درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 940
بازدید ماه : 1231
بازدید کل : 104915
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
 زمین به دلیل برخورداری از ویژگی حفظ حیات در منظومه شمسی بسیار منحصربفرد است؛ اما از جنبه‌های دیگری ممکن است آن گونه که تصور می‌شود، غیرمعمولی نباشد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ستاره‌شناسانی که به بررسی تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل می‌پردازند، از شباهت عجیب این قمر با زمین در جنبه زمین‌شناسی سخن می‌گویند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فضانوردان در سفینه آپولو 17 در سال 1972 مشهورترین عکس از کره زمین را از فضا گرفتند که "مرمر آبی" نامیده شد. از آن هنگام تصاویر بسیار دیگری از سیاره ما از دیدگاه ماهواره‌ها منتشر کرده است، از جمله این "مرمر سفید".




ادامه مطلب ...


جمعه 2 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا ماه گذشته میلادی متوسط درجه حرارت جهانی برای دومین بار از سال 1880 بالاترین رده برای ماه می رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، قسمت اعظم جهان از جمله تمام اروپا، آسیا، شمال آفریقا، آمریکای شمالی و جنوب گرینلند در ماه می  (12 اردیبهشت تا 11 خرداد) دمای بالای میانگین ماه می را تجربه کردند. در حقیقت ماه گذشته گرمترین بهار برای قاره آمریکا گزارش شده است.
آمار جهانی ماه می دربرگیرنده ترکیبی از حرارت متوسط سطح اقیانوسها و زمین برای ماه است که ماه جاری 0.66 درجه سانتیگراد گرم تراز میانگین دمای ماه می در قرن بیستم بوده که به طور متوسط 14.8 سانتیگراد گزارش شده است. این آمار در سال 2010 شکسته شد و دمای جهانی 0.69 درجه سانتیگراد گرم تر از متوسط دمای قرن بیستم شد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ظهر امروز فضاپیمای دراگون سوار بر موشک فضایی فالکون راهی مدار زمین شد تا فصل نوینی از عصر فضا آغاز شود. عصری که در آن شرکت‌های خصوصی نقش اصلی را بازی می‌کنند. اما این تنها ویژگی این پرتاب تاریخی محسوب نمی‌شد. محموله کوچکی که در کنار دراگون راهی فضا شد شاید به اندازه خبر اصلی اهمیت داشت. برای پی بردن به راز محموله دوم فالکون ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

پرتاب موفقیت آمیز فالکون به مدار زمین



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
Earth
Earth

سالیانه 40 هزار تن زباله فضایی وارد سیاره ما می شود. با این وجود، زمین در طول همین مدت 50,000 تن سبک تر می شود. چرا زمین همه ساله وزن خود را از دست می دهد؟ آیا زمین رژیم سرسختی برای کاهش وزن خود گرفته و یا باز هم خرابکاری انسان بر روی زمین، موجب کاهش وزن آن شده است؟ در ادامه دلایل سبک شدن سالیانه زمین را بررسی می کنیم.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جام جم آنلاین: محققان نتوانسته‌اند در میان مجموعه عواملی که از آنها به عنوان متهمان اصلی تغییرات آب و هوایی نام برده می‌شود عامل اصلی موثر در بروز این تغییرات را شناسایی کنند.
برای مثال ابرها می‌توانند به عنوان یک عامل ابتدایی، نقش بسیار مهمی در ایجاد تغییرات جوی داشته باشند.
ابرها همچون پوششی محافظ در برابر تابش نور خورشید هستند و هرچه تابش نور خورشید به سطح زمین کمتر باشد، دمای هوا به مراتب کمتر خواهد بود. اما این ساده‌ترین تاثیری است که ابرها در تغییرات جوی دارند.
در صورتی که تاثیر ابرها در این زمینه بسیار پیچیده‌تر است و اگر بر اساس مدل‌های جوی، تاثیر ابرها بر تغییرات آب و هوایی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد نقش ابرها تنها در این ویژگی خلاصه نمی‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


شاید برخورد زمین با یک سیاهچاله در نگاه اول یک سناریوی آخرالزمانی تمام و کمال به نظر برسد. اما طبق نظر گروهی از محققان که برای پیش بینی نتیجه ی چنین اتفاقی از مدل های کامپیوتری بهره جسته اند برخورد یک سیاهچاله ی کهن کوچک که کوتاه مدتی پس از بیگ بنگ به وجود آمده است احتمالا تاثیر زیادی بر روی زمین نخواهد گذاشت! چنانچه چنین سیاهچاله هایی وجود داشته باشند، احتمالا آنها بخشی از ماده ی تاریک کهکشان ها را تشکیل خواهند داد. این نوع خاص از سیاهچاله ها بسیار متفاوت تر از سیاهچاله هایی که اکنون می شناسیم هستند، آنها جرمی در حد یک سیارک داشته ولی اندازه ی آنها تنها در حد هسته ی اتم است



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از دونات گردو خاکی، هلال آتشین، سایه ماه روی زمین، مهمانی در راه شیری به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.
 گزارش خبرگزاری مهر، همانند هفته های گذشته مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.
دنبال کردن سایه ماه
تصویر سایه ماه که بخشی از شمال اقیانوس آرام را طی کسوف سالانه خورشیدی تاریک کرده توسط ماهواره های هواشناسی ژاپن گرفته شده است. به رغم اینکه در این تصور سایه ماه بسیار کوچک و مختصر به چشم می رسد، درحقیقت ماه اندکی بزرگتر از یک چهارم اندازه زمین است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کارشناسان ناسا با تحلیل تصاویر ارسالی فضاپیمای وایز اعلام کرده‌اند حدود 4700 سیارک بالقوه خطرناک در اطراف زمین وجود دارند که می‌توانند با برخورد به سطح زمین، فاجعه‌ای به بار بیاورند.
سیارک‌های بالقوه خطرناک که PHA (مخفف عبارت potentially hazardous asteroids) نیز نامیده می‌شوند، صخره‌هایی سرگردان در منظومه شمسی هستند که در حرکت مداری خود به فاصله نزدیک‌تر از 8 میلیون کیلومتری از زمین می‌رسند (فاصله متوسط زمین تا ماه چهارصدهزار کیلومتر است) و آن‌قدر بزرگ هستند که بتوانند سالم از جو زمین عبور کنند و در برخورد با سطح زمین، به مناطق وسیعی از زمین آسیب وارد کنند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بافت رنگارنگ و زیبایی که به تازگی در صحرای چین پدیدار شده دریاچه‌ای مسموم از مواد معدنی نایابی است که تصویر آن توسط یک زیبایی وحشتناک در چینماهواره ناسا به ثبت رسیده است.
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (30 April)، معدن "بایان اوبو" چین نیمی از نیاز جهان به 17 فلز نادر زمین را تامین می‌کند،‌ فلزاتی که برای ساخت الکترونیک‌های پیشرفته از قبیل تلفن‌های همراه،‌ تلفن‌ها و خودروها حیاتی هستند.
 تا‌کنون تعدادی از خبرنگاران به دلیلی آشکار از این معدن باز در مغولستان داخلی چین بازدید کرده‌اند: این معدن در ازای استخراج هر تن فلز نادر 11 هزار و 893 متر مکعب گاز سمی به محیط پراکنده می‌کند و در عین حال در حین استخراج مقادیر زیادی آب‌های اسیدی و مواد رادیواکتیو نیز در محیط نشت می‌کنند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان