درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 72
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1306
بازدید کل : 104990
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




.  منبع  :Rosetta Space Prob   .

در دوم مارس سال ۲۰۰۴ میلادی یا یازدهم اسفند ۱۳۸۲ شمسی، پرتابگر فضایی آریان-۵ متعلق به آژانس فضایی اروپا محموله حساس و گرانقدر خود را راهی سیاهی بیكران فضا نمود. محموله ابتدا در مدار موقتی به دور زمین قرار گرفت و دو ساعت بعد از آن با روشن كردن موتورهایش، شتاب لازم برای فرار از جاذبه زمین را به‌دست آورد و راهی مداری به دور خورشید شد.

برای كاوشگر فضایی رزتا (Rosetta Space Prob) كه محموله این پرتاب موفقیت‌آمیز از مركز پرتاب‌های آژانس فضایی اروپا واقع در گینه فرانسه بود، مسیری پیچیده و هوشمندانه طراحی شده است تا برای اولین بار بشر قادر به كاووش سطح یك دنباله‌دار گردد.


مدار دنباله‌دار 67پی/چریموف-گراسیمنكو (67P/Churyumov-Gerasimenko) كه هدف سفینه فضایی رزتا است، مسیر مشتری و مریخ را در گردش به دور خورشید قطع می‌نماید.كاوشگر فضایی رزتا

پرتابگر فضايي آريان-5 متعلق به آژانس فضايي اروپا

مأموریت رزتا تا حدود زیادی شبیه به آنچه است كه كاوشگر فضایی  هایابوسا متعلق به آژانس فضایی ژاپن JAXA برای بررسی خرده‌سیارك ایتوكاوا انجام داد. رزتا قرار است پس از رسیدن به دنباله‌دار 67پی، آن را از نزدیك و به مدت یك‌سال تعقیب نماید. همچنین سطح‌نورد كوچكی مشابه مینروای هایابوسای ژاپنی نیز در رزتا تعبیه شده كه در طی عملیاتی چالش‌برانگیز روی سطح 67پی رها خواهد شد.

 

در صورتی كه این مأموریت با موفقیت طی شود، رزتا اولین كاوشگری خواهد بود كه مدار دنباله‌داری را تعقیب می‌نماید همچنین این سفینه كوچك فضایی برای اولین بار فرایند تبدیل صخره‌ای یخ‌زده به كوهی جوشان را لحظه به لحظه تعقیب خواهد كرد و سطح‌نشین رزتا اولین تجربه بشر در فرود بر سطح هسته یك دنباله‌دار است.

كاوشگر فضايي رُزتا

 

رزتا در سال ۲۰۱۴ زمانی به محل ملاقات خود با ۶۷پی خواهد رسید كه دنباله‌دار تقریباً دور از خورشید و جایی بین مشتری و مریخ است. البته رزتا در تعقیب ۶۷پی به آنسوی مدار مشتری نیز خواهد رفت ولی ملاقات پس از آن و در این‌سوی مدار غول گازی منظومه ما خواهد بود.

 از آن پس رزتا به مدت حدود 2 سال به تعقیب و داده‌برداری از ۶۷پی خواهد پرداخت.

 


بدنه اصلی كاوشگر رزتا مكعبی است به ابعاد ۸/۲ در ۱/۲ در ۲ متر است كه تمامی ابزار و وسایل اندازه‌گیری، كنترل و سیستمهای سفینه سه تنی را در بر گرفته است. این كاوشگر دارای دو صفحه خورشیدی بزرگ به طول چهارده متر است كه در مجموع ۶۴ متر‌مربع مساحت دارند. این صفحات خورشیدی بزرگ باعث شده كه رزتا اولین سفینه فضایی باشد  كه در فاصله‌ای بعید از خورشید و جایی فراتر از مدار مشتری تنها متكی به انرژی خورشیدی بوده و هیچ منبع انرژی دیگری با خود حمل ننماید.

 


رزتا از دو قسمت مدارگرد به وزن ۱۶۵ كیلوگرم  و سطح‌نشین به وزن ۱۰۰ كیلوگرم تشكیل شده است. مابقی وزن سفینه را سوخت، مخازن، موتورهای كنترلی و صفحات خورشیدی تشكیل می‌دهند.

برنامه زمانی كاوشگر رزتا در مسیر رسیدن به ۶۷پی به قرار زیر است:

    • مارس 2005 - اولین گذر از كنار زمین

    • 26 فوریه 2007 - گذر از كنار مریخ

    • نوامبر 2007 - دومین گذر از كنار زمین

  • 5 سپتامبر 2008 - گذر از نزدیكی خرده‌سیارك استینز

    • نوامبر 2009 - سومین و آخرین گذر از كنار زمین

  • دهم ژولای 2010 - گذر از نزدیكیخرده‌سیارك لوتتیا

    • از می 2011 تا ژانویه 2014 - دوران خواب زمستانی در اعماق فضا

    • ژانویه تا می 2014 - فرایند نزدیكی به دنباله‌دار

    •  

    • آگوست 2014 - فرایند نقشه‌برداری و آنالیز دنباله‌دار

    •  

    • نوامبر 2014 - نشستن بر سطح دنباله‌دار

    • از نوامبر 2014 تا دسامبر 2015 تعقیب و مراقبت دنباله‌دار  به دور خورشید



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این روزها بازار ارسال کاوشگر به ماه بسیار داغ است. بعد از چاندرایان (Chandrayaan) هندی، چانگِ (Chang'e) چینی و کاشف مداری ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) ناسا، آژانس فضایی ژاپننيز اعلام کرد که به زودی کاوشگری به نام سلن (SELENE) را راهی ماه خواهد کرد تا به بررسی و کاوش تنها قمر زمین بپردازد.
این کاوشگر در واقع از سه فضاپیمای مجزا تشکیل شده است که قرار است طي يك همكاري فشرده به پرسشهای بنیادینی در رابطه با ساختار و فیزیک نزدیکترین همسایه زمین پاسخ گویند. مبدأ و سير تحول ماه و امكان بهره‌برداري از منابع قمر زيباي زمين از جمله اهداف اين مأموريت مي‌باشد.  همچنين پاسخ به پرسشي ديرينه در رابطه با نقشه جاذبه ماه كه تا به امروز نيمه‌كاره مانده است. دانشمندان براي تشخيص قدرت گرانشي اجرام فضايي از پديده داپلر استفاده مي‌كنند كه لازمه آن برقراري ارتباط مستقيم و آن‌لاين با سفينه كاوشگر است تا با دريافت امواج استاندارد از فرستنده فضاپيما و آناليز چگونگي باز يا فشرده شدن طول موجها سرعت سفينه و به طبع آن قدرت ميدان گرانش جرم سماوي را به دست آورند.

ماه در وضعيت يك چهارم پاياني

نقشه شماتيك كاوشگر سلن

چرخش ماه به دور زمين و به دور محور خود به گونه‌اي است كه همواره نيمي از آن به سمت زمين و نيمي ديگر از آن به سمت خارج ديد زمينيان است. سوي ديگر ماه را كه از زمين قادر به رصد آن نيستيم را سوي  تاريك ماه مي‌نامند. اين نامگذاري به اين مفهوم نيست كه آن سوي ماه واقعاً تاريك است، بلكه منظور ناشناخته ماندن آن بوده است. اولين تصوير از سوي تاريك ماه در سال 1959 و توسط فضاپيماي روسي لونا-3 (Luna 3) به زمين فرستاده شد. نقشه‌برداري از ميدان جاذبه سوي تاريك ماه به اين دليل كه هيچگاه نمي‌توان امواج راديويي فضاپيمايي را كه در آن سو مشغول داده‌برداري است دريافت كرد تا به امروز معوق مانده بود. اما در طرحي جاه‌طلبانه دانشمندان آژانس فضايي ژاپن (JAXA) محموله‌اي سه‌گانه را راهي مدار ماه خواهند كرد تا به اين امر جامه تحقق بپوشانند.

 

SELENE كه در زبان يوناني باستاني به معني ماه بوده است، كاوشگري 3 تني است كه قرار است در اوايل جولاي 2007 از مركز پرتابهاي فضايي تانگاشيما راهي سفر اكتشافي خود شود. اين كاوشگر سه‌گانه شامل يك مدارگرد اصلي است كه در مداري تقريباً دايره شكل به ارتفاع 100 كيلومتر از سطح متوسط ماه، به دور نزديكترين همسايه سماوي زمين خواهد چرخيد. دو مدارگرد كوچكتر به نامهاي ماهواره رله (Relay) و ماهواره VRAD در مدارهايي قطبي و بيضي شكل كه  كشيدگي زيادي خواهند داشت به دور ماه خواهند چرخيد.

SELENE در ابتداي امر در مداري بيضي شكل و قطبي به دور ماه خواهد چرخيد و به تدريج شروع به كاهش ارتفاع مي‌كند تا وارد مدار عملياتي خود كه دايره‌اي به ارتفاع متوسط 100 كيلومتر است شود. در طي اين پروسه كاهش ارتفاع دو ماهواره كوچك Relay و VRAD رها خواهند شد تا مدار قطبي بيضي شكل اوليه را حفظ نمايند. از اين دو مدارگرد كوچك به عنوان تقويت‌كننده و فرستنده‌هاي راديويي استفاده مي‌شود. هر دوي اين ماهواره‌ها 50 كيلوگرم وزن داشته و وضعيت آنها در فضا با چرخش حول محور اصلي تأمين مي‌شود (با استفاده از اصل ژيروسكوپي).  مدار Relay بيضي كشيده‌اي است كه ارتفاع نقطه اوج آن 2400 كيلومتر و ارتفاع نقطه حضيض آن 100 كيلومتر است. VRAD اما اگرچه در حضيض از همان ارتفاع 100 كيلومتري گذر مي‌كند، اما در اوج تنها 800 كيلومتر بالا مي‌رود.

نقشه شماتيك مسير طراحي شده براي سلن و دو مدارگرد كوچكش

SELENE همچنين ابزاري را با خود حمل مي‌كند تا دانشمندان را قادر به ارزيابي منابع معدني، تهيه نقشه‌هاي تپوگرافي و عكاسي از سطح و محيط ماه نمايند. پيش‌بيني مي‌شود كه اين مجموعه حدود يك‌ سال به داده‌برداري از ماه بپردازند و دانش ما را در مورد  نزديك‌ترين و مورد‌توجه‌ترين جرم سماوي تمام تاريخ حيات، افزايش دهند.



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

خدمه مأموریت Mars 500 آماده سفر به سیاره تنهایی
خدمه مأموریتMars 500 آماده سفر به سیاره تنهایی

شش داوطلب شجاع، شش مرد از اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و کشور چین از امروز صبح خود را برای مدت یک سال و نیم در کپسول آب‌بندی شده بزرگی زندانی می‌کنند، تا دانش بشر برای اردوکشی به سیاره سرخ به حد کافی افزایش پیدا کند.

آنها قرار است به مدت ۵۲۰ روز از همه امتیازات زندگی در سیاره آبی رنگ زمین محروم شده و با تکیه بر تجهیزات حمایت از بقا و سرویس‌های داخل کپسول شبیه‌سازی "مارس۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) به زندگی خود ادامه دهند و بدین‌شکل سفر انسان به مریخ را از نقطه نظر پزشکی و روانپزشکی شبیه‌سازی نمایند.

تنهایی ۵۲۰ روزه آنها از همین امروز (سیزدهم خرداد ۱۳۸۹) آغاز شده است.

یک ایتالیایی، یک فرانسوی، سه روس و یک چینی از امروز صبح ساعت شش و نیم درب‌های کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" را که در موسسه تحقیقاتی مسکو قرار دارد، به روی خود بستند تا برای همیشه تاریخ، نوع بشر نام آنها را به نیکی یاد کند. بی‌شک نوادگان ما که روزی از پنجره اقامتگاه مریخی خود شاهد طلوع سیاره زمین از افق مریخ خواهند بود، نام این شش مرد شجاع را در ذهن به بزرگی یاد خواهند کرد.

درست مانند یک سفر واقعی به مریخ، این شش داوطلب، تنها به تجهیزات حمایت از بقای کپسول خود متکی خواهند بود، هیچ ارتباط فیزیکی با بیرون نخواهند داشت و تنها راه برقراری ارتباط با زمین! ارسال و دریافت ایمیل و یا پیامهای صوتی  خواهد بود که با ۴۰ دقیقه تأخیر (۲۰ دقیقه برای رفت و ۲۰ دقیقه برای برگشت) صورت خواهد گرفت. دربهای کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ۵۰۰) تنها در صورتی باز خواهند شد که مأموریت تمام شده باشد و یا جان یکی از داوطلبان در معرض خطر جدی باشد. شبانه‌روز داوطلبان در پروژه"مارس ۵۰۰" به سه دوره هشت ساعته تقسیم شده است. هشت ساعت برای خواب، هشت ساعت برای کار و هشت ساعت برای اوقات فراغت و تفریح در نظر گرفته شده است.

تجهیزات کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) که در IBMP واقع در شهر مسکو قرار دارند شامل قسمتهای گوناگونی است که تمامی لحظات یک مأموریت واقعی سرنشین‌دار به سیاره بهرام (مریخ) را شامل خواهد شد.

این مجموعه بزرگ ۵۵۰ متر مربعی شامل ۵ قسمت است که هرکدام بخشی از مأموریت را شبیه‌سازی می‌کنند. سه بخش اولیه قرار است که محیط کاری داخل فضاپیمای سرنشین‌دار مریخ را برای فضانوردان داوطلب بازسازی نماید که شامل بخش عملیات، استراحتگاه و بخش درمانگاهی است.

تجهیزات آزمایشی مارس۵۰۰ در مسکو
تجهیزات آزمایشی مارس۵۰۰ در مسکو

بخش چهارم در واقع مریخ‌نشینی را شبیه‌سازی خواهد کرد که قرار است سه فضانورد را به سلامت از مدار به سطح مریخ برساند. قسمت نهایی و پنجم عبارت است از شبیه‌ساز سطح مریخ که شرایط زندگی در مریخ را برای فضانوردان ایجاد خواهد کرد.

تمامی سیستمهای یک ناو فضایی سرنشین‌دار در تجهیزات شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ۵۰۰) تعبیه شده است. سیستم گردش هوا، تولید اکسیژن، بازیابی آب، تجهیزات پزشکی، آب و غذا برای ۵۲۰ روز، تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و وسایل مونیتورینگ پزشکی. چنین ناوگان عظیمی از تجهیزات و لوازم برای سفر یک سال و نیمه شش فضانورد به مریخ و بازگشت آنها به زمین پیش‌بینی شده است و از آنجا که قرار است درب مجموعه شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" در این مدت باز نشود، داوطلبان همه این ملزومات و تجهیزات را امروز صبح با خود به داخل کپسول برده‌اند.

کل مأموریت شامل سه دوره است که عبارتند از دوره ۲۵۰ روزه اول که سفر رفت به مریخ را شامل می‌شود، دوره ۳۰ روزه مدارگردی به دور مریخ، فرود بر سطح و بازگشت مجدد به ماژول مدارگرد و در نهایت یک دوره ۲۴۰ روزه برای بازگشت به زمین. شبیه‌ساز مریخ‌نشین که بخش چهارم مجموعه "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) را شامل می‌شود و شبیه‌ساز سطح مریخ که شرایط زندگی در مریخ را برای فضانوردان ایجاد خواهد کرد،  فقط در طول مدت ۳۰ شبانه‌روز زمینی که دوره مدارگردی مریخ خواهد بود مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای حداکثر سه نفر جا دارند.

نقشه شماتیک تجهیزات شبیه‌ساز سفر به مریخ، "مارس۵۰۰"
نقشه شماتیک تجهیزات شبیه‌ساز سفر به مریخ، "مارس۵۰۰"

 پس از ۲۵۰ روز از آغاز آزمایش مارس ۵۰۰ (مریخ ۵۰۰) و زمانی که طبق برنامه فضانوردان! قرار است به مریخ رسیده باشند، دربهای مابین قسمت شبیه‌ساز فضاپیما و مریخ‌نشین باز خواهد شد و سه نفر از آنها قدم به مرحله مریخ‌نشین و پس از آن شبیه‌ساز سطح مریخ خواهندگذاشت. درب بین این قسمتها تنها سه ماه بعد و توسط خدمه بخش فضاپیما باز خواهد شد. در این مدت وسیله ارتباطی بین فضانوردان! این دو بخش توسط ملزومات رادیویی با لحاظ شرایط خاص مدارگردی و اقامت در سطح خواهد بود. 

یکی از خدمه در محفظه شبیه‌ساز سطح مریخ
یکی از خدمه در محفظه شبیه‌ساز سطح مریخ

مرکز کنترل زمینی نیز اما در این مدت ۵۲۰ روزه بی‌کار نیست و به صورت مداوم، نحوه انجام وظایف، سلامتی روانی، میزان نمک و مایعات در بدن و سایر علائم پزشکی مشارکت‌کنندگان پروژه مارس ۵۰۰ را کنترل خواهند کرد.

 مشارکت‌کنندگان پروژه مارس ۵۰۰  (مریخ ۵۰۰) باید علاوه بر آشنایی کامل با تمامی تجهیزات، فرآیند مأموریت و شرایط بحرانی، با موضوعات و مسائل پزشکی نیز آشنا بوده تا در موقع لزوم قادر به معالجه و یا کمک به همکاران خود باشد. آنها همچنین بایستی دستورالعملهای روزانه را به دقت انجام داده، با شرایط بحرانی برنامه‌ریزی شده روبرو شده و گزارشهای لازم را تهیه و به مرکز ارسال نمایند. 

غذای روزانه خدمه مارس ۵۰۰ تفاوتی با وعده‌های غذایی فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) نخواهد داشت. اما آنها مانند همکارانشان در ایستگاه بین‌المللی فضایی آنقدر خوشبخت نیستند که دائماْ آب و غذای تازه از زمین دریافت کنند. بنابراین  فضانوردان! مارس ۵۰۰ باید سهمیه‌بندی دقیق و منظمی را رعایت کنند تا در آخرین روزهای بازگشت به زمین مجبور به تحمل گرسنگی و یا تشنگی نشوند.

این آزمایش که محصول همکاری مشترک موسسه مشکلات زیست‌پزشکی (IBMP) از کشور روسیه از یک سو و آژانس فضای اروپا از سوی دیگر است، تاکنون دو مرحله موفق خود را پشت سر گذاشته است. مرحله اول که از ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تا ۲۹ام همان ماه ادامه پیدا کرد، مرحله کوتاه ۱۵ روزه‌ای بود که به منظور تست تجهیزات حمایت از بقای کپسول مارس۵۰۰ (مریخ ۵۰۰) اجرا گردید. مرحله دوم این سلسله آزمایشها از ۳۱ مارچ ۲۰۰۹ آغاز گردید و به مدت ۱۰۵ روز ادامه داشت. در این مرحله ۶ داوطلب به مدت ۱۰۵ روز خود را از دیدن زمین و زمینیان محروم کردند تا سیستم، تجهیزات و فرآیند عملیات کاملاْ آزمایش شده و مجموعه برای اجرای مرحله نهایی آزمایش که امروز صبح آغاز گردید، آماده شود. از آنجا‌که شبیه‌سازی سفر مریخ در مجموعه تجهیزات "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰)، قادر به تأمین بی‌وزنی و شرایط تشعشعی در فضای ماوراء جو نیست، کارشناسان طراح مرکز تحقیقاتی مسکو، فاز بعدی این آزمایش را در فضا و  در مدار زمین پیش‌بینی کرده‌اند.

دیگو اوربینا و روماین چارلز از اتحادیه اروپا، سوخرُب کامولوف، الکسی سیتوف و الکساندر سیمولیفسکی از روسیه و در نهایت وانگ یوئه از چین، لحظاتی پیش برای ۵۲۰ روز درب ها را به روی خود بستند. دانش فضایی برای این داوطلبان شجاع مأموریتی موفقیت‌آمیز و سلامتی آرزو می‌کند.



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در نهم ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی در  ساعت چهار و ۲۹ دقیقه و ۲۵ ثانیه به وقت گرینویچ، ناگهان نواحی اطراف مرکز فضایی کاگوشیما (که اکنون مرکز فضایی یوچینواُرا نیز نامیده می‌شود) در اثر غرش مهیب موتورهای سوخت جامد یک راکت فضایی M-V به لرزه درآمد. محموله این راکت ۱۴۰ تنی، سفینه‌ای ۵۰۰ کیلوگرمی بود که می‌بایست طی سه مرحله  در مدار بین سیاره‌ای قرار گیرد.

هایابوسا در زبان ژاپنی به معنی شاهین است. شاهین که پرنده‌ای شکاری است، عادت دارد برای شناسایی بر فراز طعمه خود پرواز کند و ناگهان با یک حمله سریع، طعمه را از زمین چنگ زده و مجدداً به آسمان بازگردد. هایابوسا نیز قرار بود همین عمل را با خرده‌سیارکی سیب‌زمینی شکل به نام 1998 SF36 که به تازگی کشف شده بود انجام دهد.

تصویری خیالی از هایابوسا در کنار خرده‌سیارک ایتوکاوا
تصویری خیالی از هایابوسا در کنار خرده‌سیارک ایتوکاوا، 
منبع تصویر

هایابوسا برخلاف اسلاف خود سفینه فضایی سبک و کوچکی است. این کوچکی امتیاز بزرگی برای شاهین ژاپنی‌ها محسوب می‌گردید که مهندسان آژانس فضایی ژاپن با استفاده از آخرین دست‌آوردهای فناوری در حوزه پیشران‌های فضایی به شاهین فلزی خود هدیه داده بودند. هایابوسا پس از تزریق در مدار، تقریباً همگام با زمین و با اندکی کشیدگی جانبی مدار شروع به گردش به دور خورشید نمود. یک سال و ده روز بعد از پرتاب یعنی در نوزدهم ماه می سال ۲۰۰۴، سفینه مجدداً به دیدار زمین شتافت. حاصل این دیدار کسب انرژی فراوانی بود که میدان گرانشی زمین به هایابوسا تقدیم کرد. بدینوسیله سفینه بسان سنگی در قلاب به سمت خرده سیارک هدف پرتاب شد. مانور قلاب سنگ جاذبه‌ای مورد اشاره یکی از مانورهای معمول در سفرهای فضایی به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توان محموله کاوشگر فضایی را با صرف انرژی کمتری  به هدف رساند. از آن زمان موتورهای یونی سفینه که گاز یونیزه شده زنون را با سرعتی باورنکردنی به بیرون پرتاب می‌کردند، نیروی پیشران اندک ولی مداومی را تولید کردند تا هایابوسا آهسته آهسته مدار خود را تصحیح و به خرده‌سیارک ایتوکاوا نزدیک شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
نیل آرمسترانگ٬ باز آلدرین و مایکل کولینز

چهل و دو سال پیش در چنین روزهایی٬ سه فضانورد آمریکایی در حالی در اتاق قرنطینه خود استراحت می‌کردند که مردم سیاره زمین غرق در شادی و افتخار و مبهوت از وارد شدن به عصر جدیدی از تمدن بشری، اخبار لحظه به لحظه سه قهرمان سیاره‌اشان را تعقیب می‌کردند.

اتفاقی که افتاده بود آنقدر بزرگ و دور از دسترس می‌نمود که همه را در بهت و حیرت و شوق و شادی فرو برده بود. برای اولین بار در تاریخ بشریت انسانی توانسته بود بر سطح جرمی آسمانی غیر از زمین قدم بگذارد، راه برود و سالم و تندرست به خانه خود، زمین بازگردد.

رد پای نیل آرمسترانگ، فرمانده عملیات تاریخی آپولو-۱۱ بر سطح ماه و جمله بی‌نظیرش که می‌گوید این قدمی کوچک برای یک انسان و گامی بزرگ برای بشریت است، برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند و جاودانه خواهد شد. اما آیا سفر به ماه یک واقعیت تاریخی است و یا محصولی شگفت‌انگیز از استودیوهای فیلم‌برداری هالیوود که به منظور نمایش قدرت ایالات متحده آمریکا به دروغ خلق شده است؟ آیا بشر واقعاً قدم بر ماه گذاشته است؟




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


نیل آرمسترانگ٬ باز آلدرین و مایکل کولینز پس از بازگشت از سفر به ماه٬ از اتاقک قرنطینه با همسرانشان دیدار می‌کنند.

چهل و دو سال پیش در چنین روزهایی٬ سه فضانورد آمریکایی در حالی در اتاق قرنطینه خود استراحت می‌کردند که مردم سیاره زمین غرق در شادی و افتخار و مبهوت از وارد شدن به عصر جدیدی از تمدن بشری، اخبار لحظه به لحظه سه قهرمان سیاره‌اشان را تعقیب می‌کردند. اتفاقی که افتاده بود آنقدر بزرگ و دور از دسترس می‌نمود که همه را در بهت و حیرت و شوق و شادی فرو برده بود. برای اولین بار در تاریخ بشریت انسانی توانسته بود بر سطح جرمی آسمانی غیر از زمین قدم بگذارد، راه برود و سالم و تندرست به خانه خود، زمین بازگردد. رد پای نیل آرمسترانگ، فرمانده عملیات تاریخی آپولو-۱۱ بر سطح ماه و جمله بی‌نظیرش که می‌گوید این قدمی کوچک برای یک انسان و گامی بزرگ برای بشریت است، برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند و جاودانه خواهد شد.  اما آیا سفر به ماه یک واقعیت تاریخی است و یا محصولی شگفت‌انگیز از استودیوهای فیلم‌برداری هالیوود که به منظور نمایش قدرت ایالات متحده آمریکا به دروغ خلق شده است؟ آیا بشر واقعاً قدم بر ماه گذاشته است؟




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سیاره بهرام (مریخ)

چند هفته اخیر دنیای کاوش‌های فضایی زیر سلطه نام مریخ بود. بار دیگر ترافیکی در ماموریت‌های مریخ به وجود آمد که این سیاره و اخبار مربوط به آن را در صدر رویدادهای علمی ‌نشاند. البته آغاز همزمان ماموریت‌هایی که عازم مریخ هستند تصادفی نیست.کافی است نگاهی به مدار این سیاره و زمین به دور خورشید بیندازید تا علت این امر را متوجه شوید.

زمین و مریخ، خورشید را با سرعت‌های مختلف و روی مدارهایی با فاصله‌های متفاوت دور می‌زنند و بنابراین فاصله آنها نسبت به هم در این مسیر دائما تغییر مي‌کند و کم و زیاد مي‌شود. دورترین حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که این دو سیاره در دو سوی خورشید قرار داشته باشند اما هر دو سال یك‌بار مریخ به 

مقابله  خود با زمین نزدیک می‌شود یعنی حالتی که در آن خورشید، زمین و مریخ به ترتیب روی یک خط قرار می‌گیرند و در این شرایط فاصله زمین و مریخ به حداقل خود می‌رسد، بنابراین اگر کسی بخواهد کاوشگری را به سمت مریخ اعزام کند، باید این کار را در بازه زمانی مشخصی پیش از مقابله مریخ و زمین انجام دهد. به این ترتیب مجموعه فاصله‌ای که سفینه باید طی کند به کوتاه‌ترین حالت ممکن و در نتیجه زمان این سفر نیز به حداقل می‌رسد به همین دلیل اگر سازمان‌های فضایی برنامه‌ای برای سفر به مریخ داشته باشند در چنین بازه زمانی آن را آغاز می‌کنند. امسال و در آستانه مقابله مریخ دو ماموریت از سوی دو آژانس فضایی که زمانی دو قطب رقابت‌های فضایی

را تشکیل می‌دادند آماده پرتاب به سوی مریخ بود.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دو کاوشگر فضایی گریل در طول ماموریتشان به وسیله امواج رادیویی در ارتباط خواهند بود تا بتوانند تغییرات اندکی که در فاصله میان آنها و تحت تاثیر میدان گرانشی ماه به دست می آید را مشاهده و ثبت کنند.سرانجام پس از سه ماه سفر و به فاصله ۲۵ ساعت از یکدیگر٬ هر دو کاوشگر گرانشی GRAIL با موفقیت وارد مدار خود به دور ماه شدند. ورود این دو به مداری بر دور ماه به معنی آغاز ماموریت علمی آنها نیست. آنها باید ۲ ماه آینده را نیز به اصلاح مدار خود بپردازند تا نهایتا وارد مدار کم ارتفاع قطبی با ارتفاع حدود ۵۰ کیلومتر از سطح ماه شوند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها٬ این دو در طی ماموریتی که تا ابتدای تابستان آینده ادامه خواهد داشت با محاسبه دقیق فاصله خود از دیگری و اندازه‌گیری دقیق دور و نزدیک شدن به هم (این موضوع ناشی از تغییر شدت جاذبه در طول مسیر آنها خواهد بود)، میدان گرانش ماه را بررسی و نقشه گرانشی آن را تهیه خواهند کرد که در نهایت به درک گذشته و چگونگی شکل‌گیری ماه کمک می‌کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در این مقاله نگاهی به لیست کامل برنامه ها و ماموریت های فضایی سال 2010 خواهیم انداخت. این لیست شامل شرح حالی بر هر یک از این ماموریت ها، اهداف، زمان و تاریخ پروازها، سازمان ها ، کشورهای همکار و  توسعه دهنده برنامه ها و... می باشد.

برنامه های فضایی ناسا، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی روسیه ، ژاپن  و ... از این جمله می باشند. لطفاً توجه داشته باشید که تاریخ اشاره شده برای ماموریت ها، اولین تاریخ رسمی اعلام شده برای آغاز عملیات است، از اینرو تقریبی بوده و با توجه به شرایط جوی و تغییرات زمانی مداوم در برنامه های فضایی ، به طور حتم زمان پرتاب برخی از ماموریت ها دستخوش تغییراتی جزئی خواهد بود.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

گاهی اوقات دنیای واقعی و اتفاقات روزمره حتی از رویا و تصورات بسیاری از ما انسان

ها نیز پیشی می گیرد. "انرژی" .بله، این واژه که به دفعات آن را شنیده اید یکی از مهمترین نیازهای انسان در کره زمین بوده و مشکلات حاصل از کاهش منابع سوختی و انرژی روز به روز در حال افزایش است. محققین و دانشمندان زیادی برای پیدا نمودن روش های جدیدی که بتوانند برطرف کننده نیازهای سوختی در کره زمین باشد در تلاشند و اینبار ژاپنی ها طرحی باورنکردنی ارائه داده اند!ر

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان