درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 85
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 1315
بازدید کل : 104999
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




ایستگاه فضایی در طول 21 روز یک دور کامل به دور خورشید خواهد زد.
به نقل از خبرگزاری ANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژی ،ایستگاه فضایی بین المللی در مانوری پیچیده بهترین موقعیت را برای رصد خورشید خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، آژانس فضایی اروپا توضیح داد که ایستگاه فضایی بین المللی برای مطالعات علمی بیشتر رصدی کامل را از خورشید انجام خواهد داد.
سخنگوی آژانس فضایی اروپا اضافه کرد به منظور رصدی کامل به دور خورشید خواهد زد که 25 روز به طول خواهد انجامید.
نادیا تیس یکی از مسئولین کنترل خورشیدی ( نظارت مانیتورینگ خورشیدی) گفت: برای بدست آوردن این داده ها ایستگاه فضایی الزاماً باید به دور مدار طبیعی خورشید بچرخد که این امر نیاز به صرف مدت زمانی به اندازه حداقل 2 هفته می باشد.
این مانور شامل جا به جایی 450 تن از ملزومات ایستگاه فضایی است که به نوبه خود کاری ساده به نظر نمی رسد



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

وقتی صحبت از مرگ یک ستاره می‌شود بیان‌گر این است که مراحل دیگری هم برای زندگی آن قابل تصور است؛ ستاره‌ها متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند، جوانی و میان‌سالی خود را طی می‌کنند و سپس قدم در کهن‌سالی می‌گذارند، پیر می‌شوند و می‌میرند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
آخرین خورشید گرفتگی کامل در جولای سال 2010 روی داد و پس از کسوف کامل نوامبر 2012 میلادی، محققان و علاقه‌مندان نجوم باید تا مارس سال 2015 برای مشاهده این پدیده نجومی منتظر بمانند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خورشید گرفتگی روز سه شنبه 13 نوامبر (23 آبان) ساعت 20:35 به وقت گرینویچ (00:05 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) همزمان با طلوع آفتاب در شمال شرق استرالیا آغاز شد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2012 میلادی در روزهای 13 و 14 نوامبر (23 و 24 آبان) در بخش هایی از نیمکره جنوبی زمین شامل استرالیا و نیوزیلند قابل مشاهده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین خورشید گرفتگی کامل در 11 جولای 2010 میلادی به وقوع پیوست. طی روزهای اخیر ایالت کوئینزلند در شمال استرالیا به عنوان بهترین منطقه رصد خورشید گرفتگی کامل سال جاری میلادی، شاهد حضور شمار زیادی از محققان نجوم است که پس از دو سال انتظار قصد دارند این پدیده زیبا را به صورت مستقیم مشاهده کنند.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تیم تحقیقاتی دانشگاه ییل با همکاری دو منجم آماتور آمریکایی موفق به کشف سیاره ای دور دست شده اند که در نخستین سیستم خورشیدی با چهار ستاره قرار دارد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منجمان آماتور در قالب پروژه ای تحت عنوان شکار سیارات بیگانه با محققان دانشگاه ییل همکاری کرده و از داده های جمع آوری شده تلسکوپ فضایی کپلر برای یافتن سیارات جدید استفاده می کنند.
تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که از ماه مارس 2009 به فضا پرتاب شده تاکنون شواهدی از وجود بیش از دو هزار و 300 سیاره بیگانه احتمالی جدید به دست آورده است.

دو منجم آماتور آمریکایی با استفاده از این داده ها و با کمک تلسکوپ های «کک» در هاوایی موفق به کشف سیاره بیگانه جدیدی شده اند که در حال چرخش به دور دو ستاره بوده و به طور همزمان دو ستاره دیگر به دور این ستاره ها در حال چرخش هستند.
سیاره بیگانه PH1‌ یک سیاره گازی غول پیکر بزرگتر از نپتون است که شعاع آن 6.2 برابر زمین بوده و نخستین نمونه سیستم خورشیدی با چهار ستاره محسوب می شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خورشید در جدیدترین فعالیت خود روز پنجشنبه(شش مهر ماه) یک توفان گسترده را از لکه خورشیدی AR 1577 به سوی زمین روانه کرد که امروز یکشنبه به زمین رسید.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این توفان خورشیدی در شکل یک تخلیه تاجی بوده که می‌تواند میلیاردها تن ذره باردار را به فضا ارسال کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ستاره جدیدی کشف کرده اند که میدان مغناطیسی آن 20 هزار برابر قوی تر و جرم آن 35 برابر خورشید است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره جدید که NGC 1624-2 نام دارد حدود 20 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره در صورت فلکی برساووش قرار دارد و حدود 35 برابر چگال تر از خورشید ما است.
این ستاره سنگین میدان مغناطیسی دارد که 20 هزار بار قوی تر از میدان مغناطیسی خورشید و حدود 10 برابر قوی تر از هر ستاره کشف شده دیگری است.
توده سنگین این ستاره سوخت عظیمی را در اختیارش می گذارد و موجب شده این ستاره درخشان و داغ باشد و از این رو احتمالا نسبتا پس از دوره حیات پنج میلیون ساله اش سریع می سوزد. این دوره زمانی برابر است با یک دهم یک درصد عمر کنونی خورشید در نیمه عمرش.
این کشف راه را برای شناسایی نقش مغناطیس در ستاره ها، روند تکاملی آنها و کهکشانهایشان هموار می کند.
میدانهای مغناطیسی با این قدرت بسیار نادر هستند و فقط در چند ستاره دیگر با توده بسیار کمتری مشاهده شده است.
نتایج این تحقیقات درنشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

خبرگزاری مهر



سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا نخستین تصویر از خورشیدگرفتگی جزئی را به زمین مخابره کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کنجکاوی» روز پنجشنبه 13 سپتامبر (23 شهریور) این تصویر را از دهانه گیل و در زمان گذر «فوبوس»، به عنوان بزرگترین قمر مریخ، از مقابل خورشید تهیه کرده است.
سیستم دوربین «کنجکاوی» از طریق فیلتر تراکم خنثی، نور خورشید را به یک هزارم اندازه واقعی کاهش داده است.
«کری بین» از اعضای تیم مأموریت کنجکاوی ناسا تأکید می کند: نقاط درخشانی که در عمق تاریکی در اطراف خورشید دیده می شوند، در نگاه اول شبیه ستاره هستند، اما آنها در حقیقت پیکسل های تصویری هستند که در عکس بزرگنمایی شده دیده می شوند.
«کنجکاوی» در روزهای آینده نیز شانس مشاهده دو گذر قمرهای «فوبوس» و «دیموس» مریخ از مقابل خورشید را خواهد داشت.

ایسنا



سه شنبه 28 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

درک ساختار نزدیک‌ترین ستاره به زمین می‌تواند ما را در ‌پیش‌بینی فعالیت‌های خورشید یاری کند.

چرخه‌ی یازده‌ساله‌ی خورشیدی بین فعالیت شدید مغناطیسی،که شامل لکه‌های خورشیدی،تاج و شراره‌های خورشیدی می شود، ‌تا سکون نسبی آن، وقتی که چهره‌ی خورشید از لکه عاری می‌شود، نوسان می‌کند.تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برخلاف همه‌ی این تلاطم‌ها، خورشید به طرز قابل توجهی شکل کروی خود را حفظ می‌کند. این یافته‌ی جدید دانشمندان را سر در گم کرده‌ است!



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
یک توفان خورشیدی متوسط اوایل هفته جاری از خورشید در فضا منتشر شد و ابری از پلاسما و ذرات باردار را در یک مسیر کیهانی به سوی زمین فرستاد که انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه به زمین برسد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جرقه خورشیدی نوع M6 روز یکشنبه(هشتم مرداد) از لکه خورشیدی AR1532 منفجر شده و موجی از پلاسما و ذرات باردار موسوم به تخلیه تاج خورشیدی را به فضا فرستاد.
این موج به گفته هواشناسی فضایی، باید امروز با زمین برخورد کرده و در حدود ساعت 15:00 به وقت گرینویچ یک ضربه را به میدان مغناطیسی زمین وارد کند.
به گفته کارشناسان این توده از سرعت آرامی برخوردار بوده و تاثیر ضععیفی بر زمین خواهد داشت. البته توفانهای ژئومغناطیسی در قطبها ممکن است.امواج سریع و پر قدرتی که مستقیما با زمین برخورد کنند می‌توانند توفانهای ژئومغناطیسی قدرتمندی را ایجاد کنند که منجر به قطع امواج رادیویی و اختلال در شبکه‌های برق و دیگر زیرساختهای ارتباطی شوند. این ابرهای ذرات باردار همچنین می‌توانند در زمان سفر خود در فضا با ماهواره‌های درون مدار نیز برخورد کنند.
بی‌خطرترین تاثیر توفانهای خورشیدی با این حال نورافشانی‌های شفقهای قطبی است که با برخورد ذرات باردار تخلیه تاج خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شوند.
البته سیاره ناهید به خوش‌شانسی زمین نبوده و این موج با شدت بیشتری با آن برخورد خواهد کرد. میدان مغناطیسی این سیاره تنها از 10 درصد قدرت همتای زمینی آن برخوردار بوده از این رو از محافظت چندانی در برابر این توفانها برخوردار نیست.در زمان برخورد آنها، اتمهای موجود در سطح ناهید کاملا از بین رفته و به جو فوق نازک و دنباله شبه دنباله‌دار آن موادی را می‌افزاید.
خورشید اکنون در نزدیکی ماکسیسم خورشیدی قرار دارد که در سال 2013 انتظار می‌رود به اوج خود برسد.

 



چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان