درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 957
بازدید ماه : 1248
بازدید کل : 104932
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

 

تایید وجود «کره آبی» در خارج از منظومه شمسیاخترشناسان وجود طبقه تازه ای از سیارات را تایید کرده اند: یک کره آبی با اتمسفری غلیظ و بخارآلود.
سیاره فراخورشیدی "جی جِی ۱۲۱۴ بی" (GJ ۱۲۱۴b) یک به اصطلاح "ابرزمین" است - بزرگتر از سیاره ما اما کوچکتر از غول های گازی مثل مشتری.
اکنون به نظر می رسد رصدهای انجام شده با تلسکوپ فضایی هابل مؤید این مساله باشد که کسر بزرگی از این سیاره از آب تشکیل شده.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کهکشان راه شیری غوطه ور در انتشارات مه آلود اسرارآمیز تلسکوپ فضایی پلانک متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) چندی قبل انتشارات مایکرویو مرموز و اشکال جزیره مانندی از ستارگان را در کهکشان راه شیری ثبت کرد. «کریزیستوف گورسگی» از محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا می گوید: تلسکوپ پلانک جنبه های دیدنی و حیرت انگیزی از کهکشان راه شیری را آشکار می کند. در این تصاویر انتشارات مه آلود ریزموج (مایکروویو) در اطراف مرکز کهکشان دیده می شود.

به گفته وی، انتشارات مه آلود ریزموج در طول موج های کوتاه روشن تر از نورهای مشابهی هستند که در سایر نقاط کهکشان ساطع می شوند. این انتشارات از نقطه ای در قلب کهکشان ساطع می شوند و شبیه شکلی از انرژی نور هستند که در هنگام شتاب الکترون ها در میدان مغناطیسی تولید می شوند. محققان به طور دقیق موفق به کشف منبع اصلی انتشارات مه آلود نشده اند، اگرچه ابرنواختر، تندبادهای عظیم کهکشانی یا ماده تاریک به عنوان منابع احتمالی مطرح شده اند. تلسکوپ پلانک همچنین مناطقی از گاز سرد (عمدتا هیدروژن) را در کهکشان راه شیری کشف کرده که به گفته محققان، احتمالا محل شکل گیری ستارگان جدید است.

هیدروژن مولکولی سوخت مورد نیاز در فرآیند شکل گیری ستارگان است و کشف ابرهای ناشناخته از منواکسید کربن به درک بهتر از نحوه تولد ستارگان در کهکشان راه شیری کمک می کند. تلسکوپ فضایی پلانک در سال 2009 به فضا پرتاب شد. محققان از تصاویر و داده های این تلسکوپ در کنار اطلاعات به دست آمده از کاوشگر ویلکینسون ناسا برای تجزیه و تحلیل نوسانات کوچک در پس زمینه کیهانی استفاده می کنند.



دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

کشف ذرات بیگانه در خارج از منظومه خورشیدیفضاپیمای ماموریت "مکتشف سرحدات بین ستاره‌ای" ناسا موفق شد ذرات عجیب و بیگانه‌ای را در خارج از منظومه خورشیدی کشف کند

به گزارش خبرگزاری مهر، آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که فضاپیمای "مکتشف سرحدات بین ستاره ای" (IBEX) یک محیط کهکشانی غیرعادی و بسیار متفاوت از محیطی که در منظومه خورشیدی وجود دارد را کشف کرده است.

برخلاف اینکه معمولاً فکر می‌کنیم فضا خلاء است، به نظر می‌رسد که در فضای بین ستاره‌ای خلاء چندانی وجود ندارد.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

دوقلوی کهکشان راه شیری شکار شدتلسکوپ فضایی هابل ناسا موفق به ثبت تصویر یک کهکشان مارپیچی میله‌ای شده که شباهت زیادی به کهکشان راه شیری دارد.

بیشتر کهکشانهای مارپیچی از یک میله پر ستاره در مرکز خود برخوردارند که به نظر در پی تجمع گاز در مرکز کهکشان و تامین مواد لازم برای ایجاد ستارگان جدید و همچنین تغذیه یک ابرسیاه‌چاله بوجود آمده‌اند.

تصویر این کهکشان که NGC 1073 نام دارد، به ارائه نمای واضحی از ساختار میله این کهکشان به دانشمندان می‌پردازد.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مقدمه

شکل گیری منظومه شمسی حدود ۵ میلیارد سال پیش ، از ابری متشکل از گاز و غبار بین ستاره ای ، آغاز گردید. جاذبه باعث انقباض ابر شده و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر بوجود آورد. جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریعتر ابر شد. هنگام دوران، مواد موجود در ابر، پهن شده و حلقه ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در بر می گرفت. سرانجام در این ناحیه متراکم ، گرمای لازم برای وقوع واکنشهای هسته ای فراهم گشت و بدین ترتیب ، ستاره خورشید بوجود آمد. اعضای کوچکتر منظومه شمسی از مواد موجود در این حلقه بوجود آمدند. این اعضاء عبارتند از سیارات ، سیارکها و ستاره دنباله دارها.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دو منجم آماتور انگلیسی موفق به کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی شدندسیاره ای جدید در منظومه شمسی کشف شد

"کریس هولمز" و "لی ترئاپلتون" دو منجم آماتور انگلیسی با

بررسی تغییرات در الگوهای نوری تصاویر گرفته شده توسط

تسلکوپ کپلر ناسا توانستند این سیاره جدید را شناسایی کنند.

در صورت اثبات وجود این سیاره در منظومه شمسی، سیاره

جدید به نام این دو منجم آماتور "ترئاپلتون هولمز B" نامگذاری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این سیاره گازی در مدار SPH10066540 و در

فاصله 600 تا 3 هزار سال نوری قرار دارد و اندازه آن معادل نپتون تخمین زده می‌شود.

دکتر "کریس لینتوت" از دانشگاه آکسفورد معتقد است این سیاره جدید به دلیل گرمای بیش از حد آن احتمالا فاقد حیات است.

این سومین بار است که منجمان آماتور انگلیسی موفق به کشف سیاره شده‌اند.



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تصویری فضایی از توفانهای پر رعد و برق آفریقایی و نوار کهکشان راه شیری

فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی، موفق به ضبط ویدیوئی از توفانهای پر رعد و برق در آفریقا از ارتفاع 402 کیلومتری شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این ویدئو همچنین می‌توان کهکشان راه‌شیری را به شکل یک نوار مه‌آلود سفید رنگ مشاهده کرد که توسط اعضای ماموریت اکسپدیشن 30 گرفته شده است.

اکسپدیشن 30، تیم کنونی حاضر در ایستگاه فضایی است که رهبری آن را فرمانده «دان بورباک» بر عهده دارد.

این تصاویر روزهای پایانی سال 2011 در زمان عبور ایستگاه از روی آفریقا در نزدیکی جنوب شرقی نیجر تا اقیانوس هند جنوبی و جنوب شرق ماداگاسکار ثبت شده‌اند.

در ادامه مسیر ایستگاه به سوی کانال موزامبیک و ماداگاسکار پیش می‌رود.

از دیگر تصاویر جالب این فیلم می‌توان به حضور کم‌رنگ دنباله‌دار لاو‌جوی در نزدیکی راه‌شیری اشاره کرد. پایان بخش این فیلم، طلوع خورشید بر روی یک اقیانوس تاریک است.



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 
 
 

خورشيد ما كمي بيش از چهار و نيم ميليارد سال پيش تشكيل شده است. خورشيد ما نيز مثل هر ستاره ديگري در جهان به شكل توده در هم پيچيده اي از ابرهاي گازي كه عمدتا از هيدروژن و هليم تشكيل شده بود به وجود آمده اما خرده ريزه هايي كه از انفجار ساير ستاره ها باقي مانده بودند، غبارهاي بسيار ريز كيهاني كه از عناصر سنگين تر همانند كربن، اكسيژن، آلومينيوم، كلسيم و آهن تشكيل شده بودند، نيز در سرتاسر اين ابرها پراكنده بودند. اين ذرات گرد و غبار كه حتي از ذرات غباري كه لبه پنجره مي نشيند،



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سیاره ای در خارج از منظومه شمسی
تیمی از منجمان اروپایی ادعا می کند که نخستین عکس مستقیم از سیاره ای در خارج از منظومه شمسی را تهیه کرده است.

سیاره ای در خارج از منظومه شمسی
تیمی از منجمان اروپایی ادعا می کند که نخستین عکس مستقیم از سیاره ای در خارج از منظومه شمسی را تهیه کرده است.
‘سیاره’ تازه (راست) در نزدیکی یک ستاره نسبتا جوان مشاهده می شود

به گفته اخترشناسان این “سیاره خارجی” در اطراف سیاره ای به نام “جی کیو لوپ” (GQ Lup)، که نوع جوانتر خورشید است، می گردد.
سایر پژوهشگران در گذشته ادعاهای مشابهی را مطرح کرده اند اما برخی دانشمندان به این ادعاها بدبین هستند و می گویند که این عکس ها تنها نشان دهنده اشیایی است که از نقطه نظر زمینی ها با ستاره مورد نظر در یک امتداد قرار گرفته است، نه اینکه دور آن بگردد.

اما تیم تحت سرپرستی رالف نوهاسر طی مقاله ای در نشریه “نجوم و اخترفیزیک” می گویند اطمینان زیادی دارند شیئی که در مجاورت “جی کیو لوپ” مشاهده کرده اند یک سیاره است.

“جی کیو لوپ” در فاصله ۴۰۰ سال نوری زمین، در ناحیه ای که ستارگان تازه در آن متولد می شوند، قرار دارد.

منجمان می گویند از سال ۱۹۹۹ تاکنون سرگرم رصد و بررسی این “سیاره” بوده اند.

تیم محققان برای مطالعات خود از عکس های رصدخانه جنوبی اروپایی موسوم به “وی ال تی” در شیلی، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ ژاپنی سوبارو در هاوایی استفاده کرده اند.

جوان بودن این منظومه باعث شده است سیاره نسبتا داغ باشد. این مساله به تیم محققان کمک کرد سیاره را در نور خیره کننده ستاره ردیابی کنند.

این سیاره از ستاره مرکزی فاصله زیادی دارد که تقریبا ۱۰۰ برابر فاصله زمین از خورشید است. این مساله نیز به محققان کمک کرد بتوانند نور دو شیء را از یکدیگر تفکیک کنند.

منجمان طی یک دهه گذشته در حدود ۱۳۰ سیاره خارجی را ردیابی کرده اند، که وجود آنها نه به طور مستقیم، بلکه از “تکان هایی” که با اعمال جاذبه در ستاره مرکزی ایجاد می کنند استنباط شده است.

محدودیت های فنی و ضعف تکنولوژی، رویت سیارات خارجی به صورت مستقیم را بسیار دشوار می سازد.

اما انتظار می رود با پرتاب نسل بعدی تلسکوپ های فضایی در دهه آینده امکان مشاهده مستقیم آنها فراهم شود.

برخی از دانشمندان این مساله را که شیء مجاور “جی کیو لوپ” یک سیاره است زیر سوال برده اند.

پرفسور مارک مک کاگرین از دانشگاه اکستر در بریتانیا گفت او در مورد جرم این شیء، که به اقرار تیم محققان ممکن است تا ۴۲ برابر مشتری باشد، نگرانی هایی دارد.

وی گفت: “تقریبا کلیه مدل های نظری جرم این شیء را چیزی میان ۱۵ تا ۴۰ برابر مشتری رقم می زند. بنابراین احتمال غالب این است که یک کوتوله قهوه ای (یک ستاره سوخته) باشد نه یک سیاره.”

منجمان اروپایی درحالی خبر از تهیه عکس مستقیم از یک سیاره خارجی می دهند که در حدود دو هفته قبل دو تیم از ستاره شناسان گفتند برای نخستین بار نور اشیایی را در خارج از منظومه شمسی ردیابی کرده اند که به اعتقاد بسیاری متعلق به سیاراتی است که حول سایر ستارگان می گردند.
آن دستاورد جامعه علمی را شدیدا به هیجان آورده و در مطبوعات علمی انعکاس گسترده یافت.



یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک شب هنگامی که در حال تماشای تی وی هستید صدای جیغ خواهر شما از آشپز خانه به گوش میرسد (اونهایی که مثل من خواهر ندارن و یا اصلا دخترن نخونن)شما بلافاصله خود را در محل حادثه استاد میکنید و می فهیمد خواهر شما از یک سوسک زشت(بلاتشریف به آقای سوسک)ترسیده شما هم که خیلی شجاع هستید با یک ورد اواداکداوارا با دمپایی بر سر سوسک بیچاره می زنید . صدای تشویق و تمجید خواهرتان شما را به وجد می آورد چون احساس می کنید شما یکی از بزرگترین موجودات عالم هستید.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان