درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 1257
بازدید کل : 104941
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 

 کاوشگر رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا هر سال دوبار در زمان عبور زمین از مقابل خورشید دچار گرفت می‌شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوشگر رصدخانه دینامیک خورشیدی(SDO) در سال 2010 با هدف بررسی میدان مغناطیسی و رصد فعالیت‌های تاج خورشیدی به فضا پرتاب شد؛ اما این ماهواره دو بار در سال و به مدت سه هفته در نزدیک زمان اعتدال وارد فصل گرفت می‌شود؛ در این حالت زمین در هنگام عبور از مقابل خورشید برای مدت کوتاهی در طول هر روز، مسیر دید کاوشگر را مسدود می‌کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بر اساس تصمیم مقامات ناسا، نام مأموریت کاوشگرهای دوقلوی کمربند تابشی زمین به نام «کاوشگرهای ون آلن» تغییر پیدا کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمربندهای تابشی اطراف زمین در سال 1985 میلادی توسط «جیمز ون آلن» محقق فیزیک نجومی آمریکا کشف شدند.
«ون آلن» در طول دوران فعالیت علمی خود، محقق اصلی 24 ماهواره زمینی و مأموریت های سیاره‌یی از جمله نخستین ماهواره موفق آمریکا به نام Explorer I‌ و پس از آن ماهواره‌های Pioneer 10 و Pioneer 11 بود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ناسا می گوید کاوشگر کنجکاوی بر روی مریخ گام های مهمی را به سوی شناخت چگونگی از بین رفتن بخش عمده ای از اتمسفر اصلی سیاره سرخ برداشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، اتمسفر کنونی مریخ 100 برابر رقیق تر از اتمسفر زمین است و شناخت اینکه چه اتفاقی برای آن افتاده به دانشمندان کمک می کند ارزیابی کنند آیا این سیاره هرگز قابل سکونت بوده یا نه.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ناسا به مناسبت دوازدهمین سالگرد حضور دانشمندان در ایستگاه بین المللی فضایی، خدمات جدید پیامکی ارائه کرده است که امکان مشاهده ایستگاه بین المللی فضایی را در حال عبور از بالای خانه ها بدون تلسکوپ فراهم می آورد.
به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که ایستگاه بین المللی فضایی از بالای خانه تان می گذرد، ناسا پیامکی با عنوان " ایستگاه را ببینید" به تلفن همراهتان ارسال می کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سازمان فضایی آمریکا ناسا اعلام کرد نخستین سنگ مریخی که توسط کاوشگر کنجکاوی بررسی شده است ترکیب بسیار متفاوتی از ماموریت های پیشین نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان این کاوشگر از دو سامانه تحقیقاتی بر روی کنجکاو برای مطالعه آرایش شیمیایی این سنگ که به اندازه یک توپ فوتبال است، استفاده کردند. 
بر اساس اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، ترکیبات این سنگ می تواند شواهدی از محیط مشاهده نشده و فرایند های سیاره ای را فاش کند.
این آزمایش نتایج بسیار شگفت انگیزی در پی داشته است. این سنگ مریخی با ترکیب شیمیایی از یک نوع غیرمعمول اما به خوبی شناخته شده سنگ آذرین شباهت دارد که در بسیاری از مناطق آتشفشانی زمین یافت می شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
نظریه‌ پردازان ناسا پس از کشف یک احتمال نظری برای سفرهای فضایی تاب‌دار، از طرحهایی برای سفرهای سریع‌تر از نور در آینده خبر داده‌اند.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا؛ با وجود تمایل انسان برای بررسی ستارگان، محدودیت‌هایی به دلیل سفر در سرعت کمتر از نور وجود داشته و حتی با دستیابی به این سرعت نیز باید سالیان دراز برای چنین سفرهایی منتظر ماند.
اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند سرعت نور را بشکند، دانشمندان همیشه سفرهای فضایی با استفاده از قابلیت رانش تاب‌دار آلکابیر را در نظر داشته‌اند که در آن فضانوردان می‌توانند فضا و زمان را بر خود خم کرده و از میان راه‌های گریز در فضا حرکت کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
ناسا اخیرا از یک تصویر جالب رونمایی کرده که نشان می‌دهد کهکشان راه شیری در هاله عظیمی از گاز داغ پوشیده شده که به اندازه صدها هزار سال نوری گسترده شده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجم برآورد شده این هاله با حجم تمام ستارگان کهکشان قابل مقایسه است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
مدیر پروژه مریخ نورد «کنجکاوی» از اتمام تست سلامت و آماده شدن «کنجکاوی» برای دور جدید حرکت بر سطح سیاره سرخ خبر داد.
«کنجکاوی» که در تاریخ پنجم آگوست (15 مرداد) بر سطح دهانه گیل فرود آمده است، در نخستین گردش بر سطح سیاره سرخ مسافتی در حدود یک زمین فوتبال را طی کرده و رد چرخ‌های آن از فضا قابل مشاهده است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
ناسا از انجام موفقیت‌آمیز دومین مانور فضاپیمای «جونو» در مسیری بسمت سیاره مشتری خبر داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فضاپیمای رباتیک آگوست سال 2011 میلادی با هدف بررسی بزرگترین سیاره منظومه شمسی به فضا پرتاب شد و بر اساس پیش بینی محققان، «جونو» تا سال 2016 به مشتری می رسد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد فضانوردان به منظور تمرین کار گروهی، بخشی از تلاش های خود را برای آمادگی سفر فضایی در غارهای زیر زمینی انجام می دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام اسا که مقر آن در پاریس است، این گروه بین المللی از فضانوردان بر روی مهارت های سرپرستی و کار گروهی کار می کنند، مهارتی که برای کار در ایستگاه بین المللی فضایی که فضانوردانی از ملیت و فرهنگ های مختلف حضور دارند، الزامی است.
لوردانا بسونه طراح این دوره تمرینی گفت: شباهت هایی بین کار در غار و فضا وجود دارد.
به گفته وی این غارنوردان باید به محیط کاملا جدیدی سازگار شوند، کار و زندگی کردن در زیر زمین آمادگی بدنی و ذهنی را می طلبد.
به اعتقاد وی این دوره فرصتی برای تمرین پروتکل های فضایی است.
 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان