درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 973
بازدید ماه : 1264
بازدید کل : 104948
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

پديده مرموز در آسمان ايران
عكس از بابك امين تفرشي

شامگاه جمعه علاقمنداني كه در جستجوي ماه در افق غربي آسمان بودند با تعجب ابري درخشان را مشاهده كردند كه منطقه بزرگي از آسمان را پوشانده بود و به تدريج نيز پر نور تر ميشد.

گزارش هاي مشاهده اين پديده ناشناخته از خرم آباد , عسلويه، سعادت شهر، سمنان، تخت سليمان، تهران، رشت، همدان، اردبيل، پارس‌آباد، زنجان، شفت و کرمانشاه نيز دريافت شده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره بر سفیر
منبع تصویر :
خبرگزاری ایرنا

منبع : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه خبر  .
به گزارش شبکه خبر، مراسم رونمایی از این سامانه فضایی شامل ماهواره امید، ایستگاه های زمینی و پایگاه پرتاب فضایی در مجموعه شركت صنایع الكترونیك ایران (صا ایران) با حضور رئیس جمهور، وزیر دفاع و مقامات عالی رتبه كشوری و لشكری برگزار شد.

ماهواره امید ماهواره تحقیقاتی پیشرفته است كه به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است و در مدار ارتفاع پایین قرار می گیرد.با ساخت و پرتاب این ماهواره جمهوری اسلامی ایران یازدهمین كشوری است كه توانمندی ارسال ماهواره به فضا را بدست آورده است و ورود به عرصه فضا را به عنوان افتخار دیگری برای ملت ایثارگر ایران ثبت می كند.

حامل ماهواره دارای بیش از ده هزار تنوع قطعه در اجزای مختلف شامل بدنه موتور هدایت و كنترل است كه كارشناسان مختلف دانشگاهی در مدت ده سال گذشته ساخت آن را بومی كرده اند. كارخانجات ساخت موتور ماهواره برها هم اكنون قادر است موتورهای مورد نیاز ماهواره را تولید كندكه این قابلیت بسیار مهم است.

 ایستگاه های ره گیری و كنترل و ارتباط با ماهواره نیز به دست كارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است. سیستم هدایت و كنترل ماهواره هم بر مبنای تجربه 20 ساله صنایع هوا-فضا كاملا بومی است و توان هدایت ماهواره را با مدار تعیین شده در اختیار دارد.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دومين محموله آزمایشگاه فضايي پيش از پرتاب بر روي لانچر
دومين محموله آزمايشگاه فضايي پيش از پرتاب بر روي لانچر

.  

دومين محموله آزمايشگاه فضايی (راكت كاوش-2) به فضا پرتاب شد.
در اين پرتاب، كه با موفقيت كامل به انجام رسيد علاوه بر كاركرد موفق و بدون وقفه كليه سيستم‌های الكترونيكی و الكتريكی در تمام مسير پرتاب، كليه مراحل و رويدادهايی كه در طول مسير پيش‌بينی ‌شده ‌بود، مثل انجام جدايش‌های موتور و چترها، رسيدن به نقطه اوج، بازگشت با سرعت مناسب, برخورد به زمين و ارسال منظم داده و تصوير از محموله پرتابی و دريافت آن‌ها در ايستگاه زمينی با موفقيت كامل به انجام رسيد.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در یک صبح سرد زمستانی و در حالی که بادی سرد سرمای هوا را دو چندان کرده بود٬ فکر کردن به آنچه قرار بود روی دهد٬ مهندس جوان ایرانی را گرم نگه می‌داشت. ضربان قلب خود را به وضوح می‌شنید. حاصل بیست سال تلاش هزاران عاشق متخصص قرار بود به امانت به فضا فرستاده شود.

پانزدهم بهمن ۱۳۸۷٬ ایران برای نخستین بار یک ماهواره ایرانی را با فناوری پرتاب فضایی ایرانی به فضا پرتاب کرد. ماهواره امید ۸۲ روز پیام دوستی بر زمین باراند تا اینکه در اوایل اردیبهشت ۱۳۸۸ جایی در نیم‌کره جنوبی زمین برای همیشه آرام گرفت. ماهواره امید٬ جوانه‌های امید فراوانی در قلب ایرانیان کاشت و کشور را وارد عرصه جدیدی نمود٬ عصر فضایی ایران.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
پرواز در بی وزنی

تصور عامه مردم بر این عقیده استوار است که اگر آنقدر از زمین دور شوی که مرز اتمسفر را پشت سر بگذاری و به اصطلاح وارد خلاء شوی٬ شرایط بی‌وزنی حاکم خواهد شد. اگر شما هم یکی از همان‌هایی هستید که چنین تصوری دارند لطفا در نگاه خود تجدید نظر کنید. واقعیت این است که با دور شدن از زمین٬ وزن فضانوردان و یا ماهواره‌ها کاهش می‌یابد٬ اما بی‌وزن نمی‌شوند. از این رو است که تمامی محموله‌های فضایی اعم از سرنشین‌دار مانند شاتل‌های فضایی و یا بدون سرنشین مانند ماهواره‌های اطراف زمین٬ باید دائماْ به دور زمین بچرخند تا سقوط نکنند.

 چرخش دائم محموله‌های فضایی به دور زمین٬ نیروی گریز از مرکزی به وجود می‌آورد که با نیروی وزن آنها در آن مدار خاص برابر است. از آنجاییکه حالا دیگر می‌دانیم با دور شدن از زمین وزن هم اندک اندک کاهش می یابد٬ انتظار داریم سرعت چرخش محموله‌های فضایی دورتر از سطح زمین کمتر از سرعت چرخش آنهایی باشد که در نزدیکی زمین حرکت می کنند.

اجازه دهید موضوع را با طرح یک مثال دنبال کنیم. اگر شما روزی بتوانید سوار بر یک فضاپیمای سرنشین‌دار مانند
سایوز  روس‌ها شوید و راهی ایستگاه بین المللی فضایی در ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری زمین گردید٬ باید با سرعتی حدود ۲۹ هزار کیلومتر بر ساعت به دور زمین بچرخید تا سقوط نکنید. حال اگر کم کم ارتفاع خود را افزایش دهید و به حدود ارتفاع ۳۶۰۰۰ کیلومتری سیاره زیبایمان برسید٬ سرعت لازم برای سقوط نکردن به حدود ۱۱ هزار کیلومتر بر ساعت کاهش می یابد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دومین ماهواره ایران با  موشک  فضایی سفیر به فضا فرستاده شد. به گزارش خبرگزاری ها شب چهارشنبه گذشته ماهواره رصد-۱ که محصول ذهن خلاق دانشجویان مالک اشتر بوده است، راهی مدار زمین شد.  این ماهواره با موشک فضایی سفیر رصد که به نظر می رسد نسخه مشابهی از سفیر امید بوده است، به فضا پرتاب گردید. طبق اطلاعات منتشر شده گویا همه مراحل موشک به درستی عمل کرده و در نهایت ماهواره طبق برنامه زمان بندی از مرحله آخر موشک جدا شده و در مداری به ارتفاع 260 کیلومتر تزریق شده است. مداری که قرار است برای حدود دو ماه میزبان ماهواره رصد-۱ باشد.

موشک ماهواره‌بر سفیر رصد در پایگاه فضایی ایران



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشورهای مختلف دنیا با استفاده از بودجه های دولتی سازمان های فضایی خود را برای پیشبرد اهداف علمی گسترش می دهند . در بررسی ما لیستی از بالاترین بودجه های مصرفی توسط کشور ها در زمینه های فضایی تهیه شد و کشور ایران در این لیست دومین کشور جهان بعد از  کشور آمریکا قرار گرفت که بالاترین بودجه را برای فعالیت های فضایی دارند . جالب ترین نکته در این بررسی نشان می دهد کشورهای ثروتمندی مانند: فرانسه ، چین ، روسیه ، کانادا ، انگلیس ، اسپانیا ، هلند ، سوئد ، سویس ... از نظر میزان بودجه از کشور ایران پایین تر هستند !!! در اینجا به این نکات باید اشاره کرد:

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان