درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 1242
بازدید کل : 104926
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 تلسکوپ فضایی اسپیتزر که در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز جهان به شمار می آید در تاریخ 25 اوت 2003 میلادی برابر با 3 شهریور 1382 خورشیدی در پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا و توسط موشک دلتا 2 به فضا فرستاده شد .

عمر کاری این تلسکوپ 800 میلیون دلاری بیش از 5 سال برآورد شده است و در مداری به مرکزیت خورشید در حال گردش و جمع آوری اطلاعات از منابع مادون قرمز است که این ویژگی اسپیتزر باعث شده تا اخترشناسان بتوانند مناطق سرد و چگال و ژرف فضا و همچنین غبارهای بین ستاره ای را مورد بررسی قرار داده و بتواند پیش ستاره ها و ستارگان بسیار کوچک و نوزاد را که در این طیف امواج گسیل می دارند را مورد مطالعه قرار دهد در ضمن مطالعه بر روی سیارات فراخورشیدی از دیگر وظایف این تلسکوپ به شمار می آید . طول موج کاری این تلسکوپ بین 3 تا 180 میکرومتر است .

اسپتزر برای آنکه دریافت کننده ایده آلی برای امواج مادون قرمز باشد به دمایی نزدیک به صفر مطلق 273 – رسانده شده و برای بهبود و حفظ این شرایط مسلح به یک سپر حرارتی محافظتی است تا آن را در برابر تابش های خورشیدی محافظت کند و تاثیرات گرمایی را بر روی آن حذف کند .

دوره تناوب این تلسکوپ (مدت زمان گردش آن به دور خورشید ) حدود یک سال است و دارای دهانه ای به قطر 850 میلیمتر است .


شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پس از ماه‌ها تأخیر، جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا ظرف دو هفته دیگر مأموریت خود را برای یافتن سیاه چاله‌های جهان و تحقیق درباره ماهیت اسرار آمیز آنها آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ جدید فضایی ناسا که از آن با عنوان نوستار (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) یاد می‌شود قرار است 13 ژوئن (24 خرداد) از جزایر مارشال به فضا پرتاب شود. این تلسکوپ فضایی اشعه ایکس توسط موشک Pegasus XL به فضا پرتاب می‌شود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک میکروب‌شناس آمریکایی با استفاده از باکتری اصلاح‌شده «ای‌کولای» دست به ساخت نقش‌های درخشان آسمانی مبتنی بر تصاویر تلسکوپ هابل زده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این طرح‌های درخشان با استفاده از ظروف پتری و انفجارهای تابشی برای حجاری این کلونی‌ها ایجاد شده‌اند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

به گزارش خبرگزاری مهر، قدمت مطالعه و مشاهده آسمان و ستاره ها توسط انسان به اندازه قدمت داستانهایی است که درباره این پدیده های طبیعی گفته می شود. اما شیوه ای که انسان با استفاده آن موفق به نفوذ در میان آسمان شد به 400 سال پیش زمانی که گالیله برای اولین بار تلسکوپ ابداعی خود را به سوی آسمان نشانه رفت باز می گردد.

سایت علمی پاپ ساینس به احترام چهارصدمین سالگرد تلسکوپ به معرفی 10 تلسکوپ برتر زمینی و آسمانی از ابتدا تا کنون پرداخته است.

تلسکوپ جمینی: دو رصد خانه دوقلوی نوری و مادون قرمز جمینی با وجود اینکه فاصله زیادی با یکدیگر دارند با کمک یکدیگر قادر به نفوذ به اعماق آسمان خواهند بود.

جمینی جنوبی در فاصله 2.7 کیلومتری آندس در شیلی و جمینی شمالی بر فراز آتش فشان مائونا کی در هاوایی که تلسکوپهای بیشماری را در خود جا داده است، واقع شده اند.
 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ بزرگترین تصمیم بک اخترشاس آماتور به شمار می آید. امیدواریم اولین تلسکوپی که می خرید تلسکوپی باشد که بیشتر از همه از آن استفاه کنید. تلسکوپی که خاطرات زیادی با آن دارید، تلسکوپی که بتوانید آن را به فرزندانتان بدهید.

 




ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

ساخت تلسکوپ عظیم رادیویی محققان نجوم با مرتبط کردن پنج تلسکوپ در کره جنوبی و استرالیا، موفق به ساخت یک تلسکوپ عظیم رادیویی به وسعت پنج هزار مایل شدند.
در این طرح دو تلسکوپ در ایالت‌های «نیوسالت ولز» و «تاسمانی» استرالیا با دو تلسکوپ در سئول و یک تلسکوپ در «اولسان» کره جنوبی با یکدیگر مرتبط شدند.
«فیلیپ دیاموند» مدیر سازمان تحقیقات علمی و صنعتی استرالیا این اقدام را ادامه همکاری مشترک با کشورهای آسیایی در حوزه اخترشناسی رادیویی عنوان می‌کند. پیش از این نیز محققان استرالیایی در طرحی مشابه چندین تلسکوپ را با تلسکوپ‌هایی در ژاپن و چین مرتبط کردند.
با استفاده از این تلسکوپ رادیویی عظیم محققان موفق شدند کهکشان J0854+2006 را در فاصله 3.5 میلیون سال نوری به مدت پنج ساعت و با وضوح تصویری بسیار بالا رصد کنند.
محققان استرالیایی اعلام کرده‌اند، قدرت وضوح تصویری تلسکوپ رادیویی عظیم ایجاد شده در این روش 100 برابر تلسکوپ فضایی هابل است.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان علم نجوم توانسته اند با کمک دستگاههای مدارگرد پرقدرتی که به دست بشر ساخته شده، در فضای فراتر از لایه های اتمسفر زمین قرار گرفته و به جهان هستی چشم دوخته اند، به توفیقات بزرگی در عرصه اکتشافات فضایی دست یابند.
 دو رصدخانه فضایی پلانک و هرشل آژانس فضایی اروپا در ماه می 2009 با موشک آریان 5 پرتاب شدند و در مدت 30 ماه فعالیت خود تاکنون توانسته اند با ارائه اطلاعات با ارزشی از کیهان تحولی در نوع نگاه دانشمندان به آسمان ایجاد کنند.
ماه گذشته، اسا اعلام کرد که یکی از دو چشم ماهواره پلانک بسته شده است و این ماهواره می تواند حداکثر تا اکتبر 2012 تنها با یک چشم به کار خود ادامه دهد.

تلسکوپهایی که به جهان چشم دوخته اند



ادامه مطلب ...


سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یازده سیاره در حساب کپلر اضافه شد... به تعداد 26 سیاره دیگر هم تازه کشف شده! ناسا به تازگی شمار سیارات کشف شده را اعلام نمود و گفت که با کشف سیارات تازه شمار سیارات سه برابر می شود و ستاره های که این سیارات به دور آن می گردند هم بیشتر شان بیش از یک یا چند سیاره بدور خود دارند. این خود امتیاز دیگر برای درک چگونگی کشف سیارات و بخصوص سیاراتی است که بین یک تا یک و نیم برابر اندازه زمین و سیاراتی به اندازه مشتری می باشند. از جمله این سیارات، گفته شده که 15 سیاره آن بین اندازه زمین و نپتون اند، اما برای درک ساختار آنها به رصد های بیشتر نیاز است. مدت زمان یک دور کامل این اجرام بدور ستاره مادر بین 6 و 143 روز بوده و فاصله همه شان نزدیکتر از فاصله سیاره زهره به خورشید ما می باشد. (فاصله زهرهاز خورشید 108 میلیون کیلومتر. فاصله زمین از خورشید 150 میلیون کیلومتر است. فاصله زمین تا خورشید به عنوان واحد اندازه گیری فضایی در منظومه شمی بکار میرود و به این فاصله یکواحد نجومی Astronomical Unit می گویند)

11 منظومه و 26 سیاره جدید، آفرین کپلر



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جزئیات ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیاپروژه نهایی "تلسکوپ بی نهایت بزرگ اروپا" که بزرگترین تلسکوپ دنیا است و از سال 2018 فعالیت خود را آغاز می کند از امسال و همزمان با برنامه های پنجاهمین سالگرد تاسیس رصدخانه جنوبی اروپا در این سازمان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال 2012 مصادف با پنجاهمین سال تاسیس رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) در شیلی است. "اسو"، مهمترین سازمان بین دولتی نجوم در دنیا است.

"تیم دو زیئو"، مدیر کل رصدخانه جنوبی در این خصوص می گوید: "پنجاهمین سال تاسیس اسو با یکی از هیجان انگیزترین دوره تاریخ نجوم اروپا و دنیا همراه شده است که در آن، موفقیتهای بزرگ علمی و فناوری جشن گرفته می شود. به همین منظور، اسو در طول مدت این سال، فعالیتهای جالبی را در دستور کار دارد. از زمان تاسیس اسو در سال 1962، این سازمان تاکنون مسیری طولانی را پشت سر گذاشته و پس از نیم قرن فعالیت، امروز به یک قطب بزرگ در جامعه تحقیقات نجومی تبدیل شده و اکنون به عنوان پربازده ترین رصدخانه دنیا شناخته می شود."




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ وسیله ای است برای دیدن اجرام آسمانی با فاصله ی زیاد به طور واضح. در تلسکوپ پرتوهای موازی نور که از یک فاصله بسیار دور مانند ستاره می آیند همگرا می شوند که به وسیله یک عدسی دیگر می توان تصویر آن نقطه را مشاهده کرد.

پیشینه تلسکوپ برمیگردد به شهر میدلبورگ هلند، زمانی که یک عینک ساز روزی به طور اتفاقی متوجه شد که اگر یک عدسی را در فاصله ای دور از چشم و عدسی دیگر را در فاصله نزدیک چشم قرار دهد و از بین آنها به جسمی که در فاصله ای دور قرار دارد نگاه کند آن جسم بزرگتر دیده می شود.

هر تلسکوپ دارای سه ویژگی مهم است:

۱) بزرگ نمودن زاویه ظاهری دیده شدن جسم

۲) افزایش مقدار نوری که از جسم وارد چشم انسان می شود.

۳) افزایش قدرت تفکیک تصویر نقاط نورانی تشکیل دهنده جسم.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان