درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 945
بازدید ماه : 1236
بازدید کل : 104920
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 به گزارش خبرگزاری مهر، نگاه اجمالی به ماده متحرک و درحال چرخش اطراف یک سیاه چاله نشان می دهد که این سیاه چاله منبع انفجار عظیم انرژی با فاصله هزاران سال نوری است.

 تصویر سال 1998 از تلکسوپ فضایی هابل که نشان دهنده یک فوران چرخان گاز است که از مسیه 87 خارج شده است، تلسکوپ جدید تصدیق کرده است که این فوران از یک سیاه چاله بسیار عظیم آمده است



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سیاهچاله‌ها معمولا فرمانبردار نیستند اما ذره‌ای با وزن بسیار سبک می‌تواند از لحاظ نظری با منفجرکردن «بمب سیاهچاله‌ای»، سیاهچاله‌های چرخان را متوقف کند. محاسبات جدیدی که در فیزیکال ریویو لترز منتشر شده، نشان می‌دهد که اگر فوتون‌ها یا ذرات شبیه فوتون جرم داشته باشند، می توان آن ها را بمب سیاهچاله ای در نظر گرفت. یک فوتون جرمدار از لحاظ نظری غیرممکن نیست بلکه جرمدار شدن فوتون نشانه ای از پاشندگی نور و وجود تک قطبی های مغناطیسی است. با این حال، وجود قطعی سیاهچاله های چرخان (بمباران نشده) این امکان را محدود می کند و به نویسندگان امکان داد تا سخت ترین حد را بر جرم فوتون قرار دهند.

 

بمب های سیاهچاله ای و قید آن بر جرم فوتون

فیزیکدانان نشان داده اند که اگر طول موج کامپتون (متناسب با معکوس جرم ذره) یک ذره اسپین صفر فرضی-بوزون اسکالر- تقریبا مساوی شعاع سیاهچاله باشد، آن ذره می تواند به شکل کوانتومی با سیاهچاله مقید شود. این «اتم» گرانشی باعث اثر گریز یا بمباران شده و در زمانی نسبتا کوتاه انرژی دورانی سیاهچاله را تهی می کند.
پائولو پانی در دانشگاه فنی لیسبون-پرتغال و همکارانش، این بررسی ها را به ذرات جرمدار اسپین 1 مانند فوتون های جرمدار تعمیم دادند. محاسبات در این حالت بسیار دشوار است؛ بنابراین محققان سیاهچاله های چرخان کُند را مطالعه کردند و سپس نتایج خود را برای چرخش تند برونیابی کردند. آن ها فهمیدند که ذرات اسپین 1 جرمدار، نسبت به ذرات اسکالر (اسپین 0) «بمب»های قدرتمندتری هستند. چرخش مشاهده شده برای سیاهچاله های ابرجرمدار، فوتون هایی(یا ذراتی شبیه فوتون که در بعضی نظریات در ماده تاریک نقش دارند) با جرم بالای  4×10−20 eV را غیر محتمل می داند.



یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کیهانشناسی استاندارد با دقتی بسیار، پیش بینی می کند که هیدروژن و هلیوم درست بعد از مهبانگ تولید شدند اما به نظر، پیش بینی لیتیوم راه درازی دارد. در نشریه Physical Review Letters، مقاله ای منتشر شده که می گوید صدها هزار سیاهچاله در کهکشان ما می توانند مقادیر چشمگیری لیتیوم تولید کنند زیرا ابر داغ ماده حول آن‌ها می تواند باعث همجوشی هسته‌ای شود. اگر مشاهدات این موضوع را تایید کنند، تشریح این که این همه لیتویم کجا رفتند، دشوارتر می‌شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
ستاره‌شناسان موفق به ارائه توضیحی برای منبع نور اطراف سیاه چاله شدند که هر سال رفتار غیرعادی از خود نشان می‌دهد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، تصویر تلسکوپ فضایی هابل از HLX-1 نشان می‌دهد که تنها سیاه چاله جرم متوسط شناسایی شده دوار در فاصله نزدیکی بالاتر از کهکشان مجاور قرار دارد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تیمی از ستاره‌شناسان دانشگاه میشیگان موفق به شناسایی گریه مرگ یک ستاره بلعیده شده توسط یک ابرسیاه‌چاله شدند.
به گزارش ایسنا، سیاه چاله سوئیفت J1644+57 در فاصله ۳٫۹ میلیارد سال نوری در صورت فلکی اژدها که پس از شناسایی توسط ماهواره سوئیفت ناسا به این نام شناخته شده است، در پی گذر یک ستاره عبوری آن را با نیروی گرانش شدید خود به درون گودال کشیده و ستاره را از هم متلاشی کرده است.
ستاره شناسان ابتدا بر این تصور بودند که این نشانه یک انفجار عادی پرتو گاما است اما کم رنگ شدن تدریجی این نشانه با هیچ کدام از یافته‌های پیشین از پرتوهای منتشر شده از یک منبع مطابقت نداشت.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی NuSTAR، در صبحگاه روز چهارشنبه 13 ژوئن 2012، توسط پرتابگر هوا به فضای پگاسوس به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. NuSTAR که سرواژه "آرایه تلسکوپ طیف نگار هسته ای" است، قرار است در طول موج های پرانرژی ایکس به جستجو و بررسی ماهیت و ساختار سیاه چاله ها بپردازد. این تلسکوپ در فاز اول ماموریت فضایی خود که حدود 2 سال به طول می انجامد، از مناطق اطراف مرکز کهکشان راه شیری که محل تجمع سیاه چاله هاست، نقشه برداری می کند. همچنین NuSTAR، به بررسی مواد و عناصر بقایای انفجارهای ابرنواختری جوان می پردازد تا داده هایی درباره ماهیت این انفجارها را جمع آوری کند؛ همچنین این تلسکوپ در طول ماموریت خود به بررسی تشعتشات کیهانی نیز خواهد پرداخت.
تلسکوپ فضایی NuSTAR، مجهز به دو اپتیک خاص و یک ردیاب جدید در طول موج های پرانرژی ایکس است که نسبت به آنچه که در تلسکوپ فضای فضایی چاندرا و XMM-Newton پیش از این استفاده می شد، پیشرفته است. ابزارها و تجهیزات نصب شده روی این تلسکوپ، نسبت به ماموریت های قبلی قادر هستند وضوح طیفی 10 تا 100 برابر بیشتر را برای دانشمندان فراهم کنند.
تلسکوپ فضایی NuSTAR، پس از پرتاب در مداری به ارتفاع 550 کیلومتر از سطح زمین با زاویه میل مداری 6 درجه نسبت به استوا قرار گرفت. این تلسکوپ، در بازه طول موجی KeV5 تا KeV80، به رصد کیهان خواهد پرداخت.

فایل پیوست 1685
طول این فضاپیما هنگام بازشدن آرایه تلسکوپی آن به 10 متر می رسد



جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک تیم ستاره شناسی دسته ستاره‌های جدیدی که به سمت اولین سیاه چاله نشانه گرفته شده‌اند را شناسایی کدند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، یک گروه ستاره‌شناسی علائم معناداری را پیدا کردند که نشان می‌دهد سیاه چاله‌ها ممکن است مرکز کهکشان‌های کوچک خرد شده باشند.
میتو سرولیت یکی از اعضا ستاره شناسی دانشگاه هاروارد گفت: برای اولین بار است که شواهدی از محیط این سیاه چاله داریم. در این شرایط طیف آبی رنگ گازهای داغی را به بیرون ساطع کرده و میزان انرژی جمع شده در لبه گودال را نشان می‌دهد. طیف قرمز رنگ نیز ممکن است وجود ستاره‌ها را نشان دهد.
وی افزود: آنچه به صورت قطعی می‌توان مطرح کرد این است که می شود از حلقه ستاره‌های متمرکز شده در یک نقطه انرژی و نور گرفت و با استفاده از رنگ‌هایی که دیده می شود نیز اطلاعات را تحلیل کرد.



سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شاید هیچ چیز در دنیای فیزیک همانند سیاهچاله ها اسرارآمیز نباشد، پدیده هایی کیهانی که همه چیز را به درون خود می کشند و حتی زمان را نیز در دل خود متوقف می سازند. بنابراین حتماً برایتان جالب خواهد بود که بدانید واژه سیاهچاله توسط کدام فیزیکدان پا به عرصه فیزیک گذاشت. این فیزیکدان کسی نبود جز جان ویلر (John Archibald Wheeler). جان ویلر، یکی از آخرین بازماندگان نسل فیزیکدانانی است که مستقیم با اینشتین همکاری داشته اند.
جان ویلر (John Archibald Wheeler)در واقع ویلر را می توان ادامه دهنده راه اینشتین در دست یابی به نظریه میدان واحد در فیزیک محسوب کرد. جان ویلر در نهم جولای 1911 در  شهر جکسونویل فلوریدا دیده به جهان گشود. 22 سال بیشتر نداشت که دکترای خود را از دانشگاه معروف جان هاپکینز امریکا دریافت کرد. او نزدیک به چهل سال تمام، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون بود. او همچنین مدتی را در دانشگاه تگزاس در آستین سپری کرد.ویلر برخلاف اغلب دانشگاهیان آن دوران، در کنار تحقیق، اهمیت بسیار زیادی برای تدریس و آموزش نیز قائل بود.
روش تدریس ویلر مملو از خلاقیت، تخیل و ابتکار بود تاجایی که می توان او را علاوه بر یک فیزیکدان فوق العاده، یکی از شاخص ترین چهره ها در عرصه آموزش فیزیک نیز محسوب کرد. شاید به همین دلیل بود که فیزیکدانان بزرگی نظیر ریچارد فاینمن ، کیپ ثورن (Kip Thorne) ، چارلز میسنر ، رابرت والد ، جاکوب بکنستین ، هیو اورت  نزد او پرورش یافتند. ویلر در سال 1957، تعمیم نظریه نسبیت عام را آغاز کرد و بدین ترتیب از پدیده حیرت انگیز دیگری در پهنه کیهان پرده برداشت؛ کرمچاله ها. کرمچاله ها تونل هایی فضازمانی هستند که بخشی از جهان را به صورت میان بر به بخشی دیگر از آن متصل می کنند.
کرمچاله ها حتی می توانند با اتصال یک لحظه زمانی به لحظه ای دیگر در گذشته یا آینده، نقش ماشین زمان را ایفا کنند. از آن عجیب تر آنکه کرمچاله ها ممکن است کانال هایی برای خروج از این جهان و ورود به جهان های دیگر باشند. ویلر در یک سخنرانی عمومی در سال 1967 برای نخستین بار واژه «سیاهچاله» را به جهان فیزیک معرفی کرد. در ضمن، ویلر را می توان جزء یکی از پیشگامان نظریه گرانش کوانتومی به حساب آورد.
او زمانی در جمله مشهوری چنین گفت؛ «در کائنات چیزی جز فضازمان وجود ندارد. ماده، بار الکتریکی، الکترومغناطیس و تمامی میدان های دیگر همگی صرفاً تجلیاتی از همین فضازمان هستند.» جالب اینجا است که جدیدترین دستاوردهای فیزیکدانان در عرصه گرانش کوانتومی، این سخن ویلر را که مدت ها پیش بیان شده بود، تایید می کند. اگر چنین باشد باید گفت که ما حقیقتاً با تمامی کائنات یگانه ایم.



سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سفر درون یک کرم‌چاله چه‌جوری است ؟سال‌هاست که فیزیک‌دانان نظری و نویسندگان علمی‌تخیلی، ایده کرم‌چاله و تونل‌های میان‌بر در چارچوب فضازمان را برای سفرهای کوتاه بین نقاط دوردست عالم می‌پرورانند، اما سفر درون یک کرم‌چاله واقعا چطور است؟

به گزارش نیوساینتیست، اندرو همیلتون، اخترفیزیک‌دان دانشگاه کلرادو در باولدر موفق شده انیمیشنی از سفر درون یک کرم‌چاله بسازد که به ادعای خودش نزدیک به آن چیزی است که یک فضانورد در آینده دور خواهد توانست هنگام سفر درون کرم‌چاله مشاهده کند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رصد یک خوشه ستارگان جوان در اطراف یک سیاه چالهگروهی از ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل خوشه ای از ستارگان جوان را یافتند که در اطراف سیاه چاله کوچکی می چرخند که بازمانده یک کهکشان کوتوله است.

 ستاره شناسان می دانند که ستارگان چگونه فرو می پاشند و سیاه چاله های خوشه های ستاره ای را که 10 برابر جرم خورشید وزن دارند می سازند. اما تاکنون روشن نبود که سیاه چاله های عظیم (همانند سیاه چاله غول پیکر مرکز کهکشان راه شیری که به بزرگی 4 میلیون خورشید است) چگونه در هسته کهکشانها شکل می گیرند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان