درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 1241
بازدید کل : 104925
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
شواهد جدید از وجود انرژی تاریکمحققان نجوم با بررسی و تأیید تحقیقات جنجال برانگیز یک دهه قبل، از احتمال ۹۹٫۹۹۶ درصدی وجود انرژی تاریک خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، اخترشناسان با بررسی روشنایی ابرنواخترهای دوردست متوجه تسریع گسترش در کائنات شدند. این پدیده به نیروی دافعه مرتبط با انرژی تاریک نسبت داده شد که به نظر می‌رسد سه چهارم از کیهان را شکل داده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

همان‌طور که برخی از دانش‌مندان می‌گویند دهه‌ی بعد، دهه‌ی ماده‌ی تاریک خواهد‌‌بود؛ تلاش برای یافتن این ماده‌ی اسرارآمیز، در این دهه منجر به رد یا قبول بعضی از مهمترین فرضیه‌هایی می‌شود که درباره ی ماهیت آن مطرح شده‌اند. اما اخترفیزیک‌دان‌هایی هم هستند که می‌گویند شاید تاکنون ستاره‌شناسان نشانه‌هایی از ماده‌ی تاریک در قلب که‌کشان راه‌شیری خودمان یافته‌باشند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

حساسترین جستجو برای یافتن ذرات گریزانی که ماده تاریک را تشکیل داده‌اند در یک آزمایشگاه زیرزمینی در ایتالیا با نتیجه منفی رو به رو شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماده تاریک براساس نظریات دانشمندان 83 درصد از ماده در جهان را تشکیل می دهد با این وجود دانشمندان تاکنون نتوانسته اند آن را ببینند یا لمس کنند. ستاره شناسان وجود این ماده را از طریق کشش گرانشی آن روی ماده عادی کهکشانها و ستاره ها تشخیص داده اند.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دانشمندان با تمام تلاش خود برای شناسایی اسرار فضا، همچنان در برابر هشت سؤال بزرگی قرار دارند که تا کنون بی‌پاسخ مانده‌اند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ این سوالات از اسرار ماده تاریک که 73 درصد جهان را تشکیل داده اما هیچ گاه شناسایی نشده، تا سوالاتی در مورد علت حرارات بسیار زیاد خورشید را در بر می‌گیرند.
این سوالات که توسط سایت معتبر علمی ساینس تنظیم شده، همگی توسط دانشمندان برجسته حوزه‌های خود مطرح شده که هر کدام در مورد آنها مقاله‌هایی ارائه کرده‌اند.
با این حال در برخی موارد حتی دانشمندان نیز اذعان کرده‌اند که برخی از این اسرار هیچگاه حل نخواهند شد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سخنگوی سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) به دنبال خبر مشاهده بوزون هیگز که عامل جرم دادن به ماده است و در عرصه فیزیک ذرات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است در گفتگوی مشروحی با مهر به تبیین اهمیت این کشف و گام بعدی فیزیکدانان پرداخت.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جیمز جیلیز (James Gillies) رئیس بخش ارتباطات و سخنگوی سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) است. وی دکترای فیزیک خود را از دانشگاه آکسفورد گرفته و تحقیقات خود را در اواسط دهه 1980 در سرن آغاز کرد. در سال 1993 وی تحقیقات را رها کرد تا به عنوان رئیس بخش علم شورای بریتانیا در پاریس فعالیت کند اما پس از دو سال وی در سال 1995 به عنوان یک نویسنده علمی به سرن بازگشت. از سال 2003 تاکنون وی به عنوان رئیس بخش ارتباطات سرن فعالیت می ک

ند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
محققان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن)، پس از کشف شواهد قوی از وجود ذره گریز پای «بوزون هیگز» اعلام کرده اند که قصد دارند دور جدید تحقیقات خود را بر روی «ماده تاریک» متمرکز کنند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آژانس فضایی اروپا از آغاز پروژه Euclid برای کشف اسرار ماهیت انرژی تاریک و ماده تاریک خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با موافقت نهایی کمیته برنامه علمی آژاس فضایی اروپا (ESA)‌، پروژه یک میلیارد دلاری Euclid وارد مرحله ساخت تلسکوپ شد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

سازمان فضایی اروپا درنظر دارد مأموریتی را به خورشید آغاز کند و بیش از هر زمان دیگری به ستاره سوزان منظومه شمسی نزدیک پروژه مطالعه ماده تاریک اجرا می‌شودشود، این سازمان همچنین به زودی پروژه مطالعه روی ماده تاریک را آغاز می‌کند.

 پروژه 300 میلیون پوندی سازمان فضایی اروپا با همکاری یک شرکت انگلیسی طی یک دوره 5 ساله برای مأموریتی هفت ساله اجرا شود.

سازمان فضایی اروپا قرار دادی را با شرکت انگلیسی آستریوم امضا کرده تا این فضاپیما در سال 2017 به فضا پرتاب شود. این قرارداد یکی از بزرگترین قراردادهایی است که تاکنون میان انگلستان و سازمان فضایی اروپا مستقر در پاریس منعقد شده است.

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

براساس نتایج تحقیقات جدید ماده تاریک به طور اسرار آمیزی از اطراف خورشید مفقود شده است.
ماده تاریک از اطراف خورشید مفقود شد
نتایج تحقیقات انجام شده از سوی گروهی که ریاست آن را کریستین مونی بدین، فضانورد دانشگاه کانسپسیون شیلی، در رابطه با مفقود شدن ماده تاریک در اطراف خورشید می تواند برای افرادی که استدلال می کنند ماده تاریک به عنوان یک ماده غیرقابل رویت تنها یک توهم و خیال است جالب باشد.
کریستین مونی بدین اظهار داشت: این تحقیقات نشان دهنده عدم وجود ماده تاریک نیست، اما این ماده در محلی که ما انتظار داشتیم و به آن نیاز داشتیم نیست.
حتی ذرات ماده تاریک را نمی توان با ابزارهای موجود تشخیص داد، دانشمندان اعتقاد دارند که این ماده براساس تأثیر گرانشی که برماده قابل رویت چون کهکشانها و خوشه های کهکشانی دارد، یک چهارم از جهان را تشکیل داده است.
ماده تاریک از زمان کشف در دهه 1930، به موضوع مهم شکل گیری نظریات کهکشانی تبدیل شده که براساس آن کارکرد ماده تاریک چنین تعریف می شود که این ماده به عنوان نوع چارچوب نامرئی است که ماده عادی از نظر گرانشی با آن ترکیب می شود تا ستاره ها و اجسام بزرگتر را تشکیل دهند.
مونی بدین و همکارانش در این تحقیق از تلسکوپ لاسیلا و لاس کامپاناس در شیلی استفاده کرده اند تا محل دقیق حرکتهای سه بعدی بیش از 400 ستاره بزرگ قرمز را که 13 هزار سال نوری از خورشید فاصله دارند را تعیین کنند.
ستاره ها در آسمان ممکن است بی حرکت به نظر برسند اما آنها مدام درحال حرکت هستند و در هر دقیقه به وسیله تأثیرات گرانشی اجسام اطراف از جمله ستاره های دیگر، ابرهای گاز یا دسته هایی از ماده تاریک حرکت می کنند.
این گروه تحقیقاتی اندازه گیری های خود را از حرکتهای ستاره ای و حرکتهای پیش بینی شده خود را در صورت این که حرکتهای ستاره ای به صرفا توسط ماده قابل رویت صورت بگیرد مورد مقایسه قرار دادند و در نهایت تعجب آنها دو سری از این اندازه گیری ها بایکدیگر تطبیق یافت. به عبارت دیگر برای توضیح حرکتهای خورشید و اجسام نزدیک آن وجود ماده تاریک ضروری نیست.
براساس گزارش نشنال جغرافی، مونی بدین اظهار داشت: این مشاهده نشان دهنده این حقیقت است که در این حجم از فضا هیچ ماده تاریکی وجود ندارد.



ادامه مطلب ...


شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی وارزشمندهابل درکشف جدیدخودبه شواهدی دست یافته است که ضمن تایید نظریه ی اولیه ی البرت انیشتین نشان می دهد نوعی انرژی مرموز وناشناخته موسوم به انرژی تاریک حتی1میلیارد سال قبل هم وجودداشته وسبب گسترش ابعادجهان شده است آدام ریس محقق دانشگاه جانزهاپکینز ونیزموسسه ی تلسکوپ های فضایی سازمان ناسا اخیرا اعلام کرد کشف جدید به حل معمای انرژی تاریک که یکی ازاساسی ترین سوالات علم فیزیک محسوب می شودکمک بزرگی می کند.

Image Detail



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان