درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 56
بازدید ماه : 1286
بازدید کل : 104970
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

نوید، کیهانی شد دشت سمنان یک بار دیگر از غرور بر خود لرزید. غرش مهیبی پایگاه پرتاب فضایی سمنان را از خواب نیمه شبی سرد بیدار کرد تا نوید ایرانی راهی آخرین منزلگاه خود در مدار زمین شود. این سومین ماهواره ایرانی بود که تجربه سفر به فضا را سوار بر موشک‌های فضایی سفیر تجربه می‌کرد. پرتاب در نخستین ساعات 14 بهمن مصادف با روز فناوری فضایی صورت گرفت. موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر غرید و آرام‌آرام راه آسمان را در پیش گرفت.

بیش از 25 تن نیروی پیشران، موشک ماهواره‌بر و محموله ارزشمند آن را به آسمان می‌برد و همچنان که دور می‌شد آتش خروجی از دهانه موتور مرحله اولش اندک اندک به کهربایی زیبا در دل آسمان کویر تبدیل ‌شد. چند ثانیه‌ای که از پرواز عمودی این موشک گذشته بود، کامپیوترهای مرکزی موشک با اصلاح مسیر این غول 23 متری، جهت حرکت موشک را کج کردند تا محموله ارزشمند آن سرعت افقی لازم برای تزریق در مدار را به دست آورد. کمی ‌بیش از 2 دقیقه بعد، موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر تمام سوخت و اکسید خود را بلعیده بود و حالا نوبت موتورهای مرحله دوم بود تا باقیمانده ماموریت را به سرانجام برسانند. ناگهان صدای انفجار ضعیفی در بدنه فلزی سفیر نوید پیچید و سپس 2 مرحله از هم جدا شدند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چهل‌وچند سال پس از نخستین تصویر رنگی از سیاره زمین، ناسا تصویری فوق‌العاده پرکیفیت را از سیاره مادری‌مان منتشر کرده است که به یاد آن تصویر خاطره‌انگیز، مروارید آبی نام گرفته است.

ایران پهناور در «مروارید آبی»



پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فناوری فضایی و راه پیش روی ایرانفناوری فضایی به مجموعه علوم و فناوری گفته می‌شود که بشر از آنها به منظور سفر به فضا، اقامت در آنجا، تحقیقات و داده‌برداری‌های رباتیک و غیررباتیک و در نهایت بهره‌برداری از فضا استفاده می‌کند.


روزگاری تکنولوژی فضایی در دانش و فناوری مورد نیاز جهت ساخت و ارسال موشک‌های فضایی به مدار زمین خلاصه می‌شد.
اندک اندک اما هنر ساخت، هدایت و کنترل ماهواره‌ها شماره یک توجهات مهندسان فضایی دنیا را از آن خود کرد سپس سفر موجود زنده به فضا، دروازه جدیدی را به روی پژوهشگران فضایی دنیا گشود که باعث شد برای اولین بار در جهان همکاری بی‌نظیر و تنگاتنگی بین مهندسان، پزشکان و زیست‌شناسان آغاز شود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

 

دریافت موفق پیام صوتی از ماهواره‌ «نوید» رییس دانشگاه علم و صنعت با اعلام ارسال و دریافت موفق پیام «یا مهدی (عج)» از ماهواره «نوید علم و صنعت» از همکاری 69 شرکت و مرکز صنعتی داخل کشور در طراحی و ساخت این ماهواره بومی خبر داد.

دکتر جبل عاملی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که ماموریت تحقیقاتی طراحی و ساخت ماهواره نوید علم و صنعت در سال 85 به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شد، گفت:‌ کار طراحی آزمایشگاهی، مهندسی و طراحی فضایی در سه مرحله در دانشگاه علم و صنعت به دست متخصصان فضایی مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه انجام شد.

وی با بیان این‌که ماهواره نوید علم و صنعت در ابتدای سال جاری آماده پرتاب به فضا شد، تصریح کرد: ‌با تلاش دانشمندان فضایی علم و صنعت بامداد جمعه، 14 بهمن ماه ماهواره نوید علم و صنعت با موفقیت به فضا پرتاب شد.




ادامه مطلب ...


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

آشنایی با ماهواره نویدماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

 پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.



ادامه مطلب ...


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جمهوری اسلامی ایران
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
سازمان فضایی ایران

. بیانیه سازمان فضایی ایران در مورد سفر خانم انوشه انصاری  .
 

دستیابی به فضای بیکران از آرزوهای دیرینه بشر بوده است. 50 سال از پرواز نخستین انسان به مدار زمین می‌گذرد. ورورد به عصر فضا و بهره‌مندی از امکانات بالقوه و موهبات الهی آن ،میراثی است برای تمام بشر. فناوری فضایی که در روزهای آغازین بهانه‌ای برای رقابت‌های سیاسی و نظامی ابرقدرتهای آن روز جهان بود، رفته رفته جایگاه واقعی خود را در تمامی امور و شئون زندگی امروزی پیدا کرده به نحوی که برخورداری از فناوری فضایی تبدیل به یک الزام شده است. در این میان در چند سال گذشته گامهای مثبتی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه برداشته شده است که بی شک نام پیشگامان این عرصه در تاریخ بشر به نیکی به جا خواهد ماند.
انوشه انصاری بانوی موفق و ممتاز ایرانی ، یکی از این بزرگان است. این زن دانشمند و علاقمند ایرانی با اراده بزرگ و بلند، تلاشی را آغاز کرده است که افقهای جدیدی به روی بشریت خواهد گشود. پرواز ایشان به ایستگاه بین‌المللی به عنوان تنها جایگاه استقرار انسان در فضا، افتخاری بس غرور‌آمیز برای تمام ایرانیان خواهد بود اما نباید تاثیر شگرف خدمات و فعالیتهای ایشان در رونق فعالیتهای فضایی در مقیاس عمومی و در سطح بین‌المللی را فراموش نمود.
سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضا در کشور، ضمن حمایت از فعالیتها و خدمات ارزنده خانم انصاری در ترویج و توسعه فناوری فضایی آرزوی موفقیت و سلامت برای ایشان در سفر فضایی به ایستگاه بین‌المللی را دارد و امیدوار است سفر این بانوی ایرانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیام آور صلح و شادی برای جامعه بشری باشد.



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سفر فضايي پاول وينگرادف كه تا همين چند روز پيش فرماندهي ايستگاه بين‌المللي فضايي را بر عهده داشت به طرزي عجيب با ايران پيوند خورده بود. غير از اقامت در ايستگاه فضايي به همراه  انوشه انصاري و بازگشت به همراه او به زمين، ماجراي ديگري نيز اين فضانورد كهنه‌كار را به سرزمين باستاني ايران پيوند مي‌داد كه در ادامه ماجراي آن را از قلم سيروس برزو خواهيد خواند.

. منبع   :  روزنامه شرق، سال سوم، شماره 752  .

روز ۲۴ آوريل (۴ ارديبهشت) ناو تداركاتى پروگرس ام-۵۶- با حدود دو و نيم تن بار براى ساكنان ايستگاه فضايى بينالمللى، به فضا پرتاب شد. همراه بارهاى ارسالى مثل آب، غذا، وسايل و تجهيزات هر فضانورد بستهاى دريافت كرد كه توسط خانوادهاش براى او فرستاده شده و جنبه «شخصى» داشت. كتاب «نخستين هاى فضانوردى» و مجموعه كارتپستالهاى استاد فرشچيان هم در اين محموله (همراه با بار شخصى پاول وينوگرادوف) به فضا فرستاده شدند تا اولين اشياى ايرانى باشند كه از جو زمين خارج مىشوند. فرستادن اين محموله نتيجه علاقه شخصى و پيگيرى چند ماهه آقاى سيروس برزو بود كه در ادامه شرح آنها را از زبان خود ايشان كه اختصاصاً براى شرق ارسال كردهاند، مىخوانيد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

پديده مرموز در آسمان ايران
عكس از بابك امين تفرشي

شامگاه جمعه علاقمنداني كه در جستجوي ماه در افق غربي آسمان بودند با تعجب ابري درخشان را مشاهده كردند كه منطقه بزرگي از آسمان را پوشانده بود و به تدريج نيز پر نور تر ميشد.

گزارش هاي مشاهده اين پديده ناشناخته از خرم آباد , عسلويه، سعادت شهر، سمنان، تخت سليمان، تهران، رشت، همدان، اردبيل، پارس‌آباد، زنجان، شفت و کرمانشاه نيز دريافت شده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره بر سفیر
منبع تصویر :
خبرگزاری ایرنا

منبع : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه خبر  .
به گزارش شبکه خبر، مراسم رونمایی از این سامانه فضایی شامل ماهواره امید، ایستگاه های زمینی و پایگاه پرتاب فضایی در مجموعه شركت صنایع الكترونیك ایران (صا ایران) با حضور رئیس جمهور، وزیر دفاع و مقامات عالی رتبه كشوری و لشكری برگزار شد.

ماهواره امید ماهواره تحقیقاتی پیشرفته است كه به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است و در مدار ارتفاع پایین قرار می گیرد.با ساخت و پرتاب این ماهواره جمهوری اسلامی ایران یازدهمین كشوری است كه توانمندی ارسال ماهواره به فضا را بدست آورده است و ورود به عرصه فضا را به عنوان افتخار دیگری برای ملت ایثارگر ایران ثبت می كند.

حامل ماهواره دارای بیش از ده هزار تنوع قطعه در اجزای مختلف شامل بدنه موتور هدایت و كنترل است كه كارشناسان مختلف دانشگاهی در مدت ده سال گذشته ساخت آن را بومی كرده اند. كارخانجات ساخت موتور ماهواره برها هم اكنون قادر است موتورهای مورد نیاز ماهواره را تولید كندكه این قابلیت بسیار مهم است.

 ایستگاه های ره گیری و كنترل و ارتباط با ماهواره نیز به دست كارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است. سیستم هدایت و كنترل ماهواره هم بر مبنای تجربه 20 ساله صنایع هوا-فضا كاملا بومی است و توان هدایت ماهواره را با مدار تعیین شده در اختیار دارد.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دومين محموله آزمایشگاه فضايي پيش از پرتاب بر روي لانچر
دومين محموله آزمايشگاه فضايي پيش از پرتاب بر روي لانچر

.  

دومين محموله آزمايشگاه فضايی (راكت كاوش-2) به فضا پرتاب شد.
در اين پرتاب، كه با موفقيت كامل به انجام رسيد علاوه بر كاركرد موفق و بدون وقفه كليه سيستم‌های الكترونيكی و الكتريكی در تمام مسير پرتاب، كليه مراحل و رويدادهايی كه در طول مسير پيش‌بينی ‌شده ‌بود، مثل انجام جدايش‌های موتور و چترها، رسيدن به نقطه اوج، بازگشت با سرعت مناسب, برخورد به زمين و ارسال منظم داده و تصوير از محموله پرتابی و دريافت آن‌ها در ايستگاه زمينی با موفقيت كامل به انجام رسيد.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان