درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 978
بازدید ماه : 1269
بازدید کل : 104953
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




ستاره شناسان به كمك تلسكوپ فضايي هابل شاهد چگونگي تحول باقيمانده يك انفجار ابر نواختري در ابر بزرگ ماژلاني ( آسمان نيمكره جنوبي ) هستند.

. اين انفجار در سال 1987 ميلادي رخ داد و اكنون با نام باقيمانده ابر نواختري 1987A  به عنوان نزديك ترين ابرنواختر 400 سال اخير شناخته مي شود. نزديكي اين انفجار به دانشمندان اجازه داده تا چگونگي تحول آن را پيگيري نمايند. طبق مشاهدات جديد باقيمانده اين انفجار كه طي سالهای گذشته در حال كم نور شدن بود ولی امروزه در حال پرنور شدن است. به نظر مي رسد كه فرايندی جديد موجب دادن انرژی به اين ابرهای باقيمانده از انفجار باشد. ابرهاي ناشی از انفجار در حال برخورد با حلقه های باقيمانده سرد تر كه قبلاً در اطراف ستاره وجود داشته اند  هستند و در طي اين برخوردها امواج شوكی قوی ايجاد شده كه خود عامل تشكيل پرتوهای قوی مشاهده شده در ناحيه اشعه ايكس است. اين امواج توسط تلسكوپ اشعه ايكس چاندرا قابل مشاهده است.
 
 
 
اين امواج اشعه ايكس با ابرهاي ناشی از انفجار ابرنواختر برخورد داشته و موجب درخشندگی آنها در ناحيه ديدگانی طيف مي شوند.
در آدرس زير فايلي از نحوه چگونگي تحول اين ابرنواختر با حجم 2/2 مگابايت وبا فرمت كويك تايم وجود دارد:در اين فايل تصويري حلقه آبي رنگ موادي است كه هزاران سال پيش از ستاره بيرون زده شده وحلقه نارنجي رنگ مواد پرتاب شده ناشي از انفجار را نشان مي دهد.




یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اروس 433 اولین سیارک نزدیک زمین است که در سال 1898 کشف شد. این سیارک از آنجا تاریخ ساز گشت که برای نخستین اندازه گیری دقیق واحد نجومی و در مقیاس منظومه شمسی از آن استفاده شد. بازگشت مجدد سیارک در سال های 2000 و 2001 نیز با قرارگرفتن کاوشگر NEAR-Shoemaker ناسا در مداری بر گرد آن و سپس فرود بر سطح خاکی اروس، نام اروس دوباره در تاریخ برجسته کرد.http://www.nightsky.ir/images/stories/1390/eros433-logo.jpg



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

يك تيم بين‌المللي از دانشمندان موفق به شناسايي بزرگترين و سريعترين ستاره ثبت شده تاكنون شده‌اند كه با سرعت 600 كيلومتر در ثانيه در خط استواي خود به دور محورش مي‌چرخد.

به گفته دانشمندان اين سرعت چرخش به قدري زياد است كه اين ستاره به دليل نيروهاي گريز از مرکز نزديك به انفجار است.

اين يافته‌ها توسط اخترفيزيكدانان آمريكايي از رصدخانه‌اي در شيلي انجام شده كه در آن يك پژوهش براي شناسايي سنگينترين و درخشانترين ستارگان در سحابي رطيل در حال انجام است.

سحابي رطيل، محدوده‌اي از يك منطقه شکل‌گيري ستارگان در كهكشان ابر ماژلاني بزرگ در فاصله 160 هزار سال نوري از زمين است.

اين ستاره كه VFTS 102 نام دارد، بسيار داغ و درخشان بوده و 100 هزار برابر درخشنده‌تر از خورشيد است.

به گفته اين تيم تحقيقاتي، اين ستاره از گذشته‌اي خشن برخوردار بوده و از سيستم دو ستاره‌يي در پي انفجار ستاره ديگر به فضا پرتاب شده است.

اين رصدها در تلسكوپ بسيار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا در شيلي انجام شده است.

به گفته دانشمندان، ستاره‌ها در پي يك رقص كيهاني با ستاره‌اي ديگر و در فاصله بسيار نزديك كه منجر به خالي كردن گاز توسط نيروي گرانش از سطح آن مي‌شود، به اين چرخش سريع مي‌رسند. اين گاز بر روي ستاره ديگر فرود آمده و جرم و سرعت آنرا افزايش مي‌دهد.

اين ستاره نه تنها به دليل سرعت بالاي آن، بلكه به دليل دور شدن آن از ستارگان ديگر با سرعتي در حدود 30 كيلومتر در ثانيه، غيرمعمول به شمار مي‌رود.

اين ستاره در نزديكي يك تپ‌اختر و باقيمانده يك ابرنواختر قرار گرفته كه شبيه به يك سياره قرمز ديده مي‌شود.



یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

 

 

 

 

 

سرانجام انتظارها به پایان رسید. امروز درست همان روزی است که بسیاری از ستاره شناسان و دوستداران فضا در انتظار آن بودند. پس از سال ها تحقیق و جستجو پیرامون سیارات فراخورشیدی،

ستاره شناسان بالاخره موفق به یافتن سیاره ای شدند که دارای شرایطی کاملاً شبیه به کره زمین می باشد. این سیاره از لحاظ علمی "منطقه گولدیلاکس برای زندگی" خوانده می شود یعنی سیاره ای که نه بسیار گرم و نه بسیار سرد است و دارای شرایط آب و هوایی بسیار عالیست.

سیاره ای که از ستاره میزبان خود نه آنچنان دور و نه بسیار نزدیک است. درست در فاصله مناسب قرار گرفته و از این رو وجود آب مایع در آن امکان پذیر است. این سیاره از لحاظ اندازه نه بسیار بزرگ و نه بسیار کوچک است و بدین خاطر دارای سطح، نیروی گرانش و شرایط جوی کاملاً مناسب است. به بیان بهتر این درست همان سیاره ای است که به دنبال آن بودیم. سیاره ای درست مانند زمین.




ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

این تصویر چگالی مواد در حال انتقال در یک فضای شبیه سازی شده تکامل 55 هزار ساله را نشان می دهد. صفحه چپ نمای قطبی و صفحه راست نمای استوایی را نشان می دهد. زبانه های که صفحه استوایی را تعبیه می کنند به خوبی دیده می شوند.از مدتها بدینسو دانشمندان می دانند وقتی ذرات در ابر های عظیمی از هیدروژن در اثر گرانش روی هم سقوط کنند ستاره ها زاده می شوند. اما ستاره های سنگین




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جالب است بدانید كه ستارگان هم مانند موجودات زنده متولد می‌شوند، زندگی می‌كنند و سپس می‌میرند، ولی طول زندگی آنها بسیار طولانی است. متاسفانه عمر كوتاه انسانها كفاف نمی‌دهد تا بتوانند زندگی یك ستاره را در مراحل مختلف شاهد باشند. با این حال اخترشناسان این مراحل را برای ما مشخص می‌كنند.

در طول زندگی انسان ، ستارگان بیشمار راه شیری عملا بدون تغییر به نظر می‌رسند. گاهی یك نواختر (ستاره‌ای كه بطور ناگهانی و انفجاری مقادیری عظیم انرژی از خود آزاد می‌كند) ، ناگهان ظاهر آشنای یك صورت فلكی را به مدت چند هفته عوض می‌كند و دوباره كم نورتر می‌شود. منظره زیبایی كه یك ابرنواختر در آسمان پدید می‌آورد، بسیار نادر است. ستارگان نیز در نهایت تغییر می‌كنند و هیچ كدام تا ابد پایدار نمی‌مانند. ستاره ، هنگامی كه انبار عظیم سوخت هسته‌ای آن به پایان برسد، می‌میرد. ستارگان بسیار جوان هنوز در میان گازهایی كه از آن شكل می‌گیرند، پنهان هستند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رده های طیفی ستارگان
مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در مورد یک ستاره بدانیم، چیست؟
شاید قدر ستاره در صدر فهرست دانسته‌ها قرار گیرد، اما درست
در پشت آن رده طیفی ستاره قرار می ‌گیرد. بدون رده طیفی، ستاره
چیزی جز یک چشمه نور نیست. با اضافه شدن حروف کوتاهی
چون V”2“G یا IVshne”5“B ستاره، موردنظر به‌سرعت دارای
شناسنامه‌ای خاص می‌شود. افرادی که قادر به‌درک معنی این
کُدها هستند، می‌توانند ماهیت ستاره موردنظر را که شامل رنگ،
اندازه و میزان درخشندگی آن نسبت به‌خورشید و دیگر انواع ستارگان،
خصوصیات منحصربه‌فرد و گذشته و آینده آن را مشخص کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فوران ستاره سازی از نگاه هابل
کهکشان کوتوله نامنظم NGC۴۴۴۹ در صورت فلکی تازی‌ها
با آهنگی بسیار تند تمام گازهای ستاره‌ساز خود را به ستاره‌های
ریز و درشت تبدیل می‌کند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دیدار با آتشین گوی های آسمان
هر ساله بارش های شهابی متنوعی را در آسمان شاهد هستیم،
که بارش های جوزایی و برساووشی از اهمیت خاصی برخوردارند،
ولی دراین میان بارش برساووشی به دلیل تابستانی بودنش رصدگران
بیشتری را به دل طبیعت برای دیدار با تیرِ شهابهای خود دعوت می کند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان نزدیک‌ترین ستاره‌ی نوترونی شناخته شده را کشف کردند.
فاصله‌ی این ستاره‌ی نوترونی ازما بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ سال نوری است و
خصوصیات عجیبی دارد که تاکنون مشاهده نشده بود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان