درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 1233
بازدید کل : 104917
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




سقوط قطعات ماهواره نظامی روسیه در اقیانوس آرام آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد: قطعات ماهواره مخابراتی نظامی 'مولنیا 89-1' شنبه شب در اقیانوس آرام سقوط کرد
 قطعات ماهواره نظامی روسی که پس از عبور از جو زمینه در قسمت فوقانی جو نسوخته بود، شنبه شب در اقیانوس آرام سقوط کرد.
ماهواره مخابراتی نظامی 'مولنیا 89-1' در سال 1996 میلادی از ایستگاه فضایی 'بلستیک' در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.
بنا بر این گزارش، ماهواره‌های کلاس 'مولنیا' در سال 2006 میلادی با ماهواره‌های مدل 'مریدیان' جایگزین شدند.



پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

ماهواره جاسوسی آمریکا به فضا پرتاب شد موشک Alliance Delta 4 برای انتقال ماهواره جاسوسی آمریکا از پایگاه فضایی کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

 این موشک روز گذشته ساعت 23:12 به وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ واقع در سواحل کالیفرنیا به فضا پرتاب شد تا ماهواره طبقه‌بندی شده آمریکا موسوم به NROL-25 را در مدار زمین قرار دهد.
این پرتاب چندین نوبت بدلیل بروز نقص فنی و شرایط نامناسب جوی لغو شده بود.
برای نخستین بار از بوستر موسوم به Delta 4 Mediumplus 5,2 در این موشک استفاده شده است که شامل دو بوستر موشک سوخت جامد دوقلو در کنار هسته Delta 4 است. با توجه به مأموریت جاسوسی ماهواره NROL-25 پخش زنده چند دقیقه پیش از پرتاب متوقف شد.
به گفته مقامات مسؤول، این نخستین پرتاب از مجموع چهار ماهواره جاسوسی متعلق به دفتر شناسایی ملی آمریکا (NRO) محسوب می‌شود که تا پایان سال 2012 میلادی به فضا پرتاب خواهند شد و قرار است ماهواره های جاسوسی طی پنج ماه به فضا پرتاب شوند.
این مرکز در هفت ماه پایانی سال گذشته میلادی نیز شش فضاپیمای اکتشافی به فضا پرتاب کرد.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نتایج مثبت اولین تست ماهواره های گالیلهدانشمندان فضایی اروپا اعلام کردند که اولین نتایج تست ماهواره های شبکه موقعیت یاب اروپایی در پروژه گالیله مثبت بوده است.
دو ماهواره نخست پروژه "گالیله" از برنامه رقابتی آژانس فضایی اروپا با "جی. پی. اس" آمریکا سرانجام پس از سالها انتظار اکتبر گذشته همراه با موشک سایوز ST-B از گویان فرانسه پرتاب شدند.
سیستم گالیله که شامل 30 ماهواره است که تا سال 2020 باید وارد عمل شوند بسیار پرقدرت بوده و قادر خواهد بود با دقت کمتر از 10 سانتیمتر موقعیتها را نشان دهد.
اتحادیه اروپا به ترتیب در سالهای 2005 و 2008 دو ماهواره آزمایشی این پروژه به نامهای Giove B و Giove A یا Astrium را به منظور آزمایش سیستمهای ماهواره ای در مدار قرار داده بود.
براساس گزارش اسپیس نیوز، این چهار ماهواره هسته اصلی پروژه گالیله را خواهند ساخت. اسا تضمین کرده است که گالیله از سه ماهه نخست سال 2014 سه سرویس خود را آغاز می کند.
این سرویسها عبارتند از: یک سرویس پایه (Open Service)، یک سرویس دولتی (Public Related Service) و یک سرویس جستجو و نجات (Search and Rescue Service)
از سال 2000 تا سال 2014 در مجموع 5 میلیارد یورو برای پروژه "جی. پی. اس" اروپا هزینه خواهد شد و از سال 2014 تا 2030 به یک میلیارد یورو دیگر برای هزینه های توسعه و حفظ ماهواره ها نیاز است.
اکنون محققان مرکز کنترل گالیله در مرکز فضایی فوچینو در ایتالیا که یکی از مراکز کنترل این پروژه عظیم اروپایی است اعلام کردند که سیگنالهای دقیقی را که عملکرد و کارایی این ماهواره های آزمایشی را نشان می دهند دریافت کرده اند.
علاوه بر مرکز فوچینو، مرکز کنترل پروژه گالیله در مونیخ آلمان نیز صحت عملکرد این ماهواره ها را تائید کرد.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

«دارپا» خواستار ساخت ماهواره‌های یک بار مصرف شدسازمان پروژه‌های تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) از کارشناسان خواستار کمک برای ساخته مجموعه‌ای از ماهواره‌ها شده که به سربازان خارج از کشور، اجازه دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای تقریبا زنده را از موقعیت خود خواهد داد.

 پروژه «مرا ببین » (SeeMe) دارپا که مخفف «تاثیرات فضایی فعال شده برای تعاملات نظامی» بوده، به سربازان اجازه خواهد داد تا با فشردن دکمه بر روی دستگاهی مانند گوشی همراه هوشمند یا تبلت، تصاویر ماهواره‌ای را در کمتر از 90 دقیقه دریافت کنند.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره رفتگر به فضا می‌رودمحققان سوئیسی در حال کار بر روی ماهواره روباتیک زباله جمع‌کن برای تمیز کردن فضا از زباله‌های فضایی هستند.

 بیش از نیم میلیون زباله فضایی از بقایای یک موشک در اندازه اتوبوس تا قطرات ریز رنگ، می‌تواند برای ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماهواره‌های موجود در مدار خطرآفرین باشد.

دانشمندان و مهندسان سوئیسی برای حل این مشکل و جمع‌آوری زباله‌های فضایی،‌ در حال ساخت ماهواره رفتگر موسوم به CleanSpace One هستند.

ماهواره رفتگر احتمالا طی سه تا پنج سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد و قرار است یکی از دو زباله موجود در فضا شامل بقایای ماهواره پیکو یا ماهواره TIsat در ابعاد هزار سانتی متر مکعب را جمع‌آوری کند.

زمانی که ماهواره رفتگر به دو هدف مورد نظر می رسد، بازوی قلاب دار ماهواره دراز شده و زباله فضایی را می گیرد و ماهواره به سمت جو زمین حرکت می‌کند و در حرارت جو از بین می‌رود.

ماهواره رفتگر CleanSpace One در مرکز تحقیقات فضایی در لوزان سوئیس طراحی و ساخته می‌شود. در این ماهواره از سیستم نیروی محرکه میکرو و برق برای انداختن قلاب به سمت زباله فضایی استفاده می‌شود. مشکل اصلی پیش روی محققان طراحی بازوی قلاب‌دار برای به دام انداختن دقیق هدف عنوان شده است.

در سال 2009 میلادی ماهواره Iridium‌ آمریکا با بقایای ماهواره روس برخورد کرد که باعث نابود شدن ماهواره ای به ارزش 55 میلیون دلار شد و بیش از دو هزار قطعه زباله فضایی ایجاد شد که لزوم طراحی و ساخت ماهواره های رفتگر را نشان می‌دهد.



دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره‌ای که 5 مرتبه به گنبد آسمان خیره شدموسیقی افتتاحیه ماموریت فضایی "پلانک" در 14 می 2009 و همراه با موشک آریان 5 از پایگاه گوایانا در فرانسه و به رهبری "آژانس فضایی اروپا" (اسا) نواخته شد.

حتی اگر در هفته های گذشته کارشناسان و دانشمندان اسا اعلام کرده باشند که "دستگاه بسامد بالا" (HFI)، یکی از دو ابزار اصلی این رصدخانه فضایی خاموش شده است این دستگاه توانست در طول ماموریت خود از کل پرتوهای پس زمینه کیهانی بیگ بنگ نقشه برداری کند و بر سراسر آسمان زمانی که جهان تنها 380 هزار سال داشت روشنایی افکند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

نوید، کیهانی شد دشت سمنان یک بار دیگر از غرور بر خود لرزید. غرش مهیبی پایگاه پرتاب فضایی سمنان را از خواب نیمه شبی سرد بیدار کرد تا نوید ایرانی راهی آخرین منزلگاه خود در مدار زمین شود. این سومین ماهواره ایرانی بود که تجربه سفر به فضا را سوار بر موشک‌های فضایی سفیر تجربه می‌کرد. پرتاب در نخستین ساعات 14 بهمن مصادف با روز فناوری فضایی صورت گرفت. موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر غرید و آرام‌آرام راه آسمان را در پیش گرفت.

بیش از 25 تن نیروی پیشران، موشک ماهواره‌بر و محموله ارزشمند آن را به آسمان می‌برد و همچنان که دور می‌شد آتش خروجی از دهانه موتور مرحله اولش اندک اندک به کهربایی زیبا در دل آسمان کویر تبدیل ‌شد. چند ثانیه‌ای که از پرواز عمودی این موشک گذشته بود، کامپیوترهای مرکزی موشک با اصلاح مسیر این غول 23 متری، جهت حرکت موشک را کج کردند تا محموله ارزشمند آن سرعت افقی لازم برای تزریق در مدار را به دست آورد. کمی ‌بیش از 2 دقیقه بعد، موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر تمام سوخت و اکسید خود را بلعیده بود و حالا نوبت موتورهای مرحله دوم بود تا باقیمانده ماموریت را به سرانجام برسانند. ناگهان صدای انفجار ضعیفی در بدنه فلزی سفیر نوید پیچید و سپس 2 مرحله از هم جدا شدند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

عامل سقوط ماهواره روس ها شناسایی شدگزارشی جدید که از مطالعه بر روی دلایل شکست ماهواره فوبوس-گرانت روس‌ها منتشر شده است نشان می‌دهد مقصر اصلی در نقص و سقوط این ماهواره تشعشعات کیهانی بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، روس‌ها قصد داشتند در ماموریت بلند پروازانه خود از خاک قمر "فوبوس" مریخ نمونه برداری کنند و آن را به زمین بازگردانند، اما ماهواره آنها در مدار زمین به دام افتاد و به تدریج به سمت زمین کشیده شده و در نهایت در 15 ژانویه 2012 در میان اقیانوس سقوط کرد.

در ابتدا گفته شد که ممکن است این ماهواره به صورت تصادفی توسط پرتوهای ماهواره‌های آمریکایی در جزیره مارشال دچار اختلال شده باشد، اما این فرضیه با مخالفت دانشمندان روسی که چنین پدیده‌ای را عجیب و غریب خواندند مواجه شد.

اکنون کمیسیون بررسی دلایل سقوط فوبوس گرانت می‌گوید تشعشعات کیهانی در قالب ذرات پرانرژی مقصر اصلی این شکست روس‌ها هستند. بر اساس این گزارش بمباران یونی سنگین کدهای برنامه دو بخش از رایانه‌های کاوشگر را از کار انداخته است و درنتیجه ماهواره دچار اختلال شدید شده و در فضا گم شده است.

از سویی دیگر عده‌ای بر این باورند که خطای برنامه ریزی عامل اصلی سقوط این ماهواره بوده است. "لوئیس فریدمن" مدیر اجرایی سابق انجمن سیاره‌ای در کالیفرنیا نیز معتقد است امکان جلوگیری از نابودی فضاپیما وجود داشته است.

وی معتقد است استفاده از تجهیزاتی که توان مقابله با تشعشعات کیهانی را نداشته‌اند خطای طراحی مهندسان فضاپیما به حساب می‌آید که در صورتی که تست‌های کافی قطعات و سیستم‌ها بر روی فضاپیما انجام می‌گرفت، آشکار می‌شد. فریدمن معتقد است نقص فوبوس-گرانت تاکیدی بر طبیعت بی رحم اکتشافات فضایی است، جایی که پیشرفته ترین مدعیان در زمینه ساخت فضاپیما دچار شکست می شوند.




پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

آشنایی با ماهواره نویدماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

 پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.



ادامه مطلب ...


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

 

فرار ایستگاه فضایی از بقایای ماهواره منهدم شده چینیایستگاه فضایی بین المللی برای فرار از پسماند فضایی ماهواره چین با روشن کردن موتورهای راکتی، مانور جا به جایی انجام داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز کنترل مأموریت های ناسا در هوستون با شناسایی این پسماند فضایی به شکل یک جعبه پیتزا در 15 مایلی ایستگاه فضایی، دستور مانور جابه جایی را صادر کرد.
مسوولان ناسا اعلام کردند: موتورهای راکتی (تراسترها) ماژول سرویس Zvezda ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت 23:50 (به وقت گرینویچ) روز شنبه به مدت یک دقیقه روشن شده و ایستگاه در ارتفاع 251 مایلی بالای زمین قرار گرفت.
مانور جابه جایی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای جلوگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چینی "فنگیون 1C" صورت گرفت. در این مانور ایستگاه در ارتفاع و مسیر درست قرار گرفت تا از تصادم احتمالی دوباره با پسماندهای ماهواره چین پیشگیری شود.
اوایل این ماه نیز موتورهای راکتی ایستگاه فضایی برای عدم برخورد با پسماندهای یک ماهواره روشن شدند.
ماهواره فنگیون 1C حدود پنج سال قبل توسط چین در فضا نابود شد، اما بیش از سه هزار قطعه گلوله انفجاری این زباله فضایی در مدار پایین زمین قرار دارد. طی چند سال اخیر ایستگاه فضایی هفت بار مجبور به روشن کردن موتورهای راکتی برای پیشگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چین شده است.
در صورت عدم تشخیص به موقع پسماند فضایی و فرصت کم برای روشن کردن موتورها، فضانوردان به فضاپیمای سایوز منتقل می شوند تا از ایستگاه فضایی فاصله بگیرند و پس از عبور پسماند فضایی دوباره به ایستگاه بازگردند.
دو کپسول سایوز به ایستگاه فضایی متصل هستند که هر کدام قابلیت انتقال سه فضانورد را دارند.
مسوولان ناسا از وجود شش هزار تن زباله فضایی شامل ماهواره های تخریب شده و قطعات موشک در مدار زمین خبر می دهند



سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان