درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 954
بازدید ماه : 1245
بازدید کل : 104929
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




کشف کهکشان تشکیل شده از ماده تاریک

ستاره‌شناسان آمریکایی موفق به کشف کهکشانی در فاصله 7 میلیارد سال نوری از زمین شده‌اند که نامرئی بوده و احتمال می‌دهند که از ماده تاریک تشکیل شده باشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، این کهکشان که هیچ گونه نوری را از خود ساطع نمی‌کند، بسیار کوچک بوده و به عنوان قمر یک کهکشان بزرگتر به دور آن می‌چرخد.

اگرچه تلسکوپ‌ها قادر به دیدن این کهکشان کوتوله نیستند، اما نیروی گرانش ناشی از آن هر گونه نوری که نزدیک می‌شود را منحرف می کند.

دانشمندان عقیده دارند ماده تاریک 98 درصد بافت موجود در کیهان را تشکیل می‌دهد که قابل مشاهده نیست.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نشریه علمی نشنال جئوگرافی با نزدیک شدن به پایان سال 2011 برگزیده ای از برترین تصاویر نجومی را که در طول سال و طی رویدادهای مختلف نجومی به ثبت رسیده اند را منتشر کرده است.

نشریه نشنال جئوگرافی به رسم هر سال در ماه های پایانی سال، تصاویر برتر خود را در زمینه های نجوم، محیط زیست، ابداعات و اکتشافات منتشر می کند. در ادامه برترین تصاویر نجومی سال 2011 را به روایت نشنال جئوگرافی مشاهده می کنید:


شاتل فضایی اندیور

منظره ای از مخزن بار خالی شاتل اندیور بر فراز روشنی های شهرهای زمین، این تصویر طی آخرین ماموریت شاتل اندیور به ایستگاه فضایی بین المللی به ثبت رسیده است


ماهی مرکب ماداگاسکار

رودخانه "بتسیبوکا" در شمال ماداگاسکار که در این تصویر بیشتر به یک ماهی مرکب رنگارنگ شباهت دارد به سوی خلیج "بومبتوکا" جریان دارد و در مقابل کانال موزامبیک را خالی می کند، این تصویر ماهواره ای توسط آژانس فضایی اروپا از رودخانه به ثبت رسیده است، رنگهای موجود در میان شاخه های این ماهی مرکب ناشی از رسوبات بارانهای شدید در این منطقه است



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بزرگترین خوشه کهکشانی که تا کنون در جهان دیده شده است، توده غول پیکری که اخترشناسان آن را "El Gordo" می نامند، روزی می تواند اسرار زیادی را درباره ماده تاریک نامرئی که جهان را از خود پر کرده است آشکار سازد.

نام این خوشه به زبان اسپانیایی به معنی "خوشه کهکشان چاق" و نام رسمی آن ACT-CL J0102-4915 است که در فاصله هفت میلیارد سال نوری از زمین، در دوره ای که جهان نیمی از سن کنونی خود را داشته قرار گرفته است. جهان اکنون 13.7 میلیارد سال سن دارد.

 

 

این کهکشان غول پیکر جرمی دو کوادریلیون (2,000,000,000,000,000) برابر خورشید دارد و از این رو عظیم ترین خوشه ای است که تا کنون در دورافتاده ترین بخش از جهان هستی شناسایی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

یک خوشه کهکشانی غول پیکر

 

 

 

 


 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چهار روز پس از آغاز سال جدید میلادی، اولین "چهار سیاره فراخورشیدی سال 2012" در مدار ستاره هایی دورافتاده رصد شدند.

تمامی این چهار سیاره بیگانه که با نام "مشتری داع" شناخته می شوند، سیاره های گازی عظیمی هستند که با فاصله ای بسیار نزدیک در ستاره خود در حرکتند.

مدار آنها کاملا در راستای مدار زمین قرار گرفته است و از این رو زمانی که از برابر ستاره های میزبان خود عبور می کنند نور دریافت شده زمین از این ستاره ها را مسدود می کنند. ردیابی این نوسان نوری شیوه ردیابی است که "شیوه عبور" نامیده می شود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
دکتر روبرت ال فوروارد

در سال ۱۹۸۴ یک فیزیکدان آمریکایی به نام رابرت ال فوروارد نظریه‌ای برای استفاده از مدارهای فضایی جدید ارائه نمود که نام‌های گوناگونی همچون مدارهای شناور، مدارهای غیر کپلری یا مدارهای جابجا شده بر خود دیده است. در آن زمان مجامع علمی دنیا استفاده از این مدار فضایی جدید را غیر ممکن ارزیابی نمودند.  اما اکنون و پس از ۲۵ سال، محاسبات مهندسان آزمایشگاه مفاهیم پیشرفته فضایی در دانشگاه استراث‌کلاید نشان می‌دهد که ایده فوروارد عملی است.

دکتر فوروارد که در سال ۲۰۰۲ از دنیا رفته است، معتقد بود که می‌توان با ترفندهایی صفحه مداری مشابه مدار زمین ثابت (ژئوسنکرون) در دو سمت شمال یا جنوب صفحه استوای سماوی به دست آورد. به این ترتیب قادر خواهیم بود به تقاضای روزافزون برای دست‌یابی به نقاط جدید مداری در این مدار منحصر به فرد پاسخ دهیم.

دکتر فوردارد معتقد بود که می‌توان ماهواره‌های مخابراتی را روی یک مدار دقیقا مشابه مدار زمین ثابت اما به موازات آن و به فاصله اندکی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در شمال یا جنوب صفحه استوایی قرار داد. اما از آنجا که چنین مداری غیر کپلری است و به عبارت دیگر از تعادل دینامیکی ناشی از نیروی گرانش تبعیت نمی‌کند، باید دائماً با صرف نیروی  اندکی آن را در وضعیت از پیش تعریف شده نگه داشت. پیشنهاد مشخص دکتر فوروارد در آن زمان استفاده از بادبانهای خورشیدی بود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جو سیاره فراخورشيدی اچ.دی 209458 بی توسط موج سهمگین تابشی ستاره مادر به دوردست‌ها پرتاب می‌شود

جو سیاره فراخورشیدی اچ.دی 209458 بی توسط موج سهمگین تابشی ستاره مادر به دوردست‌ها پرتاب می‌شود

تا چند سال پیش اگر با شما از سیاراتی صحبت می‌کردند که به دور ستارگانی به غیر از خورشید در حال چرخش هستند٬ احتمالا گمان می‌کردید با موضوعی از مباحث داستانهای علمی تخیلی سر و کار دارید و البته حق هم با شما بود . تا مدتی طولانی بحث سیارات فراخورشیدی یا ExoPlanet تنها به مباحث نظری سیاره‌شناسان محدود می‌شد.

نگاهی به عالم ستاره‌ها این ظن را به وجود می‌آورد که اگر  خورشید به عنوان یکی از ستاره‌های کهکشان راه‌شیری که تفاوت چندانی با سایر ستارگان کهکشان ما و دیگر کهکشانها ندارد، صاحب منظومه‌ای از سیارات است، چرا نباید در اطراف ستارگان دیگر نیز سیاراتی در حال چرخش باشند؟  اما کمتر از ۱۵ سال است که این اجرام از روی کاغذ به دنیای واقعی قدم نهاده‌اند و این بار نیز چون همیشه، فناوری پیشرفته و ابزار دقیق و حساس باعث شده تا دریچه جدیدی مقابل چشمان دانشمندان قرار گیرد.

موضوع شناخت و بررسی سیارات فرا‌خورشیدی از دل منظومه شمسی خودمان آغاز گردید. سیارات آشنای منظومه ما اگر چه یکی از کهن‌ترین اجرامی هستند که انسان از قدیم آنها را می‌دیده و درباره آنها فكر می‌كرده است اما شناخت منظومه‌شمسی را باید دانشی بسیار نو به حساب آورد.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

سطح ماه بسيار بيش از آنچه تا کنون تصور ميشده است، توسط سنگهاي آسماني بمباران ميشود.

نتايج تحقيقات تجربي بيل کوک (Bill Cooke)، رئيس بخش سنگهاي آسماني ناسا و تيم همراهش بعد از ثبت دو برخورد بزرگي که در 17 نوامبر 2006 بر سطح ماه مشاهده گرديد، نشان ميدهد که تعداد برخوردهاي ثبت شده در سال گذشته چهار برابر آنچه شبيهسازيها نشان ميدهند بوده است.

چنين بمباران سختي ميتواند برنامههايبلندپروازانه سکونت در سطح ماه را با چالشي بزرگ روبرو نمايد. بيل کوک در اين زمينه ميگويد: "ما از حدود يک سال پيش تا کنون که کار رصد سطح ماه را آغاز نمودهايم،12 برخورد ثبت شده در لیست خود داریم که اين تعداد حدوداً 4 برابر آنچيزي است که مدلسازيهاي کامپيوتري ما پيشبيني ميکردند."

نقشه شماتيک 12 برخورد ثبت شده توسط تيم بيل کوک بر سطح آبله گون ماه‏
نقشه شماتيک 12 برخورد ثبت شده توسط تيم بيل کوک بر سطح آبله گون ماه‏




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 


 حتي اگر با يک دوربين دو چشمي به ماه بنگريد، سطح ناهموار آن را به وضوح مشاهده خواهيد ‏کرد. سطح ماه توسط هزاران حفره و دهانه برخوردي ناشي از برخوردسنگهاي سرگردان آسماني، آبلهگون ‏شده است.

اما چرا در زمين چنين شواهد خشني از برخورد را شاهد نيستيم؟ آيا زمين که قاعدتاً ‏هدفي بزرگتر است از برخوردهاي سهمگين جان به در برده؟

پاسخ منفي است و ما امروزه به کمک ‏تصاوير ماهوارهاي دهها دهانه برخوردي کوچک و بزرگ در سراسر زمين بافتهايم که همگي در اثر ‏فعاليتهاي گوناگون آب و هوايي فرسوده شدهاند.‏

The far side of the Moon is rough and filled with craters. By comparison, the near side of the Moon, the side we always see, is relatively smooth. Since the Moon is rotation locked to always point the same side toward Earth, humanity has only glimpsed the lunar farside recently -- last century. The light highlands of the far side are older than the dark Maria of the near side. A thinner crust on the near side that allowed for more dark lava flows is thought to be the cause of differences between the two sides. The cause for the crust thickness differences is still being researched, however. The large impact basin pictured above is Crater 308. It spans about 30 kilometers and was photographed by crew of Apollo 11 as they circled the Moon in 1969.
تصويری از پشت ماه که توسط خدمه آپولو-11 برداشته شده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

تا پيش از سال 1933 كه امواج راديويی با منشا فرازمينی به طور كاملا تصادفی كشف شدند، مطالعه اجرام سماوی تنها در طول موج مرئی و به كمك تلسكوپ‌های نوری انجام مي‌گرفت. اما از آن پس، بشر چشم خود را به  جهان رادیویی گشود و توانست با مطالعه و رصد رادیویی منابعی که در طول موج‌های مرئی، بسيار ضعيف و غالباً غيرقابل رصد بودند، اطلاعات بيشتری از جهان پيرامون خود به دست آورد.
 
نجوم رادیویی به مطالعه امواج راديويی که از منابعی ورای کره زمين منشا می‌گيرند، اطلاق می‌شود. ميزان فرکانس يا طول موج دريافتی در زمين عمدتاً به دو عامل بستگی دارد: شرايط جوی و پيشرفت فناوری. جوّ زمين تنها امواج مرئی و بخشی از امواج راديویی را از خود عبور می‌دهد. اجسامی که دمای حرارت آنها بين 3000 تا 10,000 درجه در مقياس کلوين باشند، نور مرئي ساطع می‌کنند. از آنجایی که حسگرهای چشم انسان در اثر برخورد امواج مرئی تحريک می‌شوند، ما قادريم اجسامی را که از خود نور ساطع می‌کنند و يا قابليت بازتابش نور را دارا هستند، بدون نياز به ابزار خاصی مشاهده کنيم. به همين دليل بود که علم ستاره‌شناسی در دوران باستان تنها بر اجسام قابل رويت مانند ستارگان، سيارات و اقمار آن‌ها و گازهای داغ تمرکز داشت.
تلسکوپ رادیویی



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

Piazzi's Book "Della scoperta del nuovo pianeta Cerere Ferdinandea" outlining the discovery of Ceres
طرح جلد کتابی از پیاتزی  که در آن کشف سرس اعلام شد

در آغازین روزهای ژانویه 1801  جوزپه پیاتزی (7 جولای 1746 - 22 جولای 1826) جرمی را در آسمان رصد نمود که ابتدا یک ‌دنباله‌دار به نظر می‌رسید ولی زمانی که مدار آن به درستی تعیین گردید، مشخص شد که سیاره بسیار کوچکی است، آنقدر کوچک که آن را در رده سیارک‌ها دسته‌بندی کردند. پیاتزی آن را سِرِس نامید. تا چند سال بعد سه سیارک جدید دیگر کشف شدند و تا پایان آن قرن صدها عدد از آنها شناسایی شده بودند. تا به امروز تعداد این سیارکها به چند صد هزار رسیده است و هنوز اکتشاف آنها ادامه دارد. تعدادی از سیارکها چنان کوچکند که از زمین قابل رؤیت نیستند اما بزرگترین آنها همان سِرِس است که شماره یک را با افتخار بر پیشانی خود دارد. مجموع جرم سیارکها از جرم ماه کمتر است و اگر همه آنها را یک جا جمع کنیم، سیاره کوچکی را تشکیل می‌دهند که قطر آن کمتراز نصف قطر ماه است.

بعد از مریخ و قبل از مشتری کمربندی از اجرام کوچک سنگی و فلزی وجود دارد که در محدوده‌ای بین ۲ تا ۴ واحد نجومی (یک واحد نجومی، فاصله بین زمین تا خورشید است)، به دور خورشید می‌چرخند. حدود یک تا دو میلیون خرده‌سیارک با ابعادی از ۱۰۰۰ کیلومتر برای سِرِس تا چند سانتیمتر برای غبارهای فضایی در این ناحیه که اصطلاحاً کمربند اصلی سیارکها نامیده می‌شوند، وجود دارد.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان