درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 1236
بازدید کل : 104920
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




نیل آرمسترانگ، اولین فضانوردی که در سفر تاریخی فضاپیمای آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ به روی کره ماه قدم گذاشت، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
آقای آرمسترانگ در لحظه قدم گذاشتن به خاک کره ماه این جمله معروف را به زبان آورد: "این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است."
او چند هفته پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.



ادامه مطلب ...


شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چندین دهه است که بحث ساخت یک آسانسور فضایی که بتواند رباتها یا انسانها را از زمین به فضاپرتاب کند مورد بحث قرار دارد اما اخیرا یک شرکت که توسط یکی از محققان سابق ناسا اداره می شود اعلام کرده که می تواند با استفاده از فناوری روز یک آسانسور فضایی روی سطح ماه بسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت LiftPort در نظر دارد با جمع کردن بودجه 8 هزار دلاری با استفاده از سایت جمع کردن بودجه با کمک عمومی نخستین گام خود را در ساخت یک سکوی بالونی متحرک که به زمین بسته می شود تا یک ربات 2 کیلومتر در آسمان بالا برود را اجرایی کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تجهیزات آشکارساز بر روی کاوشگر مدارگرد ماه انتشار فرابنفش را در جو نازک ماه بررسی کرده و هلیوم را در بیش از 50 مدار آن شناسایی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ این رصدهای کنترل از راه دور توسط مدارگرد ناسا موسوم به Lunar Reconnaissance Orbiter ، اندازه گیری های صورت گرفته در سال 1972 توسط آپولو 17 را تایید می کند.
الن استرن از بخش علوم و مهندسی فضایی موسسه تحقیقات جنوب شرق گفت: محققان اکنون این سئوال را مطرح کرده اند که آیا این هلیوم از درون ماه و مثلا از تجزیه مواد رادیو اکتیو سنگها  و یا از یک منبع خارجی مانند بادهای خورشیدی نشات می گیرد؟
وی افزود: اگر دریابیم که منشا این هلیوم، بادهای خورشیدی است، به اطلاعات زیادی در مورد چگونگی کارکرد همین فرایند در دیگر اجرام بدون هوا دست می یابیم.
به گفته وی اگر رصدهای بیشتر حاکی از بی تاثیری بادهای خورشیدی باشد، تجزیه مواد رادیواکتیو و یا دیگر فرایندهای داخلی ماه و یا زلزله ها می تواند عامل تولید هلیومی باشد که از درون این کره، آزاد می شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
ماه طی ماه آگوست دو بار کامل خواهد شد که نخستین ماه کامل در تاریخ یکم این ماه و دومین ماه کامل نیز که آبی‌رنگ به نظر خواهد رسید، در 31 آگوست قابل مشاهده خواهد بود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس سالنامه‌‌ها و تقویم‌های نجومی هنگامی که دو ماه کامل در یک ماه تقویم وجود دارند، دومین ماه کامل "ماه آبی" خوانده می‌شود. در آن شب ماه کامل با ماه‌های کامل دیگر تفاوتی ندارد اما تحت شرایط خاص تغییراتی در رنگ آن رخ می‌دهد.


ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
تيم چهار نفره Navy SEAL طي چندين ماه تمرينات فشرده و طبقه‌بندي شده، بازگشت ايمن فضانوردان آپولو 11 را فراهم كردند؛ اما هيچ گاه اشاره اي به مأموريت آنها نشد.

تيم چهار نفره Navy SEAL طي چندين ماه تمرينات فشرده و طبقه‌بندي شده، بازگشت ايمن فضانوردان آپولو 11 را فراهم كردند؛ اما هيچ گاه اشاره اي به مأموريت آنها نشد.

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كپسول فضايي آپولو 11 ، 24 جولاي 1969 ميلادي و پس از سفر هشت روزه به ماه در هزار مايلي سواحل هاوايي در اقيانوس آرام فرود آمدند.

 

پس از فرود كپسول فضايي، تيم امدادي Navy SEAL به سرپرستي به «جان وولفرام» بلافاصله بوسيله بالگرد به منطقه رسيده و بداخل آبهاي سرد اقيانوس پريدند. اين تيم طي چندين ماه دوره‌هاي فشرده و طبقه بندي شده، براي نجات جان سه مسافر بازگشته از ماه تمرين كرده بودن

 

 



ادامه مطلب ...


جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

داده‌های تازه مدارگرد ماه از وجود یک منبع عظیم یخ در دهانه آتشفشانی واقع در قطب جنوب ماه حکایت دارد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان ناسا با استفاده از نور ارتفاع سنج لیزری مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) سطح دهانه آتشفشانی «شاکلتون» (Shackleton)‌ در قطب جنوب ماه را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که احتمالا حدود 22 درصد از سطح مواد در این دهانه را یخ تشکیل می دهد.

«گریگوری نویمان» از محققان مرکز برنامه فضایی گودارد ناسا تأکید می کند: از تابستان دو سال قبل بررسی و اندازه گیری دقیق سطح ماه توسط نور ارتفاع سنج لیزری امکان پذیر شد. اگرچه توزیع روشنایی بر سطح مناطق مختلف ماه طبق پیش بینی صورت نگرفت، اما با وجود دمای بسیار پایین در دهانه های قطبی موفق به کشف شواهد اعجاب انگیزی در خصوص یخ و سایر ترکیبات شدیم.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک سفینه ماشینی است فوق العاده پیچیده آن چنان که (مایکل کالینز) فضانورد می گوید: ساخت چنین وسیله ای به تلاش و کوشش هزاران نفر نیاز دارد . 13 روز پیش از پرتاب آپولو 11 موشک1- N ساخت جماهیر شوروی به فضا فرستاده شد اما پس از 10 ثانیه با انفجاری مهیب معادل یک بمب اتم در میان کوهی از آتش سقوط کرد . با نگاهی به گذشته به نظر می رسد که تاریخ امری است گریز ناپذیر.
ماموریت آپولو 11 ( APOLLO 11 ) که برای آدمیان یک جهش بزرگ به حساب می آمد در عین حال آزمایش عظیمی بود در زمینه فن آوری فضایی. پیش از آنکه (نیل آرمسترانگ) به عنوان اولین انسان قدم بر سطح ماه بگذارد این جمله معروف را بر زبان آورد : (این قدم کوچکی است برای انسان و گامی است بزرگ در راه علم) .
زمان پرتاب : ساعت 13و 31 دقیقه به وقت گرینویچ در 16 جولای 1969.
مدار: ارتفاع 138*186 کیلومتر
وزن: 51/655 کیلومتر
حداکثر سرعت: 22/400 کیلومتر در ساعت.
دوره عملیات: 8 روز و 3 ساعت و 18 دقیقه و 35 ثانیه.
هدف: فرود سفینه سرنشین دار در ماه و بازگشت به زمین.
خدمه: آرمسترانگ(فرمانده) – ادوین آلدرین (خلبان ناو ماه پیما. این ناو بخشی از فضا ناو آپولو بود که از آن جدا شده با دو فضا نورد بر ماه فرود آمد و دوباره برگشت)- مایکل کالینز(خلبان مدول فرمان).
خدمه پشتیبانی: جیمز لاوال (فرمانده پشتیبانی)- فرد هیس(خلبان ذخیره ناو ماه پیما)- ویلیام آندرس(خلبان ذخیره مدول فرمان).
حداکثر فاصله از زمین: 389645 کیلومتر
زمان اقامت در ماه: 21 ساعت و 36 دقیقه .
پلاک های یاد بود: منطقه ای است از سطح ماه که انسان هایی از زمین بر آن گام گذاشته اند .
جولای 1969 میلادی: (ما از طرف همه انسانها با پیام صلح و دوستی به اینجا آمده ایم).
آلدرین: امیدوارم بیگانگان سرگردان در هزاره سوم با خواندن آن به خود بگویند:اینجا همان جایی است که همه چیز آغاز شد.
فرود فضاپیما به دریا: ساعت 6 و 50 دقیقه صبح به وقت گرینوچ در 24 جولای 1969.
دمای داخل مدول یا کابین فرماندهی:70 تا 75 درجه فارنهایت (21/11 تا 23/88 درجه سلیسوس).
تعداد جت های جنگنده دهه 1960 مورد نیاز برای تطابق اسب بخار ساترن 7 جهت پرتاب به فضا: 543
طول سیم های موجود در مدول فرماندهی: 24 کیلومتر که برای 50 خانه دو خوابه کافی است.
تعداد قطعات کارکردی در مدول فرماندهی: 2 میلیون که تازه سیم ها و قطعات اسکلتی را در بر نمی گیرد.
تعداد موتورها در وسیله پرتاب ساترن 7: پنج موتور f.1 با نیروی رانشی کل 3400000 کیلوگرم برای مرحله اول ( تا ارتفاع 61 کیلومتر) – پنج موتور J.2 با سوخت هیدروژنی و با نیروی رانشی 508000 کیلوگرم برای مرحله دوم(تا ارتفاع 189 کیلومتر) – و یک موتور J.2 با نیروی رانشی 102000 کیلوگرم برای مسافرت به ماه و بازگشت به زمین.
قهرمان گمنام: (ادوالش) که موشک و وسیله پرتاب موشک را که در مجموع 5720000 کیلوگرم وزن داشتند با سرعت 1/2 کیلومتر در ساعت به مسافت 5/6 کیلومتر تا مرکز فضایی کندی حمل کرد .

آپولو 11

آپولو 11 در حال پرتاب




شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بامداد یکشنبه 28 خرداد کمی قبل از طلوع خورشید هلال ماه ,قمر زیبای زمین به نزدیکی سلطان سیارات هرمز(مشتری) می رسد و اگر خوب آسمان صبحگاهی را تماشا کنید در همان حوالی خوشه زیبای پروین (m45 ) را هم می توانید ببنید .

 

این مقارنه در صورت فلکی باستانی گاو نر (ثور) اتفاق می افتد و اگر کمی پایینتر را تماشا کنید سیاره خبرساز این روزها یعنی ناهید(زهره) را هم در نزدیکی های خورشید می توانید ببینید البته ناهید در نور اولیه خورشید قرار دارد ولی به علت درخشندگی زیادش قابل مشاهده است . سیاره هرمز از قدر 87/1 -  میدرخشد و ماه هم در فاز 2/4 % قرار دارد .

انجمن_نجوم_یزد




شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بیش از ۴۰ سال است که بشر از مدارهای کم ارتفاع سیاره مادریش پا فراتر نگذاشته است. پس از بازگشت سه فضانورد آپولو۱۷ دیگر هیچ انسانی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از زمین دور نشده است اما حالا گویا خبرهایی بر سر زبانها افتاده که شاید راه سفر به ماه دوباره باز شود. آیا شما آماده سفر هستید؟

ساخت پایگاه دائمی بر سطح ماه از آرزوهای دیرینه بشر است

 



ادامه مطلب ...


شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رؤساي آژانس‌هاي فضايي اروپا، كانادا، روسيه، هند و ژاپن همزمان با برگزاري كنفرانس اكتشافات فضايي در واشنگتن، برنامه‌هاي آتي خود را در اين حوزه تشريح كردند.

23-129.jpg

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درحالي كه مقامات ناسا درگير پرتاب نخستين فضاپيماي باري خصوصي جهان بودند، روساي آژانس فضايي كشورهاي مختلف پيرامون برنامه‌هاي فضايي به بحث و گفت‌وگو نشستند كه در اين بين تحقيقات با محوريت ماه از اقبال بيشتري برخوردار بود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان