درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 945
بازدید ماه : 1236
بازدید کل : 104920
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

كاوشگر «كنجكاوي» امروز (سه‌شنبه) نخستين تصوير رنگي از محل فرود خود در دهانه گيل را به زمين ارسال كرد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصوير مه‌آلود در عصر روز فرود كاوشگر به سياره سرخ (دوشنبه) توسط دوربين «ماهيل»(MAHLI) مريخ نورد از مناظر رو به شمال «كنجكاوي» به ثبت رسيده است.

ناسا به امروز به عنوان «سول يك» كه اولين روز عمليات مريخي است، ‌اشاره مي‌كند.

اين تصوير در دور دست به نمايش ديواره و لبه دهانه گيل مي‌پردازد. به دليل پوشيده شدن پوشش غبار متحرك دوربين با غبار حاصل از فرود كنجكاوي بر سطح مريخ، اين تصوير تا حدي مه‌آلود و تيره است.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند شش نفر برای شبیه سازی ماموریت مریخ انتخاب شده اند تا شکل های جدیدی از غذا و راهبردهای آماده سازی غذا را برای سفر فضانوردان در اعماق فضا آزمایش کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در مانائو و دانشگاه کورنل در نیویورک این شش نفر را از بین صدها داوطلب برای این ماموریت که (HI-SEAS) " اکتشافات آنالوگ و شبیه سازی فضایی هاوایی" نام دارد، انتخاب کرده اند.
این ماموریت بخشی از مطالعه ای برای ناسا است تا بهترین راه را برای تغذیه مناسب فضانوردان در طول سفر چندین ساله به مریخ یا ماه بیابد.
این داوطلبان دو روز را به آموزش آشپزی در آشپزخانه های آزمایشی دانشگاه کورنل می گذرانند و سپس در تمرین های گروهی آزمایش های حسی و آماده سازی های آکادمیک برای این سفر شرکت می کنند.
در این سفر که اوایل سال 2013 آغاز می شود، قرار است این شش خدمه در شرایط قرنطینه در منطقه ای خشک و بایر در هاوایی سرکنند.
در این ماموریت همچنین یک دانشمند فضایی، یک محقق روباتیک، یک روزنامه نگار حوزه علم و فناوری، یک دانشمند مواد ، یک استاد زمین شناسی و یک زیست شناس نیز حضور خواهد داشت.
در طول این ماموریت شبیه سازی چهار ماهه، داوطلبان باید مانند فضانوردان زندگی و کار کنند از جمله پوشیدن لباس فضایی در هنگام شبیه سازی ساخت پایگاه در مریخ.



سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در راستای بخشی از پروژه آمادگی سفر به مریخ، کارگاه‌ آموزش پخت و پز در فضا در دانشگاه کورنل با حضور یک تیم 9 نفره از فضانوردان کارآموز آغاز شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروهی از دانشمندان و فضانوردان در پروژه ای تحت عنوان HI-SEAS در حال آماده سازی مواد غذایی برای ساکنان آینده مریخ و بررسی استراتژی پخت و پز در این سیاره هستند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از هزارتوی شب مریخ، سحابی میمون، نیرنگ نورها از برخورد دو کهکشان و حفره ای در آسمان به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.
هزار توی شب
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مواد روشنی در کف یک تشت ریخته شده است در هزارتوی شب (Noctis Labyrinthus) به چشم می خورد. هزارتوی شب یا Noctis Labyrinthus منطقه ای در مریخ است که از غرب به دره هایValles Marineris، از شمال به منطقه Syria Planum و از شرق به کوههای Pavonis Mons می رسد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سطح مریخ با بیش از 635 هزار دهانه برخوردی که کوچکترین آنها یک کیلومتر عرض دارند پوشانده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، اطلس مریخی جدید دانشمندان بزرگترین پایگاه داده‌هایی است که تاکنون درباره یک سیاره یا ماه در منظومه شمسی ماه تدوین شده است.
اطلس مریخی؛ بزرگترین پایگاه داده های سیاره سرخ
این اطلس تاریخ مریخ را ارائه کرده و می تواند به دانشمندان کمک کند تا به پرسشهای بسیاری درباره سیاره سرخ پاسخ دهند.

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان اعلام کردند که کشف مولکولهای آلی به عنوان ترکیباتی که در زمین به حیات نسبت داده می‌شود در شهاب سنگهای مریخی می‌تواند نشانه فعالیت زیستی در این سیاره قرمز رنگ باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مولکولهای آلی مواد خام کربن محور هستند که بخش اصلی حیات را چون پروتئینها و DNA تشکیل داده است. این ترکیبات آلی در شهاب سنگهای مریخی پیدا شده است.
این درحالی است که به دنبال این کشف دانشمندان بحث عمیقی برسر چیستی ماهیت این مولکولهای آلی به راه انداخته و اظهار می دارند که این مولکوها یا می تواند نشانه حیات در مریخ باشد، یا صرفاً ارگانیسمهایی هستند که پس از ورود به زمین وارد این شهاب سنگها شده اند.



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک محقق علوم فضا، در مشاهدات علمی خود جریان گدازه مانندی را چون حلقه های طنابی مارپیچ در نزدیکی خط استوای مریخ مشاهده کرده است که برای نخستین بار ویژگی‌های زمین شناسی خارج از زمین را نشان می‌دهد.




ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 از زمانی‌که کاوشگر وایکینگ در سال 1976 / 1355 به مریخ رفت، ناسا چندین کاوشگر، فرودگر و مریخ‌نورد دیگر را به سطح این سیاره شاید ۳۶ سال پیش در مریخ حیات کشف شده باشدفرستاده است تا به مطالعه ساختار سیاره و جستجو برای نشانه‌های حیات میکروبی بپردازند. اما این امکان وجود دارد که نشانه‌های حیات تمام این سال‌ها در داده‌های وایکینگ پنهان بوده باشد. تحلیل جدید داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگرهای وایکینگ 1 و 2 نشان می‌دهد که این ماموریت‌ها بیش از سه دهه پیش مدارکی از حیات میکروبی را یافته است.
به گزارش پاپ‌ساینس، تحلیل جدید بر یکی از سه آزمایش انجام شده توسط کاوشگر متمرکز شده است: آزمایش رهاسازی برچسب‌دار (Labeled Release Experiment). این ابزار با آمیختن نمونه‌های خاک مریخی با قطرات آب حاوی مواد مغذی و کربن رادیواکتیو، به جستجوی نشانه‌های حیات می‌پرداخت. اگر خاک حاوی میکروب بود، باید این اتم‌های کربن و مواد مغذی را مصرف می‌کردند و گاز متان و یا دی‌اکسید کربن رادیواکتیو آزاد می‌کرد. وجود هر کدام از این مواد به کاوشگرها اطلاع می‌داد که حیات در خاک وجود دارد؛ حداقل استدلال‌ها این‌طور می‌گفتند.
این دقیقا اتفاقی است که رخ داد. اما سایر آزمایش‌های وایکینگ داده‌های آزمایش LR را پشتیبانی نکردند، و دانشمندان ناسا مجبور شدند که یافته‌های LR را به عنوان داده‌های متناقض کنار بگذارند.
اما اکنون، یک تحلیل که توسط عصب‌زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا جنوبی (و مدیر سابق پروژه شاتل فضایی ناسا) و ریاضی‌دان دانشگاه سیه‌نا ایتالیا انجام شده است، می‌تواند آن برداشت را نقض کند. آنها از روشی موسوم به تحلیل خوشه‌ای (Cluster Analysis) استفاده کردند، که با دسته‌بندی داده‌هایی با ظاهر مشابه، درمی‌یابد که چه اتفاقی افتاده است. آنها کشف کردند که تحلیل دو خوشه را ایجاد می‌کند: یک خوشه برای دو آزمایش موثر وایکینگ و خوشه دیگر برای پنج آزمایش کنترلی.
علاوه بر این، زمانی‌که آنها داده‌های وایکینگ با منابع زیستی تاییدشده زمینی همچون قرائت‌های دمای بدن موش‌های آزمایشگاهی مقایسه کردند؛ تحلیل به درستی یافته‌های زیستی را جدا از داده‌های غیرزیستی آزمایش‌های کنترل زمینی، همراه با نتایج آزمایش‌های موثر وایکینگ خوشه‌بندی کرد. تمام این نتایج ذاتا به این معنی هستند که تحلیل خوشه‌ای، زمانی‌که با مقدار مناسبی از هر دو داده‌های زیستی و غیرزیستی تغذیه می‌شود، به درستی این دو نوع داده را از هم جدا می‌کند. و زمانی‌که این کار برای یافته‌های LR انجام می‌شود، داده‌های وایکینگ را در گروه «داده‌های زیستی» دسته‌بندی می‌کند.
البته این نتایج شواهد وجود حیات میکروبی در مریخ را قطعی نمی‌کند. این تحلیل صرفا این شواهد را قطعی می‌کند که بین داده‌های آزمایش LR وایکینگ و داده‌های آزمایش کنترل یک تفاوت مطلق وجود دارد. و همچنین نشان می‌دهد که داده‌های وایکینگ در زمره داده‌های زیستی قرار می‌گیرد. مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما اگر تحلیل خوشه‌ای ما را به چنین باوری می‌رساند، پس شاید نخستین نگاه ما به یافتن حیات میکروبی در خاک‌های مریخ اشتباه بوده است؛ نگاهی که باعث شده است این معدن طلا مدت‌ها بلااستفاده باقی بماند.



شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ناسا معتقدند که میکروب‌های کوچکی برروی سطح مریخ وجود داشته است که فضانوردان به اشتباه به خاک مریخ حرارت حیات مریخ نابود شددادند و این میکروب‌ها کشته شدند
 اکنون تصور می‌شود که این میکروب‌ها توسط دو سفینه که در سال 1976 روی این سیاره سرخ فرود آمدند، کشف شده‌اند.
اما دانشمندان در آن زمان موفق به کشف علائم حیات نشدند و این میکروب‌ها را در جریان آزمایش‌هایی در دمای 160 درجه سانتیگراد حرارت داده‌اند.
اکنون یک گروه بین المللی با استفاده از روش‌های مدرن، اطلاعاتی را که توسط دو کاوشگر بدون سرنشین 'وایکینگ' جمع آوری شده بود، دوباره آزمایش کردند.
'ژوزف میلر' زیست شناس از دانشگاه 'سوترن کالیفرنیا' گفت: من 99 درصد مطمئنم که در سیاره مریخ حیات وجود داشته است.
میلر با اشاره به یک ضرب المثل قدیمی افزود: اگر این نشانه‌های کشف شده، شبیه میکروب باشند و مشابه یک میکروب عمل کنند، پس در آن صورت یک میکروب است.
در جریان ماموریت سال 1976، مواد مغذی به خاک مریخ افزوده شد. این کار اثر مشابهی مانند ریختن مواد مغذی روی خاک یک باغ دارد.
در این ماموریت، گازی از خاک مریخ ساطع شد که گفته می‌شود قسمت عمده آن دی اکسید کربن بوده است.
در آن زمان کارشناسان این احتمال را که این گاز می‌تواند از میکروب‌ها ساطع شده باشد، رد کردند.
این در حالی است که آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد این گاز از میکروب‌ها ساطع شده بود اما متاسفانه خاک در جریان آزمایش‌های اصلی گرم شد و همه میکروب‌های موجود در آن کشته شدند.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، بخش تاریک و اسرار آمیز مریخ از مواد شیشه مانند، حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته‌اند.
یافته‌های جدید از منطقه شیشه‌ای اسرار آمیز مریخ
 مساحت منطقه تاریک در بخش شمالی سیاره سرخ بیش از 10 میلیون کیلومتر مربع است. در نتایج طیف سنجی های قبلی اعلام شده بود که ترکیب این منطقه با سایر مناطق مریخ که عمدتا از بازالت ساخته شده‌اند، بسیار متفاوت است.
«بریونی هوگان» و « جیم بل» از محققان دانشگاه آریزونا تصاویر طیف‌های مادون قرمز که توسط مدارگرد مریخ Mars Express جمع‌آوری شده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. این تصاویر نشان می‌دهد که سطح منطقه تاریک مریخ پوشیده از مواد شیشه مانند است.
این ماده براق شبیه ابسیدین (شیشه آتشفشانی) است که زمان سرد شدن سریع گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد.
بر اساس نتایج طیف سنجی، ‌دانه‌های شیشه مانند که در اندازه شن هستند، با پوسته غنی از سیلیکا پوشیده شده‌اند.
هنوز نحوه شکل گیری دانه‌های شیشه‌ای بر سطح مریخ مشخص نشده است، اما «هورگان» معتقد است که ماگمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در برخورد با یخ و برف سطح سیاره باعث شکل گیری آنها شده اند.
محققان معتقدند که این مناطق می تواند نقاط بالقوه برای زندگی باشد، چراکه دارای آب غنی از مواد شیمیایی است.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان