درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 982
بازدید ماه : 1273
بازدید کل : 104957
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




بامداد یکشنبه 28 خرداد کمی قبل از طلوع خورشید هلال ماه ,قمر زیبای زمین به نزدیکی سلطان سیارات هرمز(مشتری) می رسد و اگر خوب آسمان صبحگاهی را تماشا کنید در همان حوالی خوشه زیبای پروین (m45 ) را هم می توانید ببنید .

 

این مقارنه در صورت فلکی باستانی گاو نر (ثور) اتفاق می افتد و اگر کمی پایینتر را تماشا کنید سیاره خبرساز این روزها یعنی ناهید(زهره) را هم در نزدیکی های خورشید می توانید ببینید البته ناهید در نور اولیه خورشید قرار دارد ولی به علت درخشندگی زیادش قابل مشاهده است . سیاره هرمز از قدر 87/1 -  میدرخشد و ماه هم در فاز 2/4 % قرار دارد .

انجمن_نجوم_یزد




شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بیش از ۴۰ سال است که بشر از مدارهای کم ارتفاع سیاره مادریش پا فراتر نگذاشته است. پس از بازگشت سه فضانورد آپولو۱۷ دیگر هیچ انسانی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از زمین دور نشده است اما حالا گویا خبرهایی بر سر زبانها افتاده که شاید راه سفر به ماه دوباره باز شود. آیا شما آماده سفر هستید؟

ساخت پایگاه دائمی بر سطح ماه از آرزوهای دیرینه بشر است

 



ادامه مطلب ...


شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رؤساي آژانس‌هاي فضايي اروپا، كانادا، روسيه، هند و ژاپن همزمان با برگزاري كنفرانس اكتشافات فضايي در واشنگتن، برنامه‌هاي آتي خود را در اين حوزه تشريح كردند.

23-129.jpg

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درحالي كه مقامات ناسا درگير پرتاب نخستين فضاپيماي باري خصوصي جهان بودند، روساي آژانس فضايي كشورهاي مختلف پيرامون برنامه‌هاي فضايي به بحث و گفت‌وگو نشستند كه در اين بين تحقيقات با محوريت ماه از اقبال بيشتري برخوردار بود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رئیس گروه تحقیقاتی رصد گذر زهره از طریق تلسکوپ فضایی هابل با ارائه توضیحاتی درباره ویژگها و زمان عبور زهره از مقابل خورشید گفت: هابل گذر زهره را از طریق ماه رصد می‌کند و از ماه به عنوان آینه بهره می گیرد تا نگاه مستقیم هابل به خورشید به ابزارهای آن صدمه وارد نکند.
به گزارش خبرنگار مهر، دیوید ایرنرایش (David Ehrenreich) محقق موسسه سیاره شناسی و فیزیک نجومی گرونوبل فرانسه است که حوزه فعالیتی وی مشخص کردن اتمسفر سیاره های خارج از منظومه شمسی است و به نشانه های حیات و عدم وجود حیات در گستره های تابش اتمسفرهای سیاره ای علاقمند است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر روی ماه گام برداشته، در یک مصاحبه نادر به کوبیدن نظریه پردازان توطئه پرداخته که سفر وی را به سطح ماه باور ندارند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فضانورد منزوی تصمیم گرفت تا به صحبت در مورد ماموریت خود با یک منبع غیر عادی که یک مجله حسابداری استرالیایی بوده بپردازد.
آرمسترانگ که اکنون 82 سال داشته، از زمان ماموریت خود در سال 1969 تنها در مصاحبه‌های انگشت‌شماری حضور یافته است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از دونات گردو خاکی، هلال آتشین، سایه ماه روی زمین، مهمانی در راه شیری به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.
 گزارش خبرگزاری مهر، همانند هفته های گذشته مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.
دنبال کردن سایه ماه
تصویر سایه ماه که بخشی از شمال اقیانوس آرام را طی کسوف سالانه خورشیدی تاریک کرده توسط ماهواره های هواشناسی ژاپن گرفته شده است. به رغم اینکه در این تصور سایه ماه بسیار کوچک و مختصر به چشم می رسد، درحقیقت ماه اندکی بزرگتر از یک چهارم اندازه زمین است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره‌شناسان با طرح نظریه‌ای عجیب، مدعی تاثیرگذاری ماه در غرق شدن کشتی تایتانیک شده‌اند.

 

به گفته محققان، سه ماه پیش از غرق شدن کشتی تایتانیک در 14 آوریل 1912، ماه در روز 12 ژانویه 1912 در نزدیکترین فاصله خود از زمین طی 1400 سال گذشته قرار داشته که منجر به تولید یک جزر و مد فوق‌العاده بالا و سست شدن ناوگان مرگباری از یخ‌توده‌ها شده بود.
این جزر و مد باعث رانش یخ‌توده‌ها از آبهای کم عمق لابرادو و نیوفاوندلند به میان دریا شده و خطوط کشتیرانی را انباشتند.
محدوده یخی در محل غرق شدن تایتانیک به قدری ضخیم بوده که کشتی‌های نجات در مسیر کمک به بازماندگان این فاجعه مجبور به کاهش سرعت خود شدند.
این رویداد یکبار برای همیشه به اجتماع نزدیکترین فاصله ماه از زمین در 1400 سال،‌ مواجهه نزدیک خورشید با زمین و یک جذر و مد با دامنه زیاد پرداخته بود.
به ادعای ستاره‌شناسان تمام این عوامل در بالا رفتن غیر عادی سطح دریا مشارکت داشته که به رانش یخ‌توده‌های به گل نشسته پرداخته و آنها را به سوی خطوط کشتیرانی در آتلانتیک شمالی هدایت کرده‌اند.
معمولا، یخ‌توده‌ها در جای خود باقی مانده و نمی‌توانند به سمت جنوب حرکت کنند؛ مگر این که به حد کافی آب و مجددا شناور شده یا این که یک جزر و مد بالا آنها را آزاد سازد.
یک یخ‌توده می‌تواند چندین بار در سفر خود به سمت جنوب در مناطقی گیر کند که ممکن است چندین سال به طول انجامد.



یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بزرگترین و درخشان ترین ماه کامل امسال، شب گذشته درحالی که این همسایه آسمانی ما از نزدیکترین مدار زمین عبور می کرد در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال نزدیک شدن ماه و قرار گرفتن آن در نقطه حضیض (نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) جز و مد دریاها در سراسر دنیا افزایش یافت اما از سوی دیگر باورهای نادرست عامه مردم نیز درباره افزایش جرایم یا رفتارهای جنون آمیز همزمان با بزرگ شدن ماه قابل انکار نیست، مسئله ای که به کرات از سوی کارشناسان مورد تکذیب قرار گرفته است.

کارشناسان اظهار می دارند که این ماه کامل بیش از 14 درصد بزرگتر و بیش از 30 درصد روشن تر از سایر مواقع سال بوده است چرا که از 356 هزار کیلومتری زمین عبور کرده است که این فاصله 24 هزار کیلومتر نزدیک تر از میانگین این فاصله نسبت به زمین بوده است. فاصله ماه از زمین در طول سال متغیر است چرا که ماه یک مدار بیضی شکل و نه یک مدار دایره ای را طی می کند.

از این پدیده با عنوان حضیض ( نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) یاد می شود اما ستاره شناسان اظهار می دارند که این رخداد آسمانی نسبتا غیر متداول است.

ماه روشن و بزرگ کلمبیا که به سختی می تواند پشت ابرها پنهان شود



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

روز شنبه 16 اردیبهشت ماه، ساعت 15:35 بعد از ظهر به وقت گرینویچ ماه در بزرگترین حال خود از چشم ما قرار می‌گیرد و این ابرماه جزر و مد دریاهای سراسر سیاره را افزایش می‌دهد.

درحالی که ماه روز شنبه در نزدیک ترین نقطه مدار زمین قرار می گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن تر از سایر مواقع خواهد بود.

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
ماه کامل روز 16 اردیبهشت ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر از تمام ماه های سال 2012 خواهد بود


بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
تصویر ماه کامل از پشت کلیسای وارفیلد در بریتانیا




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان