درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 957
بازدید ماه : 1248
بازدید کل : 104932
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

دلیل جدید کشف نشدن بیگانگان فضایینتایج مطالعه ای جدید نشان می دهند که بیگانگان فضایی، در صورتی که وجود داشته باشند، باید تا کنون انسانها را پیدا می کردند، از این رو به احتمال زیاد بیگانگان به عمد و آگاهانه از برخورد با انسانها اجتناب می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، "توماس هیر" ریاضیدان دانشگاه "گلف کاست" فلوریدا می گوید: یا انسان در این جهان تنها است، یا آنها ما را تنها گذاشته اند!"


"هیر" که نتایج مطالعات خود را در انجمن ریاضیات آمریکا در بوستون ارائه کرده است، بر اساس تخمینهایی که وی از مدت زمان مورد نیاز یک جامعه برای جمع آوری منابع و دانسته های تکنولوژیکی برای ترک کردن جهانی که در آن زندگی می کند و سفر به جهانی دیگر به آن نیاز است، به چنین نتیجه ای رسیده است. بر اساس این محاسبات حتی با سرعتی به آرامی یک درصد از سرعت نور، بیگانه ها باید طی 500 سال به نزدیکترین ستاره همسایه خود رسیده باشند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

 

فرار ایستگاه فضایی از بقایای ماهواره منهدم شده چینیایستگاه فضایی بین المللی برای فرار از پسماند فضایی ماهواره چین با روشن کردن موتورهای راکتی، مانور جا به جایی انجام داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز کنترل مأموریت های ناسا در هوستون با شناسایی این پسماند فضایی به شکل یک جعبه پیتزا در 15 مایلی ایستگاه فضایی، دستور مانور جابه جایی را صادر کرد.
مسوولان ناسا اعلام کردند: موتورهای راکتی (تراسترها) ماژول سرویس Zvezda ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت 23:50 (به وقت گرینویچ) روز شنبه به مدت یک دقیقه روشن شده و ایستگاه در ارتفاع 251 مایلی بالای زمین قرار گرفت.
مانور جابه جایی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای جلوگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چینی "فنگیون 1C" صورت گرفت. در این مانور ایستگاه در ارتفاع و مسیر درست قرار گرفت تا از تصادم احتمالی دوباره با پسماندهای ماهواره چین پیشگیری شود.
اوایل این ماه نیز موتورهای راکتی ایستگاه فضایی برای عدم برخورد با پسماندهای یک ماهواره روشن شدند.
ماهواره فنگیون 1C حدود پنج سال قبل توسط چین در فضا نابود شد، اما بیش از سه هزار قطعه گلوله انفجاری این زباله فضایی در مدار پایین زمین قرار دارد. طی چند سال اخیر ایستگاه فضایی هفت بار مجبور به روشن کردن موتورهای راکتی برای پیشگیری از برخورد با پسماندهای ماهواره چین شده است.
در صورت عدم تشخیص به موقع پسماند فضایی و فرصت کم برای روشن کردن موتورها، فضانوردان به فضاپیمای سایوز منتقل می شوند تا از ایستگاه فضایی فاصله بگیرند و پس از عبور پسماند فضایی دوباره به ایستگاه بازگردند.
دو کپسول سایوز به ایستگاه فضایی متصل هستند که هر کدام قابلیت انتقال سه فضانورد را دارند.
مسوولان ناسا از وجود شش هزار تن زباله فضایی شامل ماهواره های تخریب شده و قطعات موشک در مدار زمین خبر می دهند



سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

قرار ملاقات در فضارویای سفر به ماه و فراتر از آن٬ از نخستین روزهای آغازین عصر فضا ذهن‌های بسیاری را به خود مشغول کرده بود. مخصوصا اینکه در آن اوضاع نفسگیر مسابقه فضایی٬ هر کس که زودتر می‌توانست شهروند کشورش را بر خاک جرم فضایی دیگری پیاده کند٬ رقابت را برده بود. ملاقات دو سفینه در فضا و اتصال اتوماتیک آنها در آن دوران یکی از ملزومات انجام چنین سفر پر مخاطره‌ای محسوب می‌شد. این داستان به نخستین تلاش موفق بشر برای نیل به این مقصود اشاره دارد.
 

تنها دو روز پس از آغاز سال نوی میلادی ۱۹۶۹ (۱۳۴۷ خورشیدی)، در هوای بشدت برفی و توفانی و در شرایط امنیتی فوق‌العاده، یک هواپیمای ویژه در فاصله‌ای دور از دید ماموران فرودگاه چکالفسکی، جایی در حومه مسکو، آماده پرواز بود. اتوبوسی سرنشینان معدود این هواپیما را تا جلوی پله‌های آن رساند. برف همراه با باد و بوران اجازه نمی‌داد افرادی که حتی چند متر با هواپیما فاصله داشتند، ببینند چه کسانی به آن سوار می‌شوند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

به گزارش خبرگزاری مهر، پروژه مریخ 500 سرانجام  به پایان می رسد. این پروژه که با هدف شبیه سازی تاثیرات سفر به سیاره سرخ آغاز شده بود، پس از اینکه 6 فضانورد 520 روز از زندگی خود را درون کپسولی بدون پنجره در ماموریتی شبیه سازی شده به سوی مریخ سپری کردند، روز جمعه به پایان رسیده و این فضانوردان پس از فرودی شبیه سازی شده در مسکو از کپسول خارج خواهند شد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اولین فضاپیماهایی که برای مطالعه خورشید مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، فضاپیماهای آژانس فضایی ایالات متحده، ناسا، بودند که با نام‌های پایونیر 5، 6، 7، 8 و 9 طی سال‌های 1959 تا 1968 به فضا پرتاب شدند. این فضاپیماها در مداری نزدیک به مدار زمین به دور خورشید گردش کردند و موفق شدند اطلاعات مناسبی در زمینه بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید به زمین ارسال کنند. فضاپیمای پایونیر 9 توانست برای مدت زمان نسبتاً طولانی به فعالیت خود ادامه دهد و تا سال 1987 اطلاعات ارزشمندی به زمین مخابره کرد. در دهه 1970، [هلیوس1] و ایستگاه فضایی [اسکای‌لب] با کمک تلسکوپ آپولو که داخل این ایستگاه تعبیه شده بود، موفق شدند اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره بادهای خورشیدی و مشخصات تاج خورشیدی در اختیار دانشمندان قرار دهند. هلیوس1 ساخت مشترک ایالات متحده آمریکا و آلمان بود که در مداری نزدیک‌تر از مدار سیاره تیر به دور خورشید گردش کرد و اطلاعاتی در مورد بادهای خورشیدی به زمین ارسال نمود.

در سال 1980 “ماموریت فضایی سولار ماکسیمم” توسط ناسا انجام شد که هدف از آن، مطالعه امواج گاما، اشعه ایکس و اشعه فرابنفش ساطع شده از خورشید در طی یک دوره از فعالیت شدید خورشیدی بود.اما چند ماه پس از پرتاب این فضاپیما، نقص الکتریکی در یکی از بخش‌ها باعث توقف فعالیت آن شد و تا 3 سال بعد، یعنی تا زمانی‌که خدمه شاتل چلنجر موفق به تعمیر این فضاپیما شدند، همچنان بدون آنکه اطلاعات یا عکسی به زمین ارسال کند به گردش خود در مدارش به دور خورشید ادامه داد. سولار ماکسیمم پس از تعمیر و قبل از بازگشت به زمین در سال 1989 توانست نقش مهمی در ارسال طلاعات و عکس‌های موردنیاز دانشمندان به زمین ایفا کند. فضاپیمای ژاپنی یوهکو (به معنای پرتوی خورشید) در سال 1991 به فضا پرتاب شد و به بررسی شعله‌های خورشیدی با استفاده از اشعه ایکس پرداخت و به دانشمندان کمک کرد تا بتوانند فرق‌هایی بین شعله‌های خورشیدی قائل شوند و به تقسیم‌بندی آنها بپردازند. خورشیدگرفتگی حلقوی سال 2001 منجر به اختلال در ردیابی خورشید توسط این فضاپیما شد و در پی آن، کلیه فعالیت‌های یوهکو متوقف شد. این فضاپیما در سال 2005 با ورود به جوّ زمین سوخت و نابود شد. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی انجام شده تا به امروز در رابطه با خورشید، [فضاپیمای سوهو] بوده است که در دوم دسامبر سال 1995 به فضا پرتاب شد که مدت ماموریت آن 2 سال در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر، سوهو بیش از 10 سال است که همچنان در حال ارسال اطلاعات و عکس‌های بسیار مفید به زمین است. “رصدگر سولار داینامیک” نیز در دسامبر 2008 برای مطالعه خورشید به فضا پرتاب خواهد شد که مدار آن بین زمین و خوشید در نقطه‌ای که برآیند نیروهای مغناطیسی زمین و خورشید مساوی است، خواهد بود.

تاج خورشیدی در این تصویر که توسط فضاپیمای سوهو گرفته شده‌ است، به وضوح مشاهده می‌شود (عکس از ناسا)



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

با وجود پايان برنامه شاتلهاي ناسا، سال 2012 چه از طريق فضاپيماهاي روباتيك و سرنشين‌دار دولتي و چه خصوصي، سال پر سفري به فضا بوده كه با اولين ورود ماموريت باربري صنعت تجاري به ايستگاه فضايي بين‌المللي همراه خواهد بود.

در حالي كه چين قصد دارد اولين سكنه جديدترين آزمايشگاه فضايي خود را به فضا بفرستد، كاوشگرهاي جديد ناسا نيز به ماه و سياره مريخ وارد خواهند شد. سايت «اسپيس» در گزارشي به 12 ماموريت قابل پيش‌بيني سال 2012 اشاره كرده است.

پرتاب اولين فضاپيماي تجاري به ايستگاه فضايي بين‌المللي

در پي پايان برنامه 30 ساله شاتل، ناسا به تشويق شركتهاي خصوصي براي ساخت فضاپيماهايي پرداخته كه قادر به ارسال محموله و سكنه به ايستگاه فضايي هستند.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ايستگاه فضايي مير
ايستگاه فضايي مير

 تصور كنيد شما يكي از فضانوردان مأموريت سفر به مريخ هستيد كه پس از سه سال در راه بازگشت به زمين قرار داريد. در ميانه راه، فضاپيماي شما ناگهان با قطع و وصل متناوب جريان برق مواجه مي‌شود. شما با كنترل سيم‌كشي داخلي درصدد جستجوي علت برمي‌آييد و در كمال شگفتي، مشاهده مي‌كنيد توده‌اي لرزان از مايعي سياه‌رنگ به اندازه يك گريپ‌فروت در مجاورت يك دسته سيم كپك‌زده معلق است!

مشابه همين اتفاق در ايستگاه فضايي مير پس از پرتاب آن در سال 1986 روي داد.

 

مارك اوت، دانشمند بخش پزشكي مركز فضايي جانسون در تگزاس در رابطه با اين جريان هشدار داد كه ايستگاه فضايي مير و ايستگاه فضايي بين‌المللي، از نظر پاكيزگي هنگام پرتاب، شرايط كاملاً مشابهي داشته‌اند. در آن زمان، كيهان‌نوردان مير، فرايند معمول پاكسازي تمام سطوح ايستگاه فضايي را براي جلوگيري از رشد باكتري‌ها و قارچ‌ها، كه مي‌توانند سلامت سرنشينان را به خطر بياندازند، انجام دادند (دقيقاً به همان شيوه‌اي كه امروزه، فضانوردان آمريكايي و ديگر كشورها در ايستگاه فضايي بين‌المللي به عمليات پاكسازي مي‌پردازند).

در اواخر دهه نود ميلادي، ناسا نيز در ارزيابي فعاليت باكتري‌ها در مير با روسيه مشاركت كرد. آنها در راستاي مأموريت‌هاي بلندمدت خود، قصد داشتند تا انواع موجودات ذره‌بيني را كه قادر بودند در شرايط ويژه ايستگاه‌هاي فضايي (كه نياز به بازيابي مكرر هوا و آب است) رشد كنند، بشناسند. به ويژه كه مير طي 15 سال پرواز در مدار پايين‌زميني، چندين بار قطع برق را تجربه كرد كه هر بار دما و رطوبت از حد تعيين شده بيشتر شد و گردش هوا در فضاپيما نيز تا اتصال دوباره برق نامناسب بود.

در سال 1998، فضانوردان آمريكايي با شركت در پروژه‌هاي ناسا 6 و ناسا 7، بارها در بخش‌هاي مختلف مير در شرايط محيطي ويژه‌اي تحت آزمايش قرار گرفتند. تصور كنيد آنها با برداشتن پنل يكي از بخش‌هاي مدول كوانت-2 مير (كه به ندرت نياز به بازبيني آن بود) و در برخورد با توده بزرگ آب شناور، كه به گفته يكي از فضانوردان به بزرگي يك توپ بسكتبال بود، تا چه حد شگفت‌زده شده‌اند.

توده‌هاي بزرگ آب، تنها يكي از موارد پنهان در پس پنل‌هاي ايستگاه فضايي بود. دانشمندان در ادامه به اين نتيجه رسيدند كه آب از ميعان رطوبت انباشته شده در طول زمان بر اثر جاذبه اندك پديد آمده است. الگوي جريان هوا در مير به گونه‌اي بود كه رطوبت را بيشتر به پشت پنل‌ها منتقل مي‌كرد. دماي نسبتاً گرم پشت پنل‌ها (28 درجه سانتيگراد) شرايط مناسبي را براي رشد هرگونه باكتري به وجود آورده بود؛ به طوري كه توده‌هاي آب به وجود آمده، بيرنگ نبودند: دو نمونه به رنگ قهوه‌اي و سومي به رنگ سفيد. آزمايش‌هايي كه بر روي اين نمونه‌ها انجام گرفت حاكي از وجود انواع گوناگون باكتري و قارچ در آب بود.

علاوه بر آنچه در داخل فضاپيما يافت شد، كلوني‌هايي نيز در محل درزگيرهاي لاستيكي دور پنجره‌ها در سطوح داخلي مير، بخش‌هايي از  

لباس‌هاي فضانوردان

، عايق كابل‌ها و لوله‌ها، عايق سيم‌ها و تجهيزات مخابراتي تشكيل شده بود.

موجودات ذره‌بيني جدا از به خطر انداختن سلامتي فضانوردان، به خود فضاپيما نيز آسيب مي‌رسانند. اندرو استيل، كارشناس ارشد موسسه كارنژي واشنگتن كه با مركز پرواز فضايي مارشال همكاري مي‌كند، اظهار كرد كه موجودات ذره‌بيني قادرند موجب تغيير خواص فولاد كربني و حتي فولاد ضدزنگ شوند و در محل تلاقي دو قطعه فلزي، خوردگي گالوانيك ايجاد كنند. اسيد توليد شده از اين موجودات، باعث خوردگي فلزات، شكنندگي قطعات پلاستيكي و پوسانيدن فيلترهاي هوا و آب مي‌شود و به طور كلي سلامت فضاپيما را نيز به خطر بياندازد.

بنا به دلايل فوق است كه مركز پرواز فضايي مارشال تصميم به توسعه سامانه آزمايش قابل حملي به نام لوكاد-پي‌تي‌اس يا آزمايشگاهي روي ريزتراشه گرفته است. اين سامانه ابزاري قابل حمل براي تشخيص وجود باكتري‌ها و قارچ‌ها روي سطوح فضاپيماها تنها در چند دقيقه است؛ كاري كه با روش‌هاي استاندارد در آزمايشگاه‌هاي كشت ميكروب ممكن است در چند روز انجام شود.

استيل در اين رابطه مي‌گويد: "لوكاد-پي‌تي‌اس، نمونه‌اي منحصر به‌فرد از تجهيزاتي است كه فضانوردان در يك سفر طولاني‌مدت به ماه يا مريخ نياز مبرمي به آن خواهند داشت. آنها بايد قادر باشند خود به ارزيابي آلودگي‌ها بپردازند، چرا كه ممكن است نتوانند نمونه‌ها را براي آزمايش دقيق‌تر به زمين بازگردانند. رشد باكتري‌ها در فضاپيما پديده‌اي است كه بايد جدي گرفته شود، اگرچه هيچ‌گونه مشكل مكانيكي يا الكتريكي حادي در ايستگاه فضايي مير مشاهده نشد."

در حال حاضر، يكي از نمونه‌هاي آزمايشي لوكاد-پي‌تي‌اس كه تنها قادر به شناسايي يك دسته از باكتري‌هاست در ايستگاه فضايي بين‌المللي آزمايش مي‌شود. مدل‌هاي جديدتر اين دستگاه كه مي‌تواند انواع اصلي باكتري‌ها و قارچ‌ها را تشخيص دهد، تا سال 2008 به ايستگاه فضايي پرتاب خواهد شد. در ضمن، پاييز 2007 نيز قرار است نوع پيشرفته‌تري از لوكاد-پي‌تي‌اس با قدرت شناسايي 130 نوع موجود ذره‌بيني در قطب شمال آزمايش شود.

هدف نهايي از اين پروژه، ساخت ابزاري كوچك و قابل حمل است كه بتواند وجود انواع گوناگون باكتري را تشخيص دهد. با استفاده از نتايج چنين تحقيقاتي، دانشمندان مي‌توانند به بهترين و پيشرفته‌ترين تركيبات و تجهيزات ضدباكتري براي جلوگيري از به خطر افتادن زندگي فضانوردان و فضاپيماها دست پيدا كنند.




دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

.  منبع  :Rosetta Space Prob   .

در دوم مارس سال ۲۰۰۴ میلادی یا یازدهم اسفند ۱۳۸۲ شمسی، پرتابگر فضایی آریان-۵ متعلق به آژانس فضایی اروپا محموله حساس و گرانقدر خود را راهی سیاهی بیكران فضا نمود. محموله ابتدا در مدار موقتی به دور زمین قرار گرفت و دو ساعت بعد از آن با روشن كردن موتورهایش، شتاب لازم برای فرار از جاذبه زمین را به‌دست آورد و راهی مداری به دور خورشید شد.

برای كاوشگر فضایی رزتا (Rosetta Space Prob) كه محموله این پرتاب موفقیت‌آمیز از مركز پرتاب‌های آژانس فضایی اروپا واقع در گینه فرانسه بود، مسیری پیچیده و هوشمندانه طراحی شده است تا برای اولین بار بشر قادر به كاووش سطح یك دنباله‌دار گردد.


مدار دنباله‌دار 67پی/چریموف-گراسیمنكو (67P/Churyumov-Gerasimenko) كه هدف سفینه فضایی رزتا است، مسیر مشتری و مریخ را در گردش به دور خورشید قطع می‌نماید.كاوشگر فضایی رزتا

پرتابگر فضايي آريان-5 متعلق به آژانس فضايي اروپا

مأموریت رزتا تا حدود زیادی شبیه به آنچه است كه كاوشگر فضایی  هایابوسا متعلق به آژانس فضایی ژاپن JAXA برای بررسی خرده‌سیارك ایتوكاوا انجام داد. رزتا قرار است پس از رسیدن به دنباله‌دار 67پی، آن را از نزدیك و به مدت یك‌سال تعقیب نماید. همچنین سطح‌نورد كوچكی مشابه مینروای هایابوسای ژاپنی نیز در رزتا تعبیه شده كه در طی عملیاتی چالش‌برانگیز روی سطح 67پی رها خواهد شد.

 

در صورتی كه این مأموریت با موفقیت طی شود، رزتا اولین كاوشگری خواهد بود كه مدار دنباله‌داری را تعقیب می‌نماید همچنین این سفینه كوچك فضایی برای اولین بار فرایند تبدیل صخره‌ای یخ‌زده به كوهی جوشان را لحظه به لحظه تعقیب خواهد كرد و سطح‌نشین رزتا اولین تجربه بشر در فرود بر سطح هسته یك دنباله‌دار است.

كاوشگر فضايي رُزتا

 

رزتا در سال ۲۰۱۴ زمانی به محل ملاقات خود با ۶۷پی خواهد رسید كه دنباله‌دار تقریباً دور از خورشید و جایی بین مشتری و مریخ است. البته رزتا در تعقیب ۶۷پی به آنسوی مدار مشتری نیز خواهد رفت ولی ملاقات پس از آن و در این‌سوی مدار غول گازی منظومه ما خواهد بود.

 از آن پس رزتا به مدت حدود 2 سال به تعقیب و داده‌برداری از ۶۷پی خواهد پرداخت.

 


بدنه اصلی كاوشگر رزتا مكعبی است به ابعاد ۸/۲ در ۱/۲ در ۲ متر است كه تمامی ابزار و وسایل اندازه‌گیری، كنترل و سیستمهای سفینه سه تنی را در بر گرفته است. این كاوشگر دارای دو صفحه خورشیدی بزرگ به طول چهارده متر است كه در مجموع ۶۴ متر‌مربع مساحت دارند. این صفحات خورشیدی بزرگ باعث شده كه رزتا اولین سفینه فضایی باشد  كه در فاصله‌ای بعید از خورشید و جایی فراتر از مدار مشتری تنها متكی به انرژی خورشیدی بوده و هیچ منبع انرژی دیگری با خود حمل ننماید.

 


رزتا از دو قسمت مدارگرد به وزن ۱۶۵ كیلوگرم  و سطح‌نشین به وزن ۱۰۰ كیلوگرم تشكیل شده است. مابقی وزن سفینه را سوخت، مخازن، موتورهای كنترلی و صفحات خورشیدی تشكیل می‌دهند.

برنامه زمانی كاوشگر رزتا در مسیر رسیدن به ۶۷پی به قرار زیر است:

    • مارس 2005 - اولین گذر از كنار زمین

    • 26 فوریه 2007 - گذر از كنار مریخ

    • نوامبر 2007 - دومین گذر از كنار زمین

  • 5 سپتامبر 2008 - گذر از نزدیكی خرده‌سیارك استینز

    • نوامبر 2009 - سومین و آخرین گذر از كنار زمین

  • دهم ژولای 2010 - گذر از نزدیكیخرده‌سیارك لوتتیا

    • از می 2011 تا ژانویه 2014 - دوران خواب زمستانی در اعماق فضا

    • ژانویه تا می 2014 - فرایند نزدیكی به دنباله‌دار

    •  

    • آگوست 2014 - فرایند نقشه‌برداری و آنالیز دنباله‌دار

    •  

    • نوامبر 2014 - نشستن بر سطح دنباله‌دار

    • از نوامبر 2014 تا دسامبر 2015 تعقیب و مراقبت دنباله‌دار  به دور خورشید



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این روزها بازار ارسال کاوشگر به ماه بسیار داغ است. بعد از چاندرایان (Chandrayaan) هندی، چانگِ (Chang'e) چینی و کاشف مداری ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) ناسا، آژانس فضایی ژاپننيز اعلام کرد که به زودی کاوشگری به نام سلن (SELENE) را راهی ماه خواهد کرد تا به بررسی و کاوش تنها قمر زمین بپردازد.
این کاوشگر در واقع از سه فضاپیمای مجزا تشکیل شده است که قرار است طي يك همكاري فشرده به پرسشهای بنیادینی در رابطه با ساختار و فیزیک نزدیکترین همسایه زمین پاسخ گویند. مبدأ و سير تحول ماه و امكان بهره‌برداري از منابع قمر زيباي زمين از جمله اهداف اين مأموريت مي‌باشد.  همچنين پاسخ به پرسشي ديرينه در رابطه با نقشه جاذبه ماه كه تا به امروز نيمه‌كاره مانده است. دانشمندان براي تشخيص قدرت گرانشي اجرام فضايي از پديده داپلر استفاده مي‌كنند كه لازمه آن برقراري ارتباط مستقيم و آن‌لاين با سفينه كاوشگر است تا با دريافت امواج استاندارد از فرستنده فضاپيما و آناليز چگونگي باز يا فشرده شدن طول موجها سرعت سفينه و به طبع آن قدرت ميدان گرانش جرم سماوي را به دست آورند.

ماه در وضعيت يك چهارم پاياني

نقشه شماتيك كاوشگر سلن

چرخش ماه به دور زمين و به دور محور خود به گونه‌اي است كه همواره نيمي از آن به سمت زمين و نيمي ديگر از آن به سمت خارج ديد زمينيان است. سوي ديگر ماه را كه از زمين قادر به رصد آن نيستيم را سوي  تاريك ماه مي‌نامند. اين نامگذاري به اين مفهوم نيست كه آن سوي ماه واقعاً تاريك است، بلكه منظور ناشناخته ماندن آن بوده است. اولين تصوير از سوي تاريك ماه در سال 1959 و توسط فضاپيماي روسي لونا-3 (Luna 3) به زمين فرستاده شد. نقشه‌برداري از ميدان جاذبه سوي تاريك ماه به اين دليل كه هيچگاه نمي‌توان امواج راديويي فضاپيمايي را كه در آن سو مشغول داده‌برداري است دريافت كرد تا به امروز معوق مانده بود. اما در طرحي جاه‌طلبانه دانشمندان آژانس فضايي ژاپن (JAXA) محموله‌اي سه‌گانه را راهي مدار ماه خواهند كرد تا به اين امر جامه تحقق بپوشانند.

 

SELENE كه در زبان يوناني باستاني به معني ماه بوده است، كاوشگري 3 تني است كه قرار است در اوايل جولاي 2007 از مركز پرتابهاي فضايي تانگاشيما راهي سفر اكتشافي خود شود. اين كاوشگر سه‌گانه شامل يك مدارگرد اصلي است كه در مداري تقريباً دايره شكل به ارتفاع 100 كيلومتر از سطح متوسط ماه، به دور نزديكترين همسايه سماوي زمين خواهد چرخيد. دو مدارگرد كوچكتر به نامهاي ماهواره رله (Relay) و ماهواره VRAD در مدارهايي قطبي و بيضي شكل كه  كشيدگي زيادي خواهند داشت به دور ماه خواهند چرخيد.

SELENE در ابتداي امر در مداري بيضي شكل و قطبي به دور ماه خواهد چرخيد و به تدريج شروع به كاهش ارتفاع مي‌كند تا وارد مدار عملياتي خود كه دايره‌اي به ارتفاع متوسط 100 كيلومتر است شود. در طي اين پروسه كاهش ارتفاع دو ماهواره كوچك Relay و VRAD رها خواهند شد تا مدار قطبي بيضي شكل اوليه را حفظ نمايند. از اين دو مدارگرد كوچك به عنوان تقويت‌كننده و فرستنده‌هاي راديويي استفاده مي‌شود. هر دوي اين ماهواره‌ها 50 كيلوگرم وزن داشته و وضعيت آنها در فضا با چرخش حول محور اصلي تأمين مي‌شود (با استفاده از اصل ژيروسكوپي).  مدار Relay بيضي كشيده‌اي است كه ارتفاع نقطه اوج آن 2400 كيلومتر و ارتفاع نقطه حضيض آن 100 كيلومتر است. VRAD اما اگرچه در حضيض از همان ارتفاع 100 كيلومتري گذر مي‌كند، اما در اوج تنها 800 كيلومتر بالا مي‌رود.

نقشه شماتيك مسير طراحي شده براي سلن و دو مدارگرد كوچكش

SELENE همچنين ابزاري را با خود حمل مي‌كند تا دانشمندان را قادر به ارزيابي منابع معدني، تهيه نقشه‌هاي تپوگرافي و عكاسي از سطح و محيط ماه نمايند. پيش‌بيني مي‌شود كه اين مجموعه حدود يك‌ سال به داده‌برداري از ماه بپردازند و دانش ما را در مورد  نزديك‌ترين و مورد‌توجه‌ترين جرم سماوي تمام تاريخ حيات، افزايش دهند.



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

خدمه مأموریت Mars 500 آماده سفر به سیاره تنهایی
خدمه مأموریتMars 500 آماده سفر به سیاره تنهایی

شش داوطلب شجاع، شش مرد از اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و کشور چین از امروز صبح خود را برای مدت یک سال و نیم در کپسول آب‌بندی شده بزرگی زندانی می‌کنند، تا دانش بشر برای اردوکشی به سیاره سرخ به حد کافی افزایش پیدا کند.

آنها قرار است به مدت ۵۲۰ روز از همه امتیازات زندگی در سیاره آبی رنگ زمین محروم شده و با تکیه بر تجهیزات حمایت از بقا و سرویس‌های داخل کپسول شبیه‌سازی "مارس۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) به زندگی خود ادامه دهند و بدین‌شکل سفر انسان به مریخ را از نقطه نظر پزشکی و روانپزشکی شبیه‌سازی نمایند.

تنهایی ۵۲۰ روزه آنها از همین امروز (سیزدهم خرداد ۱۳۸۹) آغاز شده است.

یک ایتالیایی، یک فرانسوی، سه روس و یک چینی از امروز صبح ساعت شش و نیم درب‌های کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" را که در موسسه تحقیقاتی مسکو قرار دارد، به روی خود بستند تا برای همیشه تاریخ، نوع بشر نام آنها را به نیکی یاد کند. بی‌شک نوادگان ما که روزی از پنجره اقامتگاه مریخی خود شاهد طلوع سیاره زمین از افق مریخ خواهند بود، نام این شش مرد شجاع را در ذهن به بزرگی یاد خواهند کرد.

درست مانند یک سفر واقعی به مریخ، این شش داوطلب، تنها به تجهیزات حمایت از بقای کپسول خود متکی خواهند بود، هیچ ارتباط فیزیکی با بیرون نخواهند داشت و تنها راه برقراری ارتباط با زمین! ارسال و دریافت ایمیل و یا پیامهای صوتی  خواهد بود که با ۴۰ دقیقه تأخیر (۲۰ دقیقه برای رفت و ۲۰ دقیقه برای برگشت) صورت خواهد گرفت. دربهای کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ۵۰۰) تنها در صورتی باز خواهند شد که مأموریت تمام شده باشد و یا جان یکی از داوطلبان در معرض خطر جدی باشد. شبانه‌روز داوطلبان در پروژه"مارس ۵۰۰" به سه دوره هشت ساعته تقسیم شده است. هشت ساعت برای خواب، هشت ساعت برای کار و هشت ساعت برای اوقات فراغت و تفریح در نظر گرفته شده است.

تجهیزات کپسول شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) که در IBMP واقع در شهر مسکو قرار دارند شامل قسمتهای گوناگونی است که تمامی لحظات یک مأموریت واقعی سرنشین‌دار به سیاره بهرام (مریخ) را شامل خواهد شد.

این مجموعه بزرگ ۵۵۰ متر مربعی شامل ۵ قسمت است که هرکدام بخشی از مأموریت را شبیه‌سازی می‌کنند. سه بخش اولیه قرار است که محیط کاری داخل فضاپیمای سرنشین‌دار مریخ را برای فضانوردان داوطلب بازسازی نماید که شامل بخش عملیات، استراحتگاه و بخش درمانگاهی است.

تجهیزات آزمایشی مارس۵۰۰ در مسکو
تجهیزات آزمایشی مارس۵۰۰ در مسکو

بخش چهارم در واقع مریخ‌نشینی را شبیه‌سازی خواهد کرد که قرار است سه فضانورد را به سلامت از مدار به سطح مریخ برساند. قسمت نهایی و پنجم عبارت است از شبیه‌ساز سطح مریخ که شرایط زندگی در مریخ را برای فضانوردان ایجاد خواهد کرد.

تمامی سیستمهای یک ناو فضایی سرنشین‌دار در تجهیزات شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" (مریخ۵۰۰) تعبیه شده است. سیستم گردش هوا، تولید اکسیژن، بازیابی آب، تجهیزات پزشکی، آب و غذا برای ۵۲۰ روز، تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و وسایل مونیتورینگ پزشکی. چنین ناوگان عظیمی از تجهیزات و لوازم برای سفر یک سال و نیمه شش فضانورد به مریخ و بازگشت آنها به زمین پیش‌بینی شده است و از آنجا که قرار است درب مجموعه شبیه‌سازی "مارس ۵۰۰" در این مدت باز نشود، داوطلبان همه این ملزومات و تجهیزات را امروز صبح با خود به داخل کپسول برده‌اند.

کل مأموریت شامل سه دوره است که عبارتند از دوره ۲۵۰ روزه اول که سفر رفت به مریخ را شامل می‌شود، دوره ۳۰ روزه مدارگردی به دور مریخ، فرود بر سطح و بازگشت مجدد به ماژول مدارگرد و در نهایت یک دوره ۲۴۰ روزه برای بازگشت به زمین. شبیه‌ساز مریخ‌نشین که بخش چهارم مجموعه "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰) را شامل می‌شود و شبیه‌ساز سطح مریخ که شرایط زندگی در مریخ را برای فضانوردان ایجاد خواهد کرد،  فقط در طول مدت ۳۰ شبانه‌روز زمینی که دوره مدارگردی مریخ خواهد بود مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای حداکثر سه نفر جا دارند.

نقشه شماتیک تجهیزات شبیه‌ساز سفر به مریخ، "مارس۵۰۰"
نقشه شماتیک تجهیزات شبیه‌ساز سفر به مریخ، "مارس۵۰۰"

 پس از ۲۵۰ روز از آغاز آزمایش مارس ۵۰۰ (مریخ ۵۰۰) و زمانی که طبق برنامه فضانوردان! قرار است به مریخ رسیده باشند، دربهای مابین قسمت شبیه‌ساز فضاپیما و مریخ‌نشین باز خواهد شد و سه نفر از آنها قدم به مرحله مریخ‌نشین و پس از آن شبیه‌ساز سطح مریخ خواهندگذاشت. درب بین این قسمتها تنها سه ماه بعد و توسط خدمه بخش فضاپیما باز خواهد شد. در این مدت وسیله ارتباطی بین فضانوردان! این دو بخش توسط ملزومات رادیویی با لحاظ شرایط خاص مدارگردی و اقامت در سطح خواهد بود. 

یکی از خدمه در محفظه شبیه‌ساز سطح مریخ
یکی از خدمه در محفظه شبیه‌ساز سطح مریخ

مرکز کنترل زمینی نیز اما در این مدت ۵۲۰ روزه بی‌کار نیست و به صورت مداوم، نحوه انجام وظایف، سلامتی روانی، میزان نمک و مایعات در بدن و سایر علائم پزشکی مشارکت‌کنندگان پروژه مارس ۵۰۰ را کنترل خواهند کرد.

 مشارکت‌کنندگان پروژه مارس ۵۰۰  (مریخ ۵۰۰) باید علاوه بر آشنایی کامل با تمامی تجهیزات، فرآیند مأموریت و شرایط بحرانی، با موضوعات و مسائل پزشکی نیز آشنا بوده تا در موقع لزوم قادر به معالجه و یا کمک به همکاران خود باشد. آنها همچنین بایستی دستورالعملهای روزانه را به دقت انجام داده، با شرایط بحرانی برنامه‌ریزی شده روبرو شده و گزارشهای لازم را تهیه و به مرکز ارسال نمایند. 

غذای روزانه خدمه مارس ۵۰۰ تفاوتی با وعده‌های غذایی فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) نخواهد داشت. اما آنها مانند همکارانشان در ایستگاه بین‌المللی فضایی آنقدر خوشبخت نیستند که دائماْ آب و غذای تازه از زمین دریافت کنند. بنابراین  فضانوردان! مارس ۵۰۰ باید سهمیه‌بندی دقیق و منظمی را رعایت کنند تا در آخرین روزهای بازگشت به زمین مجبور به تحمل گرسنگی و یا تشنگی نشوند.

این آزمایش که محصول همکاری مشترک موسسه مشکلات زیست‌پزشکی (IBMP) از کشور روسیه از یک سو و آژانس فضای اروپا از سوی دیگر است، تاکنون دو مرحله موفق خود را پشت سر گذاشته است. مرحله اول که از ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تا ۲۹ام همان ماه ادامه پیدا کرد، مرحله کوتاه ۱۵ روزه‌ای بود که به منظور تست تجهیزات حمایت از بقای کپسول مارس۵۰۰ (مریخ ۵۰۰) اجرا گردید. مرحله دوم این سلسله آزمایشها از ۳۱ مارچ ۲۰۰۹ آغاز گردید و به مدت ۱۰۵ روز ادامه داشت. در این مرحله ۶ داوطلب به مدت ۱۰۵ روز خود را از دیدن زمین و زمینیان محروم کردند تا سیستم، تجهیزات و فرآیند عملیات کاملاْ آزمایش شده و مجموعه برای اجرای مرحله نهایی آزمایش که امروز صبح آغاز گردید، آماده شود. از آنجا‌که شبیه‌سازی سفر مریخ در مجموعه تجهیزات "مارس ۵۰۰" (مریخ ۵۰۰)، قادر به تأمین بی‌وزنی و شرایط تشعشعی در فضای ماوراء جو نیست، کارشناسان طراح مرکز تحقیقاتی مسکو، فاز بعدی این آزمایش را در فضا و  در مدار زمین پیش‌بینی کرده‌اند.

دیگو اوربینا و روماین چارلز از اتحادیه اروپا، سوخرُب کامولوف، الکسی سیتوف و الکساندر سیمولیفسکی از روسیه و در نهایت وانگ یوئه از چین، لحظاتی پیش برای ۵۲۰ روز درب ها را به روی خود بستند. دانش فضایی برای این داوطلبان شجاع مأموریتی موفقیت‌آمیز و سلامتی آرزو می‌کند.



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان