درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 980
بازدید ماه : 1271
بازدید کل : 104955
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




محققان به شواهدی از وجود آب گرم بر روی مریخ دست یافته اند این یافته نشان می دهد سیاره سرخ می توانسته از حیات پشتیبانی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه جدید دانشگاه لیستر و دانشگاه اوپن در زمینه آب بر روی مریخ نشان داد شکاف های هیدروگرمایی در اطراف دهانه های آتشفشانی مریخ را به گونه ای تحت تاثیر قرار داده که احتمالا یک محیط قابل زیست برای حیات میکروبی بوده است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کاوشگر کنجکاوی دریافته است میزان پرتوهای موجود بر روی مریخ برای انسان کشنده و مهلک نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر، دان هاسلر یکی از کارشناسان ارشد پروژه آشکار ساز و ارزیاب تشعشعات ناسا گفت: مسلما فضانوردان می توانند در این محیط زندگی کنند.
هاسلر اظهار داشت: توصیف پرتو و تشعشعات بر روی سطح یک سیاره دیگر هرگز پیش از این انجام نشده بود.
محققان قصد دارند تعداد پرتوها را طی زمان جمع آوری کنند تا به ارزیابی بهتری از اینکه یک فرد دقیقا چه میزان پرتو را در طول سفر به مریخ تجربه می کند، برسند.
کنجکاوی اندازه گیری متغیرها را در فشار جوی این سیاره آغاز کرده است.
هاسلر اظهار داشت: دریافته ایم که جو مریخ مانند یک سپر در برابر تشعشات به سطح این سیاره عمل می کند و همانطور که جو ضخیم تر می شود سپر قوی تری فراهم می کند.

خبرگزاری مهر



چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ناسا می گوید کاوشگر کنجکاوی بر روی مریخ گام های مهمی را به سوی شناخت چگونگی از بین رفتن بخش عمده ای از اتمسفر اصلی سیاره سرخ برداشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، اتمسفر کنونی مریخ 100 برابر رقیق تر از اتمسفر زمین است و شناخت اینکه چه اتفاقی برای آن افتاده به دانشمندان کمک می کند ارزیابی کنند آیا این سیاره هرگز قابل سکونت بوده یا نه.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بنا به یافته‌های تازه کاوشگر ناسا سازمان فضایی آمریکا، موسوم به 'کنجکاوی' خاک کره مریخ به خاک سواحل جزیره هاوایی می‌ماند.
نمونه‌گیری و آزمایش خاک سطح مریخ، که از جمله با کمک اشعه ایکس انجام شده، نشان می‌دهد که سطح مریخ بافتی بازالتی دارد که نوعی سنگ آتش‌فشانی، مشابه شن‌های سواحل هاوایی است.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ نورد کنجکاوی در نخستین مرحله آنالیز جو سیاره سرخ با هدف کشف علت از بین رفتن جو اصلی این سیاره، تاکنون موفق به کشف گاز متان نشده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موجودات زنده بیش از 90 درصد متان موجود در جو زمین را تولید می‌کنند و دانشمندان امیدوار به یافتن نشانه‌هایی از وجود این گاز در سیاره سرخ بعنوان نشانه‌ای از حیات هستند.
مریخ نورد کنجکاوی که هم اکنون در منطقه «راکنست» در نزدیکی دهانه گیل حضور دارد، با استفاده از ابراز مخصوص برای نخستین بار جو سیاره سرخ را مورد آنالیز دقیق قرار داده است.
نخستین مرحله جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از گاز متان با استفاده از طیف سنج لیزری (TLS) درون ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM) کنجکاوی انجام شد.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اکتشافهای تازه مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ جنب و جوشی در جامعه علمی ایجاد کرده، چرا که کشف کرده است که در مریخ گاز متان یا همان گاز مربوط به موجودات زنده وجود دارد.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از ابزارهای تحلیل نمونه خود به این کشف رسیده است که در سیاره مریخ گاز بیوتیک متان وجود دارد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صحرای Cuatro Ciénegas واقع در مکزیک به طور فوق‌العاده‌ ای شبیه به مریخ است و گزارش‌ها نشان می‌دهند که همانند دهانه گیل یعنی مامن کنونی کاوشگر کنجکاوی، این چشم‌انداز هم سرشار از «درده» (خمیر مواد معدنی یا آلی) است که توسط آتش زیر بستر دریا شکل گرفته است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میلیون‌ها سال قبل آب و آتش صخره‌های گچی را در منطقه Cuatro Ciénegas تشکیل دادند. این دره به دهانه گیل در مریخ بسیار شباهت دارد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دستورات برای جمع‌آوری سومین نمونه از خاک سیاره سرخ بزودی برای مریخ نورد «کنجکاوی» ارسال می‌شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مریخ نورد «کنجکاوی» در حال حاضر در منطقه «راکنست» (Rocknest) حضور دارد و در تصاویر ارسالی چندین شیء درخشان مشاهده شده است.
بر اساس اعلام ناسا، اشیاء درخشانی که در این منطقه مشاهده شده اند، احتمالا بخش‌هایی از بدنه مریخ نورد رباتیک هستند و محققان قصد ندارند نمونه اضافی را به همراه خاک مریخ وارد ابزار تجزیه و تحلیل «کنجکاوی» کنند.
به همین دلیل دستور دور ریختن دومین نمونه خاک جمع آوری شده در تاریخ 12 اکتبر برای مریخ نورد ارسال شده است.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ‌نورد “کنجکاوی” در جستجوی اآثار حیات بر کره مریخ موفق به کشف بستر یک رودخانه‌ی قدیمی شده است. در تصویرهای ارسالی ریگ‌هایی دیده می‌شوند که به گفته‌ی کارشناسان بر اثر جریان آب شکل گرفته‌اند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کاوشگرهای مریخ به کوچکی دانه‌های شن! نخستین نانوروبات‌های روی مریخ احتمالا به شکل ابری از غبار هوشمند خواهند بود که شامل روبات‌هایی به اندازه دانه شن با قابلیت حرکت به شکل توفان شن با استفاده از باد مریخی به عنوان محرک هستند.
کاوشگر مریخی کنجکاوی که روز دوشنبه در سیاره سرخ فرود آمد با برخورداری از 74 کیلوگرم محموله علمی به اندازه یک خودروی سواری است. استفاده از کاوشگرهایی با این مقیاس در سیارات دیگر به دلیل هزینه بالا و مصرف انرژی زیاد و محدودیت آنها ممکن نیست؛ از این رو محققان به دنبال ساخت دستگاه‌های نانوروبات ارزانتر در ابهاد یک میلیاردم کنجکاوی هستند.
یک فضاپیمای مداری به انتقال کپسولی از دانه‌های غبار بر روی مریخ می پردازد که از گرانش پایین این سیاره که 36 درصد گرانش زمین است برای حرکت بر روی بادهای مریخی استفاده خواهند کرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان