درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 962
بازدید ماه : 1253
بازدید کل : 104937
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




سفر پوریا ناظمی٬ روزنامه‌نگار ایرانی به فضاسرانجام پس از سالها قلم زدن در زمینه دانش و فناوری فضایی٬ پوریا ناظمی٬ روزنامه‌نگار علمی کشورمان موفق شد به فضا سفر کند و دو هفته رویایی را در مدار زمین و در یک هتل مجلل فضایی سپری کند. ماجرای سفر او که بسیار تلاش شده بود تا لحظه آخر مخفی نگه داشته شود٬ سرانجام با ارسال اولین یادداشت این نویسنده زیردست علمی ایرانی به زمین فاش شد و از همین حالا باید منتظر ادامه یادداشت‌های هیجان‌انگیز او از فضا باشیم.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

انتشار نتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی روی داده های تلسکوپ فضایی ژاپننتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی بر روی داده‌های تلسکوپ فضایی ژاپن مورد تائید واقع شد.

  مقاله دکتر احسان توابی، استادیار گروه فیزیک دانشگاه پیام‌ نور مرکز زنجان با عنوان «A statistical analysis of the SOT-Hinode observations of solar spicules and their wave-like behavior» در مجله علمی «New Astronomy» چاپ و به ‌عنوان یکی از مقالات داغ این مجله شناخته شده است.
به گفته توابی، این مقاله با همکاری گروهی از محققان دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه نوشته شده و گروه‌های علمی از دانشگاه‌های مسکو و هاروارد و سازمان فضایی ژاپن (ماموریت فضایی هینوده) در آن نقش داشته‌اند.
وی با اشاره به ویژگی این مقاله در مقایسه با مقالات مشابه، به استفاده از روش آنالیز فوریه کوپل شده به موجکهای مورلت اشاره کرد.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اجرای پروژه جهانی صلح ستارگان در ایرانمدیر مؤسسه نجوم مدار 27 درجه از برگزاری پروژه جهانی صلح ستارگان خبر داد و گفت: در این پروژه کره زمین به 10 منطقه تقسیم و اقدام به برگزاری شبهای رصدی می شود.
هومن نجفی با اشاره به سابقه برگزاری پروژه جهانی صلح ستارگان، افزود: این پروژه نجومی از سال 2010 در ماه آوریل (اواخر فروردین ماه) با هدف صلح از طریق آسمان بدون مرز برگزار می شود.
وی افزود: این برنامه  از امروز 23 فروردین تا روز جمعه این پروژه جهانی با شعار زندگی در جهان بدون جنگ برگزار می شود.
مدیر موسسه نجوم مدار 27 درجه مستقر در پارک فناوری قشم به بیان جزئیات این پروژه پرداخت و اظهار داشت: در این پروژه کره زمین از شرق به غرب به 10 منطقه قسمت تقسیم می شود و کشورهای هر منطقه طی 3 شب اقدام به برگزاری برنامه های رصدی چون برگزاری شبهای رصدی (Star Party)، نمایشگاه های عکس نجومی و کارگاه های آموزشی در خصوص پروژه صلح ستارگان می کنند.
وی ترویج صلح و دوستی میان فرهنگها و ملتها از طریق آسمان و حفاظت از محیط زیست را از اهداف این پروژه ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا کشورها در ماه آوریل با برگزاری شبهای رصدی و تماس با گروه های نجومی سایر کشورها پیام صلح و دوستی خود را ارسال خواهند کرد.
نجفی از آغاز اجرای این پروژه خبر داد و خاطر نشان کرد: این پروژه از شرقی ترین نقطه کره زمین آغاز و در غربی ترین منطقه پایان می یابد و در ایران از امروز چهارشنبه 23 فروردین آغاز و تا روز جمعه 25 فروردین ماه ادامه دارد.
عضو موسسه صلح ستارگان یادآور شد: در این 3 شب گروه های مختلف نجومی اقدام به برگزاری رصد نجومی خواهد شد ضمن آنکه با تماس با گروههای نجومی سایر کشورها پیام صلح و دوستی خود را با شعار " زندگی در جهان بدون جنگ در زیر آسمان بدون مرز" ارسال می کنند.



پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

اولین نورگیری رصدخانه ملی در اواخر سال 91رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با اشاره به آغاز عملیات ساخت رصدخانه ملی در سال جاری گفت: بر اساس برنامه های تعیین شده امیدواریم تا پایان سال جاری و یا اوایل سال 92 اولین نورگیری این رصدخانه صورت گیرد.
پروژه رصدخانه ملی اولین طرح کلان ملی ایران در دهه 70 به شمار می رود. هم اکنون طراحی مفهمومی و مکان یابی آن به اتمام رسیده و کلنگ ساخت این رصدخانه در ایام دهه فجر سال گذشته بر زمین زده شد.

قله گرگش در نزدیکی قمصر کاشان محل احداث رصدخانه ملی
بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده مکان احداث این رصدخانه در ارتفاع 3 هزار و 600 متری قله "گرکش" در اطراف قمصر کاشان تعیین شده و بر این اساس عملیات ساخت رصدخانه آغاز شده است.
قله گرگش در نزدیکی قمصر کاشان محل احداث رصدخانه ملی
به گفته دکتر رضا منصوری مجری طرح رصدخانه ملی به منظور دسترسی بهتر به قله و آغاز عملیات ساخت رصدخانه از کنار جاده آسفالته موجود از قمصر به سمت کامو، جاده دسترسی خاکی به طول 12 کیلومتر به سمت محل احداث رصدخانه کشیده شد.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، خاطر نشان کرد: ساختمان پشتیابی 300 متر پایین تر از نوک قله خواهد بود. در این مرحله اقدام به ساخت ساختمانهای پشتیبانی و کارگاهی که برای رصدخانه بسیار مهم است می شود.
آغاز عملیات ساخت رصدخانه ملی
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات رصدخانه ملی، اظهار داشت: فازهای طراحی و فنی رصدخانه ملی به مراحل نهایی رسیده است به گونه ای که حدود 60 تا 65 درصد این پروژه اجرایی شده است.
 
دکتر محمد جواد لاریجانی زمان آغاز عملیات ساخت این پروژه ملی را از سال جاری دانست و یادآور شد: با نهایی شدن این پروژه یکی از آرزوهای دیرینه محققان کشور در حوزه های مرتبط محقق می شود.
اعلام زمان اولین نورگیری
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با اشاره به آغاز مراحل ساخت رصدخانه ملی، اضافه کرد: این پروژه بر اساس برنامه های تعیین شده به پیش می رود و امیدواریم در پایان سال 91 و اوایل سال 92 اولین نورگیری این رصد خانه صورت گیرد.
امکان ارتقای تلسکوپ 3.5 متری
لاریجانی به بیان جزئیات تلسکوپ نصب شده در این رصدخانه پرداخت و افزود: تلسکوپی که برای این رصدخانه در نظر گرفته شده است یک تلسکوپ 3.5 متری است.   
وی در خصوص طولانی شدن طراحی و ساخت این تلسکوپ و عقب ماندن کشور از تجهیزات پیشرفته دنیا در این زمینه توضیح داد: تلسکوپ در نظر گرفته شده کاملا حرفه ای و پیشرفته است و در زمان بهره برداری به لحاظ فناوری در سطح تلسکوپهای پیشرفته دنیا است.
لاریجانی در عین حال خاطر نشان کرد: پس از بهره برداری در صورت نیاز امکان بهبود و ارتقای فناوری در این تلسکوپ پیش بینی شده است.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پرتاب ماهواره‌های طلوع و فجر در سال آینده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از پرتاب ماهواره طلوع و فجر در سال آینده خبر داد و گفت: با امکان مانور مداری که این ماهواره‌ها دارند، دستاورد بسیار ارزشمندی نصیب کشورمان می‌شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ وحیدی در یازدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران افزود: قراردادن ماهواره در مدار ژئو (36 هزار کیلومتر)، از جمله برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران است که به طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به دستاوردهای بشر در حوزه هوا و فضا گفت: اکنون به همت جوانان و متخصصان کشورمان در حوزه موشکی جزء 10 کشور جهان هستیم و در حوزه ماهواره برها نیز در جمع 8 کشور برتر جهان قرار داریم.
وحیدی با اشاره به ساخت هواپیمای مسافربر ایران 140 گفت: در آینده نزدیک، هواپیمای گشت دریایی را نیز به پرواز درخواهیم آورد.
وی افزود: در ساخت موتورهای هوایی، اگر به نتیجه مطلوب برسیم، ساخت هواپیماهای داخلی به صورت صد درصد در کشورمان انجام خواهد شد.
وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون تولید کننده هواپیماهای جنگی است و طرح‌های متعدد دیگری را برای ساخت اینگونه هواپیماها در دستور کار دارد که نشانگر بالندگی و اعتماد به نفس و توانمندی دانشمندان کشورمان است.
وحیدی گفت: اکنون، حدود 110 هزار هواپیما که 36 هزار فروند آن نظامی و 19 هزار فروند تجاری است در جهان وجود دارد.
وزیر دفاع افزود: 2 تا 3 هزار ماهواره نیز در حوزه های مخابرات، هواشناسی، سنجش از راه دور، نظامی و جاسوسی نیز در فضا وجود دارد که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله، ایران رقیب کشورهای برتر در این حوزه‌ها خواهد شد.



چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نخستین رادار متحرک برد بلند باند VHF در کشور ساخته شد رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی باند VHF با تلاش محققان پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحی و ساخته شد
 مهندس مهدی فدایی، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این مطلب افزود: رادار برد بلند مراقبت هوایی باند VHF با نام «مطلع الفجر 2» یک رادار متحرک تمام نیمه هادی است که می‌تواند به طور مستقل و یا به عنوان بخشی از یک سامانه پدافندی، عملیات راداری را به انجام رساند.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

اقیانوس هند جدیدترین مسیر ماهواره نویسرپرست سازمان فضایی ایران با بیان اینکه زیر سیستم های ماهواره نوید در حال فعالیت هستند، گفت: به زودی تصاویر فراز ایران که از سوی این ماهواره ارسال و توسط ایستگاههای کنترل دریافت شده است، عرضه خواهد شد.

 ماهواره نوید که از سوی مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شد در 14 بهمن سال 88 مصادف با روز فناوری فضایی رونمایی شد. ماموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است. ماهواره نوید علم و صنعت در ساعت 3:30 بامداد روز جمعه 14 بهمن سال 90 از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

نوید، کیهانی شد دشت سمنان یک بار دیگر از غرور بر خود لرزید. غرش مهیبی پایگاه پرتاب فضایی سمنان را از خواب نیمه شبی سرد بیدار کرد تا نوید ایرانی راهی آخرین منزلگاه خود در مدار زمین شود. این سومین ماهواره ایرانی بود که تجربه سفر به فضا را سوار بر موشک‌های فضایی سفیر تجربه می‌کرد. پرتاب در نخستین ساعات 14 بهمن مصادف با روز فناوری فضایی صورت گرفت. موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر غرید و آرام‌آرام راه آسمان را در پیش گرفت.

بیش از 25 تن نیروی پیشران، موشک ماهواره‌بر و محموله ارزشمند آن را به آسمان می‌برد و همچنان که دور می‌شد آتش خروجی از دهانه موتور مرحله اولش اندک اندک به کهربایی زیبا در دل آسمان کویر تبدیل ‌شد. چند ثانیه‌ای که از پرواز عمودی این موشک گذشته بود، کامپیوترهای مرکزی موشک با اصلاح مسیر این غول 23 متری، جهت حرکت موشک را کج کردند تا محموله ارزشمند آن سرعت افقی لازم برای تزریق در مدار را به دست آورد. کمی ‌بیش از 2 دقیقه بعد، موتور قدرتمند مرحله اول موشک سفیر تمام سوخت و اکسید خود را بلعیده بود و حالا نوبت موتورهای مرحله دوم بود تا باقیمانده ماموریت را به سرانجام برسانند. ناگهان صدای انفجار ضعیفی در بدنه فلزی سفیر نوید پیچید و سپس 2 مرحله از هم جدا شدند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چهل‌وچند سال پس از نخستین تصویر رنگی از سیاره زمین، ناسا تصویری فوق‌العاده پرکیفیت را از سیاره مادری‌مان منتشر کرده است که به یاد آن تصویر خاطره‌انگیز، مروارید آبی نام گرفته است.

ایران پهناور در «مروارید آبی»



پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فناوری فضایی و راه پیش روی ایرانفناوری فضایی به مجموعه علوم و فناوری گفته می‌شود که بشر از آنها به منظور سفر به فضا، اقامت در آنجا، تحقیقات و داده‌برداری‌های رباتیک و غیررباتیک و در نهایت بهره‌برداری از فضا استفاده می‌کند.


روزگاری تکنولوژی فضایی در دانش و فناوری مورد نیاز جهت ساخت و ارسال موشک‌های فضایی به مدار زمین خلاصه می‌شد.
اندک اندک اما هنر ساخت، هدایت و کنترل ماهواره‌ها شماره یک توجهات مهندسان فضایی دنیا را از آن خود کرد سپس سفر موجود زنده به فضا، دروازه جدیدی را به روی پژوهشگران فضایی دنیا گشود که باعث شد برای اولین بار در جهان همکاری بی‌نظیر و تنگاتنگی بین مهندسان، پزشکان و زیست‌شناسان آغاز شود.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان