درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 959
بازدید ماه : 1250
بازدید کل : 104934
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




شاید هیچ چیز در دنیای فیزیک همانند سیاهچاله ها اسرارآمیز نباشد، پدیده هایی کیهانی که همه چیز را به درون خود می کشند و حتی زمان را نیز در دل خود متوقف می سازند. بنابراین حتماً برایتان جالب خواهد بود که بدانید واژه سیاهچاله توسط کدام فیزیکدان پا به عرصه فیزیک گذاشت. این فیزیکدان کسی نبود جز جان ویلر (John Archibald Wheeler). جان ویلر، یکی از آخرین بازماندگان نسل فیزیکدانانی است که مستقیم با اینشتین همکاری داشته اند.
جان ویلر (John Archibald Wheeler)در واقع ویلر را می توان ادامه دهنده راه اینشتین در دست یابی به نظریه میدان واحد در فیزیک محسوب کرد. جان ویلر در نهم جولای 1911 در  شهر جکسونویل فلوریدا دیده به جهان گشود. 22 سال بیشتر نداشت که دکترای خود را از دانشگاه معروف جان هاپکینز امریکا دریافت کرد. او نزدیک به چهل سال تمام، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون بود. او همچنین مدتی را در دانشگاه تگزاس در آستین سپری کرد.ویلر برخلاف اغلب دانشگاهیان آن دوران، در کنار تحقیق، اهمیت بسیار زیادی برای تدریس و آموزش نیز قائل بود.
روش تدریس ویلر مملو از خلاقیت، تخیل و ابتکار بود تاجایی که می توان او را علاوه بر یک فیزیکدان فوق العاده، یکی از شاخص ترین چهره ها در عرصه آموزش فیزیک نیز محسوب کرد. شاید به همین دلیل بود که فیزیکدانان بزرگی نظیر ریچارد فاینمن ، کیپ ثورن (Kip Thorne) ، چارلز میسنر ، رابرت والد ، جاکوب بکنستین ، هیو اورت  نزد او پرورش یافتند. ویلر در سال 1957، تعمیم نظریه نسبیت عام را آغاز کرد و بدین ترتیب از پدیده حیرت انگیز دیگری در پهنه کیهان پرده برداشت؛ کرمچاله ها. کرمچاله ها تونل هایی فضازمانی هستند که بخشی از جهان را به صورت میان بر به بخشی دیگر از آن متصل می کنند.
کرمچاله ها حتی می توانند با اتصال یک لحظه زمانی به لحظه ای دیگر در گذشته یا آینده، نقش ماشین زمان را ایفا کنند. از آن عجیب تر آنکه کرمچاله ها ممکن است کانال هایی برای خروج از این جهان و ورود به جهان های دیگر باشند. ویلر در یک سخنرانی عمومی در سال 1967 برای نخستین بار واژه «سیاهچاله» را به جهان فیزیک معرفی کرد. در ضمن، ویلر را می توان جزء یکی از پیشگامان نظریه گرانش کوانتومی به حساب آورد.
او زمانی در جمله مشهوری چنین گفت؛ «در کائنات چیزی جز فضازمان وجود ندارد. ماده، بار الکتریکی، الکترومغناطیس و تمامی میدان های دیگر همگی صرفاً تجلیاتی از همین فضازمان هستند.» جالب اینجا است که جدیدترین دستاوردهای فیزیکدانان در عرصه گرانش کوانتومی، این سخن ویلر را که مدت ها پیش بیان شده بود، تایید می کند. اگر چنین باشد باید گفت که ما حقیقتاً با تمامی کائنات یگانه ایم.



سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سفر درون یک کرم‌چاله چه‌جوری است ؟سال‌هاست که فیزیک‌دانان نظری و نویسندگان علمی‌تخیلی، ایده کرم‌چاله و تونل‌های میان‌بر در چارچوب فضازمان را برای سفرهای کوتاه بین نقاط دوردست عالم می‌پرورانند، اما سفر درون یک کرم‌چاله واقعا چطور است؟

به گزارش نیوساینتیست، اندرو همیلتون، اخترفیزیک‌دان دانشگاه کلرادو در باولدر موفق شده انیمیشنی از سفر درون یک کرم‌چاله بسازد که به ادعای خودش نزدیک به آن چیزی است که یک فضانورد در آینده دور خواهد توانست هنگام سفر درون کرم‌چاله مشاهده کند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رصد یک خوشه ستارگان جوان در اطراف یک سیاه چالهگروهی از ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل خوشه ای از ستارگان جوان را یافتند که در اطراف سیاه چاله کوچکی می چرخند که بازمانده یک کهکشان کوتوله است.

 ستاره شناسان می دانند که ستارگان چگونه فرو می پاشند و سیاه چاله های خوشه های ستاره ای را که 10 برابر جرم خورشید وزن دارند می سازند. اما تاکنون روشن نبود که سیاه چاله های عظیم (همانند سیاه چاله غول پیکر مرکز کهکشان راه شیری که به بزرگی 4 میلیون خورشید است) چگونه در هسته کهکشانها شکل می گیرند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ارتباط با دنیای بیرون از طریق سیاهچاله هابراساس نظریه‌ای که چندان ساده هم در ذهن نمی‌گنجد، یک سیاهچاله در واقع تونلی مابین دو جهان است، به‌طوری که می‌شود آن را نوعی "کرم‌چاله" تلقی کرد. در این‌صورت هرآنچه این سیاهچاله جذب خود می‌کند، به جای سقوط در نقطه‌ای ناپیدا، از سر دیگر سیاهچاله که در جهان دیگری جوانه زده، به‌شکل یک "سفیدچاله" فوران می‌کند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

سیاهچاله ها سیارک ها را می بلعند حدس می‌زنید سیاه‌چاله‌ها برای شام چه می‌خورند؟گروهی از دانشمندان ممکن است شواهدی در این باره یافته باشند.

این دانشمندان درباره منبع اسرارآمیز فوران‌های پرتوهای ایکس در منطقه یک سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ در مرکز کهکشان ما به نام ساگیتاریوس (قوس) A* یا Sgr A* کاوش می‌کردند.

ابری که Sgr A* v  را احاطه می‌‌کند حاوی صدها تریلیون سیارک و ستاره دنباله‌دار است که از ستاره‌های والدشان جدا شده‌اند. این دانشمندان دریافتند که این فوران‌های پرتو ایکس هنگامی رخ می‌دهد که سیارک‌هایی به قطر 10 کیلومتر یا بالاتر را می‌بلعند.

اگر سیارکی از فاصله 161 میلیون کیلومتری سیاهچاله،یعنی تقریبا معادل فاصله میان کره زمین و خورشید، بگذرد، در نتیجه نیروهای کشندی ناشی از سیاه‌چاله قطعه قطعه می‌شود. سپس این قطعات هنگامی عبور از درون گاز رقیق داغی که به درون Sgr A* جریان دارد، در نتیجه اصطکاک تبخیر می‌شوند؛ پدیده‌ای مشابه آنچه هنگام سقوط یک شهاب‌سنگ به درون جو زمین رخ می‌دهد.

با سقوط این قطعات به درون سیاه‌چاله فوران‌های اشعه ایکس رخ می‌دهد و نهایتا باقیمانده سیارک بوسیله سیاه‌چاله بلعیده می‌شود.



یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

	 این مرد می‌خواهد از سیاهچاله عکس بگیرد دان مارون،اخترشناس رصدخانه استووارد دانشگاه آریزونا و عضوی از برنامه تلسکوپ افق رویداد است. این پروژه ماه قبل افتتاح شد و هدفش این است که تا سال 2015 / 1394،نخستین تصاویر را از یک سیاه‌چاله تهیه کند. عکس‌های یک سیاه‌چاله می‌تواند علاوه بر آزمایش نسبیت عام، وجود سیاه‌چاله‌ها را نیز اثبات کند! نیوساینتیست گفتگویی خواندنی با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.




ادامه مطلب ...


یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آیا درون هر سیاه‌چاله، جهانی خانه دارد؟ممکن است جهان ما هم درست مثل عروسک‌های تخم مرغی‌شکل و معروف روسی، در سیاهچاله‌ای متعلق به جهانی گسترده‌تر واقع شده باشد. در این‌صورت، هر سیاهچاله‌ای که تاکنون در جهان پیدا شده است، از ریزسیاهچاله‌ها گرفته تا ابرسیاهچاله‌ها، شاید دروازه‌های ورود به دیگر جهان‌ها باشند.
 
براساس نظریه‌ای که چندان ساده هم در ذهن نمی‌گنجد، یک سیاهچاله در واقع تونلی مابین دو جهان است، به‌طوری که می‌شود آن را نوعی "کرم‌چاله" تلقی کرد. در این‌صورت هرآنچه این سیاهچاله جذب خود می‌کند، به جای سقوط در نقطه‌ای ناپیدا، از سر دیگر سیاهچاله که در جهان دیگری جوانه زده، به‌شکل یک "سفیدچاله" فوران می‌کند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

به طور مختصر، سیاه چاله قسمتی از فضاست که جرم بسیار زیادی در آن متمرکز شده است و هیچ جرمی در مجاورت آن نمی تواند از گرانش آن بگریزد. در حال حاضر بهترین نظریه در مورد گرانش، نظریه ی نسبیت عام اینشتین است. ما نیز برای درک بهتر جزئیات سیاه چاله ها باید به برخی نتایج نسبیت عام رجوع کنیم. اما بیایید با تفکر در مورد گرانش در محیط های عادی و در سطوح ساده شروع کنیم.

فرض کنید که بر روی سطح یک سیاره ایستاده اید و یک سنگی را به بالا پرتاب می کنید. فرض کنید که آن را زیاد پر قدرت پرتاب نکرده اید. سنگ برای مدت کوتاهی به بالا حرکت می کند، اما پس از مدتی شتاب گرانش سیاره آن را مجبور به سقوط می کند. اگر شما سنگ را آنچنان پر قدرت پرتاب کنید که از گرانش سیاره کاملا رها شود، برای همیشه به بالا رفتن خود ادامه می دهد. سرعتی که شما نیاز دارید تا به سنگ بدهید و از گرانش سیاره رهایش کنید سرعت گریز نامیده می شود.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

ابرسیاه چاله هایی که ۹۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر با ما فاصله دارند تلسکوپ 12متری اپکس (APEX) متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا، کهکشان‌هایی را در فاصله 10 تا 12 میلیارد سال‌نوری از زمین به تصویر کشیده که شدیدترین فعالیت زایش ستارگان در ابتدای عالم در آن‌ها اتفاق افتاده بود.

به گزارش رصدخانه جنوبی اروپا، در این کهکشان‌ها که به شکل نقاطی سرخ‌رنگ مشخص شده‌اند، تولید سریع و گسترده ستارگان فقط یکصد میلیون سال طول کشید، اما همین فعالیت کوتاه‌مدت (البته در مقیاس کیهانی) موجب شد تعداد ستارگان در این کهکشان‌ها دوبرابر شود.

اخترشناسان به تازگی راز پایان یافتن ناگهانی این فعالیت‌های شدید زایش ستارگان را آشکار کرده‌اند. آن‌ها معتقدند ظهور ابرسیاه‌چاله‌های سنگین در مرکز این کهکشان‌ها عامل این اتفاق بود. جاذبه عظیم این ابرسیاه‌چاله‌ها موجب شد مقادیر انبوه از مواد خام پراکنده در کهکشان در این ابرسیاه‌چاله‌ها بلعیده شوند و علاوه بر آن، تابش‌های شدید ناشی از گردش مواد داغ به دور سیاه‌چاله باعث شد گازهای هیدروژن چگال که فروریزش گرانشی آنها باعث شکل‌گیری ستارگان می‌شود، پراکنده شوند.

به گفته اخترشناسان، این فرآیند موجب شد این کهکشان‌ها امروز به‌شکل کهکشان‌های پیر و بسیار سنگین دیده شوند.




دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

اين پژوهش كه توسط دانشمندان دانشگاه لستر انگلستان انجام شده، به توضيح اين امر پرداخته كه چگونه سياه‌چاله «شاگستاريوس آ» در فاصله 26 هزار سال نوري از زمين، روزانه نمايش‌هايي از تابش‌هاي ايكس و مادون قرمز را نشان مي‌دهد.

 

 

محققان در نوشته‌اي در سايت ArXiv.orgاين ايده را مطرح كرده‌اند كه سياه‌چاله عظيم «شاگستاريوس آ» با جرم چهار ميليون برابر خورشيد ، به تخريب سيارات و سياركهاي اطراف آن كه در ابرهايي از غبار شكل‌گرفته‌اند، مي‌پردازد.

 

 

به ادعاي دانشمندان، اين ابرها در واقع تركيبي از مواد شيميايي بسيار كهن و باقيمانده‌هاي ستارگاني هستند كه توسط اين سياه‌چاله تخريب شده‌اند.

 

 

اين محيط بسيار شبيه ديسك‌هاي گازي اطراف ستارگان است كه سيارات در آن شكل مي‌گيرند.

 

 

نظريه جديد، باعث افزايش اين احتمال شده كه سيستم‌هاي سياره‌اي ممكن است در اطراف سياه‌چاله مركزي كهكشان راه‌شيري به همان شيوه مشابه اطراف يك ستاره شكل بگيرند.

 

 

به گفته ميشل بانيستر، فارغ‌التحصيل نجوم سياره‌يي رصدخانه كوه استروملو در دانشگاه ملي استراليا، امكان شكل‌گيري سيارات در لبه يك سياه‌چاله امري پذيرفتني بوده و انفجارهاي روزانه پرتوهاي ايكس و تابش مادون قرمز به ارائه سرنخ‌هايي از تعداد سياركها، دنباله‌دارها و سيارات ممكن در نزديكي مركز كهكشان‌ها مي‌پردازند.

 

 

اگرچه اين منطقه جايگاه مناسبي براي شكل گيري اين اجسام تلقي مي‌شود، اما به گفته اين دانشمندان، همچنين منطقه مرگ براي آنها محسوب مي‌شود.

 

 

با نزديك شدن اين سيارات به مركز سياه‌چاله، توسط نيروي جاذبه شديد آن جذب و تخريب شده و انفجاري از تابشهاي ايكس و مادون قرمز با قدرت صدها بار بزرگتر از انرژي معمول زمينه آن از اين سياه‌چاله ديده مي‌شود.

 

اين در حاليست كه شدت اين انفجارها در زمان فرو افتادن يك ستاره كه بر اساس برآوردها هر 100 هزار سال يك بار اتفاق مي‌افتد، در اين سياه‌چاله بسيار بالاتر است.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان