درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 1243
بازدید کل : 104927
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




پس از یک دوره نامعمول طولانی‌مدت سکون، خورشید در روز 17 مه (28 اردیبهشت) سال جاری به انتشار یک جرقه خورشیدی پرداخت که دانشمندان را در مورد تاثیر آن بر زمین سردرگم کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دستگاه‌های نظارت نوترون در سراسر جهان در واکنش به این انفجار برای نخستین بار در شش سال اخیر روشن شدند، هر چند که این توفان از نوع M یا متوسط بود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تصویر یک شخصیت کارتونی محبوب کودکان در عکس جدید ناسا از سطح خورشید، مشاهده می‌شود
به گزارش ایسنا، این تصویر که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) تهیه شده است، در حقیقت حفره تاج خورشیدی را نشان می‌دهد که می‌توان بر روی آن تصویر شخصیت محبوب کارتونی کودکان،Big Bird را مشاهده کرد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا که چشم فضایی خیره شده به سمت خورشید است، راه جدیدی برای نگاه کردن به ستاره‌ای یافته‌اند که به سیاره ما گرما می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر از رنگهای آبی و قهوه ای سطح درحال جوشش ستاره خورشید با دمای حدود 600 درجه سانتی گراد است که از طریق طول موجی رصد شده که فعالیت همیشگی آن را برجسته کرده است.
اسکات وسینر از مرکز فضایی گودارد گفت: هیچ علمی در پس این تصویر نیست، بلکه تنها زیبایی آن بوده که حائز اهمیت است.

 



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جام جم آنلاین: نمونه اولیه هواپیمای خورشیدی با نام "سولارایمپالس" روز پنج شنبه از سوئیس به مقصد شمال آفریقا به پرواز درآمد.
نخستین پرواز هواپیمای خورشیدی

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، سولارایمپالس نخستین هواپیمای خورشیدی خواهد بود که آسمان دو قاره را می شکافد.



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

براساس اطلاعات جدید از یک فضاپیمای ناسا، حرکت خورشید در کهکشان راه شیری آرام‌ تر از چیزی است که پیش‌ تر تصور می‌شد، اطلاعاتی که ممکن است تصویر منظومه شمسی کیهان را تغییر دهد.
کاوشگر مرزهای بین ستاره‌ای ناسا (IBEX) از مدار خود دور زمین سرعت ذرات بین ستاره‌ای که وارد حاشیه منظومه شمسی ما می‌شوند را ۱۴. ۵ میلیارد کیلومتر از خورشید اندازه گرفته است.

 



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان دانشگاه فنی ماساچوست، ناسا و دیگر سازمانها موفق به شناسایی بک سیاره در فاصله 1500 سال نوری شدند که به نظر در اثر حرارت بسیار بالای ستاره میزبان خود در حال بخار شدن است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دانشمندان این گونه استنباط کرده‌اند که یک دنباله طولانی از غبار و ضایعات که بسیار شبیه دنباله یک دنباله‌دار است، در پشت این سیاره وجود داشته و می‌تواند گویای داستان تجزیه این سیاره باشد.
طبق محاسبات این تیم، این سیاره فراخورشیدی کوچک که تقریبا به اندازه سیاره ناهید بوده، در 100 میلیون سال آینده از هم خواهد پاشید.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این ابزار ساده و ارزان قیمت ، دیدن همزمان خورشید را برای افراد بسیاری آسان می‌کند. Gene Zajacand و Chuck Bueter طرح فوق ساخت قیف خورشیدیرا برای کارگاه سال 2003 انجمن افلاک نمای Great Lakes آماده کرده بودند. ایده‌ی صفحه‌ی نمایش عقب، که یک عنصر مهم در این وسیله، از طرح تفنگ خورشیدی Bruce Hegerberg گرفته شده است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در روزهای پنجم و ششم ژوئن سال جاری (16 و 17 خرداد)، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان می‌توانند در رویدادی که احتمالا دیگر رویدادی که تا 105سال دیگر تکرار نمی‌شوددر طول عمرشان اتفاق نخواهد افتاد، به مشاهده عبور سیاره ناهید از برابر خورشید بنشینند.
  این گذر حدود شش ساعت به طول خواهد انجامید و در طول آن، ناهید (زهره) مانند یک نقطه ریز سیاه در سطح خورشید دیده خواهد شد.
این رویداد در نوبت بعدی در سال 2117 اتفاق خواهد افتاد.
جی پاساچوف، ستاره شناس کالج ویلیام در مقاله‌ای در مجله جهان فیزیک به بررسی علم پشت این گذر ناهید و ارائه تاریخچه آن پرداخته است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یک شیوه جدید برای تولید سلول‌های خورشیدی ارزان و ثابت از نانوبلورهای بسیار ریز ابداع تولید برق ارزان با رنگ های خورشیدی کرده‌اند که به شکل مرکب مایع وجود داشته و می‌توان آن را بر روی سطوح تمیز رنگ‌آمیزی یا چاپ کرد
 این نانوبلورهای خورشیدی حدود چهار نانومتر است که می‌توان 250 میلیارد از آنها را بر روی نوک سوزن جای داد.
ساخت این سلول‌های مایع ارزان‌تر از سلول‌های خورشیدی ویفر سیلیکون تک بلوری بوده؛ اما از بهره‌وری آن برای تبدیل نور خورشید به برق برخوردار نیست.
این محققان توانسته‌اند یک مایع ثابت تولید کنند که قادر به انتقال برق نیز هست. همچنین با یک فرایند دمای نسبتا پایین می‌توان از این شیوه برای چاپ سلول‌های خورشیدی بر روی پلاستیک به جای شیشه و بدون نگرانی در مورد ذوب آنها استفاده کرد که منجر به ایجاد صفحات خورشیدی منعطف با قابلیت شکل دادن در هر منطقه خواهد شد.
این محققان در ادامه پژوهش خود قصد دارند بر روی نانوبلورهایی از موادی غیر از کادمیوم استفاده کنند که به دلیل سمی بودن آن با محدودیت کاربری روبه‌روست.
تیم‌های دیگری نیز بر روی فناوری‌های مشابه کار کرده و از جمله محققان دانشگاه نوتردام از نقاط کوانتومی برای ساخت رنگ‌های خورشیدی با قابلیت جذب انرژی و هدایت برق استفاده کرده‌اند. اگرچه آنها نیز هنوز در مراحل آزمایش قرار دارند.



پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان طوفان خورشیدی عظیمی را برای سال 2013 پیش‌بینی می‌کنند.
آیا سونامی خورشیدی در راه است؟
به گزارش روزنامه لوموند، ستاره‌شناسان می‌گویند که فعل و انفعالات خورشید هر یازده سال یکبار به اوج خود می‌رسد و ممکن است که این روند در دوره‌های بعدی شدت گیرد.
با این فرض و با توجه به اینکه اکنون در بیست و چهارمین دوره طوفان‌های شمسی هستیم، در سال 2013 احتمالا شاهد شدیدترین فعالیت‌های خورشیدی طی دو قرن گذشته خواهیم بود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان