درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 114
بازدید دیروز : 234
بازدید هفته : 114
بازدید ماه : 1609
بازدید کل : 105293
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




وی منجم بزرگ فرانسوی در ۱۵ مارس ۱۷۱۳ در رومینی به دنیا آمد وی در جوانی به تحصیل الهیات پرداخت از این رو به صف روحانیون پیوست اما علاقه ی شدید او به ریاضیات و نجوم باعث شد که به مطالعه و تحقیق در این زمینه بپردازد و یکی از مهمترین کار های علمی لاگای این بود که سرپرستی هیئت اکتشافی و علمی را بر عهده بگیرد وی با استدلال هندسی ثابت کرد که اگر دو نفر ناظر بر آسمان یکی از آن ها در برلن ویکی دیگر از آن ها در دماغه ی امید نیک باشد نتیجه ی مطلوب و درست حاصل میشود بنا براین لاگای به دماغه ی امید نیک رفت وهمکارش هم به برلن.

لاگای پس از ۱۲۷ شب وضعیت و شرایط بیش از ۱۰ هزار ستاره  را در آسمان از نظر طول قوسی از نصف النهار را مشخص کرد.در این سفر علمی وی وضع چندین هزار ستاره ی جنوبی را مشخص کرد و همچنین نقشه ی جزایر بوربون و ایلدوفرانس را تهیه کرد .اطلسی که وی ازآسمان تهیه کرد خیلی دقیق تر و کامل تر از نقشه ی هاله بود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سر ویلیام هرشل که او را به عنولن کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود وی تا ۱۴ سالگی چوپان بود و در ۱۸ سالگی با پدر در دسته موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع ساز بادی را مینواخت در پی جنگ های ۷ ساله پدر و مادرش تصمیم گرفتند تا او را از ارتش خارج کنند وبه انگلستان بفرستند او پس از ورود به انگلستان تصمیم گرفت خود را با شرایط موجود تطبیق دهد وی نام آلمانی فریدریش ویلهلم را برای خود برگزید که مانند پدرش استعداد فراوانی در موسیقی داشت هنگام ورود به انگلستان به ارگنوازی در کلیسا مشغول شد و یکی از مشهور ترین ارگنوازان بود روزی اتفاقی کتابی در زمینه ی نجوم به دستش افتاد که برایش جذاب بود مطالعه درباره ی نجوم نیاز به دانستن و آموختن مبحث نور بود وی دریافت برای آموختن مبحث نور نیاز به آموختن ریاضیات است بنابراین شروع به مطالعه ی جبر و هندسه کرد پس از مطالعه در زمینه ی ریاضیات و آموختن آن مبحث نور و نجوم به قدری او را مجذوب خود کرده بود که منزل خود را به کارگاهی برای تلسکوپ کرد وی چون سرمایه ای برای خرید تلسکوپ نداشت شروع به ساختن تلسکوپ کرد و شخصا شروع به تراشیدن عدسی آن کرد ودر این کار خواهرش کارولین نیز او را یاری کرد چرا که وی نیز علاقه ی زیادی به نجوم داشت.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

وی در ۱۹ ژانویه ی سال ۱۷۴۷در هامبورگ متولد شد آلرت بوده فرزند یک حسابدار بود او علاقه ی زیادی به محاسبه ی علمی داشت این علاقه و مهارتی که در تعلیم و یاد دادن داشت با عث شد که وی یکی از مشهور ترین معلم های نجوم شود .

او به دنبال تشویق و راهنمایی بزرگان و دانشوران هامبورگی در ۱۹سالگی توانست کتاب راهنمایی شناخت آسمان پر ستاره را چاپ کند انتشار این کتاب سبب شهرت وی گشت و طرفداران زیادی برای علم نجوم ایجاد کرد او به دعوت یوهان لامبرت به رصد خانه ی نجومی فرهنگستان برلین رفت .

او برای تهیه ی نقشه ی دقیق آسمانی به وی کمک کرد او مدیر رصد خانه ی برلین شد و به عضویت رصد خانه ی برلین در آمد . آلرت بوده در سال ۱۸۰۱ فهرستی از موضوع ستارگان را چاپ کرد .

نوشته ی آلرت بوده برای جبران کمبود ها و نواقص رصد خانه ها بود شهرت وی به دلیل قانونی است که درباره ی فوصل نسبی سیارات  ارئه کرد بود

آلرت بوده نویسنده ای بود که از عقاید هرشل .کانت.لامبرت.مبنی بر نا متناهی بودن فضا و تولد ومرگ ستارگان حمایت کرد او سه بار ازدواج کرد و سرانجام در ۲۳ نوامبر ۱۸۲۶ چشم از جهان گشود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

منجم یونانی که در حدود ۲۷۶ سال قبل از میلاد در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان بر جسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف بطلیموس سوم سمت سرپرست و معلمی پسرش را بر عهده گرفت . به او لقب افلاطون ثانی را داده بودند آراتستن را هم میتوان به عنوان منجم . ریاضی دان . شاعر . خطیب و فیلسوف معرفی کرد بطلیموس سوم بهترین کسی را که برای اداره ی کتاب خانه ی اسکندریه در نظر گرفت آراتستن بود .

وی در تلاش بود که وسیله ای به عنوان گاهشماری علمی و به وسیله ی آن جنگ تروا را مبدا تاریخ قرار دهد . آن چه بیش از پیش سبب شهرت وی گشت این بود که اولین کسی بود که برای اندازه گیری زمین اقدام کرد .

آراتستن محاسبه را انجام داد و محیط زمین  را ۳۹۳۷ کیلومتر محاسبه کرد مشخص میشود که از محاسبه ی آراتستن رقمی بالغ بر ۴۰۰۰۰کیلومتر برای کره ی زمین به دست آورده است . بعلت اینکه دنیای آن روز نا شناخته بود و دنیای شناخته شده ی آن روزگار آنقدر بزرگ نبود این رقم را به دلیل بزرگی فوق العاده آن رد کردند و بعدا رقم کوچک تری را که برای کره ی زمین توسط پوسیدونیوس تعیین شده بود را پذیرفتند آراتستن در هنگام پیری بینایی اش را ازدست داد و نابینا شد وهنگامی که از بهبودی آن مایوس شده بود در حدود ۱۹۶ سال قبل از میلاد در اسکندریه با نخوردن غذا از گرسنگی به هلاکت رسید .



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

منجم و فیزیک دان ایتالیایی در ۱۵ فوریه ی ۱۵۶۴در پیزا به دنیا آمد او فرزند یکی از نجیب زاده گان فلورانسی بود که به موسیقی و ریاضیات علاقه داشت پدرش که ریاضی دان بود مایل بود فرزندش را به تحصیل طب بگمارد زیرا درآمدی که یک پزشک داشت بیشتر از یک ریاضیدان بود

او در سال ۱۵۸۱ که دوره ی تعالی فکری او بود وارد دانشگاه پیزا شد ام بر اثر یک حادثه ی عجیب تحصیلات او در زمینه ی طب نا تمام ماند وبه این صورت که در یکی از مراسم مذهبی در کلیسا با مشاهده ی چهل چراغی که در بالای سرش در نوسان بود توجه او را به خود جلب کرد متوجه شد که این نوسان ها در فاصله زمانی مشخصی ایجاد میشودوی برای تعیین زمان هر نوسان از نبض خود استفاده کرد او توانست زمان هر نوسان را تخمین بزند به دنبال این رویداد گالیله بر خلاف میل پدر به مطالعه ی هندسه مشغول شد در سال ۱۵۸۹به سمت استادی ریاضیات در دانشگاه پیزا منصوب شد گالیله هنگامی که مقام ثابتی را پیدا کرد در صدد آن بر آمد که بطلان فرضیه ارسطو را از طریق تجربه و هم از راه دلیل استنتاجی و ریاضی اثبات کند و ثابت کند که با کوپرنیک مخالفتی ندارد اما با مخالفت مردم روبرو شد و برای این که مقامات با نفوذ و عالی رتبه مزاحم او نشوند در دانشگاه پادوا مشغول به کار شد و در آن جا توانست بهترین کار علمی اش را انجام دهد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کپلر در تاریخ ۲۷دسامبر سال ۱۵۷۱میلادی در وورتمبرگ چشم به جهان گشود این دانشمند آلمانی در خانواده ای فقیر به دنیا آمد وی از نظر ظاهری وضعیت نا مناسبی داشت زیرا وقتی ۳ ساله بود به بیماری آبله مبتلا شده بود و در اثر این بیماری چشمانش ضعیف گشت .

بنابراین او را در مدرسه ی طلاب پروتستان فرستادند و به مرور نبوغ وی در ریاضی آشکار گشت و به طور خصوصی شروع به آموختن ریاضیات کرد .

در سال ۱۵۹۴دروس دینی را رها کرد و سمت استادی ریاضیات را در دانشگاه گراتس اتریش بدست آورد .



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آریستا خوس ستاره شناس برجسته یونانی، نخستین کسی بود که به طور صحیح اظهار کرد که زمین حول محور خود و همچنین بدور خورشید، گردش می کند. در مدل جهان خورشید مرکزی وی، که بر پایه مشاهداتش بنا شده بود، خورشیده ثابت بوده و مرکز جهان تصور شده بود. در این مدل، سیارات در مدارهای دایره ای بدور خورشید چرخیده و ستاره های دوردست و ثابت در زمینه این مدارها قرار داشتند. 

کتاب «بزرگی و فاصله های ماه و خورشید» تنها اثر بجای مانده از وی می باشد. این اثر، حاکی از تلاشهای او در جهت محاسبه و اندازه و فاصله اجسام آسمانی از یکدیگر است.




ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان پروژه اوپرا نوترینوهایی را ردیابی کرده‌اند که با سرعتی بیش‌تر از سرعت نور در خلأ از سرن به ایتالیا رسیده‌اند. آیا مهم‌ترین اصل بنیادی فیزیک نوین نقض شده است؟

ذوالفقار دانشی: شب گذشته، انتشار مقاله‌ای آنلاین در پایگاه‌های خبری علمی زلزله‌ای در دنیای فیزیک به‌پا کرد. آنتونیو اردیتاتو و همکارانش در آزمایشگاه OPERA واقع در ایتالیا اعلام کرده‌اند بیش از 2 سال است ذرات نوترینوی تولیدشده در شتاب‌دهنده‌های سرن را ردیابی می‌کنند و 16هزار مورد را ثبت کرده‌اند که این ذرات سریع‌تر از سرعت نور به این آزمایشگاه می‌رسند. هرچند این موضوع با شک و تردید بسیاری از فیزیک‌دانان جهان روبرو شده، اما کنفرانسی اضطراری امروز در سرن برگزار خواهد شد تا نتایج این تحقیق در آن ارایه شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1385برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شايد هرگز نام کهکشان NGC 6264 را نشنيده باشيد و شکي هم نيست که فکرتان را معطوف به اهميت‌اش نکرده باشيد! اما همين توده‌ي دور و شلوغ از ستارگان، راهي نسبتاً هموار را براي درک ماهيت مرموزترين نيروي هستي پيش پاي ستاره‌شناسان گشوده است.

 

براي آشنايي ِ هرچند اندکي با اين نيرو، کافي‌ست آخرين باري که توپي را به هوا پرت کرده‌ايد از خاطر خود بگذرانيد و ببينيد آن دفعه هم مثل هر تجربه‌ي مشابه ديگري، همان رخ داده که انتظارش مي‌رفت: يعني نيروي گرانش از سرعت توپ آهسته مي‌کاهد و پس از مکثي کوتاه آن را به‌سمت زمين مي‌کشد. حال اگر در سياره‌ي خيالي ِ ديگري مي‌بوديد و توپ‌تان را به هوا مي‌فرستاديد؛ مي‌شد فرض کرد که سرعت توپ مي‌تواند از سرعت گريزِ سياره‌تان هم بگذرد و اصلاً آن را ترک کند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

استفان هاوكينگ دانشمند انگليسي روز يكشنبه گذشته هشدار داد: "موجودات فضايي احتمالا وجود دارند اما بشر بايد از تماس با آنها بپرهيزد چراكه عواقب ناخوشايندي در پي خواهد داشت."

 

اخترفيزيكداني بر اساس گزارشات تصويري انگليس گفت: "اگر موجودات فضايي مارا ببينند نتايج آن مشابه زماني خواهد بود كه Columbus در آمريكا به زمين نشست و براي اهالي آمريكا هرگز جبران نشد."  ... برنامه ها جهاني را به تصوير مي كشند كه در آن فرم هاي خارجي حيات با سفينه هاي عظيم الجثه خود پس از خشكاندن سياره خويش به دنبال منابع حياتي مي باشند.

 

هاوكينگ هشدار داد: "چنين موجودات فضايي پيشرفته اي احتمالا به دنبال جمع آوري تمام سيارات غني هستند."

 

 

وي با فرض وجود موجودات فرازميني گفت: "با توجه به مغز رياضي من اعداد به تنهايي حضور موجودات فضايي را معقول مي داند. بحث اصلي بر سر اين مساله است كه آنها احتمالا چه شكلي خواهند بود."

بشر تا كنون فعاليت هاي زيادي براي برقراري ارتباط با تمدن هاي فرازميني انجام داده است.

 

تصویر تخیلی - گرافیکی از موجودات فضایی برگرفته شده از فیلم بیگانگان

 

در 2008 آژانس فضايي آمريكا ناسا آهنگي را (Beatles song "Across the Universe") به عنوان پيام صلح به اعماق فضا فرستاد.

اما تاريخ تلاشهاي بشر براي برقراري ارتباط با موجودات فضايي به چند سال قبل برمي گردد.

كاووشگرهاي پايونر 10 و 11 (Pioneer 10 and 11) ايالات متحده در 1972 و 1973 پرتاب شد.

Voyager 1 and 2 كه هريك حامل يك ديسك فونوگرام به همراه ذخيره كننده صدا و تصوير روي زمين مي باشد در سال 1977 پرتاب شد.

 

 



جمعه 2 دی 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان