درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 1007
بازدید ماه : 1298
بازدید کل : 104982
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




استیون هاوکینگ: بزرگترین راز هستی، پدیده ای به نام زن

استیون هاوکینگ، یکی از سرشناس ترین دانشمندان جهان، در مصاحبه ای می گوید   بزرگترین راز هستی که وی را در بهت و حیرت فرو برده، پدیده ای است به نام «زن».
 
خبرگزاری رویترز، روز پنجم ژانویه به نقل از مصاحبه جدید مجله معتبر «نیو ساینتیست» با استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس برجسته، می نویسد: هاوکینگ که تا کنون پاسخ سؤال های پیچیده بسیاری را در جهان علم یافته است، در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه چیزی فکرش را به خود مشغول می کند، پاسخ می دهد: «زنان. سراسر وجودشان راز است.»
 
استیون هاوکینگ که قرار است روز یک شنبه هشتم ژانویه جشن تولد هفتاد سالگی خود را جشن بگیرد، اخیراً از سمت کرسی استاد ریاضیات لوکاسی در دانشگاه کمبریج بازنشسته شده، جایگاهی پر افتخار که پیش از او شخصیتی مانند اسحاق نیوتن عهده دار آن بوده است. به همین مناسبت «نیو ساینتیست» گفت و گویی را با این دانشمند بریتانیایی ترتیب داده است، نویسنده سوار بر صندلی چرخدار کتاب «تاریخچه زمان» از امیدهایش برای آینده دانش بشری و بزرگترین اشتباه علمی اش سخن می گوید.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این تصویر را باز آلدرین٬ یکی از سه فضانورد مأموریت آپولو۱۱  پس از پیاده‌روی بر سطح ماه از نیل آرمسترانگ گرفته است.
این تصویر را باز آلدرین٬ یکی از سه فضانورد مأموریت آپولو۱۱  پس از پیاده‌روی بر سطح ماه از نیل آرمسترانگ گرفته است.                    

در بعدازظهر گرم ۲۰ام جولای ۱۹۶۹ همه حاضرین در مرکز کنترل زمینی واقع در هیوستن به صدای نامفهوم و همراه با خش‌خش فرمانده پرواز٬ نیل آرمسترانگ که از نزدیکی سطح ماه به زمین رسیده بود با توجه کامل گوش فرا می‌دادند. این چند دقیقه آخر در آن سالن بزرگ هیچ مولکول اکسیژنی مصرف نشده بود. انگار همه را منجمد کرده بودند. نیل آرمسترانگ مجبور شده بود برای پرهیز از فرود در یک گودال برخوردی٬ کنترل ماه‌نشین ایگل را از حالت اتوماتیک خارج کرده و خود به خلبانی مشغول شود. اما فرایند فرود خیلی طولانی شده بود و هر لحظه امکان اتمام سوخت ایگل می‌رفت.

نفس‌ها در سینه حبس بود تا اینکه صدای خونسرد نیل آرمسترانگ از ۴۰۰ هزار کیلومتر دورتر پیامی آورد که: "هیوستن٬ اینجا پایگاه ترانکیولیتی (دریای آرامش٬ نام بخشی از سطح ماه می‌باشد) . ایگل فرود آمده است." ناگهان غریو شادی همه سالن را منفجر کرد. اشک‌های شوق سرازیر شدند و همه ‌دیدند که چگونه آرزویی به ظاهر محال و دست نیافتنی به واقعیتی بزرگ و تاریخ‌ساز تبدیل شده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 فیزیکدان ایتالیایی متخصص در تحقیقات خورشیدی. طی سالهای 1921 تا 1952 که مدیر رصد خانه آرستی بود جهت فعالیتهای آزا از ستاره شناسی موقعیتی به اختر فیزیک تغییر داد. با کمک برج خورشیدی که خودش که به مجموعه رصد خانه اضافه کرد به تحقیق درباره ساختمان کروموسفر همچنین حرکت گازها درون لکه های خورشیدی (آنچیزی که با نام اثر اورشد – آبتتی شناخته می شود) پرداخت. پدر او آنتونیو که قبل از او مدیر رصد خانه بود بیشتر علاقه مند به ستاره شناسی موقعیتی(positoinal)رصد سیارکها و دنباله دارها بود .

جیور جیو آبتتی، به عنوان یک ترویج کننده علاقمند ستاره شناسی هم شناخته می شود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

(1762-1693) ستاره شناس انگلیسی که با درجه پروفسوری در رصدخانه گرینویچ کار می کرد.در سال 1742 بعد از ادموند هالی سومین ستاره شناس سلطنتی لقب گرفت.در سال 1728 در حالی که در حال اندازه گیری اختلاف منظر ستاره گاما اژدهایی بود ابیراهی نور ستارگان راکشف کرد.این مسئله اولین اثبات برای حرکت زمین در آسمان به حساب می آمد وموفقیتی برای نظریه کپرنیک بود.او مقدار ابیراهی نور ستارگان را 20.5 ثانیه قوسی محاسبه کرد که مقدار دقیق آن 20.47 ثانیه قوسی است.او محاسبه کرد که نور خورشید بعداز 8 دقیقه و12 ثانیه به زمین می رسد که مقدار واقعی آن نیز 8 دقیقه و19 ثانیه است.او با بررسی مدار ماه بین سالهای 1727 تا 1748 متوجه تغییرات ناچیز ودوره ای حرکت رقص محوری زمین شد (NUTATION). در رصدخانه گرینویچ به اندازه گیری موقعیت هزاران ستاره پرداخت واز آنجاییکه مقدار ابیراهی نور ستارگان را نیز در نظر گرفته بود اندازه گیری های او از نفرات قبلی دقت بیشتری داشتند.او به اندازه گیری های دقیقی از قطر سیاره مشتری وپدیده های مربوط به اقمار آن پرداخت.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جاسلین بل برنل ستاره شناسی است که نوع جدیدی از ستاره را به نام پولسار (ستاره ی تپنده )کشف کرد وی کارش را به عنوان عضوی از یک گروه تحقیقاتی که در صدد یافتن راه های جدیدی برای تعیین کوازارها (شبه ستاره ها )بود شروع کرد . در ژوئیه ۱۹۶۷ آن ها یک رادیو تلسکوپ بزرگ را ساخته کار مطالعه در فضا را شروع کردند در نوامبر همان سال بل برنل یک سیگنال رادیویی تپنده را که بعد ها به عنوان یک ستاره ی تپنده یا پولسار شناخته شددریافت کرد . آنتونی هوئیش (۱۹۲۴)رئیس گروه تحقیقاتی و پژوهشی خانم برنل کار وی را ادامه داد و برای این کشف موفق به دریافت جایزه ی نوبل در فیزیک شد.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک منجم یونانی بود. رصد نجومی که در سال ۹۲ میلادی انجام داده است، تنها چیزی است که از او اطلاع داریم، که توسط بطلمیوس در کتاب سوم مجسطی نقل شده است. بطلمیوس نوشته است که در سال دوازدهم سلطنت دومیتیان، آگریپا اختفای قسمتی از خوشه ستاره ای پروین را با بخشی از ماه گزارش کرد.

احتمالا هدف آگریپا از این رصد بررسی تقدم اعتدالین بود، که توسط هیپارخوس کشف شده بود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

گارت رایسمن فضانورد یهودی‌الاصل آمریکایی است. وی از مهندسین سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) است. وی از اعضای اردوی ۱۶ و اردوی ۱۷ ناسا بود و هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برد.

وی به مناسبت ۶۰مین سالگرد تشکیل کشور اسرائیل از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی خطاب به شیمعون پرس، رئیس جمهور اسرائیل نوشت: «من به نام همه فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند، ۶۰مین زادروز کشور اسرائیل را به شما و مردم اسرائیل شادباش می‌گویم. من به عنوان نخستین فضانورد یهودی، افتخار می‌کنم که یک نسخه از منشور استقلال اسرائیل را با خود به فضای خارجی برده‌ام و هر بار که ایستگاه فضایی بین‌المللی از فراز اسرائیل می‌گذرد، از پنجره آن به سوی خاک اسرائیل می‌نگرم و به هیجان درمی‌آیم».



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره شناس ایرانی که در غرب با نام Azophi شناخته می شود. او به ترجمه و تکمیل آثار یونانی بویژه المجسط بطلمیوس و به اندازه گیری روشنایی و قدرستارگان فهرستی که او تهیه کرده بود پرداخت. او همچنین به ترجمه مباحث ستاره شناسی تمدن Hellenistic ( اقوامی که در غرب مدیترانه و خاورمیانه در حدود 300 سال قبل از میلاد به مدت 3تا 4 قرن می زیستند ) پرداخت.

صوفی زاویه بین دایرةالبروج و استوای سماوی و طول سال نجومی را محاسبه کرد. در مورد اسطرلاب هم به تحقیق پرداخته و توانست استفاده های جدیدی برای آن پیدا کند. کتاب او با نام ثوابت که  شامل مختصات 1018 ستاره بود در سال 964 میلادی تکمیل شد.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

(۱۹۳۱-۱۸۵۴) ستاره شناس آمریکایی  که به نقشه برداری از نیمکره جنوبی آسمان از کشور های پرو وآفریقای جنوبی پرداخت.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

(1625-1572)ستاره شناس آماتور آلمانی که در سال 1603 یک نقشه ستاره ای با نام Uranometria  تهیه ومنتشر کرد.در این نقشه از نشانه های حروف یونانی مانند آلفا بتا و...... برای نام گذاری ستاره های هر صورت فلکی استفاده کرده است.این نامگذاری هنوز مورد استفاده می باشد.در این روش نام گذاری ستاره پرنور صورت فلکی با نام آلفا دومین ستاره پرنور بتا وسومین ستاره گاما الی آخر.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان