درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 964
بازدید ماه : 1255
بازدید کل : 104939
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
فیزیکدان مشهور بریتانیایی استفن هاوکینگ گفت جایزه نوبل باید به پیتر هیگز، مردی که ذره بوسون "هیگز" به نام اوست، داده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هاوکینگ، استاد سابق دانشگاه کمبریج، به شوخی گفت اعلام کشف این ذره در مرکز تحقیقاتی سرن در ژنو سوئیس ، در واقع باعث شده است که یک شرط بندی 100 دلاری را ببازد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان دانشگاه استنفورد به دنبال توسعه یک فناوری هستند که آنها را قادر می‌کند با دسترسی به امواج مغزی «استفان هاوکینگ» از طریق دستگاه iBrain با وی ارتباط برقرار کنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «استفان هاوکینگ» فیزیکدان برجسته انگلیسی از سه دهه پیش به دلیل ابتلا به بیماری ALS قدرت تکلم خود را از دست داده و تنها از طریق رایانه قادر به برقراری ارتباط با دیگران است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر روی ماه گام برداشته، در یک مصاحبه نادر به کوبیدن نظریه پردازان توطئه پرداخته که سفر وی را به سطح ماه باور ندارند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فضانورد منزوی تصمیم گرفت تا به صحبت در مورد ماموریت خود با یک منبع غیر عادی که یک مجله حسابداری استرالیایی بوده بپردازد.



ادامه مطلب ...


شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بیماری موتور نورونی به تدریج تمامی اعضای بدن را از کار انداخته و انسان را می‌کشد،‌ اما استثناهایی نیز مانند فیزیکدان مشهور انگلیسی،‌ استفان هاوکینگ وجود دارند که با این بیماری مقابله کرده و زنده مانده‌اند،‌ با این همه برای چنین فردی که از برجسته‌ترین دانشمندان جهان به شمار می‌رود برقراری ارتباط و سخن گفتن با اطرافیان عاملی بسیار حیاتی به شمار می‌رود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا در رده نام آورترین مشاهیر ایران زمین است که همه ایرانیان حداقل با نام او آشنایی ابن سینا و گذر زهرهاندکی دارند، ابن سینا را شاید بتوان یکی از نمادهای دوران شکوفایی علمی ایران دانست، دورانی که دامنه اثربخشی آن محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نبود و جهان اسلام را نیز متاثر کرد و در نهایت باعث شد تمدنی مهم و تاثیرگذار در جهان با محوریت دانشمندان ایرانی شکل بگیرد که به تمدن اسلامی شهرت یافت.
    
    ابن سینا را باید در این دوران پرستاره، ستاره ای پرفروغ دانست؛ مردی که دانش وسیع او از ریاضیات، نجوم، پزشکی و فلسفه باعث نوآوری های فراوانی شد و مرزهای جدیدی در دانش آن زمان به وجود آورد. کتاب های ماندگار او در زمینه های مختلف، نشانه ای از گستردگی موضوعات مورد علاقه او را نشان می دهند و دقت نظرش در هریک از شاخه هایی که به آن پا گذاشته است. با وجود گستردگی حوزه های علمی مورد علاقه او که او را به یکی از برجسته ترین چهره های جامع علمی تاریخ بدل کرده است بسیاری نام او را مترادف با فلسفه و پزشکی می دانند و کمتر پیش می آید که دیگر حوزه های فعالیت های او مورد توجه جدی قرار گرفته باشد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تالس ملطی
تالس
تالس ملطی (به یونانی: Θαλης) در حدود سال ۶۴۰ (پیش از میلاد) در شهر «میلیتوس» بدنیا آمد. بسیاری از او به عنوان اولین فیلسوف یونانی و همچنین پدر علم یاد می‌‌کنند. تالس بیشتر وقت خود را صرف مطالعه ریاضیات و ستاره‌شناسی کرد و فقط به قصد تامین معاش روزانه، به سوداگری پرداخت. تالس از زمرهٔ «ماده‌گرایان» اولیه محسوب می‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان پروتئینی کشف کرده اند که می‌تواند روند پیرشدن فضانوردان و سالخوردگان را آهسته‌تر کند.
روند پیرشدن فضانوردان آهسته تر می شود
براساس تحقیقات دانشگاه ترامو در ایتالیا آنزیم 5- لیپوکسیژناس (5-lipoxygenase) نقش مهمی در مرگ سلول در فضا ایفا می کند.
دانشمندان اعتقاد دارند که ایجاد مانع در مقابل این آنزیم، مشکلات فضانودان که در نتیجه پروازهای فضایی به وجود می آید از بین می رود.
این ادعا در رابطه با سرکوبی آنزیم کشف شده ثابت کرده که سالخوردگان نیز می توانند از مزایای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نخستین کیهان‌نورد جهان چگونه کشته شد7 فروردین 1347 ـ شهرک ستارگان ـ حومه مسکو: جلوی آینه نگاهی به سر و وضع خودش انداخت. همه چیز مرتب بود! لبخندی زد و از آپارتمانش بیرون آمد. پله‌ها را خیلی سریع پایین آمد و با سوارشدن به ماشین ولگای سیاهش، به طرف فرودگاه نظامی چکالفسکی راه افتاد.
جلوی نگهبانی، سربازی که مسوول کنترل بود، با دیدن ولگای سیاه با نمره 78 ـ 78 ـ ام.او.دی نیازی ندید از کیوسک بیرون آمده و مدارک راننده را کنترل کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتینسالهای اولیه زندگی :

آلبرت انیشتین در چهاردهم مارس 1879 در شهر "اولم" که شهر متوسطی از ناحیه "ورتمبرگ آلمان" بود متولّد شد . امّا شهر مزبور در زندگی او اهمیتی نداشته است. زیرا یک سال بعد از تولّد او خانواده وی از "اولمگ عازم گمونیخ" گردید.

پدر آلبرت، "هرمان انیشتین" کارخانه ی کوچکی برای تولید محصولات الکترو شیمیایی داشت و با کمک برادرش که مدیر فنی کارخانه بود، از آن بهره برداری می‌کرد. گر چه در کار معاملات بصیرت کامل نداشت. پدر آلبرت از لحاظ عقاید سیاسی نیز مانند بسیاری از مردم آلمان گر چه با حکومت پروسی‌ها مخالفت داشت امّا امپراتوری جدید آلمان را ستایش می‌کرد و صدراعظم آن "بیسمارک" و "ژنرال مولتکه" و امپراتور پیر یعنی "ویلهم اول" را گرامی می‌داشت.
مادر انیشتین که قبل از ازدواج "پائولین کوخ" نام داشت بیش از پدر زندگی را جدی می‌گرفت و زنی بود از اهل هنر و صاحب احساساتی که خاص هنرمندان است و بزرگترین عامل خوشی او در زندگی و وسیله تسلای وی از علم روزگار موسیقی بود.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زندگی نامه آلبرت اینشتین (2)دوران دانشجویی اینشتین

در این دوران مشهورترین مؤسسه فنی در اروپای مرکزی به استثنای آلمان ، مدرسه ی "دارالفنون سوئیس" در شهر "زوریخ" بوده است. آلبرت در امتحان داوطلبان شرکت کرد ولی بخاطر اینکه درعلوم طبیعی اطلاعاتی وسیع نداشت درامتحان پذیرفته نشد. با این حال مدیر دارالفنون زوریخ تحت تأثیر اطلاعات وسیع او در ریاضیات واقع شد و از او درخواست کرد که دیپلم متوسطه ای را که برای ورود به دارالفنون لازم است در یک مدرسه سوئیسی بدست آورد و او را به مدرسه ممتاز شهر کوچک "آآرائو" که با روش جدیدی اداره می شد معرفی کرد. بعد از یک سال اقامت در مدرسه مذبور دیپلم لازم را بدست آورد و در نتیجه بدون امتحان در دارالفنون زوریخ پذیرفته شد. با این که درس های فیزیک دارالفنون آمیخته با هیچ گونه عمق فکری نبود باز هم حضور در آنها آلبرت را تحریک کرد که کتب جستجوکنندگان بزرگ را مورد مطالعه قرار دهد. او، آثار استادان کلاسیک فیزیک نظری از قبیل: "بولترمان" ، "ماکسول" و "هوتز" را با حرص عجیبی مطالعه کرد. شب و روز اوقات او با مطالعه این کتابها می گذشت و ضمن مطالعه آنها با هنر استادانه ای آشنا شد که چگونه بنیان ریاضی مستحکمی ساخت. او درست در خاتمه قرن 19 تحصیلات خود را پایان داد و به مسأله مهم پیدا کردن شغل مواجه شد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان