کور نقطه های جهان را برای اخترشناسان و بخصوص کیهانشناسان فراهم می کند. درازای این تلسکوپ چیزی حدود 24 متر و بلندای آن هم در حدود 12 متر است و مداری که برای استقرار آن تعیین شده اندکی بیش از 5 میلیون کیلومتر از سیاره مادری یعنی زمین فاصله دارد‚ مسئله دیگری که در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ارزش گفتن داردعمر کاری آنست که توسط سازندگان آن تخمین زده شده و حدود 10 سال است ولی همانند هابل می تواند با سرویسهای منظم به کار خود برای مدت بیشتری ادامه دهد و سالهای متمادی به کمک منجمان بشتابد و اطلاعات درخور توجهی از وضعیت جهان در ابتدای انفجار بزرگ (BIG BANG) به اخترشناسان بدهد که این امر را باید مدیون دستگاههای دریافتی اشعه مادون سرخ نصب شده بر روی آن دانست .
این تلسکوپ امیدواری های زیادی را برای کشف مجهولات و ناشناخته های کیهان به دانشمندان داده است چرا که می تواند میدان دید آنها را در فضا عمیق تر کرده و آنها می توانند گذشته کیهان را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار دهند کاری که هابل نتوانست بود به خاطر کوچک بودن آینه اش و هم به خاطر سیستم های قدیمی ترش نسبت به جیمز وب انجام دهد .
این تلسکوپ به افتخار جیمز وب یکی از مدیران موفق ناسا نامگذاری شده است و قرار است در سال 2013 توسط موشک آریان 5 متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) در مدار قرار گیرد تا یکی از بزرگترین آرزوهای اخترشناسان و کیهانشناسان را که دیدن ژرفای جهان لایتناهی است برآورده کند .

JWST

تلسکوپ فضایی جیمز وب




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماموریت کپلر

 
  تلسکوپ فضایی کپلر ساخت آژانس فضایی آمریکا (NASA) که در تاریخ 7 مارس 2009 در پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا و توسط موشک دلتا 2 به فضا فرستاده شد وظیفه کشف سیارات فراخورشیدی را بر عهده دارد . تلسکوپ فضایی کپلر در این ماموریت وظیفه دارد تا تغییرات درخشندگی حدود 100000 ستاره را مورد بررسی قرار دهد تا اگر دلایلی مبنی بر کاهش درخشندگی که سبب آن وجود سیاره ای به گرد ستاره مورد نظر است را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد .
عمر کاری که برای این تلسکوپ در نظر گرفته شده 3/5 سال است و در این مدت باید تا حدودی اخترشناسان و زیست اختر شناسان (astrobiologist) را به اهدافشان نزدیک کند . جرم این تلسکوپ حدود 1039 کیلوگرم است و مدار آن نیز از نوع خورشید مرکز بوده و در ارتفاع 150000000 کیلومتری قرار دارد و دوره تناوب آن (یک دور گردش آن به دور خورشید) حدود 372/5 روز به طول می انجامد و همچنین قطر دهانه آن نیز 950 میلیمتر است .
تلسکوپ فضایی کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر و برخی قسمت های آن




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان