درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 955
بازدید ماه : 1246
بازدید کل : 104930
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




تلاش محققان برای یافتن ضد گرانش در ضد مادهمحققان در برخورد دهنده بزرگ هادرون در تلاشند به این سوال که آیا ضد ماده دارای نوعی ضد گرانش است یا نه پاسخی مناسب بیابند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پرسش که آیا بخش پنهان و متضاد ماده، یعنی ضد ماده دارای نوعی نیروی ضد گرانش است یا نه در آستانه پاسخ داده شدن قرار گرفته است.

ماده معمولی تمامی دیگر مواد را در جهان به سوی خود جذب می کند اما اینکه آیا ضد ماده نیز می تواند قدرت جاذبه یا حتی دافعه داشته باشد، هنوز مشخص نشده است. اکنون گروهی از محققان اعلام کرده اند برای یافتن پاسخ این پرسش جفتهای پایداری از الکترونها و ذرات ضد ماده آنها یعنی پوزیترونها را آماده کرده اند. پرتوی از این جفتها می تواند در یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش قدیمی و حل معمای ضد گرانش به کار گرفته شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی وارزشمندهابل درکشف جدیدخودبه شواهدی دست یافته است که ضمن تایید نظریه ی اولیه ی البرت انیشتین نشان می دهد نوعی انرژی مرموز وناشناخته موسوم به انرژی تاریک حتی1میلیارد سال قبل هم وجودداشته وسبب گسترش ابعادجهان شده است آدام ریس محقق دانشگاه جانزهاپکینز ونیزموسسه ی تلسکوپ های فضایی سازمان ناسا اخیرا اعلام کرد کشف جدید به حل معمای انرژی تاریک که یکی ازاساسی ترین سوالات علم فیزیک محسوب می شودکمک بزرگی می کند.

Image Detail



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

با این کشف که نوترینو‌ها سریع‌تر از نور حرکت می‌کنند، بنیان‌های فیزیک نوین به چالش کشیده شد!
 
آزمایش جدید دانشمندان ایتالیاییْ شواهدی را آشکار کرده است که نشان می‌دهند ذراتی بنیادی به نام نوترینو‌ها می‌توانند سریع‌تر از نور حرکت کنند. البته دیگر دانشمندان به این یافته‌ها با تردید می‌نگرند اما اگر این نتایج طی بررسی‌های دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر نیز چنین باقی بمانند، آن‌گاه یکی از بنیادی‌ترین قوانین فیزیک نوین را به چالش می‌کشند؛ قانونی که می‌گوید هیچ‌چیز نمی‌تواند سرعتی بیش از ۲۹۹، ۷۹۲، ۴۵۸ متر بر ثانیه داشته باشد



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

آیا فوبوس-گرانت قربانی یک خرابکاری فضایی شده است؟هنوز یک هفته‌ای از خبر جنجالی چینی‌ها مبنی بر جاسوسی یک فضاپیمای آزمایشی آمریکایی از کپسول تازه پرتاب شده‌شان به مدار زمین نمی‌گذرد که روس‌ها هم با ادعایی عجیب و غریب وارد میدان شدند.برخی از دانشمندان و مهندسان دست‌اندرکار پروژه ناموفق فوبوس ـ گرانت مدعی شدند که فضاپیمای بی‌همتای آنها قربانی یک خرابکاری فضایی شده است. تئوری این دانشمندان این است که آمریکایی‌ها با استفاده از تجهیزات راداری بسیار قوی، باعث شده‌اند مدارهای الکترونیکی کاوشگر فضایی فوبوس ـ گرانت مختل شود.فوبوس ـ گرانت نخستین کاوشگر فضایی سیاره زمین به مقصد فوبوس، یکی از دو قمر عجیب و نامتعارف مریخ بود که می‌بایست بر سطح آن فرود آمده و ضمن نمونه‌برداری از سطح این قمر به بررسی آن بپردازد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


قوانین نجومی

قوانین حرکت سیارت

ستاره شناس معروف آلمانی((یوهانس کپلر)) که در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفتم میزیست، توانست شرح دقیق و ساده ای را عرضه کند. کپلر روی یادداشت های بیست ساله منجم دانمارکی((تیکوبراهه)) که در اختیارش قرار داشت، کار کرد و در نتیجه امروز ما قوانین حرک سیارات را از درون سه قاعده زیر میشناسیم:

قانون اول کپلر یا قانون بیضوی ها

هر سیاره در مداری بیضوی به دور خورشید میچرخد، در حالی که خورشید در یکی از کانون های آن بیضی قرار دارد و کانون دیگر بیضی در فضا واقع است، در نتیجه، فاصله سیاره تا خورشید به دلیل وجود مدار بیضوی شکل، دارای حداقل و حداکثر است.

قانون دوم کپلر یا قانون سطوح معادل

سیارات به دور خورشید به گونه ای میچرخند که خط فرضی اتصال دهنده خورشید به سیاره، در زمان های مساوی سطوحی مساوی ایجاد می کند. به عبارت دیگر، سیاره وقتی از نقطه Aبه نقطه B که در روی خط قرار دارد برود زمانش برابر است با وقتی که از نقطه C به D برود حتی اگر کمان دوم بزرگتر از کمان اول باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت سیارات در موقع نزدیک بودن به خورشید سریع تر حرکت میکنند تا زمانی که در اوج هستند، یعنی فاصله آنها نسبت به خورشید بیشتر است.

قانون سوم کپلر یا قانون هارمونیک

نسبت توان دوم زمان لازم برای هر دو ساره جهت تکمیل یک دور به گرد خورشید دارای همان نسبتی است که توان سوم فاصله متوسط آن دو سیاره تا خورشید دارند. به عبارت دیگر میتوان گفت که توان دوم زمان لازم برای گردش سیاره برابر است با توان وم فاصله متوسط آن سیاره تا خورشید. اگر فاصله متوسط را با d  بر حسب(( واحد نجومی)) و زمان چرخش به دور خورشید را با P بر حسب (( سال)) نشان دهیم از فرمول d3=p2 میتوان فاصله سیاره ای را با توجه به زمان گردش مداری آن محاسبه کرد.

البته کار کپلر ارائه حرکت سیارات بود ولی بعدأ اسحاق نیوتن علت و چگونگی حرکت را توضیح داد. بنا بر قانون (( جاذبه نیوتن)) هر دو جسم با جرم هایm1وm2 که از هم به اندازه d فاصله داشته باشند، یکدیگر را با نیرویF، متناسب با حاصل ضرب جرم های دو جسم و متناسب با عکس مجذور فاصله جدایی آنها از یکدیگر، میکشند.

یعنیF=G*m1*m2/d2 که در این فرمول G عدد ثابت جهانی گرانش است.

سیارات نیز تحت تاثیر نیروی حرکتی رو به جلو و همچنین جاذبه دایم خورشید در مدار میمانند.

حرکت قهقرایی یا عقب گرد سیارات

 کسانی که سیاره ها را مشاهده و برای دراز مدت تعقیب میکنند ملاحظه خواهند کرد که برخی از آنها گاهی ضمن حرکت در مسیر عادی( غرب به شرق) خود ظرف مدتی، شروع به بازگشت ( شرق به غرب) میکنند. در واقع مریخ عملا در در مدار چرخش خود به دور خورشید، مسیر مخالف را نخواهد پیمود، بلکه به دلیل حرکت سذیع تر زمین نسبت به مریخ در مدارش، این وضع ظاهری مشاهده میشود و به نظر میرسد که مریخ در حال عقبگرد است. این پدیده مشابه وقتی است که ما ماشین کند سرعتی را از درون اتومبیل با سرعت زیاد و در حال سبقت گرفتن مشاهده میکنیم.




سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فعالترین زایشگاه جهان

این تصویر فروسرخ از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، یکی از فعال‌ترین زایشگاه‌های ستاره‌ای کهکشان را به نام دجاجه-ایکس در صورت فلکی ماکیان (دجاجه) نشان می‌دهد که 4500 سال‌نوری از ما فاصله دارد.

گردوغبارهای موجود در این منطقه مانع از عبور پرتوهای نور مرئی می‌شوند و به همین دلیل در تصاویر مرئی نمی‌توان جزئیات زیادی مشاهده کرد، اما پرتوهای فروسرخ که طول‌موج بلندتری دارند، می‌توانند از این لایه‌های غبار عبور کنند و ساختار این سحابی عظیم و اجرام درون آن را آشکار کنند.

نقاط روشن یا مناطق فشرده‌ای که به رنگ زرد-سفید در تصویر مشاهده می‌کنید، مربوط به مرکز داغ پیش‌ستارگانی است که تا چند هزار سال دیگر روشن شده و ستاره‌ای جدید را شکل می‌دهند، و ستون‌هایی که غبار که به رنگ سبز مشخ شده و گویی به انحناهای عجیب و غریب تراشیده شده‌اند، بر اثر تابش‌های پرانرژی ستارگان جوان به این شکل درآمده‌اند. رنگ سرخ نیز انواع دیگر غبار را نشان می‌دهد.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشف کهکشانهایی که از قوانین گرانش نیوتن سرپیچی می کنند

گروهی از ستاره شناسان بین المللی در بررسیهای خود نشان دادند که تمام کهکشانها از قوانین گرانش اطاعت نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز، دانشگاه زوریخ و موسسه ملی فیزیک نجوم ایتالیا دریافتند در کهکشانهای بیضوی شکل، حرکت ستارگان از قوانینی متفاوت از قوانینی پیروی می کنند که در فرمول جاذبه نیوتن تدوین شده اند.

این تحقیق که در ژورنال فیزیک نجوم (Astrophysical Journal) پذیرفته شده و نسخه آنلاین آن در سایت ArXiv به چاپ رسیده است سه کهکشان را که از قوانین گرانش سرپیچی می کنند مورد بررسی قرار داد و کشف کرد که حرکت متفاوت این ستارگان می تواند بدون متوسل شدن به فرضیه ماده تاریک توضیح داده شود.

به گفته این کیهان شناسان، در کهکشانهای از این نوع، حرکت ستارگان را می توان برپایه نظریه هایی با عنوان (R)f توضیح داد. این نظریه ها بسط نظریه نسبیت عمومی انیشتین را پیش بینی می کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "از دیدگاه مدلهای دینامیک کهکشانها ما توانستیم بررسی کنیم که نظریه های (R)f قادرند با دقت بالایی گستردگی حرکات ستارگان در کهکشانهای بیضوی شکل را بازسازی کنند."

براساس گزارش مدیا ایناف، سه کهکشانی که در این تحقیق رصد شدند در گذشته برپایه قوانین کلاسیک جاذبه نیوتن و فرضیه وجود ماده تاریک توضیح داده شده بودند.

این ستاره شناسان افزودند: "درحالت کنونی هیچ یک از این دو نظریه را مستثنی نمی کنیم، اما این بسیار جالب است که می بینیم می توان برپایه روشی متفاوت از فرضیه ماده تاریک در خصوص شرایط این کهکشانها توضیح داد."

به اعتقاد این دانشمندان، کهکشانهای بیضوی شکل، تنها کهکشانهایی نیستند که از جاذبه کلاسیک اطلاعت نمی کنند بلکه کهکشانهای مارپیچ و توده های کهکشانی نیز می توانند به روشی مشابه رفتار کنند.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشف کهکشان تشکیل شده از ماده تاریک

ستاره‌شناسان آمریکایی موفق به کشف کهکشانی در فاصله 7 میلیارد سال نوری از زمین شده‌اند که نامرئی بوده و احتمال می‌دهند که از ماده تاریک تشکیل شده باشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، این کهکشان که هیچ گونه نوری را از خود ساطع نمی‌کند، بسیار کوچک بوده و به عنوان قمر یک کهکشان بزرگتر به دور آن می‌چرخد.

اگرچه تلسکوپ‌ها قادر به دیدن این کهکشان کوتوله نیستند، اما نیروی گرانش ناشی از آن هر گونه نوری که نزدیک می‌شود را منحرف می کند.

دانشمندان عقیده دارند ماده تاریک 98 درصد بافت موجود در کیهان را تشکیل می‌دهد که قابل مشاهده نیست.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نشریه علمی نشنال جئوگرافی با نزدیک شدن به پایان سال 2011 برگزیده ای از برترین تصاویر نجومی را که در طول سال و طی رویدادهای مختلف نجومی به ثبت رسیده اند را منتشر کرده است.

نشریه نشنال جئوگرافی به رسم هر سال در ماه های پایانی سال، تصاویر برتر خود را در زمینه های نجوم، محیط زیست، ابداعات و اکتشافات منتشر می کند. در ادامه برترین تصاویر نجومی سال 2011 را به روایت نشنال جئوگرافی مشاهده می کنید:


شاتل فضایی اندیور

منظره ای از مخزن بار خالی شاتل اندیور بر فراز روشنی های شهرهای زمین، این تصویر طی آخرین ماموریت شاتل اندیور به ایستگاه فضایی بین المللی به ثبت رسیده است


ماهی مرکب ماداگاسکار

رودخانه "بتسیبوکا" در شمال ماداگاسکار که در این تصویر بیشتر به یک ماهی مرکب رنگارنگ شباهت دارد به سوی خلیج "بومبتوکا" جریان دارد و در مقابل کانال موزامبیک را خالی می کند، این تصویر ماهواره ای توسط آژانس فضایی اروپا از رودخانه به ثبت رسیده است، رنگهای موجود در میان شاخه های این ماهی مرکب ناشی از رسوبات بارانهای شدید در این منطقه است



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بزرگترین خوشه کهکشانی که تا کنون در جهان دیده شده است، توده غول پیکری که اخترشناسان آن را "El Gordo" می نامند، روزی می تواند اسرار زیادی را درباره ماده تاریک نامرئی که جهان را از خود پر کرده است آشکار سازد.

نام این خوشه به زبان اسپانیایی به معنی "خوشه کهکشان چاق" و نام رسمی آن ACT-CL J0102-4915 است که در فاصله هفت میلیارد سال نوری از زمین، در دوره ای که جهان نیمی از سن کنونی خود را داشته قرار گرفته است. جهان اکنون 13.7 میلیارد سال سن دارد.

 

 

این کهکشان غول پیکر جرمی دو کوادریلیون (2,000,000,000,000,000) برابر خورشید دارد و از این رو عظیم ترین خوشه ای است که تا کنون در دورافتاده ترین بخش از جهان هستی شناسایی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

یک خوشه کهکشانی غول پیکر

 

 

 

 


 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان