درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 140
بازدید دیروز : 234
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 1635
بازدید کل : 105319
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




(1846-1784)ریاضیدان وستاره شناس آلمانی .او علاقه مند به توسعه روشهای ریاضی در مکانیک سماوی بود.به تدوین وگردآوری موقعیت مکانی وحرکت نسبی 63 هزار ستاره که براساس مشاهدات خودش ومشاهدات رصدخانه گرینویچ پرداخت.این کار به عنوان اولین قدم در ستاره شناسی نوین شناخته می شود.در سال 1838 برای اولین بار به اندازه گیری اختلاف منظرستاره 61 دجاجه  پرداخت.اوهمچنین در سال 1841تا1844 وجود همدمهای تاریک برای ستاره های شعرای یمانی وشعرای شامی را پیش بینی کرد .مقاله او درباره اختلالات مداری سیاره اورانوس در سال 1840 گواهی بروجود سیاره بعدی بود .این سیاره یعنی نپتون  6 سال بعد توسط ژان گیل کشف شد.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

(۱۹۲۱-۱۸۶۸)بانوی اخترشناس آمریکایی ، اخترشناس رصدخانه هاروارد بود. وی مدتها به مطالعه وبررسی ابرهای ماژلانی پرداخت و در سال 1912 میلادی به کشف عمده ای دست یافت. وی بیشتر به ستارگانی توجه داشت که دوره درخشندگی آنها متفاوت بود و او آنها را متغییرهای قیفاووسی نامید. خانم لویت دریافت که هر چه دوره تناوب درخشندگی بلندتر باشد ستاره درخشانتر است(رابطه دوره تناوب-درخشندگی). با این کشف تعیین فاصله ستاره های دوری را که نمی توانستند اختلاف منظر آنها را به دست آورند امکانپذیر شد.او توانست ۲۴۰۰ ستاره متغییر را کشف کند.این تعداد نصف کل تعداد ستاره های کشف شده در آن زمان بود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

(1882-1837)یک محقق آمریکایی در امر طیف سنجی ستاره ای.روشها وبرنامه های ارزشمند او هفت سال بعد از مرگش منتشر شد.اوپسر جان ویلیام دراپر بود.او دانشجوی رشته پزشکی بود بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل درسی یک سال به اروپا رفت تاسنش به سن لازم برای فارغ التحصیلی برسد.او در ایرلند با ارل روز سوم(the Third Earl of Rosse) و ویلیام پارسون ملاقات وسپس تحت تاثیر آنها قرار گرفت. در نتیجه به ساخت تلسکوپ و عکاسی نجومی علاقه مند شد.این دو حرفه بعدها تبحر اصلی او شدند.بعد از برگشت از اروپا به ایالت پدری یعنی نیویورک رفت ودر آنجا به مطالعات اولیه در زمینه طیف سنجی وعکاسی از طیف خورشید پرداخت.تا سال 1873 موفق به ساخت یک طیف سنج مشابه آنچیزی که ویلیام هاگینز ساخته بود شد اوبکمک این دستگاه توانست خطوط طیفی را تشخیص دهد.او حتی تاسال آخر عمرش در جهت تهیه طیف های دقیق تلاش نمود.بعد از مرگش گروهی از رصدخانه دانشگاه هاروارد شروع به ابداع روشی جدید در رده بندی ستاره ها وانواع طیف کردند.پروژه نامبرده که فهرست هنری دراپر نام گرفت در سال 1897 کامل شد .بر اساس این کارها برای اولین باردانشمندان توانستند به تقسیم بندی ستاره ها بپردازند.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ویلیام هاگینز یک اخترشناس انگلیسی بود که در جوانی به تحقیقات میکروسکوپی علاقه داشت. اما در سال 1865 میلادی به ساختن رصدخانه ای در نزدیکی لندن اقدام کرد و از آن پس به تحقیقات و رصدهای نجومی روی آورد. در سال 1863 میلادی از تحقیقاتی که درباره خطوط طیفی به عمل آورد اعلام داشت که همان عناصری که در زمین وجود دارد در ستارگان نیز یافت می شود که در آن زمان گفتاری حیرت انگیز بود. وی در سال 1866 میلادی برای نخستین بار طیف یک

سحابی را مورد مطالعه قرار داد و ثابت کرد که اطراف آن را گاز هیدروژن فرا گرفته است. هاگینز با استفاده از تحقیقات فیزو در مورد تعمیم اصل دوپلر به بزرگترین کشف علمی خویش نایل آمد. وی دریافت که اگر ستاره ای به زمین نزدیک شود یک نوع جابه جایی به طرف بنفش در خطوط طیفی آن روی می دهد. حتی توانست از روی مقدار جابه جایی سرعت را در امتداد دید تعیین کند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره شناس ایتالیایی جیوانی دومینیکو کاسینی در هستم ژوئن سال ۱۶۲۵ میلادی در شهر پرینالدو در نزدیکی نیس فراسه دیده به جهان گشود در سال ۱۶۵۰ موفق به اخذ پروفسوری ستاره شناسی از دانشگاه بلونیا شد و خیلی زود به پاریس رفت و به عنوان اولین مدیر رصد خانه ی پاریس مشغول به کار شد.

کاسینی در سال ۱۶۷۳ شهروند فرانسه نامیده شد در سال ۱۹۶۲ جدولی ازخورشید را ارائه کرد که فرست بدست آورد شهرت وی در اختر شناسی را فراهم نمود او با دقتی زیاد حرکت ظاهری خورشید را در آسمان برسی و پس از آن فاصله ی میان زمین و خورشید را محاسبه کرد . وی کاشف۴ قمر سیاره ی زحل و شکاف بزرک میان حلقه های این سیاره محسوب شد که به افتخار این شکاف را شکاف کاسینی نامیدند.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فیزیک دان و منجم بلژیکی در سال ۱۸۹۴ در خانواده ی مذهبی به دنیا آمد پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت کلیسا در آمد اما در سال ۱۹۲۲ به آمریکا رفت و دکترای نجوم را گرفت وی بر این باور بود که صورت فعلی جهان نتیجه ی انفجار بزرگ است.

که میلیارد ها سال پیش رخ داده است و باعث گسترش و انبساط جهان شده است با انتشار این نظریه توجه دانشمندان دیگر را برانگیخت آزمایش ها و مطالعات ایشان صحت فرضیه ی لومتر را ثابت کرد .

ادینگتن انگلیسی نظریه ی انفجار بزرگ وفشردگی کهکشان ها رابا دلایل بسیار شرح داد والتر باده ی آلمانی توانست زمان این اتفاق را در ۵ میلیارد سال قبل مشخص کند همچنین تحقیقاتی که به کمک رادیواکتیو صورت گرفت عمر قشر جامد زمین را بیش از ۲میلیارد سال تخمین زد.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ریاضی دان و اختر شناس هوشمند آلمانی در ۱۸۹۳ دیده به جهان گشود با شروع به تحصیل ریاضیات با جاذبه ی دوچندان وی را فرا خواند پس به دانشگاه مونستر رفت وسه سال نیز در سمت دستیاری فیلیکس کلاین ریاضی دان نامی خدمت کرد در سال ۱۹۱۹ موفق به دریافت دکترا گردید و به تدریس در دانشگاه مشغول شد در سال ۱۹۲۳به آمریکا رفت وبه وی پیشنهاد شد تا در رصد خانه ی ویلس کالیفرنیا به کار مشغول شود در سال ۱۹۵۲ ثابت کرد کهکشان آندرو مدا بسیار دورتر از آن است که قبلا تصور می شد و به این ترتیب مشخص شد جهان بزرگ تر از آن است که دانشمندان می پندارند در سال ۱۹۵۴ توانست با تلسکوپ پالومار  کوازار ها را تشخیص دهد یعنی اجرام آسمانی که قبل از آن تنها توسط تلسکپ رادیویی قابل تشخیص بود در سال ۱۹۵۷کشف کرد که کهکشان m78 نور کاملا قطبیده ای ساطح می شود و اجرامی که بعد ها اختر نما نامیده شد را توجیه کند .

نظرات ۰باده ۹در باره ی چرخه ی عمر ستارگان و ابعاد کهکشان ها در ک دانشمندان را متحول کرد وبلوغ علمی او را به اثبات رساند وی در سال ۱۹۵۸به آلمان بازگشت ودر سال ۱۲۹۶۰ در گذشت.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

وی منجم بزرگ فرانسوی در ۱۵ مارس ۱۷۱۳ در رومینی به دنیا آمد وی در جوانی به تحصیل الهیات پرداخت از این رو به صف روحانیون پیوست اما علاقه ی شدید او به ریاضیات و نجوم باعث شد که به مطالعه و تحقیق در این زمینه بپردازد و یکی از مهمترین کار های علمی لاگای این بود که سرپرستی هیئت اکتشافی و علمی را بر عهده بگیرد وی با استدلال هندسی ثابت کرد که اگر دو نفر ناظر بر آسمان یکی از آن ها در برلن ویکی دیگر از آن ها در دماغه ی امید نیک باشد نتیجه ی مطلوب و درست حاصل میشود بنا براین لاگای به دماغه ی امید نیک رفت وهمکارش هم به برلن.

لاگای پس از ۱۲۷ شب وضعیت و شرایط بیش از ۱۰ هزار ستاره  را در آسمان از نظر طول قوسی از نصف النهار را مشخص کرد.در این سفر علمی وی وضع چندین هزار ستاره ی جنوبی را مشخص کرد و همچنین نقشه ی جزایر بوربون و ایلدوفرانس را تهیه کرد .اطلسی که وی ازآسمان تهیه کرد خیلی دقیق تر و کامل تر از نقشه ی هاله بود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سر ویلیام هرشل که او را به عنولن کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود وی تا ۱۴ سالگی چوپان بود و در ۱۸ سالگی با پدر در دسته موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع ساز بادی را مینواخت در پی جنگ های ۷ ساله پدر و مادرش تصمیم گرفتند تا او را از ارتش خارج کنند وبه انگلستان بفرستند او پس از ورود به انگلستان تصمیم گرفت خود را با شرایط موجود تطبیق دهد وی نام آلمانی فریدریش ویلهلم را برای خود برگزید که مانند پدرش استعداد فراوانی در موسیقی داشت هنگام ورود به انگلستان به ارگنوازی در کلیسا مشغول شد و یکی از مشهور ترین ارگنوازان بود روزی اتفاقی کتابی در زمینه ی نجوم به دستش افتاد که برایش جذاب بود مطالعه درباره ی نجوم نیاز به دانستن و آموختن مبحث نور بود وی دریافت برای آموختن مبحث نور نیاز به آموختن ریاضیات است بنابراین شروع به مطالعه ی جبر و هندسه کرد پس از مطالعه در زمینه ی ریاضیات و آموختن آن مبحث نور و نجوم به قدری او را مجذوب خود کرده بود که منزل خود را به کارگاهی برای تلسکوپ کرد وی چون سرمایه ای برای خرید تلسکوپ نداشت شروع به ساختن تلسکوپ کرد و شخصا شروع به تراشیدن عدسی آن کرد ودر این کار خواهرش کارولین نیز او را یاری کرد چرا که وی نیز علاقه ی زیادی به نجوم داشت.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

وی در ۱۹ ژانویه ی سال ۱۷۴۷در هامبورگ متولد شد آلرت بوده فرزند یک حسابدار بود او علاقه ی زیادی به محاسبه ی علمی داشت این علاقه و مهارتی که در تعلیم و یاد دادن داشت با عث شد که وی یکی از مشهور ترین معلم های نجوم شود .

او به دنبال تشویق و راهنمایی بزرگان و دانشوران هامبورگی در ۱۹سالگی توانست کتاب راهنمایی شناخت آسمان پر ستاره را چاپ کند انتشار این کتاب سبب شهرت وی گشت و طرفداران زیادی برای علم نجوم ایجاد کرد او به دعوت یوهان لامبرت به رصد خانه ی نجومی فرهنگستان برلین رفت .

او برای تهیه ی نقشه ی دقیق آسمانی به وی کمک کرد او مدیر رصد خانه ی برلین شد و به عضویت رصد خانه ی برلین در آمد . آلرت بوده در سال ۱۸۰۱ فهرستی از موضوع ستارگان را چاپ کرد .

نوشته ی آلرت بوده برای جبران کمبود ها و نواقص رصد خانه ها بود شهرت وی به دلیل قانونی است که درباره ی فوصل نسبی سیارات  ارئه کرد بود

آلرت بوده نویسنده ای بود که از عقاید هرشل .کانت.لامبرت.مبنی بر نا متناهی بودن فضا و تولد ومرگ ستارگان حمایت کرد او سه بار ازدواج کرد و سرانجام در ۲۳ نوامبر ۱۸۲۶ چشم از جهان گشود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان