درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 943
بازدید ماه : 1234
بازدید کل : 104918
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




نخستین کیهان‌نورد جهان چگونه کشته شد7 فروردین 1347 ـ شهرک ستارگان ـ حومه مسکو: جلوی آینه نگاهی به سر و وضع خودش انداخت. همه چیز مرتب بود! لبخندی زد و از آپارتمانش بیرون آمد. پله‌ها را خیلی سریع پایین آمد و با سوارشدن به ماشین ولگای سیاهش، به طرف فرودگاه نظامی چکالفسکی راه افتاد.
جلوی نگهبانی، سربازی که مسوول کنترل بود، با دیدن ولگای سیاه با نمره 78 ـ 78 ـ ام.او.دی نیازی ندید از کیوسک بیرون آمده و مدارک راننده را کنترل کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتینسالهای اولیه زندگی :

آلبرت انیشتین در چهاردهم مارس 1879 در شهر "اولم" که شهر متوسطی از ناحیه "ورتمبرگ آلمان" بود متولّد شد . امّا شهر مزبور در زندگی او اهمیتی نداشته است. زیرا یک سال بعد از تولّد او خانواده وی از "اولمگ عازم گمونیخ" گردید.

پدر آلبرت، "هرمان انیشتین" کارخانه ی کوچکی برای تولید محصولات الکترو شیمیایی داشت و با کمک برادرش که مدیر فنی کارخانه بود، از آن بهره برداری می‌کرد. گر چه در کار معاملات بصیرت کامل نداشت. پدر آلبرت از لحاظ عقاید سیاسی نیز مانند بسیاری از مردم آلمان گر چه با حکومت پروسی‌ها مخالفت داشت امّا امپراتوری جدید آلمان را ستایش می‌کرد و صدراعظم آن "بیسمارک" و "ژنرال مولتکه" و امپراتور پیر یعنی "ویلهم اول" را گرامی می‌داشت.
مادر انیشتین که قبل از ازدواج "پائولین کوخ" نام داشت بیش از پدر زندگی را جدی می‌گرفت و زنی بود از اهل هنر و صاحب احساساتی که خاص هنرمندان است و بزرگترین عامل خوشی او در زندگی و وسیله تسلای وی از علم روزگار موسیقی بود.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتین (2)دوران دانشجویی اینشتین

در این دوران مشهورترین مؤسسه فنی در اروپای مرکزی به استثنای آلمان ، مدرسه ی "دارالفنون سوئیس" در شهر "زوریخ" بوده است. آلبرت در امتحان داوطلبان شرکت کرد ولی بخاطر اینکه درعلوم طبیعی اطلاعاتی وسیع نداشت درامتحان پذیرفته نشد. با این حال مدیر دارالفنون زوریخ تحت تأثیر اطلاعات وسیع او در ریاضیات واقع شد و از او درخواست کرد که دیپلم متوسطه ای را که برای ورود به دارالفنون لازم است در یک مدرسه سوئیسی بدست آورد و او را به مدرسه ممتاز شهر کوچک "آآرائو" که با روش جدیدی اداره می شد معرفی کرد. بعد از یک سال اقامت در مدرسه مذبور دیپلم لازم را بدست آورد و در نتیجه بدون امتحان در دارالفنون زوریخ پذیرفته شد. با این که درس های فیزیک دارالفنون آمیخته با هیچ گونه عمق فکری نبود باز هم حضور در آنها آلبرت را تحریک کرد که کتب جستجوکنندگان بزرگ را مورد مطالعه قرار دهد. او، آثار استادان کلاسیک فیزیک نظری از قبیل: "بولترمان" ، "ماکسول" و "هوتز" را با حرص عجیبی مطالعه کرد. شب و روز اوقات او با مطالعه این کتابها می گذشت و ضمن مطالعه آنها با هنر استادانه ای آشنا شد که چگونه بنیان ریاضی مستحکمی ساخت. او درست در خاتمه قرن 19 تحصیلات خود را پایان داد و به مسأله مهم پیدا کردن شغل مواجه شد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتین(3)عزیمت اینشتین از پراگ

در مدتی که انیشتین در پراگ تدریس می کرد، نه فقط نظریه جدید خود را درباره غیر وی بنا نهاد بلکه با شدت بیشتری نظریه ی خود را درباره ی کوآنتوم نو را که در شهر برن شروع کرده بود ، توسعه داد. با همه ی این تفاصیل انیشتین به دانشگاه پراگ اطلاع داد که در خاتمه دوره تابستانی سال 1912 خدمت این دانشگاه را ترک خواهد کرد. عزیمت ناگهانی انیشتین از شهر پراگ موجب سر وصدای بسیار در این شهر شد در سر مقاله بزرگترین روزنامه ی آلمانی شهر پراگ نوشته شد: « نبوغ و شهرت فوق العاده انیشیتن باعث شد که همکارانش او را مورد شکنجه و آزار قرار دهند و به ناچار شهر پراگ ترک کرد.» انیشتین عازم شهر زوریخ گردید و در پایان سال 1912 با سمت استادی در مدرسه ی "پلی تکنیک" زوریخ مشغول به کار شد. شهرت انیشتین به تدریج تا آنجا رسیده بود که بسیاری از مؤسسات و سازمانهای علمی جهان علاقه داشتند که وی بعنوان عضو وابسته با مؤسسه ایشان در ارتباط باشد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتین (4)مسافرتهای انیشتین :

تبلیغات مخالف و حملاتی که علیه انیشتین می شد موجب گردید که در تمام ممالک جهان و در همه ی طبقات اجتماعی توجه عموم مردم به سوی نظریه های او جلب شود. مفاهیمی که برای توده های مردم هیچگونه اهمیتی نداشته است وعامه ی ایشان تقریبأ چیزی از آن درک نمی کردند موضوع مباحث سیاسی گردید. انیشتین دراین زمان سفرهای خود را آغاز کرد.
ابتدا به هلند، بعد به کشورهای چک و اسلواکی، اسپانیا، فرانسه، روسیه، اتریش، انگلیس، آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر. اما نکته قابل توجه این است که وقتی انیشتین و همسر او به بندرگاه نیویورک وارد شدند با استقبال شدید و تظاهرات پر شوری مواجه شدند که به احتمال قوی نظیر آن هرگز هنگام ورود یکی از دانشمندان رخ نداده بود.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

زندگی نامه آلبرت اینشتین (5)نبوغ انیشتین

اینشتین در نوجوانی، علاقه چندانی به تحصیل نداشت پدرش از خواندن گزارش هایی که آموزگاران درباره پسرش می فرستادند، رنج می برد. گزارش ها حاکی از آن بودند که آلبرت شاگردی کند ذهن، غیرمعاشرتی و گوشه گیر است. در مدرسه او را "بابای کند ذهنی" لقب داده بودند. در حالی که بعدها به خاطر تحقیقاتش جایزه نوبل گرفت!
شاید شما نیز این جملات را خوانده یا شنیده باشید و شاید این پرسش نیز ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که چگونه ممکن است شاگردی که از تحصیل و مدرسه فراری بوده است، برنده جایزه نوبل و به عقیده برخی از دانشمندان، بزرگ ترین دانشمندی شود که تاکنون چشم به جهان گشوده است؟
با مطالعه دقیق تر زندگی این شاگرد دیروز، پاسخ مناسبی برای این پرسش پیدا خواهیم کرد.
آلبرت بچه آرامی بود و والدینش فکر می کردند که کند ذهن است. او خیلی دیر زبان باز کرد، اما وقتی به حرف آمد، مثل بچه های دیگر «من من» نمی کرد و کلمه ها را در ذهنش می ساخت. وقتی به سن چهارسالگی پاگذاشت، با بیلچه سر خواهر کوچکش را شکست و با این کار ثابت کرد که اگر بخواهد، می تواند بچه نا آرامی باشد!
پدر و مادر آلبرت به بچه های کوچک خود استقلال می دادند. آنان آلبرت چهارساله را تشویق می کردند که راهش را در خیابان های حومه مونیخ پیدا کند. در پنج سالگی او را به مدرسه کاتولیک ها فرستادند. آن مدرسه با شیوه ای قدیمی اداره می شد. آموزش از طریق تکرار بود. همه چیز با نظمی خشک تحمیل می شد و هیچ اشتباهی بی تنبیه نمی ماند و آلبرت از هر چیزی که حالت زور و اجبار و جنبه اطاعت مطلق داشته باشد، متنفر بود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

موزه علوم لندن به مناسبت هفتاد سالگی تولد "استفان هاوکینگ" قطعات و تصاویری از زندگی حرفه ای و علمی وی را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نمایشگاهی که به مناسبت هفتادمین سالگرد زندگی و فعالیتهای علمی استفان هاوکینگ در موزه علوم لندن با عنوان "استفان هاوکینگ "جشن تولد هفتاد سالگی" برگزار شد، نمادهایی از زندگی علمی این دانشمند به نمایش در آمده است که بسیاری از آنها تا کنون به نمایش عموم در نیامده اند.

این نمایشگاه شامل شرح حالهایی بود که توسط استفان هاوکینگ گفته شده بود و عکسهایی که از وی توسط موزه لندن به ثبت رسیده بودند. در میان این تصاویر عکسهایی از هاوکینگ در زمانی که هنوز به بیماری موتورهای نورونی مبتلا نشده بود و تصاویری از وی در دفتر کارش در دانشگاه کمبریج دیده می شود.

در میان آثار به نمایش گذاشته شده از هاوکینگ، نامه ای متعلق به سال 1974 که در آن از نشریه نیچر درخواست شده نظریه وی درباره سیاهچاله های در حال انفجار را به سرعت منتشر کنند، دیده می شود.

با این همه هاوکینگ به دلیل بیماری نتوانست در دومین برنامه ای که به مناسبت تولد هفتاد سالگی اش برگزار می شد، شرکت کند و دخترش لوسی هاوکینگ به جای وی در مراسم حاضر شده و با حاضرین گفتگو کرد. هدیه تولید موزه علوم لندن به این فیزیکدان بزرگ چراغی شبیه به جریانی گرداب مانند از مواد که به درون یک سیاهچاله کشیده می شود:


نمایشگاهی از آثار و دارایی های عجیبترین فیزیکدان جهان


مجموعه ای از کتابها و متعلقات استفان هاوکینگ در موزه علوم لندن


نمایشگاهی از آثار و دارایی های عجیبترین فیزیکدان جهان

فیلمنامه و دیالوگهای بخشی از سری انیمیشنی به نام "سیمپسونها" که در آن دیالوگهای استفان هاوکینگ با رنگ زرد مشخص شده است مجسمه متحرکی به شکل شخصیت هاوکینگ در این انیمیشن نیز در کنار دیالوگها به چشم می خورد



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

استیون هاوکینگ: بزرگترین راز هستی، پدیده ای به نام زن

استیون هاوکینگ، یکی از سرشناس ترین دانشمندان جهان، در مصاحبه ای می گوید   بزرگترین راز هستی که وی را در بهت و حیرت فرو برده، پدیده ای است به نام «زن».
 
خبرگزاری رویترز، روز پنجم ژانویه به نقل از مصاحبه جدید مجله معتبر «نیو ساینتیست» با استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس برجسته، می نویسد: هاوکینگ که تا کنون پاسخ سؤال های پیچیده بسیاری را در جهان علم یافته است، در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه چیزی فکرش را به خود مشغول می کند، پاسخ می دهد: «زنان. سراسر وجودشان راز است.»
 
استیون هاوکینگ که قرار است روز یک شنبه هشتم ژانویه جشن تولد هفتاد سالگی خود را جشن بگیرد، اخیراً از سمت کرسی استاد ریاضیات لوکاسی در دانشگاه کمبریج بازنشسته شده، جایگاهی پر افتخار که پیش از او شخصیتی مانند اسحاق نیوتن عهده دار آن بوده است. به همین مناسبت «نیو ساینتیست» گفت و گویی را با این دانشمند بریتانیایی ترتیب داده است، نویسنده سوار بر صندلی چرخدار کتاب «تاریخچه زمان» از امیدهایش برای آینده دانش بشری و بزرگترین اشتباه علمی اش سخن می گوید.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این تصویر را باز آلدرین٬ یکی از سه فضانورد مأموریت آپولو۱۱  پس از پیاده‌روی بر سطح ماه از نیل آرمسترانگ گرفته است.
این تصویر را باز آلدرین٬ یکی از سه فضانورد مأموریت آپولو۱۱  پس از پیاده‌روی بر سطح ماه از نیل آرمسترانگ گرفته است.                    

در بعدازظهر گرم ۲۰ام جولای ۱۹۶۹ همه حاضرین در مرکز کنترل زمینی واقع در هیوستن به صدای نامفهوم و همراه با خش‌خش فرمانده پرواز٬ نیل آرمسترانگ که از نزدیکی سطح ماه به زمین رسیده بود با توجه کامل گوش فرا می‌دادند. این چند دقیقه آخر در آن سالن بزرگ هیچ مولکول اکسیژنی مصرف نشده بود. انگار همه را منجمد کرده بودند. نیل آرمسترانگ مجبور شده بود برای پرهیز از فرود در یک گودال برخوردی٬ کنترل ماه‌نشین ایگل را از حالت اتوماتیک خارج کرده و خود به خلبانی مشغول شود. اما فرایند فرود خیلی طولانی شده بود و هر لحظه امکان اتمام سوخت ایگل می‌رفت.

نفس‌ها در سینه حبس بود تا اینکه صدای خونسرد نیل آرمسترانگ از ۴۰۰ هزار کیلومتر دورتر پیامی آورد که: "هیوستن٬ اینجا پایگاه ترانکیولیتی (دریای آرامش٬ نام بخشی از سطح ماه می‌باشد) . ایگل فرود آمده است." ناگهان غریو شادی همه سالن را منفجر کرد. اشک‌های شوق سرازیر شدند و همه ‌دیدند که چگونه آرزویی به ظاهر محال و دست نیافتنی به واقعیتی بزرگ و تاریخ‌ساز تبدیل شده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 فیزیکدان ایتالیایی متخصص در تحقیقات خورشیدی. طی سالهای 1921 تا 1952 که مدیر رصد خانه آرستی بود جهت فعالیتهای آزا از ستاره شناسی موقعیتی به اختر فیزیک تغییر داد. با کمک برج خورشیدی که خودش که به مجموعه رصد خانه اضافه کرد به تحقیق درباره ساختمان کروموسفر همچنین حرکت گازها درون لکه های خورشیدی (آنچیزی که با نام اثر اورشد – آبتتی شناخته می شود) پرداخت. پدر او آنتونیو که قبل از او مدیر رصد خانه بود بیشتر علاقه مند به ستاره شناسی موقعیتی(positoinal)رصد سیارکها و دنباله دارها بود .

جیور جیو آبتتی، به عنوان یک ترویج کننده علاقمند ستاره شناسی هم شناخته می شود.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان