درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 944
بازدید ماه : 1235
بازدید کل : 104919
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از دونات گردو خاکی، هلال آتشین، سایه ماه روی زمین، مهمانی در راه شیری به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.
 گزارش خبرگزاری مهر، همانند هفته های گذشته مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.
دنبال کردن سایه ماه
تصویر سایه ماه که بخشی از شمال اقیانوس آرام را طی کسوف سالانه خورشیدی تاریک کرده توسط ماهواره های هواشناسی ژاپن گرفته شده است. به رغم اینکه در این تصور سایه ماه بسیار کوچک و مختصر به چشم می رسد، درحقیقت ماه اندکی بزرگتر از یک چهارم اندازه زمین است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کارشناسان ناسا با تحلیل تصاویر ارسالی فضاپیمای وایز اعلام کرده‌اند حدود 4700 سیارک بالقوه خطرناک در اطراف زمین وجود دارند که می‌توانند با برخورد به سطح زمین، فاجعه‌ای به بار بیاورند.
سیارک‌های بالقوه خطرناک که PHA (مخفف عبارت potentially hazardous asteroids) نیز نامیده می‌شوند، صخره‌هایی سرگردان در منظومه شمسی هستند که در حرکت مداری خود به فاصله نزدیک‌تر از 8 میلیون کیلومتری از زمین می‌رسند (فاصله متوسط زمین تا ماه چهارصدهزار کیلومتر است) و آن‌قدر بزرگ هستند که بتوانند سالم از جو زمین عبور کنند و در برخورد با سطح زمین، به مناطق وسیعی از زمین آسیب وارد کنند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بافت رنگارنگ و زیبایی که به تازگی در صحرای چین پدیدار شده دریاچه‌ای مسموم از مواد معدنی نایابی است که تصویر آن توسط یک زیبایی وحشتناک در چینماهواره ناسا به ثبت رسیده است.
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (30 April)، معدن "بایان اوبو" چین نیمی از نیاز جهان به 17 فلز نادر زمین را تامین می‌کند،‌ فلزاتی که برای ساخت الکترونیک‌های پیشرفته از قبیل تلفن‌های همراه،‌ تلفن‌ها و خودروها حیاتی هستند.
 تا‌کنون تعدادی از خبرنگاران به دلیلی آشکار از این معدن باز در مغولستان داخلی چین بازدید کرده‌اند: این معدن در ازای استخراج هر تن فلز نادر 11 هزار و 893 متر مکعب گاز سمی به محیط پراکنده می‌کند و در عین حال در حین استخراج مقادیر زیادی آب‌های اسیدی و مواد رادیواکتیو نیز در محیط نشت می‌کنند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

مجادله دو قاره بر سر مکان ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان بالا گرفت محققان در طرح جدید خود برای حل یک مجادله بین‌المللی بر سر محل احداث بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، تقسیم آن را در نیمی از زمین پیشنهاد داده‌اند.

در حال حاضر استرالیا و آفریقای جنوبی در حال رقابت برای میزبانی این مجموعه هستند که به بررسی جهان اولیه می‌پردازند؛ این در حالیست که اکنون این قضیه بیشتر حالت سیاسی به خود گرفته است.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

گروهی از دانشمندان می گویند که بر خلاف روند سال های اخیر که از قطر یخچال های طبیعی در حال کاهش بود، یخچال هایی که در چند یخچال طبیعی در آسیا ضخیم تر شده اندرشته کوه های قراقروم هستند در حال ضخیم تر شدن هستند.
دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده اند، فرانسوی هستند و از اطلاعاتی استفاده کرده اند که از ماهواره ها دریافت کرده بودند.
بنا به یافته آنها آن یخچال هایی که در بخشی از رشته کوه های قراقروم که در غرب رشته کوه های هیمالیاست، حجیم تر شده اند.
هنوز معلوم نیست که دلیل این پدیده چیست. این پدیده زمانی عجیب تر می شود که بنا به یافته های علمی، بخش های دیگر هیمالیا یخچال هایش در حال آب شدن است.
این یخچال ها، آب مورد نیاز میلیاردها آدم را تامین می کنند.
ذوب شدن یخ های هیمالیا از پنج سال پیش که اعلام شد، تا سال ۲۰۳۵ تمام یخ های این منطقه بخار می شود موضوع مهم محیط زیست شده است.
البته قارقروم رشته کوه جداگانه ای است که K۲ بلندترین قله آن، بعد از اورست، در جایگاه دومین قله رفیع دنیاست.
بیشتر این منطقه صعب العبور است و تا به حال تحقیق زیادی درباره آن انجام نشده است.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پاک کردن زباله‌ های فضایی اطراف زمیندانشمندان دانشگاه میشیگان با ارائه طرح پاک کردن مدار زمین بیش از 500 هزار قطعه زباله فضایی اطراف زمین را پاک می‌کنند
گروهی از محققان دانشگاه میشیگان درحال بررسی فناوری جدیدی هستند که براساس آن پالس‌های گاز در مسیر زباله‌ها قرار گرفته و آنها را می‌سوزاند.
این فناوری کشش زباله‌های فضایی مدار زمین را افزایش می‌دهد و آن را در جو زمین غوطه ور رها می‌کند.
این زباله ها با سرعت بیش از 28 کیلومتر در ساعت در حرکت هستند، سرعتی که برای وارد کردن صدمه به یک ماهواره یا فضاپیما درحال حرکت در مدار زمین کافی است.
این زباله‌های فضایی همچنین خطر برخورد با یکدیگر را نیز دارند، چرا که در این صورت می‌توانند به قطعات کوچک‌تری از زباله فضایی تبدیل شوند. درحال حاضر نیز حلقه‌های ایجاد شده از سوی این زباله‌ها در اطراف زمین بسیاری از مدارها را غیرقابل استفاده کرده است.
در فناوری جدید محققان این پالس‌ها از خود هیچ ردی به جا نمی گذارند و هیچ مواد جامدی از آنها در مدار باقی نخواهد ماند.
بسیاری از راهکارهای پیشین برای حل این مشکل عملکرد مناسبی نداشته‌اند و حتی به ایجاد زباله‌های فضایی بیشتر منتهی شده‌اند.
این سیستم جدید که از آن با عنوان "سیستم پاک کردن زباله‌های فضایی" (SpaDE) یاد می‌شود با هدف از بین بردن زباله‌ها از مدار زمین به واسطه سوزاندن آنها برپایه پالس‌های گازهای جوی در مسیر زباله‌ها عمل می‌کند.



دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ایستگاه فضایی بین‌المللی مجهز به سیستم عکسبرداری پیشرفته‌ای به نام NightPod یا "پایه شب" شده است،‌ دوربینی که می‌تواند تصاویری به شدت واضح را درون پایگاهی که با سرعت 6 کیلومتر بر ثانیه در حرکت است از زمین به ثبت برساند.

تصاویری جادویی از شب های زمین

تصاویری جادویی از شب های زمین



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

از فضا که نگاه کنیم، تعداد پنگوئن‌ها دو برابر استدانشمندان برای شمارش پنگوئن‌های امپراطور ساکن قطب جنوب زمین، ‌راه‌حل تازه‌ای پیدا کرده‌اند:‌ سرشماری از روی تصاویر ماهواره‌ای. به نظر می‌رسد تعداد این پنگوئن‌ها دو برابر تعدادی است که پیش از این تخمین زده شده بود.

 شمارش پنگوئن‌های امپراطور کار ساده‌ای نیست. آن‌ها بخش زیادی از زمان خود را در اقیانوس قطب جنوب به سر می‌برند و زمانی هم که بالاخره به سراغ خشکی می‌آیند، معمولا در فصل زمستان است، آن هم در دوردست‌ترین و سردترین نقطه زمین که بیش از هر جای دیگری بادهای تند در آن می‌وزد. در این شرایط، دسترسی به آن‌ها برای دانشمندان بسیار دشوار است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشف علت بهبود کارایی پیل های خورشیدی با مواد پیزوالکتریکآخرین برآورد درجه حرارت آب اقیانوس‌ها حاکی از روند صعودی آن طی قرن گذشته است. پیوسته اطلاعات تازه‌ای در این زمینه ارائه می‌شود، اما دانشمندان درصدد هستند که معمای گرم شدن آب اقیانوس‌ها را حل کنند.

اخیرا در یک تحقیق، مقایسه‌ای میان میزان درجه حرارت ثبت شده اقیانوس‌ها در دهه 1870 با درجه حرارت فعلی آب‌های آزاد صورت گرفته و نتایج بیانگر آن است که حداقل طی 100 سال اخیر روند گرم شدن آب اقیانوس‌ها در سطح جهان صعودی بوده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دوربین مدارگرد اکتشافی مریخ موفق به ثبت حرکت چرخشی یک تنوره دیو مریخی با ارتفاع 20 کیلومتر در بخش شمالی این سیاره شده است.

 

تنوره دیو بر سطح مریخ
تنوره دیو در سطح مریخ



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان