درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 996
بازدید ماه : 1287
بازدید کل : 104971
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا نخستین تصویر از خورشیدگرفتگی جزئی را به زمین مخابره کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کنجکاوی» روز پنجشنبه 13 سپتامبر (23 شهریور) این تصویر را از دهانه گیل و در زمان گذر «فوبوس»، به عنوان بزرگترین قمر مریخ، از مقابل خورشید تهیه کرده است.
سیستم دوربین «کنجکاوی» از طریق فیلتر تراکم خنثی، نور خورشید را به یک هزارم اندازه واقعی کاهش داده است.
«کری بین» از اعضای تیم مأموریت کنجکاوی ناسا تأکید می کند: نقاط درخشانی که در عمق تاریکی در اطراف خورشید دیده می شوند، در نگاه اول شبیه ستاره هستند، اما آنها در حقیقت پیکسل های تصویری هستند که در عکس بزرگنمایی شده دیده می شوند.
«کنجکاوی» در روزهای آینده نیز شانس مشاهده دو گذر قمرهای «فوبوس» و «دیموس» مریخ از مقابل خورشید را خواهد داشت.

ایسنا



سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

درک ساختار نزدیک‌ترین ستاره به زمین می‌تواند ما را در ‌پیش‌بینی فعالیت‌های خورشید یاری کند.

چرخه‌ی یازده‌ساله‌ی خورشیدی بین فعالیت شدید مغناطیسی،که شامل لکه‌های خورشیدی،تاج و شراره‌های خورشیدی می شود، ‌تا سکون نسبی آن، وقتی که چهره‌ی خورشید از لکه عاری می‌شود، نوسان می‌کند.تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برخلاف همه‌ی این تلاطم‌ها، خورشید به طرز قابل توجهی شکل کروی خود را حفظ می‌کند. این یافته‌ی جدید دانشمندان را سر در گم کرده‌ است!



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
یک توفان خورشیدی متوسط اوایل هفته جاری از خورشید در فضا منتشر شد و ابری از پلاسما و ذرات باردار را در یک مسیر کیهانی به سوی زمین فرستاد که انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه به زمین برسد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جرقه خورشیدی نوع M6 روز یکشنبه(هشتم مرداد) از لکه خورشیدی AR1532 منفجر شده و موجی از پلاسما و ذرات باردار موسوم به تخلیه تاج خورشیدی را به فضا فرستاد.
این موج به گفته هواشناسی فضایی، باید امروز با زمین برخورد کرده و در حدود ساعت 15:00 به وقت گرینویچ یک ضربه را به میدان مغناطیسی زمین وارد کند.
به گفته کارشناسان این توده از سرعت آرامی برخوردار بوده و تاثیر ضععیفی بر زمین خواهد داشت. البته توفانهای ژئومغناطیسی در قطبها ممکن است.امواج سریع و پر قدرتی که مستقیما با زمین برخورد کنند می‌توانند توفانهای ژئومغناطیسی قدرتمندی را ایجاد کنند که منجر به قطع امواج رادیویی و اختلال در شبکه‌های برق و دیگر زیرساختهای ارتباطی شوند. این ابرهای ذرات باردار همچنین می‌توانند در زمان سفر خود در فضا با ماهواره‌های درون مدار نیز برخورد کنند.
بی‌خطرترین تاثیر توفانهای خورشیدی با این حال نورافشانی‌های شفقهای قطبی است که با برخورد ذرات باردار تخلیه تاج خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شوند.
البته سیاره ناهید به خوش‌شانسی زمین نبوده و این موج با شدت بیشتری با آن برخورد خواهد کرد. میدان مغناطیسی این سیاره تنها از 10 درصد قدرت همتای زمینی آن برخوردار بوده از این رو از محافظت چندانی در برابر این توفانها برخوردار نیست.در زمان برخورد آنها، اتمهای موجود در سطح ناهید کاملا از بین رفته و به جو فوق نازک و دنباله شبه دنباله‌دار آن موادی را می‌افزاید.
خورشید اکنون در نزدیکی ماکسیسم خورشیدی قرار دارد که در سال 2013 انتظار می‌رود به اوج خود برسد.

 



چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری زیبا، میدان مغناطیسی طوفان خورشیدی، زمستان مریخی و نیمه پنهان ماه در تلاقی با سیاره مشتری به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.


برداشت دوگانه
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ این تصویر روان پریشانه از خورشید توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا با ترکیب دو عکس در روز 12 ژوئیه گرفته شده است.

این تصویر با روی هم قرار دادن یک تصویر ماواری بنفش شدید از جرقه های خورشید در مگنتوگرام نشان دهنده میدانهای مغناطیسی است. دانشمندان تصویر ترکیبی از یک منطقه فعال پیش از طوفان شدید خورشیدی گرفته اند.
براساس اعلام ناسا، چنین تصاویر ترکیبی می تواند به دانشمندان کمک کند که ماهیت و علل این طوفانها را بیشتر درک کنند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

  ستاره‌شناسان ناسا به تازگی موفق به ثبت واضح‌ترین تصاویر تاج یا جو خارجی یک میلیون درجه‌ای خورشیدی در طول موج نور شدید فرابنفش شدند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصاویر 16 مگاپیکسلی توسط تصویربردار تاجی وضوح بالای ناسا به ثبت رسیده که در 11 ژوئیه به فضا پرتاب شده است.
این تلسکوپ جزئیات پنج برابر دقیق‌تر از رصدخانه دینامیک خورشیدی را در این تصویر ارائه می‌کند.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
 
دانشمندان سازمان فضایی آمریکا، ناسا، 11 ژوئیه (21 تیر) تلسکوپ خورشیدی خود را که بالاترین وضوح را نسبت به تلسکوپ‌های خورشیدی فعلی دارد به فضا پرتاب خواهد کرد
به گزارش ایرنا، این تلسکوپ برای مشاهده تاج خورشیدی به فضا فرستاده می شود.این تلسکوپ با عنوان  HI-C  برای تصویربرداری از تاج خورشید با وضوح بالا کاربرد دارد. این تلسکوپ سوار بر یک موشک بلک برانت از پایگاه وایت سندز میزل رنج در نیو مکزیکو به فضا پرتاب می‌شود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره‌شناسان برای اولین بار موفق به مشاهده مستقیم نور بازتابی از یک سیاره در حال گردش در اطراف یک ستاره شده‌اند که به آنها اجازه تعیین جزئیات بسیار دقیقی را در مورد این «مشتری داغ» داده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گذشته محققان تنها زمانی قادر به کسب اطلاعات در مورد جو چنین سیاراتی بودند که آنها از میان ستاره خود و زمین عبور کرده و برای مدت کوتاهی نور ستاره را کم کنند؛ اما سیاره جدید موسوم به «Tau Bootis b» ااز جلوی ستاره خود عبور نکرده و دستیابی به چنین اطلاعاتی را غیرممکن کرده است. علاوه بر آن، نور این سیاره تنها 0.01 درصد از نور منتشر شده از سیستم ستاره‌یی را تشکیل داده که شناسایی آن را به شدت سخت می‌کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
دانشمندان با استفاده از تکنیکی نوین موفق به اندازه‌گیری جرم سیارات فراخورشیدی غیرگذری شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه نزدیک به 800 سیاره فراخورشیدی تاکنون در کهکشان راه شیری رصد شده‌اند، جرم دقیق اکثر آن‌ها هنوز ناشناخته مانده زیرا رایج‌ترین تکنیک‌های کشف سیارات فقط یک ایده کلی از جرم اشیا را در اختیار می‌گذارند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

- گوران استراند از فروسان سوئد، در غروب روز پنج‌شنبه 1 تیر / 21 ژوئن شاهد پدیده‌ای بسیار نادر به نام درخش آبی بود. این پدیده وقتی هوا فوق‌العاده تمیز باشد رویت می‌شود و گزارش‌های کمی از آن در تاریخ وجود دارد.

درخش آبی و درخش سبز از یک اصل فیزیکی تبعیت می‌کنند، اما درخش آبی وقتی اتفاق می‌افتد که هوا بسیار بسیار شفاف و تمیز باشد؛ به همین دلیل این پدیده به درخش سبز معروف شده است.
وقتی نور سفید خورشید وارد جو می‌شود



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ما خورشید را یک گوی روشن با ظاهری یکدست می بینیم که به آرامی سیاره ما را گرم می کند، اما تصاویر جدید از این دریای متلاطم و سوزان جزئیات دیگری را به نمایش گذاشته است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان