درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 943
بازدید ماه : 1234
بازدید کل : 104918
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




در کرانه عظیم گیتی زمین کجا واقع شده و چشم انسان تا کجای دنیا را می‌تواند کشف کند؟
دانشمندان می‌گویند که هستی بیش از 13 میلیارد سال عمر دارد و پیمودن پهنای آن 186 میلیارد سال نوری زمان می‌برد.
تصاویری که در زیر می‌بینید مجموعه‌ای از اجرام آسمانی است که در با تمام وسعت خود در هر عکس نسبت به عکس قبل تبدیل به نقطه‌ای می‌شود و ذره‌ای بیش نیست. حال ما کجای این دنیا هستیم؟

ادامه مطلب برو عکس داره



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان با استفاده از رادیو تلسکوپ بزرگ ناسا تصاویر راداری از سیارکی تهیه کردند که در نزدیک ترین فاصله از کنار زمین گذشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، آزمایشگاه جت پیشرانش ناسا در کالیفرنیا اعلام کرد:  تصاویر این سیارک که   2007 PA8نام دارد و عرض آن حدود یک مایل بود زمانی که در نزدیک ترین فاصله به زمین قرار داشت توسط  آنتن "شبکه اعماق فضا 230 فوتی" در گلداستون، گرفته شد.




ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ از بازیابی و کشف مجدد یک سیارک بالقوه خطرناک توسط منجم آماتور آلمانی خبر داد.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، سیارک ۲۰۰۸SE85 در سال ۲۰۰۸ میلادی در قالب برنامه سیارک های بالقوه خطرناک برای زمین توسط محققان رصدخانه «کاتالینا» شناسایی شده و چند رصدخانه دیگر نیز وجود آن را تأیید کردند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سیاره عطارد در روز 20 شهریورماه به مقارنه خارجی خواهد رسید در این پدیده این سیاره در دورترین فاصله خود با زمین می رسد.
به گزارش خبرنگار مهر، مقارنه خارجی زمانی رخ می دهد که سیاره های داخلی یا خارجی در سویی از خورشید و زمین در سوی دیگر آن قرار داشته باشد؛ به عبارت دیگر خورشید بین زمین و سیاره قرار گیرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک گروه بین المللی از ستاره شناسان اظهار داشتند که نخسین شواهد را از تخریب سیاره ای که ستاره پیر آن در پایان عمر به یک غول سرخ تبدیل شده مشاهده کرده اند.
الکس ولسزان استاد ستاره شناسی و فیزیک نجومی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به عنوان یکی از اعضای این تحقیق با اشاره به مشاهدات این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: سرنوشت مشابهی در انتظار سیاره های داخلی منظومه شمسی ما است، درست زمانی که خورشید به یک غول سرخ تبدیل شود و حدود 5 میلیارد سال دیگر زمین چنین شرایطی را تجربه می کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 یک جفت سفینه فضایی سپردار اواخر ماه جاری میلادی به منظور مطالعه کمربند تابشی اطراف زمین پرتاب می‌شوند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوشگران توفان کمربند تابشی (RBSP) متعلق به ناسا از خلال کمربندهای ضخیم دارای ذرات باردار احاطه کننده زمین عبور خواهند کرد. هدف آن‌‌ها آگاهی یافتن از این محیط‌های پویا و دینامیک است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سازمان جهانی هواشناسی(WMO) با اشاره به افزایش قابل توجه متوسط دمای جهان در ژوئن    ( خرداد - تیر ) امسال، اعلام کرد ژوئن 2012 چهارمین ماه گرم از سال 1880 تاکنون بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ میانگین دمای جهانی در این ماهها در سراسر سطوح خشکی و سطوح اقیانوسی جهان 62.12 درجه سلسیوس است که درواقع از میانگین گرما در قرن بیستم 63 صدم درجه بیشتر شده است.
سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط اداره ملی جو و اقیانوس آمریکا اعلام کرد: طی ماه ژوئن اغلب مناطق روی کره زمین، دمایی بالاتر از میانگین ماهانه را تجربه کرده اند.
به گزارش شینهوا،‌ این مناطق شامل آمریکای شمالی، اوراسیا و شمال آفریقا می شوند.



سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
 زمین به دلیل برخورداری از ویژگی حفظ حیات در منظومه شمسی بسیار منحصربفرد است؛ اما از جنبه‌های دیگری ممکن است آن گونه که تصور می‌شود، غیرمعمولی نباشد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ستاره‌شناسانی که به بررسی تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل می‌پردازند، از شباهت عجیب این قمر با زمین در جنبه زمین‌شناسی سخن می‌گویند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فضانوردان در سفینه آپولو 17 در سال 1972 مشهورترین عکس از کره زمین را از فضا گرفتند که "مرمر آبی" نامیده شد. از آن هنگام تصاویر بسیار دیگری از سیاره ما از دیدگاه ماهواره‌ها منتشر کرده است، از جمله این "مرمر سفید".




ادامه مطلب ...


جمعه 2 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا ماه گذشته میلادی متوسط درجه حرارت جهانی برای دومین بار از سال 1880 بالاترین رده برای ماه می رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، قسمت اعظم جهان از جمله تمام اروپا، آسیا، شمال آفریقا، آمریکای شمالی و جنوب گرینلند در ماه می  (12 اردیبهشت تا 11 خرداد) دمای بالای میانگین ماه می را تجربه کردند. در حقیقت ماه گذشته گرمترین بهار برای قاره آمریکا گزارش شده است.
آمار جهانی ماه می دربرگیرنده ترکیبی از حرارت متوسط سطح اقیانوسها و زمین برای ماه است که ماه جاری 0.66 درجه سانتیگراد گرم تراز میانگین دمای ماه می در قرن بیستم بوده که به طور متوسط 14.8 سانتیگراد گزارش شده است. این آمار در سال 2010 شکسته شد و دمای جهانی 0.69 درجه سانتیگراد گرم تر از متوسط دمای قرن بیستم شد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان