درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 1301
بازدید کل : 104985
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




دستورات برای جمع‌آوری سومین نمونه از خاک سیاره سرخ بزودی برای مریخ نورد «کنجکاوی» ارسال می‌شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریخ نورد «کنجکاوی» در حال حاضر در منطقه «راکنست» (Rocknest) حضور دارد و در تصاویر ارسالی چندین شیء درخشان مشاهده شده است.
بر اساس اعلام ناسا، اشیاء درخشانی که در این منطقه مشاهده شده اند، احتمالا بخش‌هایی از بدنه مریخ نورد رباتیک هستند و محققان قصد ندارند نمونه اضافی را به همراه خاک مریخ وارد ابزار تجزیه و تحلیل «کنجکاوی» کنند.
به همین دلیل دستور دور ریختن دومین نمونه خاک جمع آوری شده در تاریخ 12 اکتبر برای مریخ نورد ارسال شده است.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ‌نورد “کنجکاوی” در جستجوی اآثار حیات بر کره مریخ موفق به کشف بستر یک رودخانه‌ی قدیمی شده است. در تصویرهای ارسالی ریگ‌هایی دیده می‌شوند که به گفته‌ی کارشناسان بر اثر جریان آب شکل گرفته‌اند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کاوشگرهای مریخ به کوچکی دانه‌های شن! نخستین نانوروبات‌های روی مریخ احتمالا به شکل ابری از غبار هوشمند خواهند بود که شامل روبات‌هایی به اندازه دانه شن با قابلیت حرکت به شکل توفان شن با استفاده از باد مریخی به عنوان محرک هستند.
کاوشگر مریخی کنجکاوی که روز دوشنبه در سیاره سرخ فرود آمد با برخورداری از 74 کیلوگرم محموله علمی به اندازه یک خودروی سواری است. استفاده از کاوشگرهایی با این مقیاس در سیارات دیگر به دلیل هزینه بالا و مصرف انرژی زیاد و محدودیت آنها ممکن نیست؛ از این رو محققان به دنبال ساخت دستگاه‌های نانوروبات ارزانتر در ابهاد یک میلیاردم کنجکاوی هستند.
یک فضاپیمای مداری به انتقال کپسولی از دانه‌های غبار بر روی مریخ می پردازد که از گرانش پایین این سیاره که 36 درصد گرانش زمین است برای حرکت بر روی بادهای مریخی استفاده خواهند کرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

براساس گمانه زنیها یا حتی تصورات یک گروه اینترنتی که به وجود اجسام پرنده ناشناخته باور دارند، در مریخ موجودات بیگانه و حتی انگشت دست انسان مشاهده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، از دو هفته پیش که مریخ نورد کنجکاوی ناسا در سیاره سرخ مریخ فرود آمد با تجهیزات خود که دربرگیرنده 17 دوربین است تلاش کرده از به اصطلاح اجسام پرنده ناشناخته و سایر موارد نامتعارف در چشم اندازهای اطراف خود عکس بگیرد.
این درحالی است که یک گروه از افرادی که به وجود این اجسام ناشناخته باور دارند تصاویری در اینترنت منتشر کرده و ادعا کرده اند که این تصاویر در مجموعه تصاویر منتشر شده توسط کنجکاوی بوده است.



ادامه مطلب ...


شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان ناسا پیش بینی کرده اند کاوشگر کیوریاسیتی در نهایت موفق شود برخی انواع ترکیبات ارگانیک را بر روی سطح کره مریخ شناسایی کند .
کارول استوکر یکی از دانشمندان ناسا اعلام کرد کاوشگر کیوریاسیتی از لحاظ فنی قادر به شناسایی و ردیابی ترکیبات ارگانیک است و این می تواند مهمترین ماموریت این کاوشگر تلقی شود.



ادامه مطلب ...


شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

با فرود کنجکاوی بر روی مریخ هنوز هم این پرسش مطرح است که چرا سطح این سیاره قرمز رنگ است.
ساده‌ترین توضیح برای قرمز رنگ بودن سطح مریخ آن است که ماده سطحی یا سنگپوش آن دارای مقادیر زیادی اکسید آهن است. این ماده همچنین دلیل قرمز بودن زنگ آهن و خون است.
اما چرا مریخ دارای مقادیر زیادی آهن است؟ چرا آهن اکسید می‌شود و چرا اکسید آهن قرمز رنگ است؟



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 یک هفته پس از فرود موفقیت آمیز کاوشگر موسوم به "کنجکاوی" در مریخ، ناسا، تصاویر رنگی این روبات از مریخ را منتشر کرده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

كاوشگر «كنجكاوي» امروز (سه‌شنبه) نخستين تصوير رنگي از محل فرود خود در دهانه گيل را به زمين ارسال كرد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصوير مه‌آلود در عصر روز فرود كاوشگر به سياره سرخ (دوشنبه) توسط دوربين «ماهيل»(MAHLI) مريخ نورد از مناظر رو به شمال «كنجكاوي» به ثبت رسيده است.

ناسا به امروز به عنوان «سول يك» كه اولين روز عمليات مريخي است، ‌اشاره مي‌كند.

اين تصوير در دور دست به نمايش ديواره و لبه دهانه گيل مي‌پردازد. به دليل پوشيده شدن پوشش غبار متحرك دوربين با غبار حاصل از فرود كنجكاوي بر سطح مريخ، اين تصوير تا حدي مه‌آلود و تيره است.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند شش نفر برای شبیه سازی ماموریت مریخ انتخاب شده اند تا شکل های جدیدی از غذا و راهبردهای آماده سازی غذا را برای سفر فضانوردان در اعماق فضا آزمایش کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در مانائو و دانشگاه کورنل در نیویورک این شش نفر را از بین صدها داوطلب برای این ماموریت که (HI-SEAS) " اکتشافات آنالوگ و شبیه سازی فضایی هاوایی" نام دارد، انتخاب کرده اند.
این ماموریت بخشی از مطالعه ای برای ناسا است تا بهترین راه را برای تغذیه مناسب فضانوردان در طول سفر چندین ساله به مریخ یا ماه بیابد.
این داوطلبان دو روز را به آموزش آشپزی در آشپزخانه های آزمایشی دانشگاه کورنل می گذرانند و سپس در تمرین های گروهی آزمایش های حسی و آماده سازی های آکادمیک برای این سفر شرکت می کنند.
در این سفر که اوایل سال 2013 آغاز می شود، قرار است این شش خدمه در شرایط قرنطینه در منطقه ای خشک و بایر در هاوایی سرکنند.
در این ماموریت همچنین یک دانشمند فضایی، یک محقق روباتیک، یک روزنامه نگار حوزه علم و فناوری، یک دانشمند مواد ، یک استاد زمین شناسی و یک زیست شناس نیز حضور خواهد داشت.
در طول این ماموریت شبیه سازی چهار ماهه، داوطلبان باید مانند فضانوردان زندگی و کار کنند از جمله پوشیدن لباس فضایی در هنگام شبیه سازی ساخت پایگاه در مریخ.



سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در راستای بخشی از پروژه آمادگی سفر به مریخ، کارگاه‌ آموزش پخت و پز در فضا در دانشگاه کورنل با حضور یک تیم 9 نفره از فضانوردان کارآموز آغاز شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروهی از دانشمندان و فضانوردان در پروژه ای تحت عنوان HI-SEAS در حال آماده سازی مواد غذایی برای ساکنان آینده مریخ و بررسی استراتژی پخت و پز در این سیاره هستند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان