درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 165
بازدید هفته : 907
بازدید ماه : 1198
بازدید کل : 104882
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




«آلبرت انیشتین » در ۱۴ مارس سال ۱۸۷۹در شهر «اولهم » در ناحیه ورتمبرگ آلمان متولدشد. یك سال بعد از تولد او خانواده وی از اولهم عازم مونیخ شدند.

پدرش «هرمان انیشتین » كارخانه كوچكی برای تولید محصولات الكتروشیمیایی داشت و باكمك برادرش كه مدیر فنی كارخانه بود از آن بهره برداری كرد.

مادر انیشتین «پائولین كخ » یازده سال ازشوهرش هرمان جوان تر بود و پائولین برای كمك خرج خانواده ویولن به كودكان ونوجوانان می آموخت . آنها زمانی به مونیخ رفتندكه آلبرت دو ساله و خواهرش «ماریا» تازه به دنیاآمده بود. آلبرت كودكی اعجوبه نبود، حتی مدت زیادی طول كشید تا سخن گفتن راآموخت . پدر و مادرش وحشت زده بودند كه مبادا پسرشان عقب افتاده است . اما وقتی شروع به سخن گفتن كرد بازهم بچه ای ساكت بود. در نه سالگی او را به مدرسه «لوئیت پولد» مونیخ فرستادند، او در مدرسه تنبیه می شد زیرا خیلی كودن به نظر می رسید.

● تابعیت سوییس

وی در حالی كه پانزده ساله بود خانواده اش به ایتالیا رفتند و آلبرت در مدرسه شبانه روزی لوئیت ماند. شانزده ساله بود كه نزد خانواده اش كه درسوییس بودند رفت . آلبرت به پدر خود گفت :قصد دارد تابعیت كشور آلمان را ترك گوید، اماپدرش او را سرزنش كرد. در هفده سالگی دیپلم خود را گرفت و در شهر زوریخ در رشته ریاضی وفیزیك و در مركز صنعتی فدرال مشغول به تحصیل شد و در بیست و یك سالگی فارغ التحصیل گردیداو بیست و دو ساله بود كه تابعیت سوییس راپذیرفت و یك سال بعد پدرش درگذشت .

در همان زمان در موسسه ای كه امتیاز ثبت اختراعات را ارائه می كرد استخدام شد. وی دربیست و چهارسالگی با «میلوا ماریك » كه ۴ سال ازاو بزرگ تر بود ازدواج كرد و ثمره ازدواجشان دوپسر به نام های هانس و ادوارد شد.

● فرزندان انیشتین

هانس ۶۹ سال عمر كرد. او در رشته هیدرولوژی تحصیل كرد و در سال ۱۹۵۲درگذشت .

ادوارد نیز ۵۵ سال عمر كرد. او دچار بیماری شیزوفرنی شده بود. گفته می شود كه آنها یك دختر به نام لیزرل كه دو سال قبل از ازدواجشان به دنیا آمده بود داشتند. البته فرزند آلبرت و میلوانبود بلكه او را به فرزند خواندگی پذیرفته بودند،كه سرنوشت او نامعلوم است .

آلبرت بعدها در رشته ریاضی و فیزیك دانشگاه برلین تحصیل كرد و در ۳۵ سالگی (۱۹۱۱میلادی ) استاد رسمی این دانشگاه شد، گرچه دراواسط تحصیل خود در سال ۱۹۰۸ میلادی نظریه خمیدگی نور در مقابل خورشیدگرفتگی رابیان كرد كه زیاد جدی گرفته نشد. با آغاز جنگ اول جهانی در سال ۱۹۱۴، همسر آلبرت او راترك كرد و پس از پایان جنگ رسما از او جدا شد.وی در سال ۱۹۱۳ میلادی كتابی در رابطه با«نسبیت عام » به رشته نگارش درآورد كه موردتاخت و تاز صهیونیست های اروپا قرار گرفت . امانكته جالب این بود كه وی پس از جدایی از میلوابا زنی شصت ساله به نام «الزا» كه دو دختر ۲۰ و۲۲ ساله داشت ازدواج كرد.

انیشتین در سال ۱۹۳۰ میلادی زمانی كه پنجاه و یك ساله بود، نظریه میدان گرانشی ومیدان الكترومغناطیسی را ارائه كرد و به چاپ رساند و پس از آن به آمریكا مهاجرت كرد و درمركز صنعتی كالیفرنیا به تحقیق و تدریس پرداخت . او مدتی در دانشگاه پرینستون به تدریس پرداخت و سپس به برلین بازگشت .

در سال ۱۹۳۳ آدولف هیتلر رهبر حزب نازی آلمان ، قدرت را در آن كشور بردست گرفت و او كه با افكاری مخالف بود ابتدا به انگلیس وسپس به آمریكا مهاجرت كرد.

انیشتین زمانی كه ۶۰ ساله بود در سال ۱۹۳۹در نامه ای وقوع جنگ دوم جهانی را به «روزولت » گوشزد كرد و ساخت بمب اتم را به اوپیشنهاد كرد.

این در شرایطی بود كه وی بعدها با این اقدام مخالفت كرد و همكار او «شوپنهاور» هم اعلام داشت كه ساخت اتم تنها به خاطر مصرف در زمینه انرژی برق صورت گرفته است . وی ۶۱ ساله بودكه تابعیت آمریكا را پذیرفت ، اما تابعیت سوییس را از دست نداد. وی ۶۶ ساله بود كه بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاگی صورت گرفت ، انیشتین در آن زمان بسیار غمگین و افسرده بود و مقامات آمریكایی را مورد انتقاد قرار داد كه از علم اوبهره برداری و سوء استفاده كرده اند.

انیشتین در ۶۹ سالگی و در سال ۱۹۴۸میلادی مقاله تعمیم نسبیت عام را بیان كرد، در سال ۱۹۵۱ خواهرش كه دو سال از اوكوچك تر بود درگذشت . در سال ۱۹۵۲ به اوپیشنهاد ریاست جمهوری آمریكا را دادند اما اونپذیرفت و سرانجام این نابغه فیزیك در ۱۸آوریل سال ۱۹۵۵ در بیمارستان شهر پرنیستون به خاطر بیماری قلبی در ۷۶ سالگی درگذشت .

انیشتین در روزهای پایانی عمر خود می گفت :آلمان را به این خاطر ترك گفتم كه احساس می كردم آنها می خواهند از اتم سوء استفاده كنندو البته یقین داشتم كه این كار را خواهند كرد، امااعتماد من به آمریكایی ها اشتباه محض بود.

عكس هایی كه در این دو صفحه خواهید دیدمربوط به زندگی مردی است كه به او در دوران كودكی لقب «كودن » داده بودند، اما پس ازمرگ «مغز» او را در موزه ای درآمریكا نگهداری كردند. این در شرایطی است كه چندی پیش درمحل تولد او اولهم به مناسبت صد و بیست وششمین سالگرد تولد و شصتمین سالگرد فوتش مراسمی برگزار شد و از دانشمندان نامی جهان دعوت به عمل آوردند.




سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان براى آشكار شدن خصوصيات و ساختارهاى احتمالى يك نظريه نهايى در جست وجوى نقض اصول فيزيكى اينشتين هستند «كه زمانى مقدس بود ».

نسبيت در قلب مهم ترين نظريات بنيادين فيزيك قرار گرفته است. نسبيت آنگونه كه اينشتين آن را در ۱۹0۵ فرمول بندى كرد بر اين ايده كليدى بنا شده كه قوانين فيزيك از نگاه تمام مشاهده گرهاى لخت (اينرسى) (مشاهده گرهايى كه از ديد يك مشاهده گر داراى جهت دلخواه و سرعت ثابت هستند) يكسان است. اين نظريه يك دسته از آثار شناخته شده را پيش بينى مى كند كه از ميان آنها مى توان به ثابت بودن سرعت نور براى تمام مشاهده گرها، كند شدن ساعت هاى در حال حركت، كوتاه شدن طول اجسام متحرك و هم ارزى جرم و انرژى  E=mc2  اشاره كرد. آزمايش هاى بسيار دقيق اين نتايج را تائيد مى كنند. نسبيت اكنون يك پايه و ابزار مهم و روزمره براى فيزيكدانان تجربى است:  برخورد دهنده هاى ذرات از مزاياى افزايش جرم و طول عمر ذرات پرسرعت به خوبى بهره مى برند و آزمايش با ايزوتوپ هاى راديواكتيو نشان دهنده تبديل جرم به انرژى است.

حتى كاربران و بهره برداران دستگاه هاى الكترونيك نيز تحت تاثير اين پديده ها هستند. در سيستم مكان يابى جهانى بايد تصحيح مربوط به تاخير زمانى را در نظر گرفت. اين تاخير زمانى سرعت كار ساعت هاى موجود در مدارهاى ماهواره اى را تغيير مى دهد. با اين حال در سال هاى اخير تلاش براى يكى كردن نيروها و ذرات شناخته شده در يك نظريه نهايى براى عده اى از فيزيكدانان اين انگيزه را به وجود آورده كه درباره امكان تقريبى بودن اصول نسبيت تحقيق كنند. اين انتظار وجود دارد كه مشاهده انحرافى كوچك از نظريه نسبيت طليعه نخستين آزمايش ها براى جست وجو و تحقيق درباره يك نظريه نهايى است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی وارزشمندهابل درکشف جدیدخودبه شواهدی دست یافته است که ضمن تایید نظریه ی اولیه ی البرت انیشتین نشان می دهد نوعی انرژی مرموز وناشناخته موسوم به انرژی تاریک حتی1میلیارد سال قبل هم وجودداشته وسبب گسترش ابعادجهان شده است آدام ریس محقق دانشگاه جانزهاپکینز ونیزموسسه ی تلسکوپ های فضایی سازمان ناسا اخیرا اعلام کرد کشف جدید به حل معمای انرژی تاریک که یکی ازاساسی ترین سوالات علم فیزیک محسوب می شودکمک بزرگی می کند.

Image Detail



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 این جرم بزرگ و آبی چیست که می‌تواند خودش را به گرد کهکشانی کامل بپیچد؟ سراب عدسی گرانشی. در تصویر بالا، گرانش یک کهکشان درخشان سرخ (LRG)، نور کهکشان آبی دورتر از خودش را منحرف کرده است. معمولاً  چنین خمیدگی نوری باعث تشکیل دو تصویر ظاهری از کهکشان دوردست ‌می‌شود اما در اینجا هم‌ترازی عدسی خیلی دقیق است که نور کهکشان پس‌زمینه را به شکل نعل اسب منحرف کرده است – تقریباً حلقه‌ای کامل. آلبرت اینشتین 70 سال پیش چنین اثر عدسی‌مانندی را پیش‌بینی کرده بود، حلقه‌های شبیه این حلقه اکنون به حلقه‌ها‌ی اینشتین معروف‌اند. گرچه 757-3LRG در سال 1386/2007 از داده‌های نقشه‌بردار دیجیتال آسمان اسلون(SDSS)  کشف شده بود، اما تصویری که در بالا می‌بینید با رصد متوالی دوربین شماره 3 میدان دید بازتلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. چنین عدسی‌های گرانشی قوی مانند 757-3LRG به منجمان اجازه می‌دهند تا مقدار جرم و ماده‌ی تاریک در پیش‌زمینه‌ی تصویر عدسی‌های کهکشانی را تعیین کنند.

111221



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چگونه مى توان میزان نبوغ آلبرت اینشتین را اندازه گرفت؟
از بسیارى از جهات این کار شدنى نیست. اگر به گذشته برگردیم و سده هاى متوالى را پشت سر بگذاریم با دانشمندان برجسته اى همچون جیمز کلرک ماکسول، لودویگ بولتسمان، چارلز داروین، لویى پاستور و آنتوان لاوازیه مواجه مى شویم، اما پیش از یافتن شخصى که دستاورد هاى علمى اش همانند ایساک نیوتن با اینشتین قابل مقایسه باشد باید راه درازى پیمود. قبل از نیوتن شاید نتوان شخص دیگرى را پیدا کرد.
اینشتین و نیوتن چنان هوشمند بودند که در سراسر جهان در حوزه پژوهشى خود و وراى آن کاملاً شناخته شده اند. نیوتن حسابان را ابداع کرد، قوانین مکانیک و حرکت را فرموله و نظریه گرانش جهانى را ارائه کرد. اینشتین مبنایى در آسمانخراش فیزیک نوین یعنى نسبیت خاص و مکانیک کوآنتوم را پى ریزى و نظریه جدید گرانش را ابداع کرد.
اما سواى این دستاورد هاى ویژه هر دوى این دانشمندان شیوه تفکر در علم را به طور اساسى تغییر دادند. هر دو جهان بینى ما را گسترش دادند. امروز ما از جهان «نیوتنى» و جهان «اینشتینى» سخن مى گوییم. جهان نیوتنى جهان مطلق ها است و جهان اینشتینى جهان نسبیت. در جهان نیوتن زمان بى وقفه در جریان است، زمان اکنون و همیشه با سرعت یکسانى جارى مى شود. علیت مطلقاً برقرار است، گویى که فرمان الهى است. بدون استثنا هر معلولى علتى دارد، با دانستن گذشته، آینده را مى توان به طور کامل پیشگویى کرد. در جهان اینشتین زمان مطلق نیست. سرعت جریان زمان به ناظر بستگى دارد. گذشته از این مطابق نظریه جدید مکانیک کوآنتوم که اینشتین به رغم شک و تردید هاى بعدى در تدوین آن نقش داشت، عدم قطعیت هاى ذاتى طبیعت در سطح زیراتمى مانع از آن مى شود که با دانستن گذشته، آینده را پیشگویى کنیم. احتمالات باید جانشین قطعیت ها شود.
هم اینشتین و هم نیوتن اصولاً فیزیکدان نظرى بوده اند. مثل هر فیزیکدان نظرى دیگر آنها هم مهم ترین پژوهش هاى خود را در اوج جوانى به انجام رساندند.
هر دوى آنها آزمایش هایى هم انجام دادند. نیوتن که بزرگترین آزمایشگر بود، کشفیات بزرگى داشته است، از جمله وى دریافت که نور سفید از اختلاط رنگ هاى مختلف حاصل مى شود. نیوتن ریاضیاتى را که احتیاج داشت، خود ابداع کرد. اینشتین البته چنین کارى نکرد، اما شهود درخشان وى او را به بررسى و اقتباس هندسه مبهم نااقلیدسى ریمان و گاوس رهنمون شد تا نظریه هندسى گرانش خود را بنیان نهد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

http://khabaronline.ir/images/2011/4/11-4-19-75135Solvay.jpg

حاضران در عکس، از راست به چپ

 

ردیف سوم (ایستاده): لئون بریلوئین - رالف فاولر - ورنر هایزنبرگ (نوبل فیزیک 1932) - ولفگانگ پائولی (نوبل فیزیک 1945) - ژولز امیل ورشافلت - اروین شرودینگر (نوبل فیزیک 1933)- تئوفیل دی‌داندر-ادوارد هرزن - پل اهرنفست- امیل هنریوت- آگوست پیکارد

ردیف دوم: نیلز بوهر (نوبل فیزیک 1922) - مکس بورن (نوبل فیزیک 1954) - لوییس دی‌بروگلی (نوبل فیزیک 1929) - آرتور کامپتون (نوبل فیزیک 1927) - پل دیراک (نوبل فیزیک 1933) - هنریک کرامرز - ویلیام براگ (نوبل فیزیک 1915) - مارتین نادسن - پیتر دبیه (نوبل شیمی 1936)

ردیف اول: اوون ریچاردسون (نوبل فیزیک 1928) - چارلز ویلسون (نوبل فیزیک 1927) - چارلز گویه - پل لانگه‌وین - آلبرت اینشتین (نوبل فیزیک 1921) - هنریک لورنتز (نوبل فیزیک 1902) - ماری کوری (نوبل فیزیک 1903 و نوبل شیمی 1911) - مکس پلانک (نوبل فیزیک 1918) - اروینگ لنگ‌مویر (نوبل شیمی 1932)

برای دیدن عکس دراندازه ی بزرگ به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان پروژه اوپرا نوترینوهایی را ردیابی کرده‌اند که با سرعتی بیش‌تر از سرعت نور در خلأ از سرن به ایتالیا رسیده‌اند. آیا مهم‌ترین اصل بنیادی فیزیک نوین نقض شده است؟

ذوالفقار دانشی: شب گذشته، انتشار مقاله‌ای آنلاین در پایگاه‌های خبری علمی زلزله‌ای در دنیای فیزیک به‌پا کرد. آنتونیو اردیتاتو و همکارانش در آزمایشگاه OPERA واقع در ایتالیا اعلام کرده‌اند بیش از 2 سال است ذرات نوترینوی تولیدشده در شتاب‌دهنده‌های سرن را ردیابی می‌کنند و 16هزار مورد را ثبت کرده‌اند که این ذرات سریع‌تر از سرعت نور به این آزمایشگاه می‌رسند. هرچند این موضوع با شک و تردید بسیاری از فیزیک‌دانان جهان روبرو شده، اما کنفرانسی اضطراری امروز در سرن برگزار خواهد شد تا نتایج این تحقیق در آن ارایه شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1385برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شايد هرگز نام کهکشان NGC 6264 را نشنيده باشيد و شکي هم نيست که فکرتان را معطوف به اهميت‌اش نکرده باشيد! اما همين توده‌ي دور و شلوغ از ستارگان، راهي نسبتاً هموار را براي درک ماهيت مرموزترين نيروي هستي پيش پاي ستاره‌شناسان گشوده است.

 

براي آشنايي ِ هرچند اندکي با اين نيرو، کافي‌ست آخرين باري که توپي را به هوا پرت کرده‌ايد از خاطر خود بگذرانيد و ببينيد آن دفعه هم مثل هر تجربه‌ي مشابه ديگري، همان رخ داده که انتظارش مي‌رفت: يعني نيروي گرانش از سرعت توپ آهسته مي‌کاهد و پس از مکثي کوتاه آن را به‌سمت زمين مي‌کشد. حال اگر در سياره‌ي خيالي ِ ديگري مي‌بوديد و توپ‌تان را به هوا مي‌فرستاديد؛ مي‌شد فرض کرد که سرعت توپ مي‌تواند از سرعت گريزِ سياره‌تان هم بگذرد و اصلاً آن را ترک کند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اغلب شما آلبرت اينشتين را می شناسید. او کسی بود که تئوری نسبیت را به ما ارائه داد. عده زیادی از بزرگان علم او را به عنوان نابغه ای بی همتا و بزرگترین دانشمند جهان می خوانند. بسیاری از نظریات و تحقیقات اينشتين باعث ایجاد تغییرات اساسی در روند پیشرفت علم  در جهان شده و تاثیرات  پایداری به ارمغان داشت. خدمات او در راستای علم قابل ستایش است.

اما بر خلاف همیشه  اینبار قصد داریم از جنبه ای دیگر به اينشتين بنگریم. زندگی او! حقایق مخفی درباره زندگی باهوش ترین نابغه دنیا . او چگونه بود؟ در زندگی و برخورد بادیگران چطور بود؟ آیا می دانید که اينشتين با یک سر بزرگ به دنیا آمده! طوری که مادرش تصور می کرد وی ناقص است؟! و یا اینکه قبل از ازدواج فرزندی داشته؟



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 2 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان