درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 1266
بازدید کل : 104950
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
دانشمندان با استفاده از تکنیکی نوین موفق به اندازه‌گیری جرم سیارات فراخورشیدی غیرگذری شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه نزدیک به 800 سیاره فراخورشیدی تاکنون در کهکشان راه شیری رصد شده‌اند، جرم دقیق اکثر آن‌ها هنوز ناشناخته مانده زیرا رایج‌ترین تکنیک‌های کشف سیارات فقط یک ایده کلی از جرم اشیا را در اختیار می‌گذارند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

- گوران استراند از فروسان سوئد، در غروب روز پنج‌شنبه 1 تیر / 21 ژوئن شاهد پدیده‌ای بسیار نادر به نام درخش آبی بود. این پدیده وقتی هوا فوق‌العاده تمیز باشد رویت می‌شود و گزارش‌های کمی از آن در تاریخ وجود دارد.

درخش آبی و درخش سبز از یک اصل فیزیکی تبعیت می‌کنند، اما درخش آبی وقتی اتفاق می‌افتد که هوا بسیار بسیار شفاف و تمیز باشد؛ به همین دلیل این پدیده به درخش سبز معروف شده است.
وقتی نور سفید خورشید وارد جو می‌شود



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ما خورشید را یک گوی روشن با ظاهری یکدست می بینیم که به آرامی سیاره ما را گرم می کند، اما تصاویر جدید از این دریای متلاطم و سوزان جزئیات دیگری را به نمایش گذاشته است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شاخص اشعه ماوراء بنفش (UVI) یک مقدار کمی است که شدت اشعه ماوراء‌بنفش (UV) را در محل و منطقه مورد نظر مشخص می‌کند.
این شاخص سطح غلظت UV را در مقیاس ١ تا ١١ + نشان می دھد. ھر چه مقدار این شاخص بیشتر شود، قدرت تخریب پوست و چشم بیشتر است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

لکه خورشیدی 1504 که فوران‌های متعدد آن در هفته گذشته باعث پدیدآمدن شفق‌های قطبی متعدد در 27 و 28 خردادماه جاری در مناطق قطبی زمین شد، در این تصویر جالب از فرانسیس ادموند به خوبی دیده می‌شود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان اعلام کردند شعله خورشیدی عظیمی که در ماه مارس از سطح خورشید فوران کرده به بالاترین سطح انرژی نوری که تا کنون طی یک انفجار خورشیدی دیده شده دست پیدا کرده است.
خورشید در تاریخ هفتم مارس طی یکی از بزرگترین فوران‌های خود در پنج سال گذشته،‌ شعله خورشیدی بزرگی را به بیرون شلیک کرد. تلسکوپ پرتو گامای فرمی ناسا به واسطه این فوران شاهد پالسی غیرعادی درخشان و طولانی‌مدت گامایی بود که انرژی ناشی از درخشش آن بزرگتر از انرژی پرتوهای ایکس تولید شده توسط شعله بود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رئیس گروه تحقیقاتی رصد گذر زهره از طریق تلسکوپ فضایی هابل با ارائه توضیحاتی درباره ویژگها و زمان عبور زهره از مقابل خورشید گفت: هابل گذر زهره را از طریق ماه رصد می‌کند و از ماه به عنوان آینه بهره می گیرد تا نگاه مستقیم هابل به خورشید به ابزارهای آن صدمه وارد نکند.
به گزارش خبرنگار مهر، دیوید ایرنرایش (David Ehrenreich) محقق موسسه سیاره شناسی و فیزیک نجومی گرونوبل فرانسه است که حوزه فعالیتی وی مشخص کردن اتمسفر سیاره های خارج از منظومه شمسی است و به نشانه های حیات و عدم وجود حیات در گستره های تابش اتمسفرهای سیاره ای علاقمند است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پس از یک دوره نامعمول طولانی‌مدت سکون، خورشید در روز 17 مه (28 اردیبهشت) سال جاری به انتشار یک جرقه خورشیدی پرداخت که دانشمندان را در مورد تاثیر آن بر زمین سردرگم کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دستگاه‌های نظارت نوترون در سراسر جهان در واکنش به این انفجار برای نخستین بار در شش سال اخیر روشن شدند، هر چند که این توفان از نوع M یا متوسط بود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تصویر یک شخصیت کارتونی محبوب کودکان در عکس جدید ناسا از سطح خورشید، مشاهده می‌شود
به گزارش ایسنا، این تصویر که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) تهیه شده است، در حقیقت حفره تاج خورشیدی را نشان می‌دهد که می‌توان بر روی آن تصویر شخصیت محبوب کارتونی کودکان،Big Bird را مشاهده کرد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا که چشم فضایی خیره شده به سمت خورشید است، راه جدیدی برای نگاه کردن به ستاره‌ای یافته‌اند که به سیاره ما گرما می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر از رنگهای آبی و قهوه ای سطح درحال جوشش ستاره خورشید با دمای حدود 600 درجه سانتی گراد است که از طریق طول موجی رصد شده که فعالیت همیشگی آن را برجسته کرده است.
اسکات وسینر از مرکز فضایی گودارد گفت: هیچ علمی در پس این تصویر نیست، بلکه تنها زیبایی آن بوده که حائز اهمیت است.

 



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان